Donkeyman
Net ingestapt
Een paar dagen geleden ben ik terug gekomen uit Zuid-Frankrijk met mijn Mondeo 1.5 TDCI Wagon. Twee keer kreeg ik te maken met het motorstoringslampje en noodloop zonder trekkracht en dat was niet voor de eerste keer tijdens vakanties met deze auto. Het euvel treedt op na een paar honderd kilometer rijden en uitsluitend nadat ik als zuinige Hollander bij de supermarkt Intermarché "voordelige" dieselolie heb getankt. Het heeft lang geduurd voordat ik de connectie met slechte dieselolie maakte en ik ben er dan ook van overtuigd dat deze mindere dieselolie de oorzaak is van de storing.
Vorig jaar ging de auto ook op deze manier in noodloop en na uitlezen kwam vertaald naar Nederlands het volgende eruit:
P2563:72-6C- (PCM) - Positiesensor A boostregeling turbocompressor - circuitlimieten / prestatie - Actuator zit vast in open positie - (DTC) bezig, fout eerder gedetecteerd, momenteel niet aanwezig
P2599:00-E4- (PCM) - Turbocharger boost-regeling A positiesensor Rendement - Vast in hoge positie - Geen aanvullende informatie over het fouttype hiervoor (DTC) - (DTC) aanwezig - Waarschuwingslampje geactiveerd, fout afwezig tijdens huidige sleutel- / rijcyclus of eerder, met indicatielampje aan ((MIL), multimediadisplaytoets, enz.
Een probleem met een turbosensor dus... In mijn geval hielp een gewone herstart weer om normaal verder te kunnen rijden, maar mijn schoonzoon die bij dezelfde pomp had getankt moest op de terugweg in België zijn Mercedes Vito laten afslepen naar Nederland met: Een defecte turbosensor!!! Toeval?? Sinds mijn recente vakantie zie ik eindelijk het verband met goedkope, merkloze dieselolie.
Het jaar daarvoor had ik ook een oranje motorlamp in Slowakije na het tanken bij een obscuur tankstation, ook daar ging het mis en in Nederland waar ik ook heel wat afstanden rijd komt dit nooit voor.
Voor mij staat dus vast dat brandstoffen van mindere kwaliteit storingen kunnen veroorzaken en bij deze waarschuw ik een ieder die dit leest en nog op reis moet.
Vorig jaar ging de auto ook op deze manier in noodloop en na uitlezen kwam vertaald naar Nederlands het volgende eruit:
P2563:72-6C- (PCM) - Positiesensor A boostregeling turbocompressor - circuitlimieten / prestatie - Actuator zit vast in open positie - (DTC) bezig, fout eerder gedetecteerd, momenteel niet aanwezig
P2599:00-E4- (PCM) - Turbocharger boost-regeling A positiesensor Rendement - Vast in hoge positie - Geen aanvullende informatie over het fouttype hiervoor (DTC) - (DTC) aanwezig - Waarschuwingslampje geactiveerd, fout afwezig tijdens huidige sleutel- / rijcyclus of eerder, met indicatielampje aan ((MIL), multimediadisplaytoets, enz.
Een probleem met een turbosensor dus... In mijn geval hielp een gewone herstart weer om normaal verder te kunnen rijden, maar mijn schoonzoon die bij dezelfde pomp had getankt moest op de terugweg in België zijn Mercedes Vito laten afslepen naar Nederland met: Een defecte turbosensor!!! Toeval?? Sinds mijn recente vakantie zie ik eindelijk het verband met goedkope, merkloze dieselolie.
Het jaar daarvoor had ik ook een oranje motorlamp in Slowakije na het tanken bij een obscuur tankstation, ook daar ging het mis en in Nederland waar ik ook heel wat afstanden rijd komt dit nooit voor.
Voor mij staat dus vast dat brandstoffen van mindere kwaliteit storingen kunnen veroorzaken en bij deze waarschuw ik een ieder die dit leest en nog op reis moet.