Waarschuwing mbt 1.3 mjet motoren- Distributieketting

EV0 II

Wegverkenner
Beste allemaal,

Even een bericht mbt Fiat. En wel de 1.3 mjet motor. Deze is voorzien van een distributieketting en zou onderhoudsvrij zijn volgens fiat. Nu deze motor een aantal jaren op de markt is komen er steeds meer gevallen van gebroken distributiekettingen boven water. Ze sneuvelen bij bosjes. Het is niet de vraag óf het gebeurt, maar wanneer.

De gevolgschade is gemiddeld zo'n 1500-3000 euro. Of de auto dealer onderhouden is of niet, het maakt allemaal niets uit. Fiat adviseert om niet teveel file te rijden met deze motor. Daar zou hij niet goed tegen kunnen. Lekker handig. Alsof je dat voor de lol gaat doen.

Zelf ben ik moderator op het forum van de grandepuntoclub en hier zijn inmiddels al 15 gedupeerden. Fiat customer care geeft niet thuis als de garantie voorbij is. Km. stand en onderhoud doen hierbij niet ter zake. Alleen als je rechtsbijstand hebt en deze inschakelt zijn ze bereid om ongeveer de helft van de kosten te betalen. Heb je die niet, dan komen ze je helemaal niet tegemoet.

Mocht je dus in de markt zijn voor een 1.3 mjet, of een fiat dan zou ik bovenstaande even meenemen in je afwegingen.

Klinkt als goeie tip voor de desbetreffende rijders. Het zal het eerste en laatste merk niet zijn die dit soort productiefouten onder pet schuift. Komt bij Japanners naar mijn weten niet voor overigens; dit soort groffe fouten in de motor en dan na de garantie de schuld in de schoenen van de klant schuiven.

Goeie tip!

Hoeveel forumleden houden het nog wel vol? (50 of 500?)

Echt zonde. Het downsizen lijkt toch steeds meer problemen te geven en het verbruik blijft hetzelfde!

Di€sel zei:
Beste allemaal,

Even een bericht mbt Fiat. En wel de 1.3 mjet motor. Deze is voorzien van een distributieketting en zou onderhoudsvrij zijn volgens fiat. Nu deze motor een aantal jaren op de markt is komen er steeds meer gevallen van gebroken distributiekettingen boven water. Ze sneuvelen bij bosjes. Het is niet de vraag óf het gebeurt, maar wanneer.

De gevolgschade is gemiddeld zo'n 1500-3000 euro. Of de auto dealer onderhouden is of niet, het maakt allemaal niets uit. Fiat adviseert om niet teveel file te rijden met deze motor. Daar zou hij niet goed tegen kunnen. Lekker handig. Alsof je dat voor de lol gaat doen.

Zelf ben ik moderator op het forum van de grandepuntoclub en hier zijn inmiddels al 15 gedupeerden. Fiat customer care geeft niet thuis als de garantie voorbij is. Km. stand en onderhoud doen hierbij niet ter zake. Alleen als je rechtsbijstand hebt en deze inschakelt zijn ze bereid om ongeveer de helft van de kosten te betalen. Heb je die niet, dan komen ze je helemaal niet tegemoet.

Mocht je dus in de markt zijn voor een 1.3 mjet, of een fiat dan zou ik bovenstaande even meenemen in je afwegingen.

Bedankt voor de waarschuwing, maar dit was al bekend, vaak is het slim om bij aankoop bij een wat hogere kilometerstand bv 150.000 de ketting en spanners preventief te laten vervangen. De zelfde motor ligt ook in o.a. de Opel Corsa.

Dergelijke berichten zijn schering en inslag. Ik vraag me af hoe duurzaam dat downsizen in de praktijk is met al die TSI, TCE, THP en m-jet motoren die in grote getalen vroegtijdig stuk lopen o_O

Het is overigens opmerkelijk dat het voornamelijk Europese merken zijn die er een potje van maken.

Ik heb Fiat al gemaild wat ze er aan willen doen om het te voorkomen, maar helaas nog geen reactie gehad...

Carguy19xx zei:
.... Komt bij Japanners naar mijn weten niet voor overigens; dit soort groffe fouten in de motor en dan na de garantie de schuld in de schoenen van de klant schuiven.

Euhhh.... Nissan is wat dat betreft al vele jaren geen haar beter.:(
De Nissan Pickup (D22) met de YD25DDTi motoren zijn berucht om hun uitlopende drijfstanglagers (al bij kilometerstanden tussen de 80- en 150.000 km, diezelfde motor is trouwens ook in diverse Renaults te vinden), en z'n opvolger de Navara (D40) vreet koppelingsets en distributiegeleiders. (laatste is ook nog berucht om z'n knikkende/scheurende chassis ter hoogte van de achterwielophanging)

revolution-nl zei:
Het is overigens opmerkelijk dat het voornamelijk Europese merken zijn die er een potje van maken.

Heel opmerkelijk inderdaad! Je hoort in Nederland echt nooit verhalen over Amerikaanse downsizemotoren die het begeven...

@ Rob: M'n gedownsizede 2.0 in een van mijn amerikanen houdt het al 165k probleemloos vol..

De 1.3 JTD van Fiat (Opel, Suzuki) is een klein dieselmotortje met een "normaal" specifiek vermogen per liter, niet echt gedownsized. De oneenparigheid van de motor bij lage en stationaire toerentallen veroorzaakt wisselende krachten op de ketting en daarmee verhoogde slijtage. De kwaliteit van de motorolie is zeer belangrijk voor de spatsmering. De onderhoudsintervallen bij veel stadsverkeer zou dan ook kleiner moeten zijn en ipv 30K om de 15K.

Het is een goede tip en zeker ook goed advies voor iedereen die op zoek is naar een andere auto en zo de voors en tegens goed kan afwegen.
Waar ik mij wel over verbaas, is de opmerking dat de D-ketting onderhoudsvrij zou zijn. Ik heb zelf in een Golf V5 gereden met een D-Ketting, ook die zou 'onderhoudsvrij' moeten zijn. Dat is eigenlijk grote flauwekul, want vroeg of laat gaan er onderdelen rondom de ketting (denk aan spanners en geleiders) kapot/raken versleten. Bij de VW V5 kon dat ook (afhankelijk van onderhoud en rijgedrag) ergens tussen de 100.000-120.000 km en verder zijn. Een welbekende ratel onder de motorkap was een eerste teken van zorgvuldigheid. En een D-Ketting wissel bij een V5, reken op een som van 1500-2000 euro.
Bij mijn Seat Ibiza 1.4 16v (85pk) zeiden ze ook: Nee, de D-riem hoeft pas bij 180.000 km te worden vervangen Echter, bij 90.000 km al een piepend geluid onder de motorkap bij een koude start. Een van de rollen van de D-riem die moeilijk 'wakker' kon worden 's ochtends.
Nogmaals, goede tip. En mijn reactie is ook niet bedoelt als een sneer richting VW (lieden op Forum reageren soms erg emotioneel als hun geliefde merk een negatieve reactie krijgt), maar gewoon harde realiteit.

NielsFiatBravo zei:
Het is een goede tip en zeker ook goed advies voor iedereen die op zoek is naar een andere auto en zo de voors en tegens goed kan afwegen.
Waar ik mij wel over verbaas, is de opmerking dat de D-ketting onderhoudsvrij zou zijn. Ik heb zelf in een Golf V5 gereden met een D-Ketting, ook die zou 'onderhoudsvrij' moeten zijn. Dat is eigenlijk grote flauwekul, want vroeg of laat gaan er onderdelen rondom de ketting (denk aan spanners en geleiders) kapot/raken versleten. Bij de VW V5 kon dat ook (afhankelijk van onderhoud en rijgedrag) ergens tussen de 100.000-120.000 km en verder zijn. Een welbekende ratel onder de motorkap was een eerste teken van zorgvuldigheid. En een D-Ketting wissel bij een V5, reken op een som van 1500-2000 euro.
Bij mijn Seat Ibiza 1.4 16v (85pk) zeiden ze ook: Nee, de D-riem hoeft pas bij 180.000 km te worden vervangen Echter, bij 90.000 km al een piepend geluid onder de motorkap bij een koude start. Een van de rollen van de D-riem die moeilijk 'wakker' kon worden 's ochtends.
Nogmaals, goede tip. En mijn reactie is ook niet bedoelt als een sneer richting VW (lieden op Forum reageren soms erg emotioneel als hun geliefde merk een negatieve reactie krijgt), maar gewoon harde realiteit.

Een distributieketting KAN onderhoudsvrij zijn. Maar er worden meer motoren gemaakt waarbij de krachten op de ketting zo groot zijn dat de ketting niet meer langer meegaat dan de rest van de motor.

Vaker de olie verversen is een goed idee. De indicator die de fabrikant inbouwt om onderhoud te laten uitvoeren is naar mijn idee erg ruim ingesteld. Ik weet dat er meerdere bedrijven zijn die een halvering van de onderhoudsinterval adviseren om relatief hoge slijtage te voorkomen (ik ververs zelf om de 10.000 terwijl de indicator iedere 30.000 aangeeft).

Maar, het breken van de distributieketting lijkt mij geen kunstje wat met extra vaak olie verversen te voorkomen is. Dat lijkt mij eerder een geval van een te zwakke ketting dan slijtage aan de ketting. Het kan zijn dat de geharde laag van de ketting onderdelen er afslijt waardoor de ketting 'doorslijt' maar als dat het geval is zie je een duidelijk moment wanneer de ketting vervangen moet worden. Di€sel suggereert in zijn openingspost dat dit moment niet voorspelbaar is waardoor ik denk dat slijtage in dit geval slechts een ondergeschikte rol speelt.

Ik heb in het verleden wel eens een ketting gemonteerd van een andere fabrikant die (behalve veel duurder) veel slijtvaster was dan de originele ketting. In mijn geval ging het om een motor waarvan de ketting iedere 30.000 km vervangen moest worden, de andere ketting zou nauwelijks slijten. Ik heb er lang genoeg mee gereden om te kunnen zien dat dit zou kunnen kloppen maar niet lang genoeg om te zien hoe veel het scheelde (Ik heb de ketting bij 30.000 vervangen en bij 55.000 was er nog geen echte slijtage aan de nieuwe ketting zichtbaar. Bij 55.000 km heb ik de motor verkocht).
Misschien is dat voor deze motortjes ook mogelijk.

Er is nergens terug te vinden waarom de ketting breekt.... tenminste, niet in het bericht van de TS. De ketting kan breken (een op zicht staand euvel, ketting te zwak.... of ketting rekt uit), maar de ketting kan ook breken door andere onderdelen (geleiders, spanners etc.). Nogmaals, dat komt niet duidelijk naar voren.

@rke, er zijn helaas maar 2 merken distributiekettingen leverbaar voor de 1.3 mjet. En dat zijn net zulke fragiele dingen als de originele, dus helaas. Ik had er zelf al op zitten zoeken. Om een indruk te krijgen van bij welke bouwjaren en km. standen ze het begeven kopieer ik het lijstje van het puntoforum hier wel heen:

1. silent_intruder
+/- 180.000km
bouwjaar 2010
verkocht

2. ing_BRW
222.209km
bouwjaar 2010
verkocht

3. silven010
+/- 132.000km
bouwjaar 2010 of 2011
status onbekend

4. fia(t)sco
km-stand onbekend
bouwjaar 2012
gerepareerd voor €1.000,- bij Fiat-dealer na 70% coulance

5. Warpten
+/- 240.000km
bouwjaar 2010
5 maanden gewacht op reparatie, status onbekend

6. tjo
163.300km
bouwjaar 2010
gerepareerd voor €2.675 bij Fiat dealer

7. kevinr1989
169.000km
bouwjaar 2010
gerepareerd voor ruim €3.000,- bij Fiat dealer

8. crizz322
143.000 km
Bouwjaar 2011
Laten repareren, duur 1 maand.
Kosten €2100,-

9.Vitamine
+/- 133.000
Bouwjaar 2010
Kop moet gereviseerd worden etc. Kosten € 2750,00

10. IvdZijden
138.000 km
Bouwjaar 2010
Kosten reparatie €1800,00

11. jaccovdzaag
220.000 km
Bouwjaar 2010
Savali gechipt
Kosten van de reparatie: Nog geen idee.

12. masterofevil
135.000 km
Bouwjaar 2011
Geen coulance, nog niets bekend over de kosten.

13. klakka
156.000 km
Bouwjaar 2011
Kosten plusminus 2450,00 euro, na tussenkomst van rechtsbijstand 1300,00 moeten betalen.

14. willowtjesfiat
Punto Evo, bj. 2010
80.000km
kosten €1900,= als ik geluk heb

15. Jellevries
Punto evo bj. 11-2010
180.000 km
Kosten nog niet bekend.

Zoals je ziet, er is geen peil op te trekken. Sommigen breken al bij de 80k km! Anderen hebben iets meer 'geluk' en doen er wat langer mee.

Di€sel zei:
+/- 180.000km
bouwjaar 2010

222.209km
bouwjaar 2010

+/- 132.000km
bouwjaar 2010 of 2011

km-stand onbekend
bouwjaar 2012

+/- 240.000km
bouwjaar 2010

163.300km
bouwjaar 2010

169.000km
bouwjaar 2010

143.000 km
Bouwjaar 2011

+/- 133.000
Bouwjaar 2010

138.000 km
Bouwjaar 2010

220.000 km
Bouwjaar 2010

135.000 km
Bouwjaar 2011

156.000 km
Bouwjaar 2011

Punto Evo, bj. 2010
80.000km

Punto evo bj. 11-2010
180.000 km

Ik zie toch dat de meesten tussen 150 ~ 200 k sneuvelen. Ik zou op basis van deze paar gegevens adviseren bij 100k de ketting preventief te vervangen, maar dat advies zou bij Fiat vandaan moeten komen waar men veel meer data heeft. Ik zou voor mijzelf voor better safe then sorry optie kiezen en de onderhoudsinterval halveren. Vijf liter olie en een filtertje extra iedere zoveel duizend kilometer kost je ook niet de kop.

Die verdeling in het moment van breken wijst toch op slijtage. Daarbij zullen spanners en dergelijke een rol spelen en daarom zou een versneld onderhoud een langere levensduur tot gevolg kunnen hebben. De door Savali getunede Fiat met 220.000 (ik neem aan dat deze auto van een echte liefhebber is) wijst ook in die richting, liefhebbers bezuinigen niet op onderhoud.

Het advies van Fiat om er geen files mee te rijden wijst meer op een te zwakke ketting. Bij hogere toerentallen is er wat meer vliegwielwerking van de nokkenas om de klappen van het openen en sluiten van de kleppen te overbruggen. Maar het is een echt zwaktebod, zeker in onze moderne altijd-in-de-file samenleving.

Ach dit is toch geen nieuws?

dit geld voor heel veel blokjes met hoog koppel waarbij men ook op kosten heeft moeten letten,

deze blokjes zitten ook in corsa's en astra's, en heb ze wel een keer daar in zien breken, maar dat is meer incidenteel dan regel. Heb er ook genoeg 300.000 of veel meer zien halen zonder problemen.

Ook in Chevrolets zitten ze in, Lancia's, vergeet ook de Ford Ka niet! En ook veel Suzukies zitten ze in al zijn er daar minder met dit blokje verkocht

AsconaGT zei:
Ach dit is toch geen nieuws?

dit geld voor heel veel blokjes met hoog koppel waarbij men ook op kosten heeft moeten letten,

deze blokjes zitten ook in corsa's en astra's, en heb ze wel een keer daar in zien breken, maar dat is meer incidenteel dan regel. Heb er ook genoeg 300.000 of veel meer zien halen zonder problemen.

Ook in Chevrolets zitten ze in, Lancia's, vergeet ook de Ford Ka niet! En ook veel Suzukies zitten ze in al zijn er daar minder met dit blokje verkocht

Het is in zoverre geen nieuws dat fabrikanten hun producten niet meer 'voor de eeuwigheid' ontwerpen maar bewust mindere/goedkopere componenten gebruiken zolang de levensduur maar binnen de geplande levensduur valt. Je hoort het van busjes (mogen na 5 jaar wel met rotten en roesten beginnen), van motorblokjes (2 ton schijnt al heel veel te zijn voor een moderne diesel) en huishoudelijke spullen.

Op zichzelf is dat eigenlijk wat de klant wil. Een bedrijfsbus van meer dan 5 jaar oud heeft nog nauwelijks waarde en een occasion met meer dan twee ton op de teller heeft het nulpunt bereikt als je het over de waarde hebt.

Toch, je ziet het ook aan die tandwieltjes van de Beetle van Roadjunk. Als in die auto de motorslijtage op een of andere manier minder gehouden had kunnen worden, was dit tandwiel niet zo extreem versleten.
Er zijn genoeg (vak)mensen die er denken dat vaker onderhoud plegen de slijtage wat terug kan dringen. Het is ook opvallend dat in de laatste jaren de viscositeit van olie naar extreem dun (wat kleinere spelingen in lagers en afdichtingen nodig heeft) is gegaan terwijl de onderhoudsinterval juist heel erg toegenomen is.

NielsFiatBravo zei:

Bij mijn Audi A2 1.4 16v (motortype BBY) werd door de Audi-dealer aangegeven dat vanaf 90000 km
om de 30000 km de D-riem visueel en op bijgeluiden gecontroleerd werd bij de beurten tot aan km-stand 180000.
Op de vraag of ik garantie had op de motor als de D-riem ondanks deze controle's
onverwacht zou knappen, bleef het oorverdovend stil ...

Mijn buurtjes hebben ook een spaarpunto. Vorig jaar Ketting kapot. Zover mijn info rijkt opgelost door deels coulance via de importeur en de huurauto werd vergoed door de dealer. Waar is de tijd gebleven van de taaie diesels.

Ik heb ooit een motorfiets gehad met een zeer toepasselijke bijnaam waarvan je iedere 30.000 km echt de nokkenasketting moest vervangen. Dit betrof een eencilinder (grote krachtsverschillen) in combinatie met een krap bemeten spanner die aan het eind van zijn levensduur dubbelklapte met alle gevolgen van dien (ketting rammelt in tunnel, verspringt een paar tandjes en de kleppen raken de zuiger - slaan soms zelfs door de zuiger heen).

Op tijd olie verversen maakt bij deze motor niet al te veel verschil, het is een kwestie van net geen dertig of net over de dertig. Wat wel handig is bij deze motor is dat er een ander spanmechanisme ontworpen is waarmee je de levensduur van de ketting kan verdubbelen en er zijn andere, veel betere, aftermarket kettingen leverbaar.

Je zou specifiek voor deze mjet motoren een speciale ketting op maat kunnen laten maken. Heel vaak kopen fabrikanten dit soort producten als halffabrikaat in en dat houdt in dat er gestandaardiseerde kettingen en tandwielen gebruikt moeten worden. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit de ketting van de bewuste mjet blokjes gezien maar van de hierboven beschreven motorfiets zal de motorfietsdealer je ook vertellen dat er geen andere ketting leverbaar is (die moet je via de amerikaanse fanclub bestellen). In hoeverre de tandwielen en de spanners langer mee kunnen, nogmaals, ik heb nooit deze spullen in handen gehad.

Je ziet dit wel vaker en helaas bij gerenommeerde merken. Voor mijn BMW K75 motorfiets (een motor met een onverwoestbare reputatie) moet je ook iedere 100.000 km de ketting en kettingspanner vervangen, maar meneer BMW is wel zo vriendelijk dat in de updates van het onderhoudsschema te vermelden.

Bennieee zei:
jeandam zei:
Is het toevallig dat alle bouwjaren 2010en2011 zijn?
Nee is logisch. Auto's waren toen BPM vrij dus zijn als warme broodjes verkocht.
Los daarvan zie je wel dat het eigenlijk alleen maar 2010 en 2011 auto's betreft, en de 2012/2013 modellen niet getroffen worden. Toch een andere ketting gemonteerd toen?

maar meneer BMW is wel zo vriendelijk dat in de updates van het onderhoudsschema te vermelden.
Daar gaat het bij Fiat mis. Men blijft communiceren dat de ketting onderhoudsvrij is, ondanks dat men kennis heeft van de vele schadegevallen. Ik heb er, toen ik mijn Punto mjet nog had, specifiek om gevraagd. Juist omdat men aangaf dat ie onderhoudsvrij was, had ik wel verwacht dat men - met de kennis van nu - wellicht coulance konden verlenen bij het preventief vervangen van de ketting.

Barri zei:
Bennieee zei:
jeandam zei:
Is het toevallig dat alle bouwjaren 2010en2011 zijn?
Nee is logisch. Auto's waren toen BPM vrij dus zijn als warme broodjes verkocht.
Los daarvan zie je wel dat het eigenlijk alleen maar 2010 en 2011 auto's betreft, en de 2012/2013 modellen niet getroffen worden. Toch een andere ketting gemonteerd toen?

maar meneer BMW is wel zo vriendelijk dat in de updates van het onderhoudsschema te vermelden.
Daar gaat het bij Fiat mis. Men blijft communiceren dat de ketting onderhoudsvrij is, ondanks dat men kennis heeft van de vele schadegevallen. Ik heb er, toen ik mijn Punto mjet nog had, specifiek om gevraagd. Juist omdat men aangaf dat ie onderhoudsvrij was, had ik wel verwacht dat men - met de kennis van nu - wellicht coulance konden verlenen bij het preventief vervangen van de ketting.

Coulance is natuurlijk iets wat van de winstmarge af gaat, daardoor zullen de aandeelhouders een etentje moeten missen. Dat gaat dus niet gebeuren.

Maar zet het vervangen toch gewoon in het onderhoudsschema, je bespaart er de klant veel schade mee. En uiteindelijk zitten de heren aandeelhouders toch aan tafel dankzij de zuurverdiende muntjes van de klanten.
BMW heeft dat in de tijd van de K75 beter begrepen. Men gaf toen regelmatig updates van het onderhoudsschema en dat is de levensduur (en daarmee de reputatie) van die motor echt ten goede gekomen.

Vorige jaar eens een mail gestuurd naar Fiat over de verhalen aangaande de distributieriem. Dit was hun reactie:

In principe is de distributieketting onderhoudsvrij maar dient wel volgens de instructies in het instructieboekje gecontroleerd te worden. Gezien het feit dat u verder geen gegevens van uw voertuig heeft vermeld in uw e-mail kunnen wij echter, zoals u wellicht begrijpt, moeilijk een concreet oordeel geven over de gehele situatie.

Tijdens de aanschaf van een voertuig is het te allen tijde moeilijk in te schatten aan welke invloeden van buitenaf een voertuig komt bloot te staan. Het ligt voor de hand dat een reële levensduur van een onderdeel moeilijk is aan te geven.

Voor zover wij kunnen nagaan zijn er geen terugroepacties in het leven geroepen die betrekking hebben op de distributieketting van de Fiat Punto Evo.

Kortom: kun je niks mee ;)

En inmiddels staat de teller op de grande punto club al op 28! 1 iemand is met een juridische procedure bezit tegen het bedrijf waar hij zijn punto gekocht heeft.
Erg benieuwd hoe dat gaat verlopen. Kan helaas wel erg lang duren, maar hij weet dat en zet het gewoon door.

Fiat en Distributieriemen/kettingen. Blijkbaar een ongelukkig huwelijk. De Coupe Fiats sneuvelden destijds ook bij bosjes door geknapte riemen vóór de intervaltermijn verstreken was. Fiat heeft later die termijn dus aangepast na elke drie jaar óf 60.000km. Uiteraard geldt dit voor meer modellen van Fiat en Lancia. Fijn ook dat nu bij het aanschaffen van een tweedehands veel verkopers dit niet weten en dus stug volhouden dat de riem nog niet vervangen hoeft te worden (in Duitsland is de termijn voor de vijfcilinders bijvoorbeeld wél vijf jaar).

Ik zou zeggen, vervang de motorolie bij 20dkm (net als de Japanners) en niet bij 30dkm. Hou de motorolie altijd op max niveau, schakel vaker terug en niet te zuinig rijden om een beetje diesel te sparen. Te lage toerental = meer belasting voor de ketting. Just my 2cent.

40 kilometer na een onderhoudsbeurt bij een Bovag garage, brak de distributieketting van onze Alfa Mito bij 130km/u. Zonder geratel vooraf. Kilometerstand 182000. Alfa geeft niet thuis, Bovag-garage ook niet. Lag niet aan de beurt. Motor heeft wel 10sec staan draaien voordat ie op oliedruk kwam na de oliewissel. Zou dat de boosdoener kunnen zijn?

Hier ons 1.2 tce motorblok (Renault/Dacia/nissan) vervangen onder garantie op 36.000 km. Dit wegens olieverbruik van 1 liter op 3000 km. Kosten (8000 euro) volledig in coulance door Renault. Zat nog 2 maanden van einde garantieperiode af.
Sindsdien vervang ik de olie iedere 15.000 km ipv 30.000 km of 2 jaar. We leggen zo'n 25.000 km per jaar af.

Wagens zijn wegwerpproducten geworden die ontworpen zijn om nipt 1 leasingcontract te overleven....
Waar is de tijd dat onze Honda Civic (16 jaar) en Toyota starlet (18 jaar) vervingen omdat we ze beu geraken ipv dat ze kapot gingen.

Betreffende het fiat 1.3 blokje: problemen met vliegwiel zijn ook zeer bekend.

loekie1 zei:
Wagens zijn wegwerpproducten geworden die ontworpen zijn om nipt 1 leasingcontract te overleven....
Waar is de tijd dat onze Honda Civic (16 jaar) en Toyota starlet (18 jaar) vervingen omdat we ze beu geraken ipv dat ze kapot gingen.

Toen ik dat 10 jaar geleden zei, werd ik er hier heel hard om uitgelachen...

s velthuis zei:
loekie1 zei:

Ik vraag mij ook af hoe het met de software en gerelateerde hardware is gesteld als mijn auto 10+ jaar oud is. Een PC of laptop is in die periode al 2 keer vervangen.....

Meeuw zei:
s velthuis zei:
loekie1 zei:

Ik vraag mij ook af hoe het met de software en gerelateerde hardware is gesteld als mijn auto 10+ jaar oud is. Een PC of laptop is in die periode al 2 keer vervangen.....

Dit is wel een mooie, Onderhoud McLaren F1-auto's vereist twintig jaar oude Compaq-laptop

Leuk hoe Fiat het verwoord . Deze motoren zijn ook gemonteerd in Peugeot BIBBER en Citroen NEMO

Het probleem is namelijk dat de motor bij stationair niet genoeg debiet (olie) heeft.
Dit is bij het ontwerp van de motor, opgelost door de olie sproeiers ,die de zuigers koelen, te laten sluiten bij stationair .
Er is in de sproeier, gewoon een overdruk ventiel gemonteerd, die dicht zou moeten gaan als de oliedruk onder een bepaalde druk komt. (wat het geval is bij stationair)
Aangezien het spiraalveertje ..,dat het kogeltje (lees afsluiter) tegen de olie stroom in moet afsluiten., vermoeid raakt na verloop van tijd.(afsluiter blijft dus gewoon open)
Met als gevolg, te weinig systeem druk om de kettingspanner op druk te houden en de ketting te smeren, dit gebeurt ook geforceerd.
Vaak zijn de hoofd ,en drijfstanglagers ook beschadigd .
Olie interval aanpassen heeft geen enkele zin. Nieuwe oliepomp evenmin. (wat vaak door de dealer word geadviseerd)

Theo 9004603 zei:
Leuk hoe Fiat het verwoord . Deze motoren zijn ook gemonteerd in Peugeot BIBBER en Citroen NEMO

Het probleem is namelijk dat de motor bij stationair niet genoeg debiet (olie) heeft.
Dit is bij het ontwerp van de motor, opgelost door de olie sproeiers ,die de zuigers koelen, te laten sluiten bij stationair .
Er is in de sproeier, gewoon een overdruk ventiel gemonteerd, die dicht zou moeten gaan als de oliedruk onder een bepaalde druk komt. (wat het geval is bij stationair)
Aangezien het spiraalveertje ..,dat het kogeltje (lees afsluiter) tegen de olie stroom in moet afsluiten., vermoeid raakt na verloop van tijd.(afsluiter blijft dus gewoon open)
Met als gevolg, te weinig systeem druk om de kettingspanner op druk te houden en de ketting te smeren, dit gebeurt ook geforceerd.
Vaak zijn de hoofd ,en drijfstanglagers ook beschadigd .
Olie interval aanpassen heeft geen enkele zin. Nieuwe oliepomp evenmin. (wat vaak door de dealer word geadviseerd)

Interessant ik heb mijn oude onderblok nog in de schuur liggen, waar kan ik dit overdrukventiel vinden? Ben erg benieuwd of dit klopt, ik weet dat er een overdruk ventiel in de pomp zit die heb ik gezien. Bij mij was de ketting vervangen bij 170dkm en na 30dkm was de nieuwe ketting uitgerekt, met als gevolg alles aan barrels. Ik heb er nu dikkere olie in gegooid 10w40 i.p.v. 5w30 dit zou theoretisch ook de druk moeten verhogen.

Het is niet alleen de ketting die breekt!

Ik heb zo'n apparaat gekocht (met een gebroken ketting) en ben die nu aan het opknappen.

De nokkenas van de uitlaat lag in 3 stukken, oliepompdeksel beschadigd, 7 rolnokstoters stuk en de hele distributie naar z'n grootje. Kop er voor de zekerheid afgehaald, maar niet één kromme klep.

Wat was er gebeurd? In het carter vond ik het onderste (beschadigde) boutje van het olieleidingkje wat de ketting moet smeren. Dat boutje was er dus uitgetrild.
Als dat er uit getrilde banjoboutje los komt valt het dus mooi tussen de ketting. Reslultaat: Alles stuk.
Een uitgerekte ketting hoor je normaal gesproken zich aankondigen, maar dat was bij deze niet het geval.

Ben bijna zo ver dat ik het apparaat weer kan starten. Ga er vanuit dat ie nu toch wel weer een goeie ton probleemloos zou moeten kunnen draaien.

Terug
Bovenaan