Waarschuwing Gloeibougie, soms wel, soms niet. Peugeot boxer

Ruben 7428978

Startmotor
Hallo,

Ik rijd met een Peugeot boxer 2.2 hdi van 2012.

Sinds 2 maand krijg ik een oranje waarschuwing vlak na het starten van een koude motor: "kijk gloeibougies na". Dit blijft een 20tal seconden knipperen, maar tijdens het rijden gaat de waarschuwing weg. Als ik dan heel eventjes gereden heb, 5min, en ik zet de motor af en terug weer op, krijg ik die waarschuwing niet meer.
Ik heb geen vermogenverlies en geen extra verbruik.

Nu sinds vorige week is het waarschuwingslampje zeer wisselvallig. Soms bij een koude start geeft die weer een waarschuwing, maar soms, ook bij een koude start, geeft die geen waarschuwing meer.

Wat extra is: Ik krijg al 6 maand (dus langer dan de waarschuwing van de gloeiboegies) bij het contact opzetten een waarschuwing van: "controleer parkeerlichten", "controleer remlichten" en "controlleer achterlichten". Terwijl deze allen perfect werken!

Hierdoor mijn vraag of de waarschuwing voor de gloeibougies ook een andere oorzaak kan hebben dan een kapotte gloeibougie of een kapot relais? Ik denk maar aan een zekering, een sensor of iets anders elektrisch waardoor ik die waarschuwingen krijg op mijn dashboard.
Zoja, zijne er dingen die ik zelf kan diagnostiseren en eventueel maken, vooraleer ik naar een garage ga en hier misschien veel geld aan uitgeef?

Alvast bedankt

ALs ik dit lees, denk ik dat de accu op z'n retour is. Een slechte accu levert minder spanning, en daarmee daalt ook het stroomverbruik van alle verbruikers. Dit kan net genoeg zijn om de centrale computer te laten geloven dat er iets niet werkt. De computer houd het stroomverbruik in de gaten, en als dat onder een bepaald niveau komt, vat de computer dat op als defect onderdeel.
Dus ik zou de accu eens (laten) testen, alvorens je begint aan ingrijpendere dingen.

Yes, dat las ik ook op andere (minder betrouwbare) fora.

Dan ga ik inderdaad zeker mijn accu is laten testen! Bedankt voor de input :)

Zeer goede post van de Chef. Hoe recenter de auto, hoe gevoeliger voor dalingen in de batterijspanning. Bij een nieuwe kan je zelf niet meer even een batterij vervangen want die moet “ingeleerd” worden aan het BMS.
Ik zou voor kosten te maken de auto eens een nacht aan een druppellader hangen; als je familie / vrienden hebt met een moto gegarandeerd dat iemand wel een Optimate of zoiets heeft. Codes (laten) resetten en als dat niet helpt idd nieuwe batterij.
Koppel wel nog even terug wat het juist was.

Terug
Bovenaan