Waarom is de Autoweek bijtelling berekening anders dan mijn loonstrook?

Sjeefr

Net ingestapt
Ik ben recent van werkgever gewisseld en daar heb ik nu een benzine-auto (voorloopauto) van de zaak met een cataloguswaarde van 40K (bruto bijtelling €715). Tevens ben ik er bruto €800 qua salaris op vooruitgegaan.

Nu valt mij op dat ik er netto, wat er op mijn rekening wordt gestort, maar €33 op vooruit gegaan ben. Volgens de Autoweek calculator zou de netto bijtelling uitkomen op €265, maar vanuit die berekening zou ik netto veel meer moeten ontvangen (of ik zit dus waarschijnlijk verkeerd).

Waar zou het in mijn berekeningen/gedachte fout kunnen gaan?

Ik vertrouw er op dat onze HR alles wel goed geregeld heeft, maar toch wil ik het voor mij ook duidelijk krijgen. Zeker omdat ik binnenkort een auto mag uitkiezen (waarschijnlijk Kia Ev6 GT-Line) en dan is het handig dat ik de cijfers voor mijzelf goed op orde heb..

-

N.B. Ik schrijf 'anders dan mijn loonstrook', waarmee ik vooral verwijs naar mijn netto salaris. Er wordt geen netto bijtelling genoemd op mijn salarisstrook.

Heb je eventueel nog een werkgeversbijdrage van meestal 10% over het bruto bedrag?

Dit is tegenwoordig vrij normaal

Je bedoelt werknemer, denk ik? Maar beide niet.. Baas betaalt full-operational lease a max €950, geen eigen bijdrage.

Netto bijtelling is altijd heel moeilijk, hangt er van af hoe veel je bruto salaris is en in welke belastingklasse je dan valt.
Als je bruto salaris 800 euro meer is en nog eens bijtelling van 715 euro is je bruto salaris dus al 1515 euro hoger als vroeger, zou dus duidelijk een ander belastingklasse kunnen zijn over het bruto salaris.
Bovendien netto salarissen tussen verschillende werkgevers vergelijken is zeer moeilijk, kan zijn dat er andere pensioenpremies worden afgedragen of andere aftrekposten die anders zijn als bij je vorige werkgever.
Dan moet je ze precies naast elkaar leggen en post voor post met elkaar vergelijken.

Zit het verschil wel in de bijtelling, en niet in iets als de pensioenbijdrage van de werkgever?

Ik zit mijzelf even verder in te lezen en heb weer wat nieuws geleerd. Hierdoor kwam ik tot de volgende realisatie.

Ik ben er bruto €800 op vooruit gegaan. De auto kost (39K * 0.22 / 12) bruto €715 per maand. Die twee kan ik simpelweg van elkaar af trekken.

Dan ben ik er bruto €85 op vooruit gegaan, wat je kan vertalen naar ongeveer €35 netto. Dan klopt wel het.

Het maakt het allemaal niet makkelijker om een goede balans te vinden tussen een mooie auto van de zaak, waar ik niet veel privé in zal rijden, tegenover inlevering van salaris (voor die auto). Zeker gecombineerd met veel thuiswerken is het best duur..

In ieder geval weer wat wijzer. Thanks!

Sjeefr zei:
Ik zit mijzelf even verder in te lezen en heb weer wat nieuws geleerd. Hierdoor kwam ik tot de volgende realisatie.

Ik ben er bruto €800 op vooruit gegaan. De auto kost (39K * 0.22 / 12) bruto €715 per maand. Die twee kan ik simpelweg van elkaar af trekken.

Dan ben ik er bruto €85 op vooruit gegaan, wat je kan vertalen naar ongeveer €35 netto. Dan klopt wel het.

Het maakt het allemaal niet makkelijker om een goede balans te vinden tussen een mooie auto van de zaak, waar ik niet veel privé in zal rijden, tegenover inlevering van salaris (voor die auto). Zeker gecombineerd met veel thuiswerken is het best duur..

Maar kan je voor dat geld zelf een splinternieuwe Kua EV6 kopen en rijden?

Even simpel gerekend boven de 70k per jaar (50% belasting): 800 bruto geeft 400 netto extra
Maar je moet nog 360 netto betalen voor de auto.

Daaronder (37%): 800 geeft 500 salaris minus de €265 van autoweek.

Verschillen kunnen zitten in pensioen, onkostenvergoeding, vakantiegeld per maand, etcetera..

Tja een nieuwe wagen voor de deur blijft altijd een ernstig duur verhaal. Als je geen 40.000km onderweg bent naar klanten dan kan zelfs de duurste accountmanager prima in een Polo uit de voeten en degene die zelden naar klanten gaat zal het imago of de uitstraling van een bedrijf echt niet besmeuren met een 10 jaar oude B-segmenter.
Auto's van €50k kosten nu eenmaal flinke munten, ook voor de baas. Het zijn echter ook enorm heilige koeien die dus trots op de oprit worden gezet zonder blikken of blozen.
€3000 extra per jaar op de bankrekening en dan maar een dakkoffer of een keer wat huren is veruit de minder populaire optie bij veel leaserijders.

V0RQ zei:
Tja een nieuwe wagen voor de deur blijft altijd een ernstig duur verhaal. Als je geen 40.000km onderweg bent naar klanten dan kan zelfs de duurste accountmanager prima in een Polo uit de voeten en degene die zelden naar klanten gaat zal het imago of de uitstraling van een bedrijf echt niet besmeuren met een 10 jaar oude B-segmenter.
Auto's van €50k kosten nu eenmaal flinke munten, ook voor de baas. Het zijn echter ook enorm heilige koeien die dus trots op de oprit worden gezet zonder blikken of blozen.
€3000 extra per jaar op de bankrekening en dan maar een dakkoffer of een keer wat huren is veruit de minder populaire optie bij veel leaserijders.

Op een auto-minnend forum als dit zal dat niet alleen voor lease-rijders gelden.
En ook een vijftal 10-20 jaar oude B-segmenters bij de deur kan aardig in de papieren lopen.:)
Hobby’s kosten geld.;)

Blijft toch bizar dat mensen in auto's rijden die ze anders zeer waarschijnlijk niet zelf konden betalen. Ook als je veel thuis werkt en prive de auto niet veel gebruikt slaat zo'n leaseauto natuurlijk nergens op. Bij sommige (IT-)beroepen kan je kiezen welke werkgever jij wilt en waar de hoogste beloning tegenover staat. Dat kan dus zijn een duurdere leaseuato. Ik zou de honderden euro's liever ergens anders voor gebruiken.

Frits79 zei:
Sjeefr zei:

De vraag is meer of je het zou doen dan.

R W xxx zei:
Frits79 zei:
Sjeefr zei:

De vraag is meer of je het zou doen dan.

Ik wel, een V60 dan in mijn geval.

MCW 84 zei:
Blijft toch bizar dat mensen in auto's rijden die ze anders zeer waarschijnlijk niet zelf konden betalen. Ook als je veel thuis werkt en prive de auto niet veel gebruikt slaat zo'n leaseauto natuurlijk nergens op. Bij sommige (IT-)beroepen kan je kiezen welke werkgever jij wilt en waar de hoogste beloning tegenover staat. Dat kan dus zijn een duurdere leaseuato. Ik zou de honderden euro's liever ergens anders voor gebruiken.

Zoals je zelf al aangeeft is het dus een (bewuste) keuze. En dat is voor iedereen anders. En soms is het per moment/periode (in je leven) anders.

Wat volgens mij TS hier probeert te doen, is op feitelijke gegevens een keuze te maken.

MCW 84 zei:

Nou het valt mij zeker op. En ik was zelf vroeger een klein beetje ook zo. Het is zeer succesvol helemaal door onze cultuur vergroeid. 20 jaar geleden was je helemaal hip met een Golf van 25k of zelfs een 3 serie van 40k. Nu begin je pas met een EV van 45k of iets luxer: een Model 3 van 60k.
Als je dan bij zo'n hip 'EV only' consultancybureau werkt voor €4k per maand en toevallig zit je klant waar je 3 jaar zit 4 tramhaltes verderop dan blijft de EV toch een duur apparaat, voor jou én voor je baas.

Vrieger

^^^ nu ja, de eerste plukken Model 3's konden toch, met dank aan de investeringssubsidies, door de werkgever tegen de kosten van een reguliere brandstof gestookte Golf (klasse) ingezet worden.

Per dit jaar is de (PH)EV personenwagen van de RVO milieulijst afgehaald. Voor de zakelijke koper dus geen VAMIL / M(K)IA subsidie meer. Scheelt toch ook weer iets in de tariefstelling.

https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/mia-vamil/milieulijst/wijzigingen-milieulijst#duurzame-mobiliteit

VORQ zei:
(..)En ik was zelf vroeger een klein beetje ook zo. Het is zeer succesvol helemaal door onze cultuur vergroeid. 20 jaar geleden was je helemaal hip met een Golf van 25k (..)

[size=small]^^^ och.. ik leverde begin 2005 mijn in de herfst zelf uitgekozen Golf V DSG TDI weer in bij de baas (die dat niet begreep..).. voor een heel andere job met een Opel Vivaro (1e generatie) als auto van de zaak.. Daarmee een machtige vakantie in Italië beleeft (fietsen gewoon achterin kunnen zetten, samen met de kampeerspullen). :cool:
Beide keren zonder financieel gedoe de auto's weer kunnen inleveren.

Jaar later, bij een andere werkgever waar ik enige jaren bleef vertoeven, begreep ik dat ik daar wel mazzel mee had.. er waren/zijn veel strengere autoregelingen in de markt. ;)

Inderdaad, zoals je zegt: het gaat ook om de fase in je leven dat je bepaalde keuze kán of moet maken.[/size]

Terug
Bovenaan