Waardedaling door overspuiten auto

Pascal 7984469

Net ingestapt
Mijn auto, bouwjaar 2018, moet helemaal overgespoten worden omdat de originele laklaag te dun is aangebracht. Het valt onder de garantie.

Heb ik nu ook recht op vergoeding ivm waardedaling, ik ben namelijk bang als ik de auto inruil en ze merken dat hij is overgespoten, de auto minder waard is. Zelf zou ik het ook niet vertrouwen als ik zo'n auto zou kopen.

Wat zou een reële vergoeding zijn. Het gaat om een mazda cx5, kleur red soul crystal
 
Mits netjes gedaan, en gedocumenteerd dat dit niet gedaan is omdat de auto zware schade heeft gehad oid zou het toch voor de waarde amper moeten uitmaken?
 
Als het goed gedaan wordt zal niemand het ooit merken en biedt het juist meerwaarde, maar het is wel aan jou om héél kritisch te zijn over het resultaat. Kleurverschillen, sinasappelhuid, spuitnevel en kieren of oneffenheden in het plaatwerk moet je niet accepteren en direct melding van maken. Ook als het interieur er deels uit moet zul je er goed op moeten letten dat alles deugdelijk teruggeplaatst wordt zonder rammeltjes of kraakjes.
 
De reden van overspuiten is aantoonbaar. Wel jammer natuurlijk. Maar ja, niks doen levert een volgende eigenaar misschien alleen maar problemen op door de te dunne lak (roest? ). Je zou het dus ook als een voordeel kunnen zien.

Volledig nieuwe laklaag zal ook niet direct ontdekt worden door verschillen tussen metingen met een lakdiktemeter.
 
Ik zou het zelf niet zien zitten met zo'n nieuwe auto. Ik zou zelf geprobeerd hebben de auto te laten wisselen.
 
Zou er ook niet zo vrolijk van worden inderdaad. Dat spuitwerk zal wel goedkomen daar ben ik niet zo bang voor. Zou meer problemen hebben met alles de- en monteren, vergroot toch de kans op kraakjes en rammeltjes en beschadigingen. Niet fijn met zo'n nieuwe auto.
 
Als het goed, deskundig en netjes wordt uitgevoerd dan heeft het geen negatief effect op de waarde van de auto, sterker nog dan is de auto weer als nieuw.
 
Total Loss zei:
Zou er ook niet zo vrolijk van worden inderdaad. Dat spuitwerk zal wel goedkomen daar ben ik niet zo bang voor. Zou meer problemen hebben met alles de- en monteren, vergroot toch de kans op kraakjes en rammeltjes en beschadigingen. Niet fijn met zo'n nieuwe auto.

Precies! Mijn Omega A is tijdje terug ook compleet overgespoten en dat is echt goed gebeurd maar ik ben nog wel geregeld bezig een sierstripje, kapje enz anders vast te zetten omdat het net kraakt of piept. Bij een Omega uit 1992 zijn de montagenormen dan nog een stuk losser dan een nieuwe auto......
 
Als het goed gebeurt, zal bijna niemand het later kunnen zien.
Wel zorgen dat de nodige onderdelen worden gedemonteerd en niet afgeplakt (deurgrepen, antennevoet, koplampen, achterlichten, enz.).
En delen waarbij dat moelijk gaat (raamrubbers) extra aandacht aan besteden aan het afplakken.
En ik weet niet of de lak alleen op de kale carosserie te dun is, maar bijvoorbeeld ook op bumpers en spiegelkappen, die meestal apart worden gespoten.
In dat geval alles opnieuw laten spuiten om kleurverschil te voorkomen.
En letten op eventuel spuitnevel.
Als dat allemaal in orde is zal bijna niemand het opvallen en hoef je niet bang te zijn voor waardevermindering.
 
Ik neem toch aan dat dit via de importeur gaat? Die zullen het niet bij een beun doen.

Geen waardedaling, dus geen vergoeding.
 
Dus eigenlijk wordt je jaar oude auto opnieuw gespoten in dezelfde kleur? (y)

Maar waarom? En als dit goed gebeurt toch mooi? Zo niet.... dan klagen!
 
Ik zou er absoluut niet mee akkoord gaan.

Ten eerste is Soul Red Crystal een hele mooie bijzondere lak in drie lagenn. Voor schadebedrijven een crime om helemaal goed te krijgen.
Ten tweede zullen ze waarschijnlijk de ramen niet demonteren. Je zult dus altijd randjes houden waar na verloop van tijd de blanke laag gaat loslaten. Zelfde bij portiergrepen etc.
En als laatste, ook een goede spuiter kan nooit 100% voorkomen dat er stofdeeltjes ingesloten raken. De omstandigheden zijn niet zo perfect als in de fabriek.

Als je deze mooie Mazda van je zuur verdiende centjes hebt gekocht zou ik een complete respray niet accepteren.
 
Wat is dan je advies?
Omruilen voor een nieuwe?
Zonder bijbetalen?

Gaat volgens mij niet lukken. Er is met de auto gereden, dus afschrijving. Fors ook in de eerste maanden.
Fabrikant heeft een kosteloze oplossing (ik neem aan dat kosten van vervangend vervoer tijdens de werkzaamheden ook gedekt worden, ook als de werkzaamheden uitlopen).
Je zou kunnen betogen dat je bij een nieuw gekochte auto niet verwacht dat deze te dun gespoten is.. en dat er daardoor dus geen sprake van conformiteit is..
Zal een heel gedoe worden, denk ik.
 
Is dat niet die lak waar Mazda inmiddels wereldwijd een hoofdpijndossier van heeft gekregen doordat de eerste laklaag met aluglitters door de te dun aangebrachte 2e transparante rode laklaag heen komt? (beetje het effect van steenslag maar dan onder de blanke laklaag?)

Het zal dan inderdaad een complete respray moeten worden om dit weer 100% goed op te lossen.
Lijkt mij dan ook geen waardevermindering van de auto mits het goed gebeurt (dus niet afplakken maar demonteren) en aangebracht wordt door iemand die al ervaringen met deze lak heeft opgedaan.
Verder de garantie op die nieuwe laklaag (liefst verlengd) even schriftelijk vast laten leggen door de dealer of Mazda, als er in de toekomst dan weer problemen mee komen heb je het zwart op wit.

Recht op een vergoeding heb je normaal gesproken niet, feitelijk is het gewoon een gebrek aan een geleverd product wat door Mazda netjes kosteloos hersteld wordt zodat het weer geheel voldoet aan de eisen waaraan het product moet voldoen. .. van een waardevermindering is na het herstel dan ook geen sprake.
Ik neem aan dat Mazda nog wel zo netjes is om het vervangend vervoer voor die week ook eventjes kosteloos te regelen?


Het blijft trouwens wel een hele mooie kleur :cool:… doet me een beetje denken aan die ouderwetse Candy Apple Red waar ik in de jaren '80 een auto mee heb gespoten. (daarmee zat je al snel op 8 tot 10 laklagen totaal :eek: )
 
We hebben het over een CX5. Bij Chasing Classic Cars spuiten ze Ferrari's van miljoenen alsof ze nieuwe sokken kopen.
Niemand die een paar jaar oude CX5 (in)koopt gaat de lak keuren alsof hij voor het WK autospuiten komt.
 
V0RQ zei:
Niemand die een paar jaar oude CX5 (in)koopt gaat de lak keuren alsof hij voor het WK autospuiten komt.

Dat waarschijnlijk niet, maar je mag wel verwachten dat zo'n overspuitbeurt in de garantie geen haastklusje gaat worden waarbij de afplakrandjes zichtbaar blijven of na 2 tot 3 jaar weer zichtbaar worden.
De staat van de lak is bij inruil en aankoop van een jong gebruikte auto wel een criterium waar meestal goed naar gekeken wordt.
 
Mijn ervaring is dat dit helaas vaak wel haastklusjes zijn.
De vergoeding die de importeur aan de dealer betaald is vaak net kostendekkend. Het is afhankelijk van je dealer maar de verleiding is groot om te besparen op werkzaamheden die voor de consument niet (direct) zichtbaar zijn
 
Kun je het bedrag niet laten uitkeren en gebruiken als afschrijving? Je ziet er thans toch niets van en al zou je minder krijgen bij inruil, heb je dat gedekt.
 
Dealer kan de auto op kosten van importeur bij een (plaatselijk) schadebedrijf laten overspuiten. Daar staat inderdaad een bepaald bedrag voor en is niet te vergelijken met het spuiten van een klassieke Ferrari. Je bent ook afhankelijk van de kwaliteit van het betreffende schadebedrijf. En die is lang niet altijd goed.

reparatie Soul Red Crystal metallic

Zeker met zo'n lastige kleur waarbij trainingen worden gegeven om het een beetje netjes te krijgen is het risico op een tegenvallend resultaat groot.
 
Kristian zei:
Dealer kan de auto op kosten van importeur bij een (plaatselijk) schadebedrijf laten overspuiten. Daar staat inderdaad een bepaald bedrag voor en is niet te vergelijken met het spuiten van een klassieke Ferrari. Je bent ook afhankelijk van de kwaliteit van het betreffende schadebedrijf. En die is lang niet altijd goed.

reparatie Soul Red Crystal metallic

Zeker met zo'n lastige kleur waarbij trainingen worden gegeven om het een beetje netjes te krijgen is het risico op een tegenvallend resultaat groot.

dan accepteer je de reparatie niet, en laat je m bij de dealer staan tot ze het wel goed doen.
Eigenlijk is het niet meer dan een reparatie aan de motor, daar accepteer je ook niet dat het niet goed is.
 
Juridisch gezien gaat alles goed. Er is sprake van een garantiekwestie, de dealer wil dat kosteloos oplossen. Waardevermindering door een reparatie is geen juridisch haalbare casus. Je zorgen daarover uiten kan, maar geld hiervoor krijgen is géén juridische mogelijkheid.

Los daarvan uiten verschillende forummers hun zorgen of het wel goed is over te spuiten. Dat ligt natuurlijk aan de vakkennis van de dealer of spuiterij. Ik ga er vanuit dat dat feilloos gaat, maar gezien de verhalen kan ik mij voorstellen dat dat je zorgt baart. Om dan al op voorhand te zeggen: ik wil wat anders. Nee dat kan niet. Eerst spuiten, beoordelen, dan bezien.
 
Maar afgezien of je er wel of geen recht op hebt, aan wat voor bedrag zat je zelf te denken?
 
Kristian zei:
..
Zeker met zo'n lastige kleur waarbij trainingen worden gegeven om het een beetje netjes te krijgen is het risico op een tegenvallend resultaat groot.

Nouja, 'een beetje'. Er wordt gewoon goede training gegeven. Er zijn wel meer bijzondere lakken natuurlijk.

rmpaint zei:
...
Daarom ondersteunt R-M alle Mazda-dealers die de kleur Soul Red Crystal op de geheel vernieuwde CX-5 moeten herstellen, door eersteklas producten te leveren en trainingen aan te bieden voor het herstellen van deze nieuwe lak van Mazda Motors, die in drie lagen wordt opgebracht. Een video over het reparatieproces is te vinden op: www.rmpaint.com/int/mazda-soul-red-crystal
 
^^^ video is uit 2017. Er zouden dan nu toch al wel ervaringen met herstelde delen moeten zijn?

Wellicht een opgave van werkzaamheden vragen o.b.v. de voorwaarden die Mazda aan het spuitbedrijf stelt?

Vraag is ook wat Mazda NL doet als je geen gebruik maakt van dit garantieaanbod. Vervalt dan de lakgarantie?
Is ook nadelig voor een toekomstige eigenaar en voor jezelf, lijkt mij.
 
Durashift zei:
^^^ video is uit 2017. Er zouden dan nu toch al wel ervaringen met herstelde delen moeten zijn?

Die ervaringen zijn in de loop van de laatste 5 jaren inderdaad al wel opgedaan met dit soort lakken, de betere spuitbedrijven hebben hier inmiddels wel een specialist voor lopen die daar ook de benodigde trainingen voor heeft gevolgd.
De werkwijze voor het spuiten is vergelijkbaar met die voor de diverse aangekleurde blanke lakken op metallic ondergrond die o,a. Opel, Renault, Peugeot, Alfa Romeo en Ford al vanaf ongeveer 2013 in hun kleurenpallet voeren.
 
Mazda en lak, het blijft toch een beetje een moeilijke combi. :confused: Maar wat houdt 'helemaal overspuiten' in zo'n geval in? Polijsten en dan voldoende blanke lak erover, of gaat de kleurlaag ook volledig opnieuw?
 
Je kan ook kijken of het lukt met de dealer/importeur de afspraak te maken dat je de auto na het overspuiten alleen accepteert, als een door jullie beiden akkoord bevonden expert op het gebied van autolakken het resultaat als goed beoordeelt. Deze expert zou dan de auto al een keer kunnen bekijken voor het werk begint, zodat hij ook de uitgangssituatie kent. Mocht de expert tot de conclusie komen dat het overspuiten daadwerkelijk tot een waardevermindering heeft geleid, dan moet je de keuze hebben van 1x opnieuw overspuiten, een schadevergoeding, een andere nieuwe auto (met bijbetaling vanwege de afschrijving), of een andere, vergelijkbare gebruikte auto (bijv. identiek model met vergelijkbare leeftijd en km-stand, maar in een andere kleur, zodat je weet dat het probleem hier niet speelt). Kosten van de expert zouden voor de importeur zijn.
 
Beste Pascale
Ik heb het zelfde probleem, ook een cx5 uit 2018.
Heb bij mijn dealer een auto zien staan die overgespoten is en heb meteen aangegeven dat ik niet accoord ga met dit resultaat. Donkerder niet mooi briljant en vette sinaasappel schil.
Wij dus waarschijnlijk ook jij hebben dik bij moeten betalen voor deze kleur dat doe
Je niet voor niets. Dus dit resultaat dient minimaal even goed te blijven.
Jij zit al wat verder in dit proces, hoe is het bij jou afgelopen?
Groet Peter
 
Interessant, lijkt dus een vaker voorkomend probleem. Was de auto in de showroom ook een rode CX-5? Bijzonder mooie die glanzende kleur en daardoor zeer lastig te repareren. Bij een auto van een jaar oud mag je echter verwachten dat ie 100% wordt hersteld, zonder verschil in glans, diepte et. Sinaasappeleffect is ook niet acceptabel. Heel kritisch zijn dus. Persoonlijk zou ik de dealer vragen om een inruilvoorstel waarbij ze je tegemoet komen.
 
Het argument van Peter hierboven zou voor mij ook een groot probleem zijn, ik zou het ook niet accepteren in zijn geval. Het is echt een mooie kleur maar ook verschrikkelijk moeilijk om te spuiten. Om alles te demonteren, ramen eruit...etc. kost een god vermogen en ik denk ook niet dat ze dat zullen doen.

Maar wat dan? Laten zoals het is en dan vragen om compensatie. Een auto verkoopt altijd beter in de originele kleur dan overgespoten, ik zie het in ieder geval direct.

Lastig gevalletje, echt advies laat ik in het midden.

Cheers and the best,
 
Helemaal mee eens, als ramen, rubbers etc. niet worden verwijderd dan wordt het nooit 100% en krijg je na verloop van tijd weer randjes waar blanke lak loslaat.
Plus is een spuitcabine bij een schadebedrijf nooit zo stofvrij als in de fabriek. Je zult altijd stofjes of deeltjes gaan vinden. Voorkom je niet.
Niet accepteren dus en aansturen op een nieuwe of vergelijkbare auto.
 
Gelijk een ander merk nemen, als ze dit niet onder controle hebben kan de volgende dit ook hebben! Onzin, bijna alle merken hebben af en toe problemen met de spuitstraat. En overspuiten kan heel goed, mits de spuiterij niet voor een dubbeltje hoeft te spuiten en voor te bewerken. Ze dienen gemotiveerd personeel te hebben en voldoende tijd. Heb bij een goed bedrijf aan m'n 10 jaar oude i30 een scherm laten overspuiten, zag totaal geen kleurverschil. Ook Bofkont laat af en toe wat spuiten, geheel zonder kleurverschil.
 
De auto in de showroom en natuurlijk ook de demo waarin we gereden hebben was dezelfde kleur rood. een moeikijke kleur maar niet onoverkomelijk toch.
Ik heb zelf ook zitten denken aan inruilen met een flinke compensatie, het blijkt dat ze niet geleverd hebben wat ze beloofd hebben dus leveringsvoorwaarden niet nagekomen. Nu gaan ze zeggen dat het echt een compromis gaat zijn en dat dezelfde kleur nooit mogelijk is.
Ze weten inmiddels hoe ik er over denk. Ik ben zelf naar onze plaatselijke spuiter geweest, eentje welke ik zeer zeker vertrouw, in woord en werk. Hij zegt dat hij hem precies hetzelfde terug kan geven zoals hij nu is. Ik weet inmiddels ook wat het ongeveer gaat kosten, dat is hetzelfde als waar de dealer het over had, dus...
We gaan even afwachten waarmee mijn dealer komt aanzetten.

Mijn voorkeur is INRUILEN, COMPENSEREN, BEETJE BIJLEGGEN EN NIEUWE CX5 OP DE STOEP, maar ja... wie ben ik?
 
Terug
Bovenaan