Waar geniet je het meeste van je wagen: binnenin natuurlijk

iDS

Wegverkenner
Er wordt al veel verteld over allerlei wagens met afwijkingen, schoonheidsfoutjes of aandachtstrekkertjes waarmee je vooral bij de buurman scoort.
Maar zelf zit je natuurlijk het meeste tegen dat interieur aan te kijken.

Vaak wordt een prototype met een flashy interieur gepresenteerd, worden een aantal details aan de buitenzijde bijgeschaafd maar schiet er van die schitterende lounge an de binnenzijde bij het productiemodel niks meer over.

Hoog tijd om ook eens de creatieve interieurontwerpers in het zonnetje te zetten.
(en degenen die kikt op zijn Jetta met vossenstaart aan de binnenspiegel: sorry, daar zijn andere topics voor.)
Geen beperking qua leeftijd van de wagen, geen beperking op onderdelen maar gewoon alle zaken die een interieur er doen uitschieten boven de concurrentie, zijn welkom.
Heb je er een verhaal bij: des te beter.

Ik start met, hoe kan het ook anders, dat buitenaardse dashboard van de CX.
Model '74:
_02w8527.jpg

dit instrumentenpaneel was zo anders dan alles wat toen op de markt was. De zwevende instrumentendrager maakte het interieur ook ineens erg ruim.
De ergonomie met de 2 satellieten ook erg goed (op de knipperlichten na die niet automatisch uitschakelden).
Met de inplanting van de radio had Citroën meer last:

De Pallas:
2322822222_b9314a77f2_b.jpg

De Pallas in 1976:
citroen_cx_2400_pallas_7.jpg

Model '82
cx_20_tre_1982_3.jpg

De GTihad in deze versie al analoge klokken in plaats van de 'loepen',
in de finale uitvoering (in mijn ogen mooiste versie) hadden alle wagens de ronde klokken:
1986_Citroen_CX_25_GTi_Turbo_amperorio_007.jpg

Over dit interieur valt nog veel te zeggen:
de mooie zetels et hoge rugleuning, deurpanelen, dakhemel. Allemaal opnieuw over nagedacht, net ietsje anders.
Weinig merken die nog zover durven gaan.

Een ander schitterend voorbeeld: de Lancia Trevi.
Ergonomisch: waarschijnlijk allesbehalve maar wat een feest om telkens opnieuw achter dit stuur te kruipen: kunst gewoon en onovertroffen bij Lancia:
Lancia_Trevi_interieur.jpg

Of die stoelen zijdelingse steun gaven? Ik kan het me bijna niet voorstellen.
Maar hoe moeite gedaan is om deurpanelen en dashboard in elkaar te laten overvloeien. Ik denk niet dat anderen het voordien al zo goed gedaan hebben:
auto-palermo-lancia-trevi-20ie-197ba05fd3bb49cf6b50cf77212cd20e.jpg

Ik vind het minimalistisch interieur van mijn Model 3 helemaal geweldig, maar daar zal ik hier maar geen foto van plaatsen ;)

Een beetje in dezelfde hoek, de Eunos Cosmo. Ook zo heerlijk opgeruimd.

De Prelude van die tijd mag er ook zijn:

En vrijwel iedereen is altijd terecht lyrisch over het interieur van de BMW E30

Eunos Cosmo is inderdaad fraai en opgeruimd. En mooi hoe het dashboard 'overloopt' naar de portieren.

yht14k2.jpg

Niet zo bijzonder als vele oudere auto's maar ik hou zelf ook gewoon meer van strakke dashboards. De Mazda6 vind ik nog altijd een van de mooiste interieurs hebben. Ook juist omdat ie geen groot scherm heeft, gewone klokken en gewone bediening voor climate control. En dat leer of stof voorop het dashboard vind ik erg geslaagd. Steeds meer merken doen dat tegenwoordig.

YJbQkS5.jpg

Zo vind ik het interieur van de TT ook nog prachtig. Overigens vind ik de A4 Cabriolet ook nog erg fraai van binnen

7oyWu76.jpg

601002385d3e1d2719bb0764e5c2e716.jpg

maxresdefault.jpg

Een favoriet die ik zelf heb; de Alfa Romeo 164. Een van de weinige auto's waarbij het interieur door dezelfde persoon is ontworpen als het exterieur.

Verder heb ik bij het interieur ook een voorkeur hoe het er in het donker uitziet. De 164 scoort daar ook goed bij.

Ik zal niet zeggen dat hele hele dashboard van de IS200 nu zo bijzonder was qua ontwerp, het was wel prachtig gemaakt en vooral de klokkenwinkel heb ik altijd speciaal gevonden

066ce8a3601072ad54993b991f6628bd--i-need-to-know-lexus-is.jpg

Lexus_IS_300_instrument_cluster.jpg

Je mocht willen dat je zoiets om je pols had!

De Prelude was ik helemaal vergeten maar inderdaad erg zuiver ontwerp.
En het dashboard van de 164 is er inderdaad ook eentje om van te smullen.
Ze halen niet hetzelfde niveau qua originaliteit maar de 156 en 166 mogen er m.i. Ook best wezen:
m1by0efbhl1i.jpg

Ik heb eenmaal de kans gehad mee te rijden in deze beauty. Toch een schitterend niveau qua detaillering:
m1cyictb87ca.jpg

Met de K-Lancia Thesis heb ik altijd moeite gehad: origineel maar erg lomp ontwerp (alhoewel dat de achterzijde er wel mocht zijn).
De berijder had er echter geen last van. Opnieuw een pareltje w-van een interieurontwerper. Daar zijn die Italianen toch goed in:
m1cyigkbmurq.jpg

Het minimalisme mag ook rustig als een creatief en uiterst functioneel interieurontwerp benoemd worden, dus hierbij plaats ik een foto vanuit m'n '69 Ford Transit FT130:

Het betreft hier een zeer strak vormgegeven dashboard in een neutrale 2 kleuren uitvoering waarbij de mat getinte bovenkant van het dash perfect hinderlijke lichtreflecties absorbeert.
Vanuit de zichtpositie van de bestuurder valt de teller cockpit precies binnen de rondingen van het stuur waarbij de kilometer/mijlenteller duidelijk afleesbaar blijft ongeacht de stand van het stuurwiel, en tevens de bestuurder voorziet van de belangrijkste informatie wat betreft de motortemperatuur en de brandstofvoorraad.
Het overige wat strikt noodzakelijk is om de auto te kunnen bedienen is binnen handbereik aanwezig middels 4 schakelaars en een multifunctionele handle aan de stuurkolom, en de centraal in het dashboard geplaatste aslade is van dermate formaat dat daarin probleemloos 2 Cubaanse Havanna's plaats kunnen nemen.
De aandacht van de bestuurder wordt dankzij dit uitgekiende minimalistische design dan ook totaal nergens meer door afgeleid, dus de focus van de bestuurder kan hier geheel blijven waar die hoort: volledig op het vrije uitzicht door de grote voorruit.
Tsja, waar vind je dit soort preventief veilige interieurdesigns tegenwoordig nog.....:)

Ik ben altijd erg gecharmeerd geweest van het dashboard in de i3. Het is een beetje een anti-auto (de Prius van BMW), met heel veel fantasie zie je er een soort bureau in, met -piepkleine- monitors erop. Tevens fraai ogende -gerecyclede- bekleding.

BMW-i3-2014-1600-87.jpg

EclecticBlue zei:
De mooiste uiteraard: (Wat een hoop inwisselbare oude hokken/bejaarden interieurs hierboven...)
Nou boeiend zeg, een scherm... Alsof je een TV aan de muur met een schilderij vergelijkt.

MWH zei:
EclecticBlue zei:
De mooiste uiteraard: (Wat een hoop inwisselbare oude hokken/bejaarden interieurs hierboven...)
Nou boeiend zeg, een scherm... Alsof je een TV aan de muur met een schilderij vergelijkt.

Het scherm heeft toevallig ook een UI...
Eerder moderne kunst met schilderijen uit de oudheid. 100x Jezus Christus in dezelfde setting, of elke keer iets verfrissends en interessants...

EclecticBlue zei:
MWH zei:
EclecticBlue zei:

Eerder moderne kunst met schilderijen uit de oudheid. 100x Jezus Christus in dezelfde setting, of elke keer iets verfrissends en interessants...
Dus wat jou betreft vervangen ze musea ook door een scherm met een slideshow? Een scherm heeft zeker voordelen, maar het is gewoon geen vergelijk...

Interieurs van Citroen hebben mij (op de oude DS na dan) eigenlijk nooit kunnen bekoren, heb ze altijd wat rommelig gevonden en nu nog steeds. Ten tijde van de CX vond en vind ik het binnenste van concurrent 504 vele malen mooier, eigenlijk hoorde Peugeot daarmee destijds bij de top qua belijning en afwerking:
KqChSME.jpg

504 1968

sBMOK24.jpg

504 1975

Maar nogmaals, het binnenste van de DS is en blijft prachtig:

Lg0b6We.jpg

De Lancia Thesis zag ik voorbij komen, dat interieur zag er dan wel strak en mooi uit maar was wel overduidelijk geïnspireerd op de 3 jaar eerder gepresenteerde W220 S-Klasse:

InQTjqc.jpg

yXGF6FK.jpg

Verder ben ik nog altijd groot liefhebber van de dashboards/interieurs van BMW en Mercedes-Benz uit de jaren 70/80/90, qua belijning, bediening, afwerking en materiaalgebruik stonden die op eenzame hoogte en waren hun tijd ver vooruit.

Enkele voorbeelden:
RKF6ixF.jpg

BMW E23 1977

8n33x85.jpg

MB W116 1972

uqmmAMH.jpg

MB W126 1979

QGJ46e5.jpg

MB W124 1984

MWH zei:
EclecticBlue zei:
MWH zei:
EclecticBlue zei:

Dus wat jou betreft vervangen ze musea ook door een scherm met een slideshow? Een scherm heeft zeker voordelen, maar het is gewoon geen vergelijk...

Beter lezen... Dat zeg ik niet en impliceer ik niet.

Daarnaast, die afgedekte balken en planken op sommige foto's hierboven. Dat als kunst zien is een belediging voor iedereen die ooit ook maar een kwast heeft vastgehouden...

Aan boord van de audi 80 b3 heb ik veel tijd doorgebracht als kind. Een heel kale uitvoering, kwam aardig in de buurt van het exemplaar op de foto (ook niet altijd even goed gestofzuigd). Raamslingers uiteraard, een klok ipv een toerenteller, en ook geen elektrische spiegels maar een heel vernuftig handbediend systeem met 2 draaiwieltjes bovenop elkaar. Werkte super. Later kwamen er VW's en Skoda's, steeds luxer maar qua afwerking, materiaalgebruik en degelijkheid kwam het eigenlijk nooit in de buurt van de Audi. Alles was oerdegelijk aan die auto maar door materiaalgebruik, de donkere kleur en het 'nerfje' in het kunststof voelde het ook luxe: De auto was echter alles behalve dat. Audi snapte dat trucje toen al ;)

Audi80_alt_innen-1024x1024.jpg

Veel leuk materiaal waarmee MB 300SL komt aandraven, op dat stuurwiel van die S-klasse na: die houten inzetstukken in het stuur in een diarree kleurtje: afschuwelijk vind ik het.
En EclecticBlue komt aandraven met een van de meest kitscherige dashboards van het moment: weg ermee!
Niks verfijning, niks sfeer in die glasplaat.

De ontwerplijn die met de Citroën DS in de jaren '60 is aangezet, heeft nadien in nog 2 mooie dashboards geresulteert:

de SM (en bij deze wagen niet enkel het instrumentenpaneel, bekijk gewoon die fauteuils eens!
Citroen_SM_506.jpg

ob_ba910f_heuliez-citroen-sm-espace-concept-1971.jpg

Een wagen die trouwens dateert uit een tijd dat het niet al leer was wat de klok sloeg: ook vaak met een schitterende fluwelen bekleding.

Ook de GS profiteerde van het talent van de interieurontwerper:
er is over de positie en vormgeving van elk metertje nagedacht, fantastisch gewoon
Citro%C3%ABn-GS-Int%C3%A9rieur-Citro%C3%ABn-Origins-1-768x512.jpg

De rest van het interieur kon natuurlijk niet concurreren met dat van de SM maar het gehele dashboard mag nog gezien worden:
Citroen-GS-Break-4.jpg

De Audi 80 had inderdaad een schitterend dashboard, van zeer hoge kwaliteit ook. Dat van de 100/A6 C4 vond ik nog even wat mooier:

20120827_171227.jpg.e8b61f12cf71a1590c9ba4d3d10a7703.jpg

Nog een staaltje van goeie vormgeving uit de historie van Alfa Romeo:
dashboard (en interieur) van de Spider/GTV van 20 jaren geleden. Sowieso in zijn geheel (beide versies) een erg sterk ontwerp. Wie aus einen Guss, zouden de Duitsers zeggen:
alfaromeogtv-759x500.jpg

Overgang naar de deurpanelen, de middenconsole, vormgeving van de zetels: duidelijk dat geen enkel detail over het hoofd is gezien.

Is het toeval dat parchtige dashboards in wagens zitten die er globaal qua ontwerp bovenuit steken?
Ergonomisch misschien niet het sterkste ontwerp maar in deze wagen zit je toch de hele tijd met een glimlach om de lippen:
BMW-Z8-occasion-zilver-14.jpg

Nog een paar mooie ( vind ik dan :D :p )

Allereerst de eerste serie Renault 15/17, heel kenmerkend
Renault-17-Int%C3%A9rieur-Avant.jpg

Van een totaal andere order is onderstaande Bugatti Type 57 SC Atlantic
76003ed03bd08a3130d069e04a0f35c7.jpg

Mercedes 540k
db17bb2589068a5f2cdadb6217b7aa18.jpg

Misschien wel het meest kenmerkende dashboard van 40 jaar geleden, de Aston Martin Lagonda
9120071203_b74bd30d44_b.jpg

De Renault 11 TXE Eelectronic
6282609049_6f2e84b909_b.jpg

En als laatste (voor nu) een van mijn favorieten, de Rover SD1 facelift
c6f1ad9c56f5ccfc4c3dc4af2d33f98e.jpg

Ik ben erg onder de indruk van de nieuwe generatie Genesis modellen. Met name het interieur van de GV70 vind ik stijlvol, simpel en ingetogen prachtig!

2022-genesis-gv70-19.jpg

De eerder aangehaalde Eunos Cosmo (zeker in de getoonde kleurstelling!) vind ik ook een van de fraaiste interieurs ooit. Het dash van moderne Benzen met die grote glasplaat vind ik echt vreselijk kitserig en zielloos. Niet mijn ding.

Het binnenste van de Coupé Fiat vind ik ook nog steeds geweldig:

PRECO-FIAT-CUPE-EM-SP.png

En over minimalistisch gesproken; van een totaal ander kaliber maar ook dit vind ik erg smaakvol

26507299-1960-autobianchi-bianchina-transformable-std.jpg

Autobianchi Bianchina

Prachtig die Audi 100!

Voor mij is het interieur van de BMW 5-reeks E39 nog altijd een van de gezelligste:
a3582b3976cdf1bb270705cc6e0c076f.jpg

Kleur- en materiaalgebruik, een fijn stuurtje en een stijlvol logo in het midden van het dashboard maken zelfs van het vrij simpel vormgegeven interieur van een Peugeot 104 ZS (1976) een feestje:

f7681ce0c8f926940bcf3d6fce1d2143.jpg

@Guus Leferink: de R15/17, de Rover: mooi, mooi!
@SVF: de Coupé Fiat had ik ook in gedachten: zie ik daar het logo van Pininfarina?
Het carrosserieontwerp was alleszins van Bangle dacht ik? Productie bij Pininfarina?
@929V6: het hoeft inderdaad niet altijd gecompliceerd of luxueus te zijn om er gezellig, aangenaam en mooi uit te zien.

Als je al dat moois bij elkaar ziet, dan is die breedbeeld-TV in de EQS toch echt een grap (of om te huilen?). Gelukkig kan je daar ook kiezen voor een gefineerde uitvoering van de instrumentendrager (alleen is dan het instrumentenpaneel zelf zo zielig).

SVF zei:
Het binnenste van de Coupé Fiat vind ik ook nog steeds geweldig:

PRECO-FIAT-CUPE-EM-SP.png
Inderdaad nog steeds mooi, ik had dezelfde willen plaatsen. Ik heb er zelf zo eentje gehad in exact deze kleur en dezelfde lederen stoelen, blijft een bijzondere auto!

iDS zei:
Als je al dat moois bij elkaar ziet, dan is die breedbeeld-TV in de EQS toch echt een grap (of om te huilen?). Gelukkig kan je daar ook kiezen voor een gefineerde uitvoering van de instrumentendrager (alleen is dan het instrumentenpaneel zelf zo zielig).

Nope, het is gewoon vooruitstrevend en chique;)

Ik twijfel over het dashboard van de 8e generatie Honda Civic:

Opzich best wel gaaf maar ook een beetje playstationachtig en m.i. minder doordacht dan de buitenkant. Er zijn wat dingetjes die me storen zoals de asymmetrische middenconsole (of eigenlijk het stuk daar net boven) en de plaatsing van de ventilatieroosters daarop en het net niet mooi aansluiten van het dash op de deurpanelen. Dat had fraaier gekund!

Die extra laag boven de meters kreeg weinig navolging. De Mazda3 van 2009 had iets vergelijkbaars:

Minder origineel maar wel wat strakker én symmetrisch!

Het interieur van de huidige Mazda 3 vind ik echt prachtig vooral icm rood leer:

Terug
Bovenaan