iDS
Wegverkenner
Er wordt al veel verteld over allerlei wagens met afwijkingen, schoonheidsfoutjes of aandachtstrekkertjes waarmee je vooral bij de buurman scoort.
Maar zelf zit je natuurlijk het meeste tegen dat interieur aan te kijken.
Vaak wordt een prototype met een flashy interieur gepresenteerd, worden een aantal details aan de buitenzijde bijgeschaafd maar schiet er van die schitterende lounge an de binnenzijde bij het productiemodel niks meer over.
Hoog tijd om ook eens de creatieve interieurontwerpers in het zonnetje te zetten.
(en degenen die kikt op zijn Jetta met vossenstaart aan de binnenspiegel: sorry, daar zijn andere topics voor.)
Geen beperking qua leeftijd van de wagen, geen beperking op onderdelen maar gewoon alle zaken die een interieur er doen uitschieten boven de concurrentie, zijn welkom.
Heb je er een verhaal bij: des te beter.
Ik start met, hoe kan het ook anders, dat buitenaardse dashboard van de CX.
Model '74:
dit instrumentenpaneel was zo anders dan alles wat toen op de markt was. De zwevende instrumentendrager maakte het interieur ook ineens erg ruim.
De ergonomie met de 2 satellieten ook erg goed (op de knipperlichten na die niet automatisch uitschakelden).
Met de inplanting van de radio had Citroën meer last:
De Pallas:
De Pallas in 1976:
Model '82
De GTihad in deze versie al analoge klokken in plaats van de 'loepen',
in de finale uitvoering (in mijn ogen mooiste versie) hadden alle wagens de ronde klokken:
Over dit interieur valt nog veel te zeggen:
de mooie zetels et hoge rugleuning, deurpanelen, dakhemel. Allemaal opnieuw over nagedacht, net ietsje anders.
Weinig merken die nog zover durven gaan.
Maar zelf zit je natuurlijk het meeste tegen dat interieur aan te kijken.
Vaak wordt een prototype met een flashy interieur gepresenteerd, worden een aantal details aan de buitenzijde bijgeschaafd maar schiet er van die schitterende lounge an de binnenzijde bij het productiemodel niks meer over.
Hoog tijd om ook eens de creatieve interieurontwerpers in het zonnetje te zetten.
(en degenen die kikt op zijn Jetta met vossenstaart aan de binnenspiegel: sorry, daar zijn andere topics voor.)
Geen beperking qua leeftijd van de wagen, geen beperking op onderdelen maar gewoon alle zaken die een interieur er doen uitschieten boven de concurrentie, zijn welkom.
Heb je er een verhaal bij: des te beter.
Ik start met, hoe kan het ook anders, dat buitenaardse dashboard van de CX.
Model '74:

dit instrumentenpaneel was zo anders dan alles wat toen op de markt was. De zwevende instrumentendrager maakte het interieur ook ineens erg ruim.
De ergonomie met de 2 satellieten ook erg goed (op de knipperlichten na die niet automatisch uitschakelden).
Met de inplanting van de radio had Citroën meer last:
De Pallas:

De Pallas in 1976:

Model '82

De GTihad in deze versie al analoge klokken in plaats van de 'loepen',
in de finale uitvoering (in mijn ogen mooiste versie) hadden alle wagens de ronde klokken:

Over dit interieur valt nog veel te zeggen:
de mooie zetels et hoge rugleuning, deurpanelen, dakhemel. Allemaal opnieuw over nagedacht, net ietsje anders.
Weinig merken die nog zover durven gaan.