VW Touran 2004 valt uit tijdens rijden op snelweg

Guest
Hallo,

Ik heb een touran 2.0 benzine uit 2004.
Nu valt mijn auto regelmatig uit tijdens het rijden op de snelweg, binnen de bebouwde kom vrijwel niet.
Gelukkig kan ik tijdens het uitvallen direct de auto weer starten, maar daar is alles mee gezegd.

wat geeft de auto aan als hij uitvalt:
- EPG gaat branden
- Motorlampje gaat branden

wanneer valt de auto uit:
Ik heb in de gaten gehouden wanneer dit meestal het geval is.
-Regelmatig valt hij uit na ca. 20 min op de autoweg rijden.
-als ik moet 'bij'remmen op de weg of bij afrit snelweg valt hij regelmatig stil.
-gevoelsmatig als ik bergop rij, 2x bij de brug van Zaltbommel en 1x bij afrit (omhoog) bij ikea Eindhoven.

Ik heb er al na laten kijken bij een plaatselijke garage, maar kunnen niets vinden, ze gaven aan dat een andere vw die ze in onderhoudt hebben hetzelfde probleem heeft. Al meer dan €1000,- aan gesleuteld, maar nog niet verholpen.

Vandaag een test gedaan om alleen op cruise control te rijden, is de heen- en terugweg niet uitgevallen. Rit was ca. 60 km heen en 60 terug.

Ben erg benieuwd of iemand weet wat het probleem is.

Groet,
Petran.
 
Had ik ook met een Skoda. Erg irritant en gevaarlijk, omdat het vaak gebeurde bij het intrappen van het koppelingspedaal. In bochten is het levensgevaarlijk als de auto dan op het stuurslot gaat...
Op de snelweg was het dan weer zo dat bij het opkomen van het koppelingspedaal de motor vanzelf weer aanging.
Had misschien    iets te maken met gasregelklep of zo. Of een sensor daarin.
Op Skoda fora is er vást nog wel wat over te vinden.
Succes met dit vervelende probleem.
 
Misschien door de dealer naar laten kijken. Wat heeft de plaatselijke garage voor dat geld gedaan dan?
 
Misschien even langs een dealer of VW specialist? Het EPG lampje kan voor alles gaan branden, meestal in combinatie met het motorlampje.
Met een beetje geluk zit de storing erin, opgeslagen en wel. (of "pending").

Zonder uitlezen een slag in de lucht, denk ik. Als hij uitvalt is het toch wel redelijk kritisch.
 
Eeh hallo,

Je auto valt regelmatig uit, kennelijk 3 keer al bij het bergop rijden? Hoe vaak heb je dat kunstje al gehad op een vlakke snelweg of bergaf?

Ik weet het probleem niet, maar ga voor de veiligheid van je medeweggebruikers aub zo spoedig mogelijk naar de dealer :rolleyes:
 
Volgens mij doet hij aardig zijn best om het euvel eruit te krijgen.


https://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=151343
 
Laat het ding eens uitlezen bij een dealer, lijkt me wel iets dat een foutmelding zou moeten geven, al heb ik geen idee wat EPG is bij VW. Bij Volvo willen dit soort geintjes nog wel eens te maken hebben met de gasklep trouwens.

@borgmonster, hoe kan het stuur in het stuurslot springen als de sleutel er nog in zit?
 
R-W zei:
@borgmonster, hoe kan het stuur in het stuurslot springen als de sleutel er nog in zit?

Dit vroeg ik me gisteren ook al eens af.. en had maar besloten om geen reactie te plaatsen, ik weet immers ook niet alles, en TS kon wellicht gelijk hebben.

Hoe werkt het stuurslot systeem bij een auto met een ''startknop''? Volgens mij schakelt het contact bij mijn vaders auto pas uit (Astra H 2010) wanneer het bestuurdersportier geopend word, na afzetten van de motor via de knop. Wanneer de motor afslaat weet ik niet.
 
Bedankt voor de reacties.

Ik heb een afspraak ingepland bij de dealer en laat hem uitlezen.
Jullie horen het zodra ik iets weet!

Groet
 
Was een waarschuwing die ik van mijn dealer meekreeg. Ik vond het ook raar, maar als hij het zegt zal het wel zo zijn. Hij kent de auto het beste, denk ik.
Ik was niet van plan om het zover te laten komen. Heb het onding ingeruild.
Helaas weer voor een Skoda... Na veel problemen met die wagen, ben ik overgestapt op een Volkswagen Golf. Daar nog geen probleem mee gehad, de afgelopen vier jaar.
 
EPG zal wel de EPC zijn electronic powertrain control als dan de motor uitvalt gaat ook vaak het lampje branden van MIL    het is zo moeilijk zeggen wat het is daar moet je het voor uitlezen.
 
Terug
Bovenaan