Vw polo 2002 1.4 16V

Sander 1994

Net ingestapt
Dag mensen.
Ik hen 0 verstand van auto's.

Heb onlangs een vw polo 1.4 v16 uit 2002 aangeschaft.
Er staat nu 55000km (acgerond) op de teller.
De auto heeft lang stil gestaan en is eigelijk alleen gebruikt voor korte ritten (boodschapppen)

Nu word de auto goed gebruikt voor langere stukken (30km of meer)

Nu moet ik vaak na 15000 tot 2000 km rijden de olie bijvullen (0.5 liter)

Ook tik de moter als hij koud is (er zit een ratel in)
Deze verdwijnd wel als de motor koud is. (De verkoper en volkswagen garage zeggen dat de ratel normaal is en hoord bij de auto)

Nu heb ik eens flink gezocht wat het probeem zou kunnen zijn.
Er staat veel op het internet over kantelende zuigers.
Dit is een bekend probleem.
Echter lees ik veel dat volkswagen zegt dat het geen probleem is.
Het maken schijnd duur te zijn en er is een aanemelijke kans dat het probleem terug komt.

Nu wil ik graag weten of mijn olie verbuik "normaal" is?

Of dat ik inderdaad last kan hebben van kantelde zuigers, en hoe erg dit is en of de auto oud kan worden (Nog veel km kan maken) met dit probleem. Of dat de motor hiermee ten dode opgschreven is?

Ik neem aan dat je 1500km bedoelt en dat het geluid verdwijnt als hij warm wordt.

Elke 1500km olie bijvullen is heel fors, maar het gaat om de hoeveelheid, is dat telkens een liter? Nou hoor je dealers zelfs bij jonge auto's wel eens 1L/1000km als garantiegrens aanhouden (bizar) dus je hebt nog wat marge.. 1L op 3000km vind ik al wat milder voor zo'n oud wagentje.

Een Polo van 15 jaar oud moet je je geen zorgen over maken, als het blijft lopen met welk geratel of olieverbruik dan is het prima. Je gaat er toch geen motorrevisie aan spenderen. Je kan iets dikkere olie proberen. Als hij niet ratelt als de boel warm is dan lijkt me dat helemaal prima.

Ik gooi er na 1500 km olie in.
Ik gooi er dan een halve liter in.

Gebruik nu turbosyn 10w 40 dat is na wat ik begrepen heb best dikke olie.

Ok een liter op 3000km, valt best mee. Ik zou er gewoon lekker mee rijden en olie goed in de gaten houden natuurlijk. Bij dit soort auto's heb je nooit garantie dat het nog een ton feilloos blijft lopen, maar het kan prima.

Sander 1994 zei:
Heb onlangs een vw polo 1.4 v16 uit 2002 aangeschaft.
Er staat nu 55000km (acgerond) op de teller.
De auto heeft lang stil gestaan en is eigelijk alleen gebruikt voor korte ritten (boodschapppen)

Nu word de auto goed gebruikt voor langere stukken (30km of meer)

Nu moet ik vaak na 15000 tot 2000 km rijden de olie bijvullen (0.5 liter)

Door de vele korte ritjes waarbij de motor amper warm wordt kan het gebeuren dat de
carterventilatie verstopt raakt. Wellicht goed om dit even bij de garage na te vragen.

MIVV autotechniek: carterventilatie

Is de olie voor de ingebruikname ververst?
Bij korte ritjes kan er veel condenswater in de olie terecht komen.
Bij een langere rit verdampt dit weer uit de olie en vervolgens lijkt het alsof de motor olie verbruikt.

De auto is bij aankoop wel geflusht ofzo.
De leidingen zijn schoogespoten tegen verstoping en koolslag.
De olie is daarbij ook ververst.
Is dat wat u bedoeld?

De ratel die verdwijnt is inderdaad een kantelende zuiger. Daar heeft de 1.4 16V uit deze jaren last van. Mijn ervaring is dat ze er heel oud mee worden. (en ik heb er aardig wat van in de werkplaats gehad).

Het olieverbruik wordt ook mede daardoor veroorzaakt. Vaker lange afstanden rijden met behoorlijke snelheid zorgt ervoor dat het verbruik wel wat daalt. Net als bij de moderne Audi's en VW's wordt dit veroorzaakt door de zuigerveren die vastkoeken. De gevolgen zijn wel minder desastreus bij de 1.4 van weleer.

Oliepeil geregeld peilen, met name in de winter. Af en toe op de snelweg goed van katoen geven. Dat kunnen deze motoren best hebben, ze kunnen probleemloos hoge kilometerstanden hebben. Afhankelijk van de motorcode wel de carterventilatie (preventief) laten vervangen. In de winter kan die bij een bepaalde reeks motorcodes bevriezen, en dan is het gelijk over -> kapitale motorschade.

Sander 1994 zei:
De auto is bij aankoop wel geflusht ofzo.
De olie is daarbij ook ververst.
Is dat wat u bedoeld?

Zo te lezen heeft de garage er al rekening mee gehouden dat de auto korte ritjes heeft gemaakt en lang stil heeft gestaan. (y)
Kan alleen hieruit niet opmaken wat er precies bedoeld wordt.
Is het inlaatgedeelte en EGR-klep van de motor schoongenmaakt, of is de carterventiltie schoongemaakt? Of beide?

Voor revisie is het olieverbruik nog laag genoeg. Het is wel zaak om het oliepeil in de gaten te halen.
Meeste motoren met olieverbruik gaan niet kapot door het olieverbruik an sich, maar door het te laat bijvullen ...

Bekend probleem bij deze motoren inderdaad. Althans niet alleen bij deze. Eigenlijk alle motoren van VW rond die periode hebben er last van. Ook de 8V maar in mindere mate.

Kantelende zuigers. Een soort diesel geluidje krijg je ervan, maar daar kunnen deze blokjes oud mee worden.
(wil niet zeggen dat het geen probleem is)

Olieverbruik van 1l op 3000km is relatief veel, maar wel verklaarbaar.
Wilt niet zeggen dat het olieverbruik ook veroorzaakt wordt door een kantelende zuiger.
Mijn eigen blok (1.4 8v met c.a. 240k) verbruikt ongeveer 1l per c.a. 10.000km en heeft ook een kantelende zuiger. Het verbruik word echter grotendeels veroorzaakt doordat de carterontluchting aan de achterzijde van het blok lekt. Ook dat lekken is een bekend probleem bij deze motoren.

Olieverbruik kan ook veroorzaakt worden door versleten of uitgedroogde klepsteelrubbers. Iets wat bij deze motoren ook wel eens voor kan komen. Zeker na langdurige stilstand en weinig gebruik (bij lange stilstand komt de kop tamelijk droog te staan)

Wat je het beste kan doen is kijken of er verder geen uitwendige lekkages zijn. En eventueel laten controleren of de klepsteelrubbers niet de oorzaak zijn van je verbruik.
Daarnaast is het in de gaten houden van je oliepeil natuurlijk een must.

O ja, mocht je toch bezig zijn met uitwendige lekkages: kijk even de schakelstangkeerring van de bak na.
Die lekken ook graag en zorgen ervoor dat je bak naderhand droog komt te staan en kapot loopt (te beginnen bij de 5)
Bij goed onderhoud van die keering (na de eerste keer vervangen inc nieuwe bakolie, elk jaar controleren en vervangen wanneer nodig) kan de bak zeer lang mee. Maar zonder goed onderhoud kunnen ze er na een ton al mee op houden. Zeker bij lange stilstand, omdat de keerring dan uitdroogd (bij veelvuldig gebruik op slechte en onverharde wegen heb je daar trouwens ook meer kans op)

BBY is OK, maar als hij van 2002 is, kan het ook wel eens de AUA motorcode zijn. Die heeft wel last van het "vriesprobleem"
Achterin de kofferbak onder de mat vind je naast de reservewielkuip een stickertje geplakt ter grootte van een pakje sigaretten. Daar staat de motorcode vrij prominent op.

Anders vind je dezelfde sticker soms in je serviceboekje op de binnenkant van de kaft.

TomTom zei:

Die hebben weer last van penbobines die graag willen doorslaan :rolleyes:
Tja zo betrouwbaar was vag ook al niet meer in die tijd. En daarna is het ook niet beter geworden.

BBY is trouwens niet eens geleverd in polo 6n(2)
Alleen de AUA, AJV en de AFH(ander type cilinderkop en minder gevoelig voor de kantelende zuigers) zijn in de 6n(2) geleverd naar mijn weten.
Althans wat betreft de 16v motoren.

Pobresh zei:
Die hebben weer last van penbobines die graag willen doorslaan :rolleyes:
Tja zo betrouwbaar was vag ook al niet meer in die tijd. En daarna is het ook niet beter geworden.

Mijn auto rijdt nu alweer 170k en slechts 1 bobine is vervangen. Valt best mee dus ;)
Ik heb van AliExpress zo'n trekkertje en 1 bobine achterin bij het wagengereedschap. Voor het geval dat. Even die kap eraf rukken op de vluchtstrook, en 3 minuten later rij je weer. En uiteraard geldt de wet van Murphy: zolang je het bij je hebt, gaat het origineel natuurlijk niet stuk.

OT: ik weet niet of de BBY niet in deze auto kan zitten. Het is precies de tijd van de overgang. Vanaf juli 2002 is het namelijk al modeljaar 2003. En er wordt bij VAG wel vaker wat aangerommeld rond de modelwissel. Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken.

TomTom zei:
1 bobine achterin bij het wagengereedschap. Voor het geval dat.
Zegt toch genoeg? Als het geen probleemdingen waren, had je er geen bij je gehad.

Wat betreft de modeljaren: voor zover ik weet is de golf 4 nog wat langer geleverd en daar zijn beide motoren in geleverd geworden bij mijn weten.
Daarbij is een BBY Blok kaal niet veel anders dan een AUA blok bij mijn weten:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/vw-audi-seat-1-4-16v-motor-revidiert-aua-bby-bud-axp-bca-8005-/632648739-223-3218

Ik ben sinds begin oktober 2018 in het bezit van een Polo 1.4 16v. Automaat. 10/2002 (130duizend km.)
Ik peil regelmatig de olie. Toch vandaag op weg naar huis, piepje van oliepeil (te laag).
Er toen een liter bij in gedaan. Ook het tikken bij koude motor is een probleem zeg maar, en dus herkenbaar.
Er inmiddels een ronde 5500 km meegereden. Verbruik olie vindt ik dus aardig aan de hoge kant.
Die ervaring niet gehad met een Citroën C2 (1 liter op 20000km) en Mazda Demio na in 160000 km hooguit 2 liter bij gevuld tussen de beurten.

Van dat bevriezen weet ik (nog) niets. Maar wel de combi van korte ritjes (max 40 km) tot de langere rit (80-100 km)
Daarin waarschijnlijk ook de verdamping van water in olie, en ineens dus het verbruik. En dus de winters omstandigheden / vriezen.
Op het olieverbruik na eigenlijk een prima auto.

Nog een aanvulling, vind loop van de 1.4 16v niet mooi, dit i.t.t. de motoren van Citroën C2 (1.4 8v) en het Mada blokje (1.3 16v)
De VW loopt veel rouwer. Beetje dieslachtig zeg maar.

Terug
Bovenaan