VW polo 1.2 bluemotion diesel of peugeot 208 diesel

Jilles107

Startmotor
Hallo,

Momenteel rijd ik in een peugeot 107. Binnenkort ga ik meer kilometers maken voor werk (groningen-Joure) dus ik heb een meer comfortabele en zuinigere auto nodig.
Nu zat ik te denken aan een VW polo 1.2 bluemotion of een peugeot 208. Mijn budget is € 6000,-.
Ik was vooral benieuwd naar de betrouwbaarheid van beide auto's, welke gaat over het algemeen langer mee? Ik sta natuurlijk ook open voor andere opties.

Toyota Yaris Hybrid?

De meeste zijn wel iets duurder dan €6000 zie ik. Dat verdien je terug door betrouwbaarheid en lage prijs aan de pomp.
Yaris

De Polo lekker laten staan. Geen super slechte auto maar zitten een paar onderdelen aan die veel stuk gingen en heel heel heel erg duur zijn.

208 of Clio DCI lijken mij de juiste opties om naar te kijken. HDI is een fijn en goed blok net als de Clio die heeft.

basvijn zei:
Toyota Yaris Hybrid?

De meeste zijn wel iets duurder dan €6000 zie ik. Dat verdien je terug door betrouwbaarheid en lage prijs aan de pomp.
Yaris

Ja, het liefst had ik een yaris of auris maar dit is inderdaad buiten het budget.

Nico GTR zei:
De Polo lekker laten staan. Geen super slechte auto maar zitten een paar onderdelen aan die veel stuk gingen en heel heel heel erg duur zijn.

208 of Clio DCI lijken mij de juiste opties om naar te kijken. HDI is een fijn en goed blok net als de Clio die heeft.

Ja alleen de Polo vind ik persoonlijk mooier dan de 208, zijn er nog andere grote verschillen? Qua vermogen e.d. maakt het me niet veel uit.

Kun je beter een polo, Ibiza, fabia met de 1.6 tdi nemen. Je kan besparen om voor een 3deurs te gaan bij de polo/Ibiza, maar daar kun je ook weer spijt van krijgen. Bij Peugeot en ook citroen de 1.6 hdi 8 klepper nemen.

Automaten laten staan zowel dsg van Vw als semi automaten van Peugeot blinken niet uit in betrouwbaarheid

Als je voorkeur uit gaat naar de Polo, zou ik voor de 1.6 diesel gaan (4 cylinder):
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/polo/47854328

Ik/mijn vriendin heb 100.000 km gereden met een fabia met dezelfde motor. alleen EGR kapot gehad, kost 500-750 en daarmee heb ik alle kosten aan de auto gehad de afgelopen 5 jaar. Gelijk zeggen de polo te laten staan vind ik nogal overdreven.

Heeft de polo de EGR al gehad heb je ene prima auto. Ik vind de kwaliteit vooral in het interieur beter dan de 208. Dat voelt allemaal wat plastic, polo is daarin echt wel beter afgewerkt met minder rammeltjes en kraakjes/piepjes.

Hier een Ibiza 1.6 tdi

https://www.autowereld.nl/seat/ibiza/1-6-tdi-sport-coupe-climate-cruise-cdv-lmv-32701877/details.html

Een Skoda rapid nog een optie, die zitten tussen fabia en octavia in. Ontzettend ruim van binnen

https://www.autowereld.nl/skoda/rapid-spaceback/1-6-tdi-greentech-elegance-33139811/details.html

Ja, het luxe interieur van de polo spreekt mij meer aan dan de 208. Dan moet ik dus nog kiezen tussen de 1.6 en de 1.2.
Een skoda rapid, fabia of octavia is mij te groot.

Jilles Homminga zei:
Ja, het luxe interieur van de polo spreekt mij meer aan dan de 208. Dan moet ik dus nog kiezen tussen de 1.6 en de 1.2.
Een skoda rapid, fabia of octavia is mij te groot.

De octavia is idd een segment groter , en dan ook nog de grootste in zijn segment. de rapid is idd ontzettend groot voor het b-segment en de fabia is niet veel groter dan een polo, overigens wel ruimer. Denk dat je geen spijt krijgt als je voor een 1.6 gaat ipv 1.2. Een rapid zal niet veel schelen met een toyota auris. De rapid is er naast de 5 deurs liftback die ik je had gestuurd er ook als 5 deurs hatchback.

skoda-rapid-spaceback-1-6-tdi-grt-eleg-bl.jpg

Een corsa 1.7 diesel is ook een aanrader , en staat voor veel kilometers.

deze staat ook nog in provincie Groningen te koop. De 3 deurs werd in Duitsland gemaakt en de 5 deurs in Spanje

corsa 1.7

0-e929b77b-1d77-40e4-b363-2cde6a6f1462.jpg

Wil je een Zuinige Corsa kopen? 5-deurs? Doe me maar een bericht ;)

Auto encyclopedie zei:
Jilles Homminga zei:
...

...
Die zijn toch niet officieel geleverd in NL? Een 1.3 zie je veel meer (en zijn nóg zuiniger),.

Sowieso zou ik een autootje adviseren die voorzien is van zo'n 1.3 Diesel (Een punto, een Mito, Corsa, enz enz.)

Warhamstr zei:
Auto encyclopedie zei:
Jilles Homminga zei:
...

...
Die zijn toch niet officieel geleverd in NL? Een 1.3 zie je veel meer (en zijn nóg zuiniger),.

Sowieso zou ik een autootje adviseren die voorzien is van zo'n 1.3 Diesel (Een punto, een Mito, Corsa, enz enz.)

hier een ocasion video over de corsa, daar wordt stil gestaan bij de diesel blokken

corsa ocasion video

De 1.2 is een 3cilinder die nogal herrie naakt, de 1.6 hdi is een 4 cilinder met een veel betere loop.

Jilles Homminga zei:
Hallo,

Momenteel rijd ik in een peugeot 107. Binnenkort ga ik meer kilometers maken voor werk (groningen-Joure) dus ik heb een meer comfortabele en zuinigere auto nodig.
Nu zat ik te denken aan een VW polo 1.2 bluemotion of een peugeot 208. Mijn budget is € 6000,-.
Ik was vooral benieuwd naar de betrouwbaarheid van beide auto's, welke gaat over het algemeen langer mee? Ik sta natuurlijk ook open voor andere opties.

We hebben in veel B segment auto's gereden, om een goede keus te maken.

De VW Polo met 1.2 TDI en 1.4 TDI vind ik erg rauw en lawaaiig, en heeft een erg korte powerband. We reden toen in een Citroen C3 (2) 1.6 E-HDI, de 1.6 PSA dieselmotor is veel soepeler, krachtiger en stiller, we waren gelijk om, wat een fijne motor is dat. Inmiddels staat er 200.000 km op de teller en is aan de dieseltechniek nooit gesleuteld. En de onderhoudskosten kosten vallen ons erg mee.

Deze hele fijne en betrouwbare motor ligt o.a. ook in de Peugeot 208 en Citroen DS 3. In de C3 (2), DS3 en Peugeot 208 ligt de sterk verbeterde 2e generatie 1.6 HDI, dit is gewoon een hele goede motor. Vervang wel jaarlijks of om de 20.000 km de olie.

Ook de 1.5 DCI van Renault die o.a. die in de Clio ligt is een erg fijne en betrouwbare motor.

Bij de VW 1.2 TDI gaat relatief vaak de bij VW hele dure EGR klep stuk, de Consumentenbond gaf de diesels van VAG bij hun laatste onderzoek gemiddeld een 2,3 op betrouwbaarheid.

De Peugeot 208 heb ik gereden met een 1.2 Puretech benzinemotor, ik zou zeker de 208 kiezen, ook al is de binnenruimte iets minder dan van de Polo.
De 1.6 HDI motor is gewoon veel stiller, soepeler en betrouwbaarder.

De 1.6 TDI heb ik gereden in een VW Passat, ik weet niet hoe deze motor het doet in de Polo. Hij loopt mooier dan de 1.2 en 1.4 TDI, maar is wel relatief duur.

Met jouw budget zou ik voor een Clio 1.5 dci of een 208 1.6HDI gaan.
Betrouwbare en zuinige blokken.

Als het een driedeurs mag zijn is een Citroën DS3 1.6 E-HDi ook nog een optie, AK2 noemde die hierboven al. Lees veel goeds over deze motortjes.
Deze staat te koop precies op de route Groningen-Joure:cool:. Van de C3 met 1.6 E-HDi staan er ook genoeg. Hetzelfde interieur, 5-deurs en comfortabeler dan de DS3, maar buitenkant moet wel je smaak zijn.

Een mazda 2 of citroen ds3 is niet mijn smaak. Het uiterlijk trekt mij ook wel heel erg naar een polo, gewoon recht toe recht aan auto. Niet van die rare rondingen en lijnen.
En het lawaai in een polo 1.2 merk ik niks van. Ben een 107 blikje gewend :).

Jilles Homminga zei:
Het uiterlijk trekt mij ook wel heel erg naar een polo...

Een auto puur op uiterlijk kopen... tja... Ik heb het hier al vaker gezegd, ik zou toch ook iets verder kijken...
Mijn eerste echtgenote koos ik ook op haar uiterlijk. Vergissing!
Ben (gelukkig) al heel lang van haar af! :)
Haar opvolgster ziet er overigens ook best aardig uit en heeft daarnaast ook heel wat andere goede (innerlijke) eigenschappen...

Jilles Homminga zei:
Een mazda 2 of citroen ds3 is niet mijn smaak. Het uiterlijk trekt mij ook wel heel erg naar een polo, gewoon recht toe recht aan auto. Niet van die rare rondingen en lijnen.

Dan kwestie van proefrijden in een polo 1.2 en 1.6. de 1.6 tdi is er in verschillende smaken qua vermogen en ook in bluemotion

polo 1.6 tdi

de 90 pk blue motion is het fijnst als je zuinig wil rijden.

Mijn advies is om gewoon te gaan proefrijden, dan voel je gelijk de verschillen tussen de verschillende motoren en modellen.

Een stille en comfortabele auto is erg lekker als je meer kilometers rijdt. Het fijne van de 1.6 HDI is het grote koppel bij lage toeren, hierdoor rij je er erg soepel en vlot mee. Ze zijn in de praktijk ook heel zuinig. De 1.5 DCI van Renault vond ik ook een hele plezierige motor.

Bij de VW Polo zit de EGR klep op een zeer onhandige plek, dit maakt reparaties duur, en na diesel update gaan ze vaker stuk. De 1.4 TDI met commonrail vind je amper voor je budget, en winkel je onderin de markt, wat vaak niet handig is.

We reden in verband met schade 3 dagen in de Polo 1.4 TDI met pompverstuivers, en waren erg blij toen de Citroen C3 1.6 e-HDI weer terug was.

Wij rijden ook een c3 1.6 eHdi (90 pk) en dat is een ontzettend fijn motortje. Stil, zuinig, soepel en lekker krachtig en je bent vlot onderweg.
Echt veel geraffineerder dan zo'n knorrige driepitter van VW.
Ook nog eens heel betrouwbaar want we zitten nu op bijna 180 k en tot nu toe geen bijzonderheden.

Ik zou het wel weten!

Bij mijn vorige werkgever hadden we ook 3 van die 1.2 TDI polo's lopen.

Los van dat ze echt verschrikkelijk reden, lawaaierig, heel traag en lang niet zo zuinig als beloofd hebben heeft 1 van de 3 de eindstreep van 4 jaar niet gehaald. Wat precies weet ik niet meer maar de schade aan de motor was dermate ernstig dat hij niet gerepareerd is (althans niet bij de leasemaatschappij). de overige 2 hadden ook last van de bekende EGR klep, turbo's , verstuivers, noem maar op. Denk dat er serieus in korte tijd duizenden euro's in zijn gestopt. Uiteindelijk zijn het gewoon hele dure auto's gebleken.

Met de 1.6 TDI zijn het vast veel betere auto's, de problemen waren namelijk vooral motorisch. Maar vind ze maar eens. De 1.6 TDI in de polo is in NL amper geleverd en zul je met name veel import modellen aantreffen uit duitsland waar ook vaak met de km stand geknoeid is en je doorgaans ook nog (te) veel voor moet betalen.

Er is ook genoeg over geschreven door tros radar, ANWB, consumentenbond en ook autoweek heeft er laatst 1 gehad bij klokje rond. En het allemaal niet zo positief.

Jilles Homminga zei:
Het uiterlijk trekt mij ook wel heel erg naar een polo, gewoon recht toe recht aan auto. Niet van die rare rondingen en lijnen.

Als je zo graag een Polo wil, kies dan een Polo. Bij een andere keuze zal je altijd denken 'had ik toch maar?'.
Overigens zal dat onterecht zijn maar je doet zo je best om de Polo positief naar voren te brengen dat ander advies niet lijkt te landen.

Zou het wel weten als de keuze lag tussen een deftige 4-cilinder met 90+pk, of een rammelende 3-cilinder met 65 pk uit de VAG stal.
Extra reparatiekosten kun je je rationeel niet veroorloven met zo'n zuinig dieseltje, dan word hij al gauw 'te duur'

De polo 1.2 is ook nog maar de enige waar ik een proefrit in gemaakt heb. Ik vond hem heerlijk rijden. Zal binnenkort ook een polo 1.6 en een 208 proberen, misschien verander ik nog van mening.

Ik snap dat de Polo de voorkeur heeft. Ik heb er in 3 jaar tijd met 2 stuks gereden. De ene van nieuw naar de 100.000km en de andere van 30.000 naar 70.000km. Lease auto's gelukkig want wat gingen ze vaak stuk. In het bedrijf waren er op een gegeven moment 8. En uiteindelijk waren er ook 2 stuks van ma de facelift met een 1.4. Die gingen trouwens niet opvallend veel stuk.

De EGR kan kapot maar de EGR koeler ook. Die laatste kan een waterslag van de motor veroorzaken (kan niet gerepareerd worden). Bijna alle exemplaren in het bedrijf hadden de EGR klep al eens stuk. En dat was nog voor dieselgate; daarna gingen ze nog veel vaker stuk en toen zijn ze ook allemaal geretourneerd aan de lease maatschappij. Die waterslag door EGR koeler hebben we ook gezien in het bedrijf maar in dit geval werd het ontdekt bij onderhoud net voordat het fatale schade was. Overigens heb ik toen (als enige) op beide exemplaren dit EGR probleem nooit gehad.

Verstuivers is maar 1x geweest binnen het bedrijf en niet op mijn exemplaren. Ruitenwisser motor stuk kwam weleens voor maar ook niet op die van mij.

Ik heb het volgende meegemaakt:
- Roetfilter/katalysator gescheurd en uitlaatlekkage daardoor (en minder vermogen). Omdat het een haarscheurtje was is het meerdere keren genegeerd of niet gevonden (het geluid was product eigenschap jaja)
- bestuurdersstoel door gezakt
- rammels in de wielophanging door een doorgeslagen draagarmrubber (ook hier was het genegeerd en zou het een product eigenschap zijn)
- stuurbekrachtiging motor doorgebrand
- altijd zeer slecht starten bij vrieskou door waarschijnlijk lekkage in het brandstof systeem of door ene probleem met gloei systeem (nee ze hadden echt niets gevonden of gerepareerd maar vlak voor het einde van de lease termijn was het ineens opgelost)
- elektrisch raam wat soms s nachts spontaan openging, altijd hetzelfde raam. Nooit opgelost.
- ruitenwissers die spontaan gingen wissen (en geen regensensor aanwezig). Nooit opgelost.
- het dashboard bleef soms uit staan na het starten. Moest je de auto weer uitzetten en weer opnieuw aan. Nooit opgelost.
- het navigatie systeem gaf 1x per week een waarschuwing voor een spookrijder ook al was die er niet. Probleem bleef onafhankelijk van in welk land ik was. Ik neem het de werkplaats niet eens kwalijk dat ze dit niet konden reparen. Ik snap niet eens hoe dit kan.

Verder een belangrijk negatief punt wat wel echt een product eigenschap is; alle bluemotion versie hebben grote moeite met ontwasemen. Als ik in de winter met schone ruiten de straat uitreed dan moest ik 2 straten verderop weer stoppen omdat het raam beslagen was. Alles wel geprobeerd maar niet te doen. De Polo was hier erger in dan de oude auto's met iets waterlekkage en een matige ventilatie die ik ook heb.

Een positief punt; ik heb nooit een lampje hoeven vervangen!

Als je graag een Polo wilt hebben, kies er een waar al veel reparaties aan zijn gedaan en blijf ver weg van de bluemotion versies. De Polo's in het bedrijf hebben zich uit de markt geprijsd met het lease tarief; ze werden echt te duur en de lease firma was ze aardig zat. Ik zou zo'n auto particulier niet durven rijden.

Naschrift: wij hebben een C1 uit 2006 waar mijn vrouw best wel wat kilometers mee maakt. Op de stoelen na (voordat die van de Polo slecht werd) is dit een veel fijnere en veel goedkopere auto.

Jilles107 zei:
De polo 1.2 is ook nog maar de enige waar ik een proefrit in gemaakt heb. Ik vond hem heerlijk rijden. Zal binnenkort ook een polo 1.6 en een 208 proberen, misschien verander ik nog van mening.

Je bent met een Peugeot 107 ook gewoon heel erg weinig gewend, we hebben zelf jaren een Toyota Aygo gehad, ik weet waarover ik praat. Het zijn gewoon heel basic autootjes. Die heel veel lawaai maken.

Pas erg op met import 1.6 TDI exemplaren uit Duitsland, er zijn veel auto's met terug gedraaide tellerstanden op de markt, met eventueel alle dure gevolgen van dien.

We hebben in veel auto's proef gereden, en vonden de verschillen opvallend groot.

Engineer2 zei:
Ik snap dat de Polo de voorkeur heeft. Ik heb er in 3 jaar tijd met 2 stuks gereden. De ene van nieuw naar de 100.000km en de andere van 30.000 naar 70.000km. Lease auto's gelukkig want wat gingen ze vaak stuk. In het bedrijf waren er op een gegeven moment 8. En uiteindelijk waren er ook 2 stuks van ma de facelift met een 1.4. Die gingen trouwens niet opvallend veel stuk.

De EGR kan kapot maar de EGR koeler ook. Die laatste kan een waterslag van de motor veroorzaken (kan niet gerepareerd worden). Bijna alle exemplaren in het bedrijf hadden de EGR klep al eens stuk. En dat was nog voor dieselgate; daarna gingen ze nog veel vaker stuk en toen zijn ze ook allemaal geretourneerd aan de lease maatschappij. Die waterslag door EGR koeler hebben we ook gezien in het bedrijf maar in dit geval werd het ontdekt bij onderhoud net voordat het fatale schade was. Overigens heb ik toen (als enige) op beide exemplaren dit EGR probleem nooit gehad.

Verstuivers is maar 1x geweest binnen het bedrijf en niet op mijn exemplaren. Ruitenwisser motor stuk kwam weleens voor maar ook niet op die van mij.

Ik heb het volgende meegemaakt:
- Roetfilter/katalysator gescheurd en uitlaatlekkage daardoor (en minder vermogen). Omdat het een haarscheurtje was is het meerdere keren genegeerd of niet gevonden (het geluid was product eigenschap jaja)
- bestuurdersstoel door gezakt
- rammels in de wielophanging door een doorgeslagen draagarmrubber (ook hier was het genegeerd en zou het een product eigenschap zijn)
- stuurbekrachtiging motor doorgebrand
- altijd zeer slecht starten bij vrieskou door waarschijnlijk lekkage in het brandstof systeem of door ene probleem met gloei systeem (nee ze hadden echt niets gevonden of gerepareerd maar vlak voor het einde van de lease termijn was het ineens opgelost)
- elektrisch raam wat soms s nachts spontaan openging, altijd hetzelfde raam. Nooit opgelost.
- ruitenwissers die spontaan gingen wissen (en geen regensensor aanwezig). Nooit opgelost.
- het dashboard bleef soms uit staan na het starten. Moest je de auto weer uitzetten en weer opnieuw aan. Nooit opgelost.
- het navigatie systeem gaf 1x per week een waarschuwing voor een spookrijder ook al was die er niet. Probleem bleef onafhankelijk van in welk land ik was. Ik neem het de werkplaats niet eens kwalijk dat ze dit niet konden reparen. Ik snap niet eens hoe dit kan.

Verder een belangrijk negatief punt wat wel echt een product eigenschap is; alle bluemotion versie hebben grote moeite met ontwasemen. Als ik in de winter met schone ruiten de straat uitreed dan moest ik 2 straten verderop weer stoppen omdat het raam beslagen was. Alles wel geprobeerd maar niet te doen. De Polo was hier erger in dan de oude auto's met iets waterlekkage en een matige ventilatie die ik ook heb.

Een positief punt; ik heb nooit een lampje hoeven vervangen!

Als je graag een Polo wilt hebben, kies er een waar al veel reparaties aan zijn gedaan en blijf ver weg van de bluemotion versies. De Polo's in het bedrijf hebben zich uit de markt geprijsd met het lease tarief; ze werden echt te duur en de lease firma was ze aardig zat. Ik zou zo'n auto particulier niet durven rijden.

Naschrift: wij hebben een C1 uit 2006 waar mijn vrouw best wel wat kilometers mee maakt. Op de stoelen na (voordat die van de Polo slecht werd) is dit een veel fijnere en veel goedkopere auto.

Ontzettend bedankt voor de moeite, al die reparatiekosten heb ik geen zin in natuurlijk. Ik probeer mijn 107 te vervangen met een meer comfortabele auto dus ben niet echt op zoek naar een c1 ;).

ak2 zei:
Jilles107 zei:

Je bent met een Peugeot 107 ook gewoon heel erg weinig gewend, we hebben zelf jaren een Toyota Aygo gehad, ik weet waarover ik praat. Het zijn gewoon heel basic autootjes. Die heel veel lawaai maken.

Pas erg op met import 1.6 TDI exemplaren uit Duitsland, er zijn veel auto's met terug gedraaide tellerstanden op de markt, met eventueel alle dure gevolgen van dien.

We hebben in veel auto's proef gereden, en vonden de verschillen opvallend groot.

Als mijn 107 meer beenruimte en een cruise control had, dan zou ik hem nooit weg doen. Geweldige auto.

De polo 1.2 is ook nog maar de enige waar ik een proefrit in gemaakt heb. Ik vond hem heerlijk rijden.

misschien kan het komen doordat je weinig vergelijkingsmateriaal hebt. Dat je zegt dat je wel kunt leven met het lawaai, vermogen en loop van de motor kan ik allemaal nog ergens begrijpen. Maar heerlijk rijden? Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen.

Los daarvan; na alle bovenstaande reacties (en kijk ook gerust elders rond op het internet) moet je toch heel snel genezen zijn om hier mee te rijden? Hoe 'fijn' jij het ook vind rijden?

Over de 1.6 TDI in de polo, met jou budget staan er 3 te koop in NL waarvan de gene met de laatste km stand 210.000 km is bij een particulier. Dus denk dat ook niet echt iets is wat je wil. Daar is het budget wat te laag voor.

Clio 1.5 DCI 2013, 140.000 niet is? Gewoon een voorbeeld. Want: veel aanbod, gunstige prijzen, vaak goed uitgerust, en staan als betrouwbaar te boek.

Ik heb drie jaar een C1 gereden en daarna zo'n 100.000km een DS3 eHDI. Later heb ik een Punto 1.3 mjet gehad. Ikheb expres de Polo steeds links laten liggen, terwijl al mijn collega's die reden.
De DS3 vond ik de fijnste : luxe auto en een fijne motor. Veel meer auto dan een Punto of Polo.

AsconaGT zei:
De polo 1.2 is ook nog maar de enige waar ik een proefrit in gemaakt heb. Ik vond hem heerlijk rijden.

misschien kan het komen doordat je weinig vergelijkingsmateriaal hebt. Dat je zegt dat je wel kunt leven met het lawaai, vermogen en loop van de motor kan ik allemaal nog ergens begrijpen. Maar heerlijk rijden? Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen.

Los daarvan; na alle bovenstaande reacties (en kijk ook gerust elders rond op het internet) moet je toch heel snel genezen zijn om hier mee te rijden? Hoe 'fijn' jij het ook vind rijden?

Over de 1.6 TDI in de polo, met jou budget staan er 3 te koop in NL waarvan de gene met de laatste km stand 210.000 km is bij een particulier. Dus denk dat ook niet echt iets is wat je wil. Daar is het budget wat te laag voor.

Clio 1.5 DCI 2013, 140.000 niet is? Gewoon een voorbeeld. Want: veel aanbod, gunstige prijzen, vaak goed uitgerust, en staan als betrouwbaar te boek.

Met 100 op de snelweg en kleine stukjes door de stad rijdt de polo 1.2 heerlijk ja. Die clio vind ik echt prachtig trouwens.
Ben na alle reacties op de polo al aardig afgekickt. En die 1.6 geeft me geen goed gevoel.

https://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/polo/48083465

Deze 1.6 tdi met 75 pk, misschien iets, ben even niet in de gelegenheid het kenteken te checken

Maar er staan genoeg 1.6 tdi te koop die al meer dan 2 ton heb er gereden, dat zegt toch ook wel iets?

Hier een overzicht van alle 1.6 tdi tot 2 ton. Heb tot 7.000 gedaan zodat de auto's net bove. De 6.000 ook mee gepakt worden

https://www.gaspedaal.nl/volkswagen/polo/diesel?cmax=1600&cmin=1600&kmax=200000&pmax=7000&srt=pr-a&trns=15

En hier alle 1.6 met meer dan 2 ton op de teller

https://www.gaspedaal.nl/volkswagen/polo/diesel?cmax=1600&cmin=1600&kmin=200000&srt=pr-a&trns=15

Met jouw budget zou je ook kunnen kijken naar een Focus of Megane diesel. Die kosten echt geen drol meer.

Barri zei:
Met jouw budget zou je ook kunnen kijken naar een Focus of Megane diesel. Die kosten echt geen drol meer.

Alleen betaal je per jaar wel ruim € 300,= meer aan belasting, plus wat duurder in de verzekering.
Voor die goed 65 km. Groningen-Joure (en alleen in de auto?) heb je aan een fatsoenlijke B-segmenter toch vast wel genoeg?

Toyota was ook gevallen, hoe betrouwbaar is de 1.4 diesel van Toyota?

Deze auto heeft ook rechte lijnen

https://www.gaspedaal.nl/subaru/trezia/diesel?pmax=7000&srt=pr-a

Mijn zus heeft met haar nieuw gekochte Fabia 1.2 TDI GreenLine bijna 200.000 km gereden. Enige euvel inderdaad een nieuwe EGR klep. Maar verder echt alleen gewoon onderhoud. Niets geks. Ik vind het motortje best meevallen qua loop en vermogen, ik had het erger verwacht op basis van de verhalen.

Als ik zou mogen kiezen zou ik voor een DS3 e-HDi met 92pk gaan. Echt een fijne auto met een motor die veel soepeler loopt en meer pit heeft. En daarnaast is zo'n DS3 echt een leuk ding. Een Clio ziet er super uit, zo'n 1.5dCi is fijn maar het materiaalgebruik van het dashboard is wat mij betreft een echte afknapper.

Is het echt zo voordelig om diesel te gaan rijden gezien de hogere MRB en de kans op duurder onderhoud? Bijvoorbeeld een 208 vti is ook zuinig en je hebt veel meer uitzoek.

MBdoubleyou zei:
Mijn zus heeft met haar nieuw gekochte Fabia 1.2 TDI GreenLine bijna 200.000 km gereden. Enige euvel inderdaad een nieuwe EGR klep. Maar verder echt alleen gewoon onderhoud. Niets geks. Ik vind het motortje best meevallen qua loop en vermogen, ik had het erger verwacht op basis van de verhalen.

Als ik zou mogen kiezen zou ik voor een DS3 e-HDi met 92pk gaan. Echt een fijne auto met een motor die veel soepeler loopt en meer pit heeft. En daarnaast is zo'n DS3 echt een leuk ding. Een Clio ziet er super uit, zo'n 1.5dCi is fijn maar het materiaalgebruik van het dashboard is wat mij betreft een echte afknapper.

Ik heb het idee dat de Fabia beter in elkaar steekt dan de Polo.

Zoals je bij mijn reactie hierboven kan zien heb ik met van alles wat problemen gehad maar qua motor viel het ergens nog wel mee. Alsnog veel te veel en te duur dan wat acceptabel is in vergelijk met de concurentie. EGR is standaard en EGR koeler moet dan ook preventief vervangen worden - dat is dan helaas wel een reparatie waar ik soms wel eens een hele auto voor koop. Als het roetfilter tot nu toe overleefd heeft dan lijkt dat ook aardig ok te zijn, al moet die er natuurlijk wel een keertje uit om te reinigen. Verstuivers en gloeistiften is volgens mij bij bijna elke diesel uit die jaren wel een ding. Maar de rest van de Polo heeft mij vooral zeer teleurgesteld.

Barri zei:
Zeker nu je toch maar 100 mag, dan is een moderne benzine ook zuinig.

daar dacht ik ook al aan. Plus dat die iets minder afschrijven. Ondanks de turboblokjes doorgaans iets minder complexe dure techiek aan boord. Plus als je toch minder gaat rijden door omstandigheden je niet gelijk met een lastig verkoopbare auto zit.

Terug
Bovenaan