Ik heb de volgende vraag,

Ik heb afgelopen week mijn eerste auto gekocht, een VW Lupo 1.4 16v.
Tijdens het proefrijden liep de auto niet stationair en dit aangegeven bij de dealer om te verhelpen voor ik hem kwam ophalen, dit bleek volgens de dealer een kapotte bobine en bobine kabel te zijn en deze vervangen te hebben.
Ik merkte al vrij snel dat de auto mankementen had zoals schokken tijdens het rijden (vaak net voor het schakelen en erna), na 4 dagen begon de auto bij lage toeren stil te vallen (motor die afslaat alsof je een noodstop maakt zonder koppeling) en dit alleen maar bij rotondes, kruispunten, stoplichten en zelfs met inparkeren.
Vandaag (21-08-2024) naar de garage geweest ivm groot onderhoud (laatste was in 2015 gedaan volgens het service boekje) en het probleem zoeken waarom de motor steeds uitvalt.

Nu komt het volgende, het probleem is bekent en het is dat de bougiekamer vol met olie zit (koppakking lek/stuk), de carterventilatie is helemaal dicht geslipt met olie en moet vervangen worden, totaal prijs 1200 ongeveer. aanschaf prijs auto 1250 exclusief de garantie die ik er extra bij nam op de motor en versnellingsbak.
Ik ben nu aan alle kanten om advies aan het vragen en kijken wat de juiste overweging is om te maken.
Wil ik deze auto houden en bij de dealer waar hij vandaan komt binnen het garantie termijn de auto laten repareren of zal ik de koop helemaal ontbinden omdat ik niet weet wat er nog meer vervangen moet worden/stuk is en tegen nog meer kosten aan lopen die ik momenteel niet kan veroorloven en wel afhankelijk ben van een auto die blijft rijden en niet om de haverklap bij de garage staat en er weer 500 tegenaan gooi.

Wat is jullie mening/advies?

De auto komt uit 99 en heeft 203.508 km gereden, Ik heb deze auto sinds 15-08-2024

Bougiekamer vol betekend niet de koppakking maar de klepdekselpakking die vervangen moet worden (afhankelijk van welke 1.4 16v je hebt, kan dat een omvangrijke klus zijn)

Ik heb het idee dat je de verbrandingskamer bedoeld? Dan zit je wel aan de koppakking.
En dat had de verkopende partij kunnen weten want dat is niet op die paar dagen gebeurd.

De carterontluchting is een kwaal bij deze motoren en vaak ook de hoofdoorzaak van een kapotte koppakking ivm te hoge carterdruk.
Daar is ooit zelfs een terugroepactie van VW voor geweest omdat het vaker voorkwam bij auto's die weinig gebruikt werden en in de winter bevroor het condenswater wat in de carterontluchting achterbleef met dus dit soort gevolgen. (en in het ongunstigste geval liep de motor in de soep)
Met deze kilometerstand had de carterventilatie überhaupt al eens schoongemaakt mogen worden, die dingen raken ook verstopt als je niet alleen maar korte stukjes rijdt.
En ook dat is dus niet iets wat op een paar dagen tijd gebeurd.

Ik zou de koop proberen te ontbinden. Er zijn vast betere exemplaren te koop. En als men hierover al niet eerlijk is geweest, ga je nog meer problemen tegenkomen als het wordt opgelost.
Je hebt kans dat ze dit niet eens onder de garantie dekken, want vaak is dat een garantie "op de draaiende delen" Een koppakking valt daar niet onder.

Edit: Ik was nog een detaill vergeten mbt de terugroepactie

Laatst bewerkt:
Ik heb de volgende vraag,

Ik heb afgelopen week mijn eerste auto gekocht, een VW Lupo 1.4 16v.
Tijdens het proefrijden liep de auto niet stationair en dit aangegeven bij de dealer om te verhelpen voor ik hem kwam ophalen, dit bleek volgens de dealer een kapotte bobine en bobine kabel te zijn en deze vervangen te hebben.
Ik merkte al vrij snel dat de auto mankementen had zoals schokken tijdens het rijden (vaak net voor het schakelen en erna), na 4 dagen begon de auto bij lage toeren stil te vallen (motor die afslaat alsof je een noodstop maakt zonder koppeling) en dit alleen maar bij rotondes, kruispunten, stoplichten en zelfs met inparkeren.
Vandaag (21-08-2024) naar de garage geweest ivm groot onderhoud (laatste was in 2015 gedaan volgens het service boekje) en het probleem zoeken waarom de motor steeds uitvalt.

Nu komt het volgende, het probleem is bekent en het is dat de bougiekamer vol met olie zit (koppakking lek/stuk), de carterventilatie is helemaal dicht geslipt met olie en moet vervangen worden, totaal prijs 1200 ongeveer. aanschaf prijs auto 1250 exclusief de garantie die ik er extra bij nam op de motor en versnellingsbak.
Ik ben nu aan alle kanten om advies aan het vragen en kijken wat de juiste overweging is om te maken.
Wil ik deze auto houden en bij de dealer waar hij vandaan komt binnen het garantie termijn de auto laten repareren of zal ik de koop helemaal ontbinden omdat ik niet weet wat er nog meer vervangen moet worden/stuk is en tegen nog meer kosten aan lopen die ik momenteel niet kan veroorloven en wel afhankelijk ben van een auto die blijft rijden en niet om de haverklap bij de garage staat en er weer 500 tegenaan gooi.

Wat is jullie mening/advies?

De auto komt uit 99 en heeft 203.508 km gereden, Ik heb deze auto sinds 15-08-2024
Zoals Probesh zegt

Ook zou ik zeggen, mocht je de auto behouden, dat het ook wel beter is om bij een Armeniër of Turk langs te gaan ipv dealer, ik weet er helaas alles van met mijn Ford!
Probesh kan mij daar wel gelijk in geven

En mocht het niet de koppakking zijn, is €1200 wel zwaar overdreven. En je moet ook denken aan de economische waarde van de auto.

Mijn tip voor het uitzoeken van een auto, kijk zonder haast veel rond op internet, check kentekens op kentekencheck.nl voor redelijk veel informatie en als je toch echt zeker wilt zijn kun je altijd een onafhankelijke aankoop inspectie aanvragen

Ik heb mijn Ford Fiesta Sport uit 2001 voor €350 bij een handelaar gekocht, zit €150 aan onderdelen in en eigen tijd, voor €500 had ik een apk klare auto (ondanks de twee maanden vertraging met geschil van de ford dealer)

Leg me geen woorden in de mond aub.
Ik ga niemand aan- of afraden om specifieke garages te gebruiken op basis van jou ervaringen of de etniciteit van een eigenaar. Dat gaat me echt te ver...
Ah nee, ik meende in mijn specifieke geval, wat ik bij de dealer had, niet het andere!

Mijn excuses hiervoor, hopelijk vergeef je mij!

Ik sluit me aan bij Pobresh. Koop proberen te ontbinden, er zijn echt wel betere exemplaren te koop (heb een paar Arosa Sports in mijn favorieten staan bij diverse verkoopsites).

Terug
Bovenaan