VW Golf 4 (1999 - LPG/Benzine - 1.8) bokt soms en start moeizaam

WoTeX

Net ingestapt
Goedemiddag allen,

Ik ben nieuw hier, dus zal mij eerst even voorstellen. Ik ben WoTeX, 26 jaar en kom uit Enschede. In juli 2014 heb ik een VW Golf 4 1.8 uit 1999 gekocht. Dit was een opknapper, voornamelijk omdat deze auto niet lekker meer reed op LPG. Om die reden is in augustus/september vorig jaar de hele LPG-installatie vervangen (van een oud, mechanisch systeem naar een nieuw, electronisch geregeld systeem). In de tussentijd heb ik zelf ook e.e.a. vervangen (nieuwe koplampunits omdat imitatie-units waren ingebouwd, luchtslang tussen luchtfilter en inlaat, wat schoonheidsfoutjes in het interieur opgelost, kapotte velgen vervangen etc.)

Ik ben lid geworden van dit forum omdat ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen met onderstaande problemen:

Probleem 1:
Een bekend probleem bij aankoop was de startmotor. Bij het starten bleef de bendix namelijk 'hangen', wat gepaard ging met het bijbehorende geluid. Ook sloeg de motor vaak niet lekker aan; alsof hij te laag in de toeren al startte.

Omdat het probleem vooral vervelend is, maar niet heel erg (de motor start uiteindelijk wel altijd), heb ik hier een tijd mee rondgereden. Uiteindelijk toch de beslissing genomen om een andere startmotor te monteren. Omdat het te duur werd om een nieuwe/gereviseerde te kopen, ben ik voor een tweedehandsje gegaan. Deze start wel wat beter en de bendix blijft niet meer hangen. Dat is dus in ieder geval opgelost.

Ik zeg bewust 'wel wat beter' omdat het probleem niet helemaal is verholpen. De ene keer start de auto keurig, terwijl het nog steeds voorkomt dat de motor moeizaam start. De boel slaat wel aan, maar schiet niet soepel door naar z'n stationaire toerental. De motor slaat aan bij ca. 300 toeren en vanaf daar loopt het toerental redelijk langzaam op totdat hij stationair draait.

Wanneer de motor warm is (dus echt maximaal een paar minuten tot ca. een kwartier uit heeft gestaan) start-ie nagenoeg altijd goed. Koude motor is een beetje 50/50; de ene keer start hij goed, de andere keer met meer moeite. Wanneer de motor 1 Ã 2 uur uit heeft gestaan, start hij vrijwel altijd moeizaam. De startmotor draait wel altijd goed, dus ik heb niet het idee dat de accu de oorzaak is.

Naast de startmotor zijn vorige week ook de bougies vervangen. De bougiekabels zijn nog vrij nieuw, dus ik vermoed niet dat het hiermee te maken heeft.

Nou weet ik dat dergelijke problemen met de temperatuursensor te maken kunnen hebben. Om die reden heb ik gisteren de temperatuursensor vervangen. Gisterenmiddag en gisterenavond startte de auto (koud) prima, dus ik was enigszins in mijn spreekwoordelijke nopjes. Vanmorgen sloeg de auto toch weer wat moeizaam aan.

Probleem 2:
Tijdens het rijden (zowel warm als koud) gaat nagenoeg alles goed. De auto draait prima stationair en hij rijdt eigenlijk ook gewoon lekker. Zowel op benzine als LPG. De enige opvallende minpuntjes zijn de volgende (alles geld zowel voor LPG als benzine):

Wanneer ik echter op mijn dooie gemak ca. 25 km/u rij in de tweede versnelling en ineens plankgas geef, 'bokt' de auto één keer behoorlijk hard voordat deze in beweging komt. Dit doe ik eigenlijk nooit, maar het viel me enige tijd geleden op waarna ik dit wat vaker geprobeerd heb.

Wanneer ik optrek en ineens het gas loslaat (zonder koppeling in te trappen), 'bokt' de auto ook één keer behoorlijk hard (soms bokt hij daarna nog een heel klein beetje door, maar dat is niet ergelijk). Daarna rolt de auto gewoon uit.

Bovenstaande zaken vallen met name op wanneer je bijvoorbeeld moet filerijden. Wanneer ik wat meer met de koppeling speel, zijn deze problemen heel goed te voorkomen.

Probleem 3:
De auto 'bokt' soms ook een beetje bij het schakelen/koppelen. Dit is te voorkomen door rustig op te trekken en voorzichtig te koppelen, maar wanneer ik enigszins stevig op wil trekken zit je wel redelijk te schudden in de auto. Dit schudden gebeurt dan ook echt alleen bij het koppelen en duurt maar een seconde. Ik wil met mijn 26 jaar (rijbewijs sinds 19) niet zeggen dat ik een onbetwiste coureur ben, maar ik ben geen slechte chauffeur. Ik heb ook nog nooit in andere auto's 'problemen' gehad met schakelen/koppelen.

Nou is natuurlijk mijn vraag aan jullie: op welke manier kunnen bovenstaande zaken met elkaar in verband staan en wat is/zijn de meest logische oorzaak/oorzaken hiervoor? Het is niet mijn insteek om dit per se allemaal te verhelpen. Het vervelendst vind ik het feit dat de auto regelmatig moeizaam start. De overige problemen zijn allemaal goed te voorkomen/op te vangen met het gebruik van de koppeling.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mijn auto, én de vorige heb ik vergelijkbare problemen gehad. Beide van PSA, en de Golf ken ik niet zo, dus of je er iets mee kunt weet ik niet.
Als eerste het gasklephuis schoongemaakt.    Toen dat niet hielp heb ik het stappenmotortje vervangen dat de bypasslucht regelt.bij gesloten gasklep. Deze heeft volgens mij ook een functie bij het overschakelen.

Ver versleten motorsteun(en) een optie?

Wanneer je ineens plankgas geeft zal je blok meteen een heel stuk kantelen, wat opgevangen dient te worden door rubbers in de steunen. Wanneer dit niet gebeurd kunnen er nare ''klappen'' of bewegingen optreden.

Of is het echt dat de motor inhoud, waardoor je even stevig geschud word? Dan zou ik het probleem bij de ontsteking zoeken. Bougies + kabels zijn nog niet oud zeg je, bobine blijft dan over.

DutchCarManiac zei:
Ver versleten motorsteun(en) een optie?

Wanneer je ineens plankgas geeft zal je blok meteen een heel stuk kantelen, wat opgevangen dient te worden door rubbers in de steunen. Wanneer dit niet gebeurd kunnen er nare ''klappen'' of bewegingen optreden.

Of is het echt dat de motor inhoud, waardoor je even stevig geschud word? Dan zou ik het probleem bij de ontsteking zoeken. Bougies + kabels zijn nog niet oud zeg je, bobine blijft dan over.

Versleten motorsteunen zijn zeker een optie. Dat verklaart, lijkt me, ook waarom de auto soms een beetje bokt bij het koppelen (toch)? Gevoelsmatig zou ik zeggen dat dit waarschijnlijker is dan de onsteking, al durf ik niks uit te sluiten.

Hoe kan ik enigszins eenvoudig bepalen hoe mijn motorsteun(rubber) er aantoe is? Het is nogal een aardige klus om die te vervangen, dus mocht ik dat gaan doen wil ik wel heel zeker weten dat dit ook dasdwerkelijk de oorzaak van wat klachten is.

Dan blijft wel de vraag: wat verklaart het matige starten?

leeuw406 zei:
Bij mijn auto, én de vorige heb ik vergelijkbare problemen gehad. Beide van PSA, en de Golf ken ik niet zo, dus of je er iets mee kunt weet ik niet.
Als eerste het gasklephuis schoongemaakt.    Toen dat niet hielp heb ik het stappenmotortje vervangen dat de bypasslucht regelt.bij gesloten gasklep. Deze heeft volgens mij ook een functie bij het overschakelen.

Gasklephuis ga ik sowieso eens onder handen nemen. Ik weet alleen niet wat je met het stappenmotortje voor de bypasslucht bedoelt...

Afgelopen zaterdagochtend heb ik de foutcodes laten uitlezen. Helaas bleek hier niets bruikbaars in te staan... Enige melding die naar voren kwam, heeft betrekking op een defecte airbagsensor.

Beste meneer bij de garage stond ook voor een raadsel. Aangezien de auto goed rijdt, had hij geen logische verklaring voor het feit dat de auto vaak moeizaam start.

Excuses dat ik niet meer gereageerd heb, helemaal over het hoofd gezien dat er een nieuw bericht geplaatst is geworden in dit topic.

Wanneer een steun echt versleten is zul je 'm wel zien bewegen in het rubber.

Eentje zal aan distributiezijde zitten, in de buurt van je ruiten- en koelvloeistofreservoir, vrij goed zichtbaar.
Nog eentje aan versnellingsbakzijde, waarschijnlijk moeilijker te bekijken (zal onder de accu zitten o.i.d.)
Er zal ook nog een steun aanwezig zijn aan de onderzijde van de auto, achterzijde van het subframe (het midden daarvan ongeveer).

De steun belasten doe je door grofweg proberen op te trekken, terwijl de auto stilstaat, en stil blijft staan. Jij gaat dan onder de motorkap kijken wat er gebeurd met de desbetreffende steunen.
Iemand zal dus in de auto moeten gaan zitten, motor starten, op de handrem zetten, 1ste versnelling inschakelen en het koppelingspedaal vlug laten opkomen tot het aangrijpingspunt, daarna natuurlijk weer meteen intrappen om het afslaan van de motor te voorkomen. Dat blijf je herhalen (dus gewoon spelen met de koppeling), zodat de motor flink blijft schudden. Een motorsteun die dan flink al wat ruimte heeft gekregen zul je duidelijk herkennen aan de speling.

DutchCarManiac zei:
Excuses dat ik niet meer gereageerd heb, helemaal over het hoofd gezien dat er een nieuw bericht geplaatst is geworden in dit topic.

Wanneer een steun echt versleten is zul je 'm wel zien bewegen in het rubber.

Eentje zal aan distributiezijde zitten, in de buurt van je ruiten- en koelvloeistofreservoir, vrij goed zichtbaar.
Nog eentje aan versnellingsbakzijde, waarschijnlijk moeilijker te bekijken (zal onder de accu zitten o.i.d.)
Er zal ook nog een steun aanwezig zijn aan de onderzijde van de auto, achterzijde van het subframe (het midden daarvan ongeveer).

De steun belasten doe je door grofweg proberen op te trekken, terwijl de auto stilstaat, en stil blijft staan. Jij gaat dan onder de motorkap kijken wat er gebeurd met de desbetreffende steunen.
Iemand zal dus in de auto moeten gaan zitten, motor starten, op de handrem zetten, 1ste versnelling inschakelen en het koppelingspedaal vlug laten opkomen tot het aangrijpingspunt, daarna natuurlijk weer meteen intrappen om het afslaan van de motor te voorkomen. Dat blijf je herhalen (dus gewoon spelen met de koppeling), zodat de motor flink blijft schudden. Een motorsteun die dan flink al wat ruimte heeft gekregen zul je duidelijk herkennen aan de speling.

Oké, dat is wel duidelijk (Y) Thanks.

Zijn er nog forummers die ideeën hebben waarom de auto zo moeizaam start?

Graag gedaan! Natuurlijk hoor ik graag je bevindingen, wanneer je de test hebt uitgevoerd.

Ik lees er niks over wanneer de kleppen/klepspeling voor het laatst gecontroleerd is?
Bij een foute klepafstelling wordt het ook steeds willekeruriger met starten

Niemand is Beter als ikke... zei de rest zei:
Ik lees er niks over wanneer de kleppen/klepspeling voor het laatst gecontroleerd is?
Bij een foute klepafstelling wordt het ook steeds willekeruriger met starten

Deze auto heeft hydraulische klepstoters. Voor zover bij mij bekend,hoeft hier toch niks aan gesteld te worden?

Volgens mij normaal gesproken niet inderdaad.. maar ik weet niet of dit bij een auto op gas wel moet, aangezien auto's die vanaf fabriek op gas lopen elke onderhoudsbeurt de kleppen gesteld krijgen.

Voorbeeldje is zo'n Mazda 2 bi-fuel hok.. Kennissen van me hebben het ding weer ingeruild omdat ze elke onderhoudsbeurt een torenhoge rekening gepresenteerd kregen. Kleppen stellen met vulplaatjes bij ze alle 16.. klepdekselpakking etc.

Wil je lekker goedkoop rijden en onderhoud laten doen bij de garage om fabrieksgarantie te behouden, word je flink geknipt en geschoren zodra je een beurtje laat doen.
Doe me maar een normale benzinemotor!

Topic kan gesloten worden. Helaas om de verkeerde reden :( Ik ben gisteren slachtoffer geworden van een gevalletje aquaplanning op de A50. Gevolg: intiem momentje met de vangrails en voorzijde van de auto naar z'n kloten. Waarschijnlijk total loss, almoet de schade morgen/overmorgen nog worden opgemaakt.

Oh jee.. toen ik de eerste zin las; dacht ik het probleem is al verholpen door de garage.

Jammer genoeg eigen schuld dus.. en ''natuurlijk'' ben je niet all-risk verzekerd op een auto van 16 jaar?

Paar Chinese bandjes onder de Golf liggen?

DutchCarManiac zei:
Oh jee.. toen ik de eerste zin las; dacht ik het probleem is al verholpen door de garage.

Jammer genoeg eigen schuld dus.. en ''natuurlijk'' ben je niet all-risk verzekerd op een auto van 16 jaar?

Paar Chinese bandjes onder de Golf liggen?

Inderdaad eigen schuld, al heb ik niet het gevoel dat ik dit had kunnen voorkomen. Reed niet te hard o.i.d. en auto heeft onlangs apk en zomercheck gehad. De profielen van de banden waren nog goed in orde.

En inderdaad: niet all-risk verzekerd... Waarschijnlijk kan ik de oude Skoda Octavia van mijn vader binnenkort overnemen zodat ik in ieder geval weer mobiel ben. Het zal niet echt als 'mijn auto' voelen, maar op dit moment is er even niet genoeg geld voor een waardige vervanger vam de Golf.

Enneh... Ik durf niet te zeggen welk banden op de Golf zaten. Ik dacht Continentals, maar kan het nu niet nakijken.

DutchCarManiac zei:
Volgens mij normaal gesproken niet inderdaad.. maar ik weet niet of dit bij een auto op gas wel moet, aangezien auto's die vanaf fabriek op gas lopen elke onderhoudsbeurt de kleppen gesteld krijgen.

Voorbeeldje is zo'n Mazda 2 bi-fuel hok.. Kennissen van me hebben het ding weer ingeruild omdat ze elke onderhoudsbeurt een torenhoge rekening gepresenteerd kregen. Kleppen stellen met vulplaatjes bij ze alle 16.. klepdekselpakking etc.

Wil je lekker goedkoop rijden en onderhoud laten doen bij de garage om fabrieksgarantie te behouden, word je flink geknipt en geschoren zodra je een beurtje laat doen.
Doe me maar een normale benzinemotor!

Hydraulische klepstoters daar valt niks aan te stellen, die werken op oliedruk. of je nu wel of niet op LPG rijdt.

Helaas is het voor jou einde verhaal met deze auto, maar voor andere mensen die dit topic ook (later) nog lezen: ik had soortgelijke startproblemen met mijn Grande Punto op LPG. Koud moeizaam, warm geen probleem. Ook bougies vervangen, temperatuursensor gereinigd, rest van de ontsteking nagekeken, allemaal zonder resultaat. Uiteindelijk de compressie gemeten bij warme en koude motor. Warm was die OK, koud bleef één cilinder achter. Mijn auto stond toen al te koop, dus het blok is daarna niet open geweest, maar vermoeden van de monteur was een verbrande kleprand, die warm nog net afsluit en koud net niet meer.

Terug
Bovenaan