WoTeX
Net ingestapt
Goedemiddag allen,
Ik ben nieuw hier, dus zal mij eerst even voorstellen. Ik ben WoTeX, 26 jaar en kom uit Enschede. In juli 2014 heb ik een VW Golf 4 1.8 uit 1999 gekocht. Dit was een opknapper, voornamelijk omdat deze auto niet lekker meer reed op LPG. Om die reden is in augustus/september vorig jaar de hele LPG-installatie vervangen (van een oud, mechanisch systeem naar een nieuw, electronisch geregeld systeem). In de tussentijd heb ik zelf ook e.e.a. vervangen (nieuwe koplampunits omdat imitatie-units waren ingebouwd, luchtslang tussen luchtfilter en inlaat, wat schoonheidsfoutjes in het interieur opgelost, kapotte velgen vervangen etc.)
Ik ben lid geworden van dit forum omdat ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen met onderstaande problemen:
Probleem 1:
Een bekend probleem bij aankoop was de startmotor. Bij het starten bleef de bendix namelijk 'hangen', wat gepaard ging met het bijbehorende geluid. Ook sloeg de motor vaak niet lekker aan; alsof hij te laag in de toeren al startte.
Omdat het probleem vooral vervelend is, maar niet heel erg (de motor start uiteindelijk wel altijd), heb ik hier een tijd mee rondgereden. Uiteindelijk toch de beslissing genomen om een andere startmotor te monteren. Omdat het te duur werd om een nieuwe/gereviseerde te kopen, ben ik voor een tweedehandsje gegaan. Deze start wel wat beter en de bendix blijft niet meer hangen. Dat is dus in ieder geval opgelost.
Ik zeg bewust 'wel wat beter' omdat het probleem niet helemaal is verholpen. De ene keer start de auto keurig, terwijl het nog steeds voorkomt dat de motor moeizaam start. De boel slaat wel aan, maar schiet niet soepel door naar z'n stationaire toerental. De motor slaat aan bij ca. 300 toeren en vanaf daar loopt het toerental redelijk langzaam op totdat hij stationair draait.
Wanneer de motor warm is (dus echt maximaal een paar minuten tot ca. een kwartier uit heeft gestaan) start-ie nagenoeg altijd goed. Koude motor is een beetje 50/50; de ene keer start hij goed, de andere keer met meer moeite. Wanneer de motor 1 Ã 2 uur uit heeft gestaan, start hij vrijwel altijd moeizaam. De startmotor draait wel altijd goed, dus ik heb niet het idee dat de accu de oorzaak is.
Naast de startmotor zijn vorige week ook de bougies vervangen. De bougiekabels zijn nog vrij nieuw, dus ik vermoed niet dat het hiermee te maken heeft.
Nou weet ik dat dergelijke problemen met de temperatuursensor te maken kunnen hebben. Om die reden heb ik gisteren de temperatuursensor vervangen. Gisterenmiddag en gisterenavond startte de auto (koud) prima, dus ik was enigszins in mijn spreekwoordelijke nopjes. Vanmorgen sloeg de auto toch weer wat moeizaam aan.
Probleem 2:
Tijdens het rijden (zowel warm als koud) gaat nagenoeg alles goed. De auto draait prima stationair en hij rijdt eigenlijk ook gewoon lekker. Zowel op benzine als LPG. De enige opvallende minpuntjes zijn de volgende (alles geld zowel voor LPG als benzine):
Wanneer ik echter op mijn dooie gemak ca. 25 km/u rij in de tweede versnelling en ineens plankgas geef, 'bokt' de auto één keer behoorlijk hard voordat deze in beweging komt. Dit doe ik eigenlijk nooit, maar het viel me enige tijd geleden op waarna ik dit wat vaker geprobeerd heb.
Wanneer ik optrek en ineens het gas loslaat (zonder koppeling in te trappen), 'bokt' de auto ook één keer behoorlijk hard (soms bokt hij daarna nog een heel klein beetje door, maar dat is niet ergelijk). Daarna rolt de auto gewoon uit.
Bovenstaande zaken vallen met name op wanneer je bijvoorbeeld moet filerijden. Wanneer ik wat meer met de koppeling speel, zijn deze problemen heel goed te voorkomen.
Probleem 3:
De auto 'bokt' soms ook een beetje bij het schakelen/koppelen. Dit is te voorkomen door rustig op te trekken en voorzichtig te koppelen, maar wanneer ik enigszins stevig op wil trekken zit je wel redelijk te schudden in de auto. Dit schudden gebeurt dan ook echt alleen bij het koppelen en duurt maar een seconde. Ik wil met mijn 26 jaar (rijbewijs sinds 19) niet zeggen dat ik een onbetwiste coureur ben, maar ik ben geen slechte chauffeur. Ik heb ook nog nooit in andere auto's 'problemen' gehad met schakelen/koppelen.
Nou is natuurlijk mijn vraag aan jullie: op welke manier kunnen bovenstaande zaken met elkaar in verband staan en wat is/zijn de meest logische oorzaak/oorzaken hiervoor? Het is niet mijn insteek om dit per se allemaal te verhelpen. Het vervelendst vind ik het feit dat de auto regelmatig moeizaam start. De overige problemen zijn allemaal goed te voorkomen/op te vangen met het gebruik van de koppeling.
Ik ben nieuw hier, dus zal mij eerst even voorstellen. Ik ben WoTeX, 26 jaar en kom uit Enschede. In juli 2014 heb ik een VW Golf 4 1.8 uit 1999 gekocht. Dit was een opknapper, voornamelijk omdat deze auto niet lekker meer reed op LPG. Om die reden is in augustus/september vorig jaar de hele LPG-installatie vervangen (van een oud, mechanisch systeem naar een nieuw, electronisch geregeld systeem). In de tussentijd heb ik zelf ook e.e.a. vervangen (nieuwe koplampunits omdat imitatie-units waren ingebouwd, luchtslang tussen luchtfilter en inlaat, wat schoonheidsfoutjes in het interieur opgelost, kapotte velgen vervangen etc.)
Ik ben lid geworden van dit forum omdat ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen met onderstaande problemen:
Probleem 1:
Een bekend probleem bij aankoop was de startmotor. Bij het starten bleef de bendix namelijk 'hangen', wat gepaard ging met het bijbehorende geluid. Ook sloeg de motor vaak niet lekker aan; alsof hij te laag in de toeren al startte.
Omdat het probleem vooral vervelend is, maar niet heel erg (de motor start uiteindelijk wel altijd), heb ik hier een tijd mee rondgereden. Uiteindelijk toch de beslissing genomen om een andere startmotor te monteren. Omdat het te duur werd om een nieuwe/gereviseerde te kopen, ben ik voor een tweedehandsje gegaan. Deze start wel wat beter en de bendix blijft niet meer hangen. Dat is dus in ieder geval opgelost.
Ik zeg bewust 'wel wat beter' omdat het probleem niet helemaal is verholpen. De ene keer start de auto keurig, terwijl het nog steeds voorkomt dat de motor moeizaam start. De boel slaat wel aan, maar schiet niet soepel door naar z'n stationaire toerental. De motor slaat aan bij ca. 300 toeren en vanaf daar loopt het toerental redelijk langzaam op totdat hij stationair draait.
Wanneer de motor warm is (dus echt maximaal een paar minuten tot ca. een kwartier uit heeft gestaan) start-ie nagenoeg altijd goed. Koude motor is een beetje 50/50; de ene keer start hij goed, de andere keer met meer moeite. Wanneer de motor 1 Ã 2 uur uit heeft gestaan, start hij vrijwel altijd moeizaam. De startmotor draait wel altijd goed, dus ik heb niet het idee dat de accu de oorzaak is.
Naast de startmotor zijn vorige week ook de bougies vervangen. De bougiekabels zijn nog vrij nieuw, dus ik vermoed niet dat het hiermee te maken heeft.
Nou weet ik dat dergelijke problemen met de temperatuursensor te maken kunnen hebben. Om die reden heb ik gisteren de temperatuursensor vervangen. Gisterenmiddag en gisterenavond startte de auto (koud) prima, dus ik was enigszins in mijn spreekwoordelijke nopjes. Vanmorgen sloeg de auto toch weer wat moeizaam aan.
Probleem 2:
Tijdens het rijden (zowel warm als koud) gaat nagenoeg alles goed. De auto draait prima stationair en hij rijdt eigenlijk ook gewoon lekker. Zowel op benzine als LPG. De enige opvallende minpuntjes zijn de volgende (alles geld zowel voor LPG als benzine):
Wanneer ik echter op mijn dooie gemak ca. 25 km/u rij in de tweede versnelling en ineens plankgas geef, 'bokt' de auto één keer behoorlijk hard voordat deze in beweging komt. Dit doe ik eigenlijk nooit, maar het viel me enige tijd geleden op waarna ik dit wat vaker geprobeerd heb.
Wanneer ik optrek en ineens het gas loslaat (zonder koppeling in te trappen), 'bokt' de auto ook één keer behoorlijk hard (soms bokt hij daarna nog een heel klein beetje door, maar dat is niet ergelijk). Daarna rolt de auto gewoon uit.
Bovenstaande zaken vallen met name op wanneer je bijvoorbeeld moet filerijden. Wanneer ik wat meer met de koppeling speel, zijn deze problemen heel goed te voorkomen.
Probleem 3:
De auto 'bokt' soms ook een beetje bij het schakelen/koppelen. Dit is te voorkomen door rustig op te trekken en voorzichtig te koppelen, maar wanneer ik enigszins stevig op wil trekken zit je wel redelijk te schudden in de auto. Dit schudden gebeurt dan ook echt alleen bij het koppelen en duurt maar een seconde. Ik wil met mijn 26 jaar (rijbewijs sinds 19) niet zeggen dat ik een onbetwiste coureur ben, maar ik ben geen slechte chauffeur. Ik heb ook nog nooit in andere auto's 'problemen' gehad met schakelen/koppelen.
Nou is natuurlijk mijn vraag aan jullie: op welke manier kunnen bovenstaande zaken met elkaar in verband staan en wat is/zijn de meest logische oorzaak/oorzaken hiervoor? Het is niet mijn insteek om dit per se allemaal te verhelpen. Het vervelendst vind ik het feit dat de auto regelmatig moeizaam start. De overige problemen zijn allemaal goed te voorkomen/op te vangen met het gebruik van de koppeling.
Laatst bewerkt door een moderator: