vw beetle 1.8 turbo 2000 tikkend geluid Help

sharon 5228075

Net ingestapt
hallo luitjes,

heb sinds kort een tikkend geluid wat ergens bij de motor vandaan komt. als ik gas geef hoor je het niet. stationair draaien en langere ritten waarbij de motor warm is heel goed. iemand enig idee? beunhaas van de garage zegt dat het niks is. maar irriteer me er mateloos aan en durf zo niet verder te rijden. verder geen rare dingen op te merken tijdens het rijden. benzine auto btw. filmpje bijgevoegd. vw new beetle 1.8 turbo 2000 tikkend geluid
alvast bedankt

Wat voor olie is er in gedaan weet je toevallig dat ? Er hoort hier 5w30 olie in ivm de kettingspanners
Dit is een motorblok met een ketting i.p.v. een distributieriem. Kan ook zijn dat de ketting deze herrie maakt

Alex GTR zei:
Wat voor olie is er in gedaan weet je toevallig dat ? Er hoort hier 5w30 olie in ivm de kettingspanners
Dit is een motorblok met een ketting i.p.v. een distributieriem. Kan ook zijn dat de ketting deze herrie maakt

shell helix ultra 5w40.

en als het de ketting mocht zijn dan is dat niet oke toch haha

Hoelang doet die dit al?
Hoeveel km heeft het blok al weg ?
Opzich kan het geen kwaad (nog)
Waar kom je vandaan als ik vragen mag (mag eventueel ook via pb)

191 op de teller. denk rond de 2 weekjes (maar sindsdien max 150 km mee gereden vanwege angst ) had net koppeling en vliegwiel laten vervangen 500 km mee gereden en paar weekjes later trad dit op. hij blijft maar zeggen dat het niks is , vliegwiel nog keer nagekeken. maarja ik weet hoe mijn auto klonk en nu klinkt
zet de radio maar wat harder want dan hoor ik het niet. of ben gewoon een pieperd. gek op dat ding haha. kom uit zwolle.

Alex GTR zei:
Ik kom uit zuid Holland anders had ik er wel even naar kunnen kijken cq luisteren

iedergeval bedankt voor het meedenken. niet helemaal om de hoek inderdaad. hou wel van een stukkie autorijden maar laat die auto liever staan. ga maandag nog wel even naar de garage om olie te verwisselen etc kijken wat er dan gebeurd.

Hahah ok dan helaas zijn deze blokken niet echt goed ontwikkeld laat maar zeggen. Heb er al meerdere voorbij zien komen waarvan de ketting aan het klapperen was of dat de turbo ineens de geest gaf.

Collega van mij had een polo met een 1.4 tsi blok hij reed altijd heel normaal in die auto en hield zich ook altijd aan zijn onderhoud en van de een op de andere dag zei ineens de turbo vanaf hier mag je gaan lopen 🤣🤣 en week ervoor had die nog zijn ketting laten vervangen

dat is lullig. hoop echt dat dat mij niet overkomt. moet zeggen ik rijdt redelijk normaal. maar wegtrekken bij het stoplicht met me pa is nog wel eens leuk.en deze trekt nog de golf 7 van me pa eruit. dus dan snap je wel waarom ik er zo gek op ben. wrijf ik er graag nog even in. mannen achter het stuur :rolleyes: bedankt nogmaals.

Ik dacht dat de 1.8 turbo van rond 2000 juist een vrij sterk blok was, niet te vergelijken met het latere spul. En vertrouw je je eigen garage niet dan ga je toch langs een ander?

Alex GTR zei:

Volgens mij gaat het hier niet om de 1.8 TSFI motor, maar de voorganger, de 1.8 20V Turbo.
Deze motor heeft zowel een tandriem als een ketting.

De tandriem zit aan de passagierszijde van de auto en verzorgt de aandrijving vanaf de krukas naar de bovenste nokkenas.
De ketting zit aan de bestuurderszijde van de auto en verzorgt de aandrijving tussen de 2 nokkenassen.

Lees ook dit verhaal eens: https://www.skodaforum.nl/forum/i/1-8t-motoren-sludge-en-flushing-oil.10365/
Gaat wel over Skoda, maar het motortype is gelijk.

Boppie zei:
Ik dacht dat de 1.8 turbo van rond 2000 juist een vrij sterk blok was, niet te vergelijken met het latere spul. En vertrouw je je eigen garage niet dan ga je toch langs een ander?

ja is het ook. ga ook ergens anders even een second opinion vragen. aan de andere kant hij weet het zo zeker dat hij anders voor de kosten opdraait. :p maar liever voorkomen dan genezen.

Ik denk dat je de verkeerde hebt Alex, dit is of een AGU of een AUM.

Top motor is het wel met eigenlijk maar 1 probleem die vooral voorkomt bij auto's die wat minder gebruikt worden.
Hij wil namelijk wel last krijgen van sludgevorming met veel korte stukjes. Dat kan dan weer terugkomen in een klepstoter gerelateerd probleem. Ik vind hem opzich vrij gezond klinken, niks terminaals in ieder geval.

Klepstoter gerelateerd, evt gekoppeld aan een beetje sludge. Rustig even aankijken hoe het zich houdt. Op de video vind ik het niet verontrustend.
Goed warmrijden, niet teveel korte stukjes en als die warm is mag je gerust hard op het gas. ;)

oh! dan zal het dat wel zijn. rijdt idd alleen maar korte stukjes en soms laat ik hem dagen staan. als ik langer en vaker ga rijden gaat die sludge dan vanzelf weg op een gegeven moment of moet ik daar wat mee doen zoals ik las een of andere spoeling?

sharon 5228075 zei:
oh! dan zal het dat wel zijn. rijdt idd alleen maar korte stukjes en soms laat ik hem dagen staan. als ik langer en vaker ga rijden gaat die sludge dan vanzelf weg op een gegeven moment of moet ik daar wat mee doen zoals ik las een of andere spoeling?

Mits het niet te erg is gaat het wel weg. Je hebt 2 vormen van sludge, black and white.

Black krijg je door te lang door te rijden met olie (elk jaar of elke 15.000 km vervangen, welke eerst komt)

White ontstaat door vocht in de olie, mits het niet te erg wordt verdwijnt dit op de momenten dat je langere stukken rijd.

De 1.8 20VT van mijn Skoda klinkt exact hetzelfde... overigens ververs ik elke 10 a 11 maanden (met nog geen 10dKM achter de rug) met 5W40.

En heb ook 2 keer een engine flush gedaan (Forté) De laatste verversing heb ik Forté Top end treatment erbij gedaan en daarmee is de motor een stuk stiller moet ik zeggen.

Maar er zou eigenlijk 5W30 in moeten dus ik doe altijd heeeeel zoetjes aan op koude motor. De ketting ratelt bij mij meestal 1 volle seconde direct na een koude start (nog geen oliedruk)

bedankt allemaal. heb uren over de snelweg gesjeest en hij klinkt weer helemaal de oude haha geen enkele tik meer. denk dat het idd kwam door korte ritjes etc. verder geen sludge te bekennen.

Top, bedankt voor de reactie achteraf. Hoeveel er wel niet een vraag neerplempen en nooit meer reageren.

Terug
Bovenaan