vuil afstotende wax / poets

Guest
Ik was al jaren met plezier met autoshampoo van de action.
Na een wasbeurt blinkt de boel beduidend meer en is het een tijdje vuil afstotend.
Helaas is dat maar van korte duur en zou ik dat effect eigenlijk veel langer willen.

Bij de brezan op advies een fles Sonax hardwax gekocht, maar ik vind het resultaat best tegenvallen eigenlijk.
Licht ingewerkte vogelstront vlekken en sleutelkrasjes moet toch wel redelijk makkelijk weg te werken zijn?

Mijn auto is zilvergrijs metallic

Ik ben niet zo gehecht aan mijn auto dat ik met meerdere producten aan de slag wil.
Mijn doel is om met 20-30 euro max de boel in een middagje ff wat beter te laten ogen en hopelijk daarmee ook een stuk minder zwarte pitjes op de lak.
Geen idee waar die steeds vandaan komen, ze zitten vooral op het dak en zijn er elke keer weer lastig af te krijgen.

Ik ben benieuwd met welk product jullie uitstekende ervaringen hebben

Merguiars?? Heb net een shampoo met wax gekocht op bol.com voor 25euro.

Ik heb gisteren me auto bij me maat gewassen. Maar vind de action shampoo niet goed na 5min was me auto weer vies.

Merguiars vind ik top. Moet je maar een klein beetje gebruiken.

Collinite no. 845, bestellen bij carclean.com

Overigens is ingebeten vogelpoep iets wat geen enkele wax weg werkt. Kleine sleutelkrasjes kan het voor een tijd verbergen maar wil je blijvend resultaat zul je de auto moeten (laten) polijsten.

Standtijd bij mij is circa 5 maanden met 40.000 km per jaar. 2 x per maand wassen op de juiste manier met 2 emmers en foam.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Niet verder zoeken: Sonax polymer netshield! Vuilafstotender ga je het niet krijgen. Simpeler en goedkoper ook niet.

+1

Gisteren dus gezien van bovenstaande.
Echt geweldig!

Niet verder zoeken: Sonax polymer netshield! Vuilafstotender ga je het niet krijgen. Simpeler en goedkoper ook niet.

Wat is de standtijd daarvan?

En zou ik het ook kunnen combineren met een laag opbouw?

coating, sealant, wax.

Misschien toch eerder richting polijsten dan?
Bijvoorbeeld met Meguiars Ultimate Compoun?
https://www.carclean.com/nl/ultimate-compound-450ml.html#product-review-container

Ik was de mijne elke week en in de winter om de dag :eek:, in een wasbox waar de borstel niet in contact komt met de grond, en veel schuim. Daarna droog ik hem en behandel hem 1x in de maand met BD-clean spraywax de andere wasbeurten tussendoor gebruik ik BD clean detailer. De auto is zo glad dat de doekjes ervan af glijden. En ik droog ook altijd de binnenkant/deurlijsten af. Doordat ik hem veel was, blijft vuil nooit hechten.

spruce zei:
Misschien toch eerder richting polijsten dan?
Bijvoorbeeld met Meguiars Ultimate Compoun?
https://www.carclean.com/nl/ultimate-compound-450ml.html#product-review-container

Je kent het verschil tussen lak verzegeling en polijst? Wat zoek je nou eigenlijk?

dat een leek zoiets niet weet is toch niet zo raar?

500C zei:
... Doordat ik hem veel was, blijft vuil nooit hechten.

Volgens mij is dat gewoon de hoofdzaak. Waxen, kleien en polijsten is allemaal prima, maar als je er vervolgens maanden niks meer aan doet helpt geen enkele wax.

Excuses, ik ben inderdaad een leek op dit gebied.
Mijn auto is meer dan 14 jaar oud dus ik ben er niet super aan gehecht om een heel arsenaal aan poetsspullen aan te schaffen.
Wax shampoo en bumpercleaner zijn van die quick wins die de boel ff opfleuren maar dat is maar van zeer korte duur.
Vervolgens sta ik bij de volgende wasbeurt weer te boenen om alle zwarte pitjes van de lak te krijgen.

De Sonax hardwax haalt het qua glans totaal niet bij het effect wat de waxshampoo haalt.
Her en der heeft de lak wat grauwige look.

Alles bij elkaar ben ik dus op zoek naar een all-in-one oplossing.
Lak op peppen voor langere tijd en vuil afstotend.
Ik kom nog uit het tijdperk dat turtle wax prima volstond, maar tegenwoordig is het al snel multilayer oplossingen.

spruce zei:
Excuses, ik ben inderdaad een leek op dit gebied.
Mijn auto is meer dan 14 jaar oud dus ik ben er niet super aan gehecht om een heel arsenaal aan poetsspullen aan te schaffen.
Wax shampoo en bumpercleaner zijn van die quick wins die de boel ff opfleuren maar dat is maar van zeer korte duur.
Vervolgens sta ik bij de volgende wasbeurt weer te boenen om alle zwarte pitjes van de lak te krijgen.

De Sonax hardwax haalt het qua glans totaal niet bij het effect wat de waxshampoo haalt.
Her en der heeft de lak wat grauwige look.

Alles bij elkaar ben ik dus op zoek naar een all-in-one oplossing.
Lak op peppen voor langere tijd en vuil afstotend.
Ik kom nog uit het tijdperk dat turtle wax prima volstond, maar tegenwoordig is het al snel multilayer oplossingen.
Polijst zou ik als leek niet mee gaan experimenteren. Het is ontzettend tijdrovend en je hebt dure machines nodig. Een shampoo is een reiniger. Dat er wat wax bij in zit is leuk voor de eerste regenbui, maar daar hou je de auto niet lang vuilafstotend mee.
Als je iets zoekt wat de kleur ophaalt en de lak beschermt kom ik toch bij Sonax Polymer Netshield uit. Het is water- en vuilafstotend, geeft glans en is makkelijk in gebruik.

Als je echt je auto weer volledig tip top wilt hebben zul je na het wassen met de shampoo eens de auto volledig moeten kleien. Koop een kleiset via bijvoorbeeld CarClean.nl en verzegel het daarna met Sonax Polymer Netshield. Het kleien haalt alle vuildeeltjes uit de lak wat de lak gladder maakt en daardoor voor vuil moeilijker om aan te hechten. De Sonax sluit de lak vervolgens af, laat kleuren extra naar voren komen en geeft goede bescherming.

wanneer een auto jaren gebruikt wordt komt er vuil op die je er niet meer zomaar afwast. En juist door dit oppervlakkige vuil trekt het nieuwe vuil zich extra snel aan. Met klei kan je inderdaad de lak helemaal contaminatie vrij maken. Opzich is die action shampoo helemaal niet slecht! Als je op een 'budget' zit zou ik het volgende doen:

- was de auto grondig met je action shampoo
- koop een stuk auto klei en gebruik de action shampoo + water (vrij geconcentreerd) om de klei over de lak te laten glijden
- was na het kleien nogmaals de auto
- zet de auto in de wax (eerder genoemde colonite is erg goed)

dit is denk ik veruit de goedkoopste manier zonder detailing spray's en clay bar spul te kopen. Dit gaat denk ik wel het gewenste resultaat geven.

Met dank aan Bofkont, ik denk dat zoiets als dit wellicht is wat je zoekt:

https://www.carclean.com/nl/nxt-generation-tech-wax-2-0-pasta-311g.html

Ford Kapot zei:
wanneer een auto jaren gebruikt wordt komt er vuil op die je er niet meer zomaar afwast. En juist door dit oppervlakkige vuil trekt het nieuwe vuil zich extra snel aan. Met klei kan je inderdaad de lak helemaal contaminatie vrij maken. Opzich is die action shampoo helemaal niet slecht! Als je op een 'budget' zit zou ik het volgende doen:

- was de auto grondig met je action shampoo
- koop een stuk auto klei en gebruik de action shampoo + water (vrij geconcentreerd) om de klei over de lak te laten glijden
- was na het kleien nogmaals de auto
- zet de auto in de wax (eerder genoemde colonite is erg goed)

dit is denk ik veruit de goedkoopste manier zonder detailing spray's en clay bar spul te kopen. Dit gaat denk ik wel het gewenste resultaat geven.

Dat denk ik ook! Was bij mij ook al het eerste opstapje naar een zeer mooie auto.

Ik heb zelf een potje Collinite 476S. Zeer goed en sterk gewaardeerd spul. Op zich ben ik er erg blij mee qua standtijd en hoe de druppels prachtig over de auto glijden...maar zoals vorige week: 2u vol door de regen gereden en mijn auto is amper schoner dan welke andere auto. Nou ja, dat hoort er maar bij, vrees ik.

Iedereen kan hier nu wel zijn favoriete poetsmiddeltjes gaan opnoemen, maar volgens mij zit het toch vaak vooral tussen de oren. Iedere lak en iedere auto is anders en wat voor het oog van de één een ongelofelijk mooi resultaat geeft, is voor het oog van de ander wellicht net voldoende. TS wilt gewoon een middeltje dat hij met een doekie na het wassen op zijn auto kan wrijven zodat het daarna lekker glimt en de auto wat minder snel vies zal worden. In principe kan een Action wax van 5€ dan volstaan. Als je jezelf ervan kunt overtuigen dat je tevreden bent met het resultaat althans. Wil je ook krasjes wegwerken (of eigenlijk verbergen) dan pak je liefst een wax met fillers (vandaar dat ik die Meg's NXT wax eerder had gelinkt).

Compound en polish ga je zonder machine gewoon niks van merken, geloof me ik heb het geprobeerd.

En als je wilt dat je auto nooit meer vies word is er eigenlijk maar 1 remedie; nooit meer rijden :D

dat is absoluut waar, daarom denk ik dat mijn eerder genoemde stappenplannetje een leuk begin is, zeker omdat de huidige action shampoo gewoon gebruikt kan worden en er alleen één stukje klei gekocht hoeft te worden. Dit kan zelfs via aliexpress voor 2 euro. Deze klei is oprecht prima, ik heb het geprobeerd!

Ford Kapot zei:
dat is absoluut waar, daarom denk ik dat mijn eerder genoemde stappenplannetje een leuk begin is, zeker omdat de huidige action shampoo gewoon gebruikt kan worden en er alleen één stukje klei gekocht hoeft te worden. Dit kan zelfs via aliexpress voor 2 euro. Deze klei is oprecht prima, ik heb het geprobeerd!

Waarbij je niet weet of het hele harde of zachte klei is...in TS zijn geval wil dat vast wel een verschil maken aangezien ik niet denk dat hij zit te wachten op het marring effect dat er met een harde klei kan worden veroorzaakt.

Ik zou deze

Of deze pakken.

De eerste is heel licht en gaat het zwaardere spul niet pakken, maar dat kun je altijd nog verwijderen met een insectenspray. Monello klei is ook al vrij hard voor de lak. Dus ook dat moet je niet altijd willen....maar goed....ik durf bij Alieexpres niks te bestellen omdat ik de kwaliteitgarantie vind ontbreken. Je weet nooit 100% wat je koopt. Echter is dat een keuze die je voor jezelf moet maken.

Nico GTR zei:
Waarbij je niet weet of het hele harde of zachte klei is...in TS zijn geval wil dat vast wel een verschil maken aangezien ik niet denk dat hij zit te wachten op het marring effect dat er met een harde klei kan worden veroorzaakt.

als je de 'soft' clay besteld op ali krijg je ook gewoon zachte klei. In mijn ogen was dit prima klei en ik had geen last van marring op de lak.

Detailen is leuk en goede klei is inderdaad beter. Maar detailen kan ontzettend duur worden als je met A producten werkt, dat is niet altijd haalbaar voor de meeste auto gebruikers.

maar ja, een meguiers clay pakketje (clay + detailer spray) is in nederland bij elke auto zaak wel verkrijgbaar en dat gaat een goed effect geven. Kost rond de 25 euro geloof ik.

TS wil een langer durend effect van vuil afstotende lak.

Dat bereik je alleen met goed voorwerk (kleien zeker, en dan liefst ook nog polijsten om de lak grondig te cleanen. Daarmee haal je contaminatie van de lak die dieper in de lak zit. Met kleien haal je de meer oppervlakkige stroevigheden weg zoals boomsappen, teerresten etc...

Je werkt altijd van buiten naar binnen en weer naar buiten.
Stap 1 wassen
Stap 2 kleien (vergelijk dit met het schuren van je paneel voor je gaat schilderen) betere hechting van je wax > lees landuriger effect.
Stap 3 cleanen of polijsten (resp handmatig of machinaal. ) vergelijk dit met ‘grondverf’ bij schilderwerkzaamheden...
Gebruik zonder ervaring alleen een excentrische poetsmachine en geen roterende. De kans dat je door de lak brandt is aanwezig bij verkeerd gebruik.
Stap 4 waxen. De definitieve beschermlaag.

Ik heb goeie ervaring met Collinite 915 en Fusso 12 months wax. Laat eerstgenoemde echter niet langer dan 3 min zitten, anders poets je je een ongeluk!
Bij om de twee weken wassen heb je er 5 maanden plezier van.
(Met microvezel spons het liefst!)

Qua shampoo heb ik goeie ervaringen met Mothers wash en wax. Mooie glansmiddelen laten je auto ook nog blinken.

Terug
Bovenaan