Vsnaar en dynamo kapot door autoradio?

A

Anoniem

Guest
Hallo, pas geleden heb ik een occasion gekocht, Renault Scenic uit 2004. Ik heb er een nieuwe autoradio ingebouwd, Caliber. Na een week kreeg ik onderweg de melding: 'laadstroom defect'. Bij de garage waar ik de auto heb gekocht, bleek dat de v-snaar is geknapt en de dynamo kapot en toen zeiden ze dat dit aan de autoradio heeft gelegen! Maar ik vraag me af of dit zo is.... de accu gaf nog 12 volt aan, moet 14 volt zijn, maar dat lag natuurlijk aan de kapotte v-snaar en daardoor dynamo? De radio is goed aangesloten, gaat uit als kaart/sleutel eruit gaat en onthoud de memory instellingen.
Heeft iemand hier een idee over?
Alvast bedankt! Groetjes Rob

Wow dit is wel een vermelding waard in het grote boek van smoesjes, de radio heeft echt niets met het vroegtijdig overlijden van de dynamo en v-snaar te maken. De dynamo draait (aangedreven via de v-snaar) altijd op hetzelfde tempo als de motor, of er nu heel veel of juist geen stroom gevraagd wordt heeft daar geen invloed op. De garage probeert je waarschijnlijk te vertellen/wijs te maken dat door de nieuwe radio de dynamo en v-snaar extra hard hebben moeten werken en dat is gewoon onjuist.

Het zijn slijtage onderdelen en het is vrij normaal dat deze na X aantal jaren gebruik vervangen dienen te worden, gewoon standaard onderhoud dus. Of de garage het kosteloos dient te repareren is afhankelijk van het serviceniveau wat je hebt afgesproken bij aankoop. Dit kan in mijn mening niet worden gezien als standaard garantie geval, tenzij je aan kunt tonen dat de v-snaar al in slechte staat was bij aankoop, dit had opgemerkt moeten worden door de garage wanneer ze bijvoorbeeld een "xxx-punten inspectie" uit hebben gevoerd bij verkoop.

Een multiriem moet regelmatig vervangen worden, meestal gelijk met de distributieriem, spanrol en en soms ook de waterpomp.
Bij een Scenic is dit volgens mij om de 120.000 km of om de 5 jaar.
Weet je waarneer dit de laatste keer is gebeurt?
Als een multiriem breekt, dan wEr 't de airco niet meer of de dynamo wordt niet meer bijgeladen.
Als de distributieriem breekt, dan is dit meestal het einde van de motor, zeker bij een oudere auto.

Kennelijk is de riem niet op tijd vervangen of niet goed gemonteerd, maar het vervangen van een autoradio heeft hier niets mee te maken.
Ik zou me meer zorgen maken over de staat van de overige riemen.

Bedankt voor jullie snelle reacties. Het zal dus, wat ik al dacht, een smoesje zijn van de garage en op mij de oorzaak van de kapotte vsnaar en dynamo wil afschuiven.
Ze hebben nu de vsnaar en dynamo vervangen, maar ik schrik wel een beetje van het antwoord van MX6, want ik heb nog wat doorgereden met dus, achteraf, een kapotte vsnaar. Als ik zometeen mijn auto ga halen, hoe weet ik dat er dan niks aan de hand is met de motor?

Totale onzin wat je garage zegt, over de radio / dynamo. Het is puur toeval dat de dynamo riem knapte, één week na montage van de radio. Vrijwel zeker betreft het achterstallig onderhoud. Maar is alleen de de V-snaar kapot, of is ook daadwerkelijk de dynamo defect?

ik zou in ieder geval een andere garage opzoeken voor onderhoud / reparatie.

Bedankt voor je reactie. Ik neem idd een andere garage. De dynamo was defect en is nu vervangen. Ook de vsnaar is vervangen. Ik ga de auto zo halen en ga ik langs bij een andere garage om dit verhaal voor te leggen. Kan er iets gebeurd zijn met de motor? Of moet ik dat zometeen gelijk merken?

Als de V-snaar knapt tijdens het rijden, zal dat niet direct lijden tot motorschade. Indien de waterpomp niet meer wordt aangedreven, zal het nog wel een minuut of 2 duren voordat de koelvloeistof te heet wordt. Ruim voldoende tijd om je auto aan de kant te zetten. Dus waarschijnlijk is er niets defect aan je motor, maar om zeker te zijn, is een proefrit, na reparatie noodzakelijk.

Wellicht was mijn antwoord niet duidelijk genoeg.
Een kapotte v-snaar of multiriem zal niet snel voor motorschade zorgen, maar een kapotte distributieriem wel.
Deze is nu niet gebroken, maar mogelijk is deze distributieriem net zo oud als de multiriem die nu is gebroken.
Meestal heeft een auto een distributieriem en 2 of 3 multiriemen, die allemaal tegelijk worden vervangen bij de vervangingstermijn.
Als het mijn auto was zou ik willen weten wanneer de distributieriem en multiriemen voor het laatst zijn vervangen en hoe de staat van de distributieriem nu is.

Maar is alleen de de V-snaar kapot, of is ook daadwerkelijk de dynamo defect?

Als het komt door de radio, dan zullen ze die ook afgekoppeld hebben zodra je de auto weer ophaalt.
Of je iig aanwijzen waar het mis ging.

Een Renault Scenic uit 2004? Wie weet heeft alles wél met elkaar te maken! :)

Als een dynamo vast loopt (defecte lagers) is het niet zo verwonderlijk dat de V-snaar het daarbij ook begeeft, zoiets komt wel vaker voor en zegt verder weinig tot niets over de leeftijd van de V-snaar en/of achterstallig onderhoud aan de auto.
Maar dat de radio daarvan de oorzaak is is een broodje aap verhaal.

Dynamo's zijn gewoon slijtagedingen, als ze na 17 jaar dienst een keer het loodje leggen en vervangen moeten worden mag je rustig onder het normale onderhoud rekenen, het zijn de grote kosten ook nog niet.
Afhankelijk van hoe je de auto gekocht hebt (garantie?) misschien wat coulance mogelijk?

Terug
Bovenaan