Vrijstelling rijden met buitenlandskenteken voor korte duur

Fiero020

Net ingestapt
Beste forumleden en lezers,

Ik had mijn vraag direct aan de belastingdienst kunnen vragen maar dan zou ik er alleen baat bij hebben, misschien dat anderen hier ook wat aan hebben.

Ik zit met de volgende; mijn familie uit Duitsland, oud echtpaar vroegen mij of ik hun auto met bagage naar Turkije willen rijden maar nu komt het, een reis van meer dan 3000kms zien zij niet zitten dus zelf gaan zij met vliegtuig, zij verblijven daar voor +/- 5 maanden, ik kan dan samen met mijn gezin van 4 personen gebruik van hun auto voor ongeveer 3 weken, terugkomen doen wij met vliegtuig en later haal ik de auto weer zelf terug op hun kosten. Beetje voordeel en beetje gunst vind ik het geen gekke idee. Ik moet nog een en ander uitzoeken maar nu is het zo dat ik als Nederlander woonachtig in Nederland niet in een auto met een buitenlands kenteken mag rijden of je moet er een vrijstelling voor vragen. Ik lees op de site van belastingdienst dat je 2 weken per jaar vrijstelling kunt krijgen maar het is mij niet duidelijk of ik dit kan verspreiden, zeg maar voor gemak 1 week in juli en 1 week bijv. december. In totaal rij ik misschien voor maximaal 4 dagen de auto in Nederland maar op verschillende maanden. Eerste is om mijn gezin op te halen en wat spullen voor onderweg en tweede is als ik terug ben halen ze de auto op in Amsterdam Schiphol of ik rij ze eerst naar mijn adres met mijn eigen auto en rijen ze zelf door.

Dit is dus even de kant van NL en ik moet nog kijken of ik met een geleend auto in Turkije binnen kan.. maar dat is dan weer een ander verhaal:)

In het begin en +/- 5 maanden later ben ik weer met de auto voor een aantal dagen in NL. (Mocht doorgaan)

Tenzij je maanden lang in een nieuwe dure wagen blijkt te rijden krijg je écht niet zomaar een boete. Meestal krijg je een informatiebrief dat je binnen twee weken moet importeren. Als de auto van familie blijkt te zijn lijkt het me een zeer kleine kans dat je gezeur krijgt.
De douane achtervolgt over het algemeen geen auto's met duitse kentekens. Ze moeten het hebben van aanhoudingen bij overtredingen, jaloerse buren of iemand die een parkeervergunning aanvraagt op een buitenlands kenteken en dat soort zaken.

Ik heb situaties bij diverse vrienden meegemaakt die echt maandenlang met buitenlandse kentekens rondreden. (Sommigen waren buitenlands, maar woonden wel hier, dus eigenlijk moesten ze NL platen)

@ VORQ en bij een ongelukje kan het misschien ook lastig worden.
@ Fw Ta-183 je mag voordezelfde voertuig maximaal 1xper jaar per gezin vrijstelling vragen.

michel1975 zei:
Verzekering heeft daar niets mee te maken. Het gaat om het voorkomen van belastingontduiking.

Ik bedoeld; Als je zonder vrijstelling in NL aan het rijden bent en je veroorzaakt een ongelukje. Over het algemeen als er geen problemen zijn is iedereen je beste vriend maar als er ergens eenmaal een probleem ontstaat dan begint men naar elkaar te wijzen. Ik heb een wat ouder topic gevonden https://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,5657120 enige oplossing om dit netjes te regelen is vrijstelling aan te vragen en de tweede keer op iemand anders buiten mijn gezin laten aanvragen vervolgens als ik bij de grens ben laat ik diegene de auto rijden, klaar. Ik blij, familie blij belasting blij :)

De Duitse verzekeraar zal het een worst wezen of jij de Nederlandse belastingdienst hebt betaald.

V0RQ zei:
De Duitse verzekeraar zal het een worst wezen of jij de Nederlandse belastingdienst hebt betaald.

Ik snap het, bij een ongeluk komt de politie bij en geen douane en voor de Duitse verzekeraar maakt niet uit dat ik de bestuurder was ten tijde van het ongeluk in NL.

Terug
Bovenaan