Vrijstelling bpm en mrb bij stalling auto op buitenlands kenteken?

Jona 3728106

Net ingestapt
Ik woon in Nederland en heb een auto op buitenlands kenteken. Deze wil ik graag in Nederland in mijn garage zetten. Deze zal ik vervolgens nauwelijks gebruiken in Nederland, maar met name name als goede, comfortabele "grand tourer" als ik (op vakantie) naar het buitenland ga. De auto zal dus bijna de hele tijd dat deze zich in Nederland bevindt in de garage staan en verder alleen gebruikt worden om vanaf mijn garage tot aan de grens te rijden. Ook dit zal slechts een aantal keer per jaar zijn.
Mijn vraag is of ik hier dan (een vorm) van belasting over moet betalen in Nederland en zo ja welke?

Ik heb uiteraard de site van de belastingdienst al goed bestudeerd. Hierin staat als een van de voorwaarden voor vrijstelling van bpm en mrb: "Het motorrijtuig wordt maximaal 2 weken in Nederland gebruikt".
Ik vind het woord "gebruikt" hier onduidelijkheid veroorzaken. Als de auto 351 dagen in mijn garage in Nederland staat of in het buitenland verblijft en ik er enkel, verdeeld over het jaar, 14 dagen mee rijdt in Nederland (Dus bijvoorbeeld 2 dagen in Januari,, 4 in april en 4 in juni en 4 in augustus), kom ik dan in aanmerking voor deze vrijstelling?

Ik hoop dat deze vraag goed aansluit op dit topic en niet al eerder is besproken. Reacties worden in ieder geval erg gewaardeerd.

Alvast bedankt.

Ik ben bang dat een veertiendaagse vrijstelling niet "opgedeeld" mag worden als in jouw voorbeeld:
Als de auto 351 dagen in mijn garage in Nederland staat of in het buitenland verblijft en ik er enkel, verdeeld over het jaar, 14 dagen mee rijdt in Nederland (Dus bijvoorbeeld 2 dagen in Januari,, 4 in april en 4 in juni en 4 in augustus), kom ik dan in aanmerking voor deze vrijstelling?

Als je dit leest, denk ik dat het duidelijk is:
De vrijstelling gaat in op de begindatum die u in het formulier vermeldt. Als begindatum vult u op de aanvraag van de vrijstelling in: de datum waarop u voor het eerst met de auto of motor op de Nederlandse weg komt.
U kunt de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik intrekken of wijzigen, maar alleen vóór de opgegeven begindatum.

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/vrijstelling/vrijstellingen-bij-kort-gebruik-auto-of-motor-in-nederland/

Als ik dit 2 (of 3...) keer lees, vermoed ik toch echt dat de vrijstelling éénmalig, voor twee weken aaneengesloten per kalenderjaar, wordt verstrekt.
Wijzigen of intrekken kan alleen vóór de opgegeven begindatum. Niet tijdens de geldigheidstermijn.

Voor zover ik weet heeft Jazzik helemaal gelijk. Je kan 1x per jaar een 2 aaneengesloten weken uitzondering krijgen.

Ik heb van mensen gehoord in dezelfde situatie die de auto dan ook in het buitenland gestald hebben. Dan vermijd je dit probleem

Wel even iets anders; sommige landen hebben ook regels voor buitenlanders die met een kenteken van hun land rijden. Nooit zo duur als de Nederlandse maar toch. Iets om even op te blijven letten.

Terug
Bovenaan