Vriendin heeft een kleine botsing gemaakt met een trekhaak

A

Anoniem

Guest
Hoi!
Mn vriendin heeft vandaag iemand aangereden met ongeveer 20 kmpu.
De persoon had een trekhaak en ze hebben afgesproken het eerst zonder verzekering proberen op te lossen.
Ik heb net een foto gekregen van de trekhaak en de persoon geeft aan dat hij een nieuwe trekhaak nodig heeft omdat hij krom is. Hij gaat er een offerte voor opvragen.
Ik vind het wel heftig dat een trekhaak krom gaat van zo'n kleine botsing... wat denken jullie?
https://imgur.com/a/xlEVjV4

Doet me eraan denken dat ik misschien beter m'n afneembare trekhaak (die ik nooit gebruik) weer eens erop moet monteren. Beter de trekhaak dan m'n bumper..

Dat ding krijgt best een oplazer zo. Het laatste wat je wil is dat het ding afbreekt als je eens wat zwaars trekt.

Ik snap het wel.

Voor zo ver ik kan zien is er helemaal niets verbogen aan die trekhaak. Ik zou me dan ook eerder zorgen maken over het ophangpunt, dan de trekhaak zelf.
Heb je ook een foto van jullie auto? Om even een beeld te krijgen hoe erg de bumper vervormd is. Als bij jullie alleen de plastic bumper geraakt is, kan dat natuurlijk nooit een trekhaak verbuigen.

Ik zou er gewoon de verzekering tussen laten komen. Klinkt wel als een poging om even te cashen.

Met die trekhaak is niets mis, ze willen er een slaatje uitslaan, Niet aan toegeven

Ik heb ook iets dergelijks meegemaakt vorig jaar. Het kostte me mijn schadevrije jaren maar bespaarde een hoop stress.

Geef het gewoon aan de verzekering. Als die trekhaak krom is dan is de rest van de auto ook krom. Ga daar niet mee in conclaaf en regel het op de manier zoals moet.
Scheelt je gigantisch veel gezeik in de toekomst.

Lijkt me onmogelijk. Alleen als de complete voorkant van jullie auto eraf ligt kan ik me er nog iets bij voorstellen maar zelfs dan is een trekhaak echt niet zomaar krom. Riekt naar fraude/slaatje eruit slaan. Misschien een foto van de schade aan jullie auto?

Je wilt het proberen buiten de verzekering om te regelen, ik neem aan dat er dus weinig schade aan de eigen auto is. Het bestaat dus niet dat de trekhaak krom is, ter vergelijking er is ooit een gloednieuwe Mitsubishi Lancer op de trekhaak van m'n vaders Mercedes geklapt, de Lancer was total Loss en de Mercedes kwam er zonder schade van af. Mijn vader trok toen dagelijks zware karren met dat ding en ging altijd goed, ik vind het dus een ongelooflijk verhaal dat een nieuwe trekhaak in dit geval noodzakelijk zou zijn.

Een afneembare/inklapbare trekhaak is misschien wat gevoeliger voor schade dan een ouderwetse trekhaak zoals waarschijnlijk de Mercedes in bovenstaande voorbeeld. Overigens ook wel gehoord dat aan de trekhaak niets te zien is, maar onderhuids toch de nodige schade is ontstaan. Dan liever een trekhaak die wat meegeeft...

Nico GTR zei:
Ik heb ook iets dergelijks meegemaakt vorig jaar. Het kostte me mijn schadevrije jaren maar bespaarde een hoop stress.

Geef het gewoon aan de verzekering. Als die trekhaak krom is dan is de rest van de auto ook krom. Ga daar niet mee in conclaaf en regel het op de manier zoals moet.

Luister naar deze wijze woorden

Bimmert zei:
Nico GTR zei:

Precies. Sterker nog naar mijn weten kan je er achteraf nog voor kiezen om het zelf te betalen aan de verzekering. Maar dan is de discussie al weg.

Boppie zei:
Bimmert zei:
Nico GTR zei:

Precies. Sterker nog naar mijn weten kan je er achteraf nog voor kiezen om het zelf te betalen aan de verzekering. Maar dan is de discussie al weg.

Ja tot 3 jaar na dato....ik zit er ook sterk aan te denken om dat nu te doen. 1300 euro en terug op 6 jaar schadevrij. Het levert alleen niet hetzelfde op in korting.

Dakloos zei:
Een afneembare/inklapbare trekhaak is misschien wat gevoeliger voor schade dan een ouderwetse trekhaak zoals waarschijnlijk de Mercedes in bovenstaande voorbeeld. Overigens ook wel gehoord dat aan de trekhaak niets te zien is, maar onderhuids toch de nodige schade is ontstaan. Dan liever een trekhaak die wat meegeeft...

Dat dus.

Ik vind de afstand tussen kogel en bumper anders wel vrij krap. Trekhaak zelf zal niet verbogen zijn de constructie achter de bumper waarschijnlijk wel.

KadettRT zei:
Ik vind de afstand tussen kogel en bumper anders wel vrij krap. Trekhaak zelf zal niet verbogen zijn de constructie achter de bumper waarschijnlijk wel.

De meeste trekhaken zitten vast aan het verkreukelbare deel van de chassisbalken. Je wil niet dat de trekhaak bij een ongeval de klap kan doorgeven aan dat deel van de constructie wat de inzittenden moet beschermen.

Daarom zal, als de haak dichter bij de bumper staat dan voorheen, het achterste deel van de chassisdelen eerder verbuigen dan de haak zelf.

Kortom, schakel een vakman (via de verzekering) in. Die weet precies waar de schade te zien is en hij kan ook beoordelen of het een "verse" schade is of een schade die er al jaren zit.

KadettRT zei:
Ik heb toevallig nu mijn afneembare trekhaak aan de auto gemonteerd, als ik er aan denk dan zal ik de tussenruimte even meten. Die zal niet veel meer zijn dan wat we op de foto zien (al zijn afstanden vaak lastig in te schatten van zo'n overhoekse foto). Verder: trekhaak krom, lijkt me sterk. Mijn zwager is er onlangs mee tegen een betonnen muur in een parkeergarage gereden. Dat zal geen 20 km/u geweest zijn, maar de bumper van een andere auto geeft nog wat mee. Beton niet. Trekhaak zat nog geen krasje op, laat staan dat deze krom was. Wel heeft de bevestiging een opdonder gehad, want het ding kon er niet meer af. Alles bij elkaar kan ik me er weinig bij voorstellen hier. Wellicht bedoelt men dat de dop scheef staat nu? :T

Waar effektiv schade is kan je zo op de foto niet zien. Het zit namelijk daar waar de trekhaak vastgeschroefd zit aan de bodem van de kofferbak. En dan past ook een nieuwe trekhaak er niet meer onder, dan moet eerst de bodem strakgetrokken worden. Lijkt me beter dat er een experte naar kijkt.

Schakel liever een eigen expert in. De verzekering gaat gewoon betalen en de no-claimkorting verlagen en het eigen risico innen.
Ik raakte ooit met mijn trekhaak de bumper van de auto acher mij bij inparkeren. 3km/h. Niets te zien aan beide auto's. Maar de verzekering betaalde klakkeloos ruim €1800 uit.... Heb dat toen maar zelf betaald en een andere verzekering genomen met no-claim beschermer.

Je kan je ook afvragen hoe goedkoop het nog is als meneer dus wel een nieuwe trekhaak 'eist'. Als de boel echt krom is en er dus een nieuwe gemonteerd moet worden (en mogelijk het chassis ook nog hersteld), dan ben je met 1000,- ook niet klaar hoor. Maar het kom op mij nogal over als een 'scam' eerlijk gezegd. Het lijkt me inderdaad verstandig om er ook een eigen (of onafhankelijk) expert naar te laten kijken. Dat klinkt exotisch, maar volgens mij kan elke willekeurige garage je hier bij helpen. Als je het deftig wil doen, dan ga je er mee naar de merkdealer. M.i. overtrokken, maar dan heb je (op papier....) wel de echte deskundige aan tafel. Of ga er mee naar zo'n trekhakenboercentrum, sowieso goedkoper dan een merkdealer. En ze hebben er ook wel kijk op zou je zeggen ;)

Hoe weet de tegenpartij dat de trekhaak beschadigd is? Lijkt mij de logische vraag.

Een vakman kan dat vaststellen en het is heel goed mogelijk. Dat zo'n ding, of de constructie erachter, niet krom kan zijn is gewoon onzin.

Mocht je twijfelen aan de uitleg dan sluit ik me aan bij de mensen die je adviseren toch je verzekering de zaak op te laten lossen.

Bart 2080101 zei:
Schakel liever een eigen expert in. De verzekering gaat gewoon betalen en de no-claimkorting verlagen en het eigen risico innen.
Ik raakte ooit met mijn trekhaak de bumper van de auto acher mij bij inparkeren. 3km/h. Niets te zien aan beide auto's. Maar de verzekering betaalde klakkeloos ruim €1800 uit.... Heb dat toen maar zelf betaald en een andere verzekering genomen met no-claim beschermer.
Wat denk je dat een expert inschakelen kost? Bij twijfels zou ik vragen om de factuur door te sturen zodat je het bedrag rechtstreeks kan overmaken naar de trekhaakgarage. Krijg je die factuur niet, misschien reden om het toch maar voor te leggen aan de verzekering.

Gewoon via verzekering regelen, een nieuwe trekhaak is gewoon teveel gevraagd.

Buiten de verzekering is 'leuk' of beter gezegd heel coulant als je een flinke kras veroorzaakt bij iemand met een 20 jaar oud brik die liever snel €300 in zijn zakt steekt dan allerlei taxatie, formulieren en spuitwerk te doen

KadettRT zei:
Heb nog even gemeten, hier is het 5 à 6 cm tussen de kogel en de bumper.

In België is het niet verplicht om een schade te laten herstellen (tenzij de auto anders niet meer door de keuring geraakt etc.), dus voor een kras of andere optische schade kan je het geld op zak houden, de boel zelf proberen opkalefateren of toch laten herstellen…

R Wolters zei:
MLL zei:
Met die trekhaak is niets mis, ze willen er een slaatje uitslaan, Niet aan toegeven

Knap dat je dat kan zien aan die foto. Hoe is het met de bevestiging onder de auto?

Als je een aanhanger van bijvoorbeeld 1500kg kan trekken kan het ook een botsing met lage snelheid aan.

Dus het gaat prima met de bevestiging van de trekhaak.

Als je een offerte krijgt en een rekening van een gerenommeerd bedrijf is alles toch netjes opgelost?

Ik zou er niet moeilijk over doen.

Als de offerte buiten alle proporties is kan je er altijd nog verzekering werk van maken.

Pietzoveel zei:
Hebben we al een foto van de voorkant van de auto? Hoe zit die in elkaar?

Dit is het enige wat echt uitsluitsel kan geven. Tenzij de halve auto aan de voorkant er af ligt is er echt 0,0 mis met die trekhaak. Heb 4 jaar bij een schadebedrijf gewerkt en in die tijd is er nooit een trekhaak vervangen omdat er iemand zachtjes tegen aan gereden is.

Sorry dat ik nu pas reageer! Ontzettend veel gebeurd de afgelopen dagen, zo ook in deze zaak.
Hij heeft mij ondertussen 2 offertes gestuurd van een goedkopere trekhaak boer en een offerte van zijn Peugeot garage (350,- vs 1200,-).
Daarbij geeft hij aan "zullen we het maar gewoon via de verzekering laten lopen"?

Vandaag begon de man ineens aan de telefoon over een beetje een whiplash.
Hij was wel erg aardig na de aanrijding, maar ik heb hem vandaag boos gekregen omdat ik hierna vroeg of het wel door de botsing is gekomen of misschien al eerder krom was?
Ik vond het vreemd dat ie ook ineens over een whiplash begon. Hierbij een foto van onze auto.
kfZsiih
https://imgur.com/a/kfZsiih

Ik denk eigenlijk dat hij gewoon eerlijk is, maar dat de trekhaak al krom was en hij dat gewoon nog niet wist of hij is niet krom en is hij gewoon bij de aanhechting verbogen? En kan het gerepareerd worden met een nieuwe afneembare haak.

Hij is er mee naar zijn dealer geweest en die hadden geen tijd om hem op een brug te zetten dus ze hebben hem een prijs gegeven en daarbij vermeld dat dat de prijs is als er niks met bevestigingspunten en carrosserie mis is.

Nou als de man zelf al aangeeft liever via de verzekering te werken dan dat doen. Lijkt mij helder.

No way dat je met zo'n deukje een trekhaak verbuigt. Whiplash? o_O Hoezo er een slaatje uit willen slaan. Whiplash voor een deukje van een paar centimeter diep.

Als hier een schade expert bij komt, kunnen ze het denk ik gewoon schudden, en krijgen ze helemaal niets. Verzekeraars en schade experts zijn ook niet gek.
Ik zou er zeker de verzekering tussen laten komen. Dit word een drama, dat merk je nu al.
Die trekhaak zal niets mee aan de hand zijn, ik zou even uitzoeken hoe het zit als de verzekeraar niets uit hoeft te keren.

Laat de verzekering het regelen. Die laten zich niet ringeloren. Geef ze wel even de foto van jullie auto.
Indien het bedrag meevalt kun je alsnog zelf betalen.

Als die trekhaak inderdaad krom is door de aanrijding is mijn volgende auto een Yaris.

Gewoon via de verzekering doen en aangeven dat aanrijding met lagere snelheid plaatvond met daarbij de foto van de minieme schade aan jullie eigen auto. Echt heel weinig kans dat de verzekering hier in gaat trappen lijkt me, gewoon helemaal niks aan de hand, geen schade.

hqdefault.jpg

Hahaha wat een joker zeg, whiplash én een kromme trekhaak van dit incident? Deze man heeft aanstelleritus óf wilt "effe vangen".

Netjes via de verzekering laten lopen en hopen dat je nooit meer met die man hoeft te interacteren (y)

Dat is inderdaad wel heel minimaal.

Laat het maar via de verzekeraar lopen. Ik vermoed dat de wederpartij geld ruikt.

Het loopt via de verzekering, ik heb aangegeven dat ik twijfel of de schade door deze aanrijding is gekomen. Ben benieuwd! Bedankt voor de hulp!

Terug
Bovenaan