Vreemde tik Jeep Renegade (+ Filmpje)

MarkJeep

Net ingestapt

Beste leden,

Sinds kort heb ik een vreemde tik in de motor in de motor van een Jeep Renegade. Deze tik is ongeveer een minuut lang te horen bij een koude start en een enkele keer bij stationair draaien. heeft iemand een idee? ik hoor het graag!

Groet,

Mark

is Dit niet gewoon de motor uit de fiat groep?
Bij slecht onderhoud een gekend probleem van de muliair techniek, iets met de module, schijnt dure grap te zijn???
Kijk dan even bij fiat of alfa, over problemen,
Door dat de in en uitlaat kleppen kunnen variëren van timing heeft deze motor veel vermogen,
Het is in mijn ziens zo, er worden alleen nog motoren gebouwd die hele lage co missies als uitstoot hebben, dit gaat ergens te kosten van,
De brandstof motor heeft zijn laatste tijd gehad, en wordt alleen in stand gehouden, omdat regeringen afhankelijk zijn van inkomsten uit de benzine prijs,
In de jaren 80, had de auto industrie al de electriese auto klaar staan,

Kleppen (stellen of defecte klepstoters) zou het eerste zijn wat in me opkomt. Vooral omdat je aangeeft dat het alleen koud is. Maar daar is deze tik wat onregelmatig voor...
Maar omdat het hol lijkt te klinken op het filmpje zou het ook iets met de bobines of de boegies kunnen zijn. Alsof het overslaat.

Het multiair sysyeem is inderdaad een complex systeem wat diverse problemen kan geven en bij reparatie erg duur kan uitvallen.
Zou mij ook niets verbazen als het daar deels in gezocht kan worden. Maar daarvoor ken ik het systeem te slecht.
Het heeft echter wel met de kleptiming en klepbediening van doen, waardoor je terugkomt op het eerste wat ik noemde.

Ik zou er in elk geval door een garage naar laten kijken.

Bedankt voor het duidelijke filmpje! Het is een vreemde tik. Bij problemen met de MultiAir module gaat er vaak een motormanagement lampje op het dashboard branden. Heb jij dat ook? Breng hem even langs bij een garage die kunnen de auto voor je uitlezen en het probleem analyseren.

Alvast bedankt voor jullie reacties! De motor geeft geen storingsmelding en loopt eigenlijk als een zonnetje. Het geluid lijkt inderdaad soms over te slaan. Kan dit overigens kwaad of toch zsm naar de garage?

Zodra je iets vreemds aan de auto ontdekt wat zich niet eerder heeft voorgedaan zou ik altijd adviseren om er even een garage naar te laten kijken.

Mark omdat ie het natuurlijk alleen met koude motor doet, en waneer je bij de garage komt is ie warm dus geen geluid? De auto staan laten, en later terug komen en samen starten, en niet laten afschepen met van hoort zo,
Neem overigens wel aan dat olie op peil is???

Heb ik al gedaan, maar die kan uiteraard niets vinden. Ik denk dat ik gewoon bij de Jeep langs ga met alle kosten vandien.

Ik ben voorstander van onderhoud bij de dealer. Die hebben servicebulletins over (veel) voorkomende problemen en modificaties etc. Overleg met een dealer wat wijsheid is. Een beetje onderzoekskosten zal je de kop niet kosten.

Het gekke is dat de Jeep dealer denkt dat het een hitteschild is. ze hebben het e.a. extra vast gezet, maar zonder resultaat.

Zomaar een raar idee.. Zou het geen ouderwets pingelen zijn?
Lijkt wel een stationair draaiende 2-takt brommer.

Terug
Bovenaan