Vreemde slijtage achterbanden: oorzaak?

Mechanix

Kilometervreter
Mij viel op dat de achterbanden van mijn Ford Fiesta wat vreemd afgesleten zijn. Vooral de rechter achterband is aan de buitenkant verder versleten dan aan de binnenkant. De linkerband heeft het ook een beetje, maar wel minder. De banden moeten voor komend voorjaar sowieso vervangen worden want ze zijn zeker niet nieuw meer. Maar ik vroeg me toch af hoe die slijtage komt en of er wat aan te doen valt. De bandenspanning hou ik regelmatig bij.

 
Aan uitlijnen zat ik in eerste instantie ook te denken, maar valt er iets te stellen aan een semi-onafhankelijke wielophanging?
 
Volgens mij kunnen ze best wat minimale afstellingen doen op de achteras. Niet bij een kwikfit ofzo maar een goede bandenspecialist zal gelijk zien wat er aan de hand is.
 
Wiel staat waarschijnlijk iets teveel naar binnen, beetje op deze manier van achter gezien: |--/
 
Er wordt gesproken over uitlijnen, maar hoe zijn de voorbanden? Dit vreemde had ik met mijn oude voorbanden ook, scheef afgesleten. Mijn achterbanden niks mis mee.
Uitlijnen daarom NIET gedaan. Aangezien hier sprake is van voorwielaandrijving (toch?) zouden de voorbanden ook zo moeten zijn als de auto niet recht spoort.

Uitlijnen kost hier bij een universeel rond de 50 euro.
 
Ruttie85 zei:
Er wordt gesproken over uitlijnen, maar hoe zijn de voorbanden? Dit vreemde had ik met mijn oude voorbanden ook, scheef afgesleten. Mijn achterbanden niks mis mee.
Uitlijnen daarom NIET gedaan. Aangezien hier sprake is van voorwielaandrijving (toch?) zouden de voorbanden ook zo moeten zijn als de auto niet recht spoort.

Uitlijnen kost hier bij een universeel rond de 50 euro.

Die logica volg ik even niet, als er 1 wiel wat scheef staat moeten alle banden vreemd slijten? Goed uitlijnen is wat duurder meestal, er wordt dan wat verder gekeken dan 'groen; is wel goed zo'.
 
Bij veel garages is uitlijnen een niet dagelijkse bezigheid. Zoek een bandenspecialist met liefde voor het vak op. Ze kunnen heel veel verstellen aan een auto en je moet wel van je vak houden om het beste eruit te halen. Ook controle van slappe/versleten draagarmrubbers etc hoort er allemaal bij. Goed meetgereedschap/ afstelbank kost heel wat geld en ze zijn er zo een uurtje mee zoet. € 50,- lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk goedkoop.
 
Als de ophanging niet beschadigd is en daardoor positieve camber heeft (normaal is iets negatief) dan heeft de achteras veel of teveel toespoor, bij sommige auto's is dat zo ontworpen.
 
Ruttie85 zei:
Er wordt gesproken over uitlijnen, maar hoe zijn de voorbanden? Dit vreemde had ik met mijn oude voorbanden ook, scheef afgesleten. Mijn achterbanden niks mis mee.
Uitlijnen daarom NIET gedaan. Aangezien hier sprake is van voorwielaandrijving (toch?) zouden de voorbanden ook zo moeten zijn als de auto niet recht spoort.

Uitlijnen kost hier bij een universeel rond de 50 euro.

Voorbanden zijn perfect, maar ook aanzienlijk minder oud. Alleen de achterbanden slijten iets schuin, en de rechterband ook iets erger dan de linkerband. Maar deze banden zitten er ook al een aantal jaar op, dus het is niet zo dat ze bovenmatig snel versleten zijn.
 
Je kan een auto zo uitlijnen dat deze als een krab over de weg beweegt en maar 1 wiel slijtage heeft....
 
Pietzoveel zei:
Bij veel garages is uitlijnen een niet dagelijkse bezigheid. Zoek een bandenspecialist met liefde voor het vak op. Ze kunnen heel veel verstellen aan een auto en je moet wel van je vak houden om het beste eruit te halen. Ook controle van slappe/versleten draagarmrubbers etc hoort er allemaal bij. Goed meetgereedschap/ afstelbank kost heel wat geld en ze zijn er zo een uurtje mee zoet. € 50,- lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk goedkoop.

Veel garages laten een extern persoon komen voor de uitlijning. Beter ga je meteen naar een goede bandenzaak inderdaad.
 
Terug
Bovenaan