Vreemde kraak geluiden uit plafond auto wanneer op contact (met video)

mrnn

Startmotor
Vrijdag onze auto ingeruild en vandaag op de oprit er een tijdje ingezeten voor instellen radio. Nadat ik hem op contact gezet had viel ineens een hoop gekraak op. Ik dacht eerst dat er een vogel op het dak zat of een knaagdier of insect tussen de bekleding en het plafond. Maar het geluid is er alleen als de auto op contact staat of na starten/bij wegrijden dus het lijkt echt van de auto zelf te komen. Het is reproduceerbaar, het was dus niet eenmalig. Het klinkt mechanisch, het lijkt niet uit de speakers te komen. Ook heb ik getest met de radio uit.

Voor mijn gevoel komt het uit het plafond maar het zit duidelijk op verschillende plaatsen. Zie de video, geluid even hard zetten want het is vrij zacht opgenomen.

[video]https://streamable.com/xllgx2[/video]

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Het betreft een Ford B Max uit 2014. Vrijdag opgehaald dus zal de garage morgen ook wel even informeren maar het is zo'n apart verhaal dat ik het hier ook meld omdat ik benieuwd ben of iemand kan bedenken wat dit is.

Ik hoor ook niets.
Het valt me wel op dat je dakbekleding niet helemaal lekker aansluit op je binnenlampclustertje. Maar het lijkt me sterk dat het daar iets mee te maken heeft. :)

Het valt mij op dat het elke 8 seconden te horen is. Gelijk aan het begin, dan op 0.08 enzovoort. Zit er ergens een tijdsrelais? Voor de binnenverlichting ofzo?
Die bekleding komt ook niet zomaar zo te zitten, er is al aan geknoeid. Demonteren die handel, misschien geeft dat duidelijkheid.

Terug
Bovenaan