Vreemd rijgedrag na bandenwissel

KJ 2509929

Net ingestapt
Beste forummers,

Na een bandenwissel (voor, 2x nieuw Vredestein + uitlijning) zo'n twee weken geleden produceert mijn Fiat Grande Punto uit 2009 ineens vreemd rijgedrag. Door de hele auto heen voel ik een trilling, een vibratie. Voornamelijk als ik 70 rijdt, en als ik van 100 naar 120 accelereer voel ik de auto heen en weer schudden. Eerst dacht ik aan balanceren, de auto is nogmaals terug geweest naar de garage en er is een klein loodje bijgekomen. Het probleem bleef bestaan. Weer terug. Banden nagekeken, balancering nagekeken, nieuwe banden van voor naar achter verplaatst. Geen resultaat. De garage zegt: aan de banden ligt het niet. De velgen zijn recht.

Nu herinner ik me afgelopen week dat ik net na de bandenwissel zelf olie heb bijgevuld. Er zat nog ongeveer iets minder dan een kwart aan de peilstok, ik heb er een halve liter 5W30 (valvoline) bijgevuld (stond op het onderhoudskaartje van de garage). De peilstok geeft nu driekwart aan, precies goed (tenminste, dat denk ik). Nu lees ik in het officiële Fiat onderhoudsboekje dat een GP met 5W40 bijgevuld moet worden. Kan dit van invloed zijn geweest op het rijgedrag? Heb ik toch teveel olie bijgevuld?

Wie heeft hier ervaring mee? Het hele rijplezier is bedorven door deze trillingen, voorheen had ik nergens last van. Voordat ik weer honderden euro's uitgeef aan een garage hoor ik graag of er hier mensen zijn die ervaring met dit probleem hebben of misschien nog tips hebben zodat ik het een en ander kan uitsluiten.

Dank alvast!

Van een half liter olie bijvullen gaat de auto waarschijnlijk niet schudden. Wat voor motor is het? Sommige waren gevoelig voor verkeerde olie, maar weet niet uit mijn hoofd of die er al waren in 2009. Maar niet perse relevant.

Kan ook gewoon naaf/wiel contact zijn. Als die niet schoon wordt gemonteerd, dan krijg je soms een trilling.

Als je met een kwart en driekwart aan de peilstok bedoelt in het gebied tussen min. en max. heb je het precies goed gedaan.
Meestal is tussen min. en max. het verschil 1 liter, dus een halve liter bijvullen is precies goed.
En door het verschil tussen 5W30 en 5W40 kan een auto niet gaan trillen, je hebt precies bijgevuld wat op het kaartje stond, dus ook goed.

Als ik het zo lees moet het toch een probleem van de banden/wielen zijn, te meer daar het probleem is ontstaan na vernieuwen van banden.
Ergens moet daar toch iets niet goed gegaan zijn, toch nog maar eens laten controleren.

Dit kan eigenlijk alleen maar door de banden en wielen komen. (of de naaf inderdaad, maar dat hoort er gewoon bij, die horen ze schoon te maken als ze de boel weer monteren) Of er zit onbalans in de assen, naaf, remschijven enz, maar dan had je dit probleem natuurlijk al veel eerder gehad.

Niet laten afschepen door de garage, laat ze het maar mooi oplossen. (voor niets!)

Buiten dat het niet fijn rijden is, is het ook gewoon best gevaarlijk. Je band zou het contact met de weg kunnen verliezen. Vind het eigenlijk ook belachelijk dat die garage je gewoon weer weg stuurt.

Wat bedoel je precies met uitlijning... het balanceren van de wielen of het uitlijnen van de auto? (indien uitlijnen van de auto heb je een rapport van voor en na het uitlijnen?)
wat de nieuwe banden betreft... zijn de banden bij het balanceren ook goed gecontroleerd op hoogteslag?

Dank voor alle reacties!

De banden komen van de euromaster in mijn stad, die ook vrachtwagens en tractors van banden voorzien. Ik mag toch hopen dat doe mensen weten wat ze doen? Ze doen de hele dag niets anders! Die kunnen toch wel een GP van twee nieuwe banden voorzien!

Ik ben twee keer terug geweest. De banden van voor zijn naar achteren gegaan, dus een kromme velg of hoogteslag is uitgesloten. Alles is twee keer gebalanceerd, lijkt me stug dat het dat is. Banden met een fabrieksfout kwamen bijna nooit voor, zeker niet bij vredestein, aldus de monteur.

Die naaf, kan ik daar zelf bij of moet de band dan gedemonteerd worden? Kan ik daar niet wat vet inspuiten om e.e.a uit te sluiten?

Ik vermoed zelf dat het wel iets in de aandrijving kan zijn. Het is net of er amper vering in de auto zit, misschien een veer of schokdemper? Homokineet? Fusee? Of geeft dat andere symptomen?

Dank alvast!

Mijn ervaring met Vredestein (N=1 natuurlijk) is dat fabricagefouten nog wel eens voorkomen.

Om bij de naaf te komen moet je de band demonteren inderdaad. Het kan zijn dat er wat vuil tussen de naaf en de velg zit, dit kan je schoonmaken en kijken of het probleem hiermee verholpen is. Heb overigens niet zo'n hele hoge pet op van Euromaster..

KJ 2509929 zei:
Dank voor alle reacties!

De banden komen van de euromaster in mijn stad, die ook vrachtwagens en tractors van banden voorzien. Ik mag toch hopen dat doe mensen weten wat ze doen? Ze doen de hele dag niets anders! Die kunnen toch wel een GP van twee nieuwe banden voorzien!

Ik ben twee keer terug geweest. De banden van voor zijn naar achteren gegaan, dus een kromme velg of hoogteslag is uitgesloten. Alles is twee keer gebalanceerd, lijkt me stug dat het dat is. Banden met een fabrieksfout kwamen bijna nooit voor, zeker niet bij vredestein, aldus de monteur.

Die naaf, kan ik daar zelf bij of moet de band dan gedemonteerd worden? Kan ik daar niet wat vet inspuiten om e.e.a uit te sluiten?

Ik vermoed zelf dat het wel iets in de aandrijving kan zijn. Het is net of er amper vering in de auto zit, misschien een veer of schokdemper? Homokineet? Fusee? Of geeft dat andere symptomen?

Dank alvast!
Ik kan me vaag een "klokje rond" video herinneren waarin de keurmeester toch een andere mening had over Vredestein, maar dat er bijna een band was zonder fabrieksfout. Ik weet helaas bij welke auto dat was... Maar die auto had ook last van trillingen als ik me niet vergis.
Heb je geen reservewiel dat je uit kan wisselen?

KJ 2509929 zei:
Dank voor alle reacties!

Dank alvast!

Met dit lijstje aan wat er gedaan is lijkt het er sterk op dat het naafvlak niet goed schoon is. Mijn ervaring met banden bedrijven is dat men (om die lage prijs te kunnen hanteren) wat sneller werkt. Naafvlak niet schoonmaken gaat vaak goed dus laten ze dat weg. Ik heb zelf wel meegemaakt dat ik voor het einde van de straat met een lege band stond.. die hadden ze net vervangen maar niet de tijd genomen om de velg even schoon te maken waardoor de band niet lekdicht afsloot. Ook dat gaat vaak goed maar niet altijd.

Uiteraard kan het ook nog allerlei andere zaken zijn; maar het is wel heel erg toevallig dat het dan net satuk gaat terwijl de auto nieuwe banden kreeg.

Maar je moet hier duidelijker over zijn: Jij hebt je auto daar heen gebracht voor nieuwe banden. Die zitten erop maar er is een probleem ontstaan in de auto. Een probleem wat een grote waarschijnlijkheid heeft dat het te maken heeft met wat men daar gedaan heeft. Oftewel; je auto daarheen brengen en eisen dat ze het oplossen. Eventueel kan je nog een onafhankelijke deskundige met jouw auto laten rijden om te beoordelen of de trilling acceptabel is.

Naven schoonmaken, met Remmenreiniger en de boel even natrekken met een momentsleutel op de juiste stand. Ik heb ooit wel eens getril gehad en moest de bouten met een steigerpijp om de sleutel lostrekken. Waarschijnlijk verwisselde de Toyota dealer ook de banden van een Scania.

Engineer2 zei:
KJ 2509929 zei:
Dank voor alle reacties!

Dank alvast!

Met dit lijstje aan wat er gedaan is lijkt het er sterk op dat het naafvlak niet goed schoon is. Mijn ervaring met banden bedrijven is dat men (om die lage prijs te kunnen hanteren) wat sneller werkt. Naafvlak niet schoonmaken gaat vaak goed dus laten ze dat weg. Ik heb zelf wel meegemaakt dat ik voor het einde van de straat met een lege band stond.. die hadden ze net vervangen maar niet de tijd genomen om de velg even schoon te maken waardoor de band niet lekdicht afsloot. Ook dat gaat vaak goed maar niet altijd.

Uiteraard kan het ook nog allerlei andere zaken zijn; maar het is wel heel erg toevallig dat het dan net satuk gaat terwijl de auto nieuwe banden kreeg.

Maar je moet hier duidelijker over zijn: Jij hebt je auto daar heen gebracht voor nieuwe banden. Die zitten erop maar er is een probleem ontstaan in de auto. Een probleem wat een grote waarschijnlijkheid heeft dat het te maken heeft met wat men daar gedaan heeft. Oftewel; je auto daarheen brengen en eisen dat ze het oplossen. Eventueel kan je nog een onafhankelijke deskundige met jouw auto laten rijden om te beoordelen of de trilling acceptabel is.

De garage zegt “ligt niet aan de banden” en daar houdt het bij hun op. Doei en tot in de pruimentijd. Ik ga dus nooit weer naar de euromaster voor een paar banden.

Met 130 p/u is het geschud niet te harden, ik baal als een stekker, was zo’n fijne auto. Hele plezier is weg. Ik kan het me verbeelden maar het is net of ik ook meer benzine verbruik. Of zou een van de remklauwen aanlopen ?

Ik ga van het weekend eens even de naaf reinigen. Wiel eraf en de staalborstel gebruiken? Ik zag ook speciale borstels voor op de boormachine, wil dat? Moet ik de remklauw loshalen of is dat niet noodzakelijk? Alles daarna goed ontvetten met remreiniger en daarna weer invetten met kopervet of zo laten? Tips zijn welkom!

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb het een keer gehad met mijn Lexus IS200, toen ik wisselde van Michelin naar Kumho banden. De auto werd heel erg zoekerig, met name op de rechter rijstrook van de snelweg. Dan slingerde hij binnen de sporen (van o.a. vrachtwagens) van links naar rechts. Verschrikkelijk.
Toen ik dat een paar jaar later nog vertelde aan een vriend van me, zei hij dat zijn vader exact hetzelfde had gehad met Kumho's op een BMW 3-Serie. In beide gevallen lag het volgens de bandenboer écht niet aan de banden....

Heel zuur, maar kun je ze niet omruilen voor een nieuwe set van een ander merk? Desnoods met een paar tientjes bijleggen? Dat is altijd beter dan de komende paar jaar geen plezier meer hebben aan je auto. De Euromaster heeft genoeg omloop dat ze die gebruikte banden van jou wel weer snel bij een andere auto kwijt kunnen. En met 500km of hoeveel je nu gereden hebt zijn ze nog zo goed als nieuw.

Bart81 zei:
Ik heb het een keer gehad met mijn Lexus IS200, toen ik wisselde van Michelin naar Kumho banden. De auto werd heel erg zoekerig, met name op de rechter rijstrook van de snelweg. Dan slingerde hij binnen de sporen (van o.a. vrachtwagens) van links naar rechts. Verschrikkelijk.
Toen ik dat een paar jaar later nog vertelde aan een vriend van me, zei hij dat zijn vader exact hetzelfde had gehad met Kumho's op een BMW 3-Serie. In beide gevallen lag het volgens de bandenboer écht niet aan de banden....

Heel zuur, maar kun je ze niet omruilen voor een nieuwe set van een ander merk? Desnoods met een paar tientjes bijleggen? Dat is altijd beter dan de komende paar jaar geen plezier meer hebben aan je auto. De Euromaster heeft genoeg omloop dat ze die gebruikte banden van jou wel weer snel bij een andere auto kwijt kunnen. En met 500km of hoeveel je nu gereden hebt zijn ze nog zo goed als nieuw.

Dank voor je reactie. Ik denk niet dat het in de banden zit. De nieuwe zijn van voor naar achter verplaatst, het probleem blijft bestaan. De aandrijving zit voor, dus als de banden foutief zouden zijn geweest zou ik het probleem nu opgelost moeten zijn (lijkt mij) of in ieder geval zou het anders moeten aanvoelen.

Ik kwam op het forum nog een post tegen van iemand die het probleem ook had, als zo'n zes jaar (!). Die persoon heeft het simpel opgelost door het wiel een kwartslag anders op de naaf te centreren en daarna vast te draaien. Dat, plus de naaf reinigen, ga ik van het weekend nog proberen. Anders gaat ie naar de garage om te kijken of het niet iets anders is.

KJ 2509929 zei:
Dank voor alle reacties!

Die kunnen dat ongetwijfeld, maar net als overal zal er best wel eens een keer iets minder goed gaan. Ik doe op mijn werk de dingen die ik vaak doe meestal goed, maar soms ook een keer niet.

Als een bedrijf iets vaak doet. betekend niet direct dat ze het ook goed doen....
De autobranche is niet rijk geworden doordat er altijd goed en eerlijk werk geleverd wordt zullen we maar zeggen...

Ik verwacht ook een vuile naaf en dat de wielen niet op dezelfde positie teruggezet zijn, waardoor ze niet 100% recht meer op de naaf zitten zoals voorheen.

Persoonlijk zou ik bij een ander bedrijf de boel laten balanceren. Een verkeerde instelling op het bandenapparaat lijkt het wiel in balans maar is het niet.
of simpelweg dat de band net op een verkeerde manier op de velg zit, kan ook onbalans veroorzaken die niet op het bandenapparaat zichtbaar wordt.

En het kan idd zijn dat de band/auto combinatie gewoon niet lekker werkt. Dit komt ook voor bij verschillende generaties banden van hetzelfde merk en type.
Ik heb Tegenwoordig Vredestein Quatrac 5 op mijn auto en ik vind die beduidend minder presteren dan de Quatrac 3 die er voorheen op zat.

Nou beste mensen, even een kleine update. Het probleem lijkt vooralsnog opgelost, joepie!!

Gister de auto op de krik gezet en alle wielen gedemonteerd, remschijven gereinigd, remklauwen nagekeken op aanlopen, naaf gereinigd en contactpunten afgenomen met staalborstel. Geheel ingespoten met remmenreiniger en WD40 (ja sorry, lockdown dus ik kon nergens kopervet krijgen), velgen van de binnenkant bij de contactpunten gereinigd en ingevet. Wielbouten goed aangedraaid (ik kon sommige wielen zo losdraaien, ook net of ze niet lekker vastzaten).

De trillingen lijken verdwenen. Bij 120 tot 140 lijk ik het nog licht te voelen maar het mag geen naam hebben en is zeker acceptabel. Zo kunnen we in ieder geval eerst wel door.

Ik ben blij! Dank voor alle positieve reacties op mijn bericht. Wat mij betreft mag er een slotje op dit topic, of iemand moet nog iets willen toevoegen/aanhaken op dit topic!

Ik hoop dat de WD40 snel genoeg vervlogen is. Dat vinden je remmen namelijk niet leuk.

Maar wel mooi dat het probleem met wat noeste arbeid met een staalborstel is opgelost! (y)

Terug
Bovenaan