Vreemd geluid, met name tijdens uitrollen - Peugeot e-208

voiture

Wegverkenner
Beste forummers,

Er doet zich een raar fenomeen voor bij mijn Peugeot e-208.
Sinds enkele maanden openbaart zich met regelmaat een raar geluid tijdens het rijden. In eerste instantie dacht ik aan een gecupte of versleten band, wiellager, etc. Echter, het geluid is af en toe hoorbaar op constante snelheid maar vooral hoorbaar tijdens het uitrollen (dus bij 'gas' los). Maar dan ook weer niet bij elke rit! Er zijn weken dat het nauwelijks hoorbaar is, en soms is het elke rit raak.
Ik gebruik de auto wisselend: soms staat hij enkele dagen stil (meestal binnen, verwarmd) en soms gebruik ik hem meerdere dagen achter elkaar. Dat maakt echter weinig uit voor het verschijnsel. Het is niet zo dat het probleem zich alleen voordoet na een paar dagen stilstand.
Het geluid laat zich lastig omschrijven. Het is bonkend/krakend, alsof er iets aanloopt. Soms heel erg luid, soms bijna niet hoorbaar.

De garage waar de auto in onderhoud is dacht te weten wat de oorzaak was: roestvorming op de remschijven. Dat zou bij veel elektrische auto's een euvel zijn en de remblokken zouden dan de roest raken, wat het geluid veroorzaakt. Daarom zijn de remblokken wat afgeschuind. Helaas zonder resultaat. Bij een tweede bezoek aan de garage werd aangegeven dat alles nogmaals nagekeken is, er zou niets mis zijn met de banden, schijven, blokken, wiellagers, wat dan ook.

Herkent iemand dit? Als het fenomeen zich voordoet heb je echt het gevoel dat er iets mis is er er onderdelen van de auto loskomen... Ik heb ook het idee dat de garage onvoldoende kennis heeft (geen dealer, leve de regels van de leasemaatschappij) voor een goede analyse.

Ik heb enkele filmpjes met geluid, maar weet niet hoe ik deze hier moet plaatsen.

Bij imgur kan je ook video's uploaden en dan linkje hier zetten.
IMGUR video upload

Een beetje garage heeft een setje met 4 microfoons op sterke magneten. Die plak je bij elk wiel, rijdt een rondje, dan kom je erachter of het 1 wiel is of misschien meer iets bij een motor/differentieel. Dan kan je de microfoons nog een keer strategisch in het motorruim plakken en weet je wat meer.

Kan je met lange bochten merken dat het meer of minder wordt? Net als bij een lager hangt de auto dan meer of minder één kan op.

Gebruik je de remmen wel genoeg?

Ik zou het spelen dat je je onveilig voelt, misschien kan je nog eens bellen naar ANWB of een Peugeot dealer en hebben die raad.

Tijd voor een update.
Ik heb een Peugeotdealer gevonden die en redelijk aan te rijden is en geaccepteerd is door de leasemaatschappij. Daar gistermorgen mijn auto gebracht (duurde even voor er plek was) om naar het probleem te laten kijken. Het (b)lijken de aandrijfassen te zijn. Nu moet de leasemaatschappij nog toestemming geven deze te vervangen. Hopelijk kan ik vandaag mijn auto weer ophalen.

Een issue aan de aandrijfassen, dat hoor je niet vaak.

Stellantis heeft er vaker last van ;)

Bij mij alleen een geluid geen storing.

Helaas is de auto nog niet gerepareerd. De leasemaatschappij gaat niet akkoord met montage van nieuwe aandrijfassen. De dealer moet tweedehandsexemplaren gaan zoeken en tot die tijd moet ik doorrijden met de herrie. Wat idioot, zeg.

Bij mij alleen een geluid geen storing.

Helaas is de auto nog niet gerepareerd. De leasemaatschappij gaat niet akkoord met montage van nieuwe aandrijfassen. De dealer moet tweedehandsexemplaren gaan zoeken en tot die tijd moet ik doorrijden met de herrie. Wat idioot, zeg.
Is dat een grap? Zo oud is die e-208 toch niet? Eerst een Opel Grandland X met aandrijfas problemen en nu een Peugeot 208. Aandrijfassen gaan een auto-leven mee zonder bijgeluiden te maken. Alleen de homokineet kan wel eens een tikkend geluid geven maar wel pas na 200.000 km op de klok.

Hoe lang duurt je contract nog?

Misschien zit de technische set-up net iets anders in elkaar bij de EV dan bij de conventionele motor/bak configuratie? Andere krachtenverdeling op de assen?

Zo, de 208 is weer terug. Donderg bleek dat ook rechts vervangen moest worden, dus dat werd nabesteld en vandaag gemonteerd. Gelukkig weer een stille en trillingsvrije auto.

Bizar hoor, twee nieuwe aandrijfassen nodig. Wel mooi dat ie weer helemaal goed is nu.

Ik ben ook wel erg benieuwd wat eigenlijk het probleem veroorzaakt.. Zouden de assen onder een verkeerde hoek staan waardoor ze onlogisch belast worden? Of misschien zijn ze te lang of te kort? Ik vind het vreemd dat het bij zo'n jonge auto gebeurt.

Ik vind het ook vreemd, nog niet eerder gehoord. Zal volgende week nog eens bellen voor wat toelichting (ik was zelf niet in de gelegenheid mijn auto op te halen en mijn partner moet je niet om toelichting vragen bij zoiets, haha!

Als leenauto had in een handgeschakelde Grandland. Vergat ik dus steeds dat je niet alleen het rempedaal moet gebruiken als je stil wilt staan. Zo snel ontwen je dat dus.

Terug
Bovenaan