Vreemd geluid linkervoorband auto.

Guest
Hallo lezers,

(gaat om een Fiat Bravo 2007 Diesel)

Ik heb een tijdje terug nieuwe remblokken en schijven op mijn auto gekregen.

Nu merk ik sinds een tijd dat mijn linkervoorwiel een soort schrapend/metaal achtig geluid maakt.

Helaas maakte hij het geluid niet toen ik bij de garage was en heb ik het maar opgenomen.

Ik vraag mij af of iemand van jullie dit geluid herkent.

Het geluid is weg als ik door een bocht naar rechts ga. Als ik weer rechtuit stuur is het weer terug.

Als ik een linkerbocht maak dan hoor je het het beste.

Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Alvast bedankt,

Mvg,

Arjan

PS: Zet je geluid hard om het goed te horen.

Zou even teruggaan, klinkt als een ankerplaat die aanloopt of iets verkeerd gemonteerd qua remmen.

Al kan het best zijn dat er gewoon iets rammelt als ik het zo hoor. Tis meer een fluitend geluid op het filmpje.

Ga ik ook doen.

Hij had het zelf over de homokineet eventueel (het geluid was helaas niet aanwezig toen ik met hem ging rijden).

Alhoewel ik het geluid daar niet echt bij kan plaatsen.

Het is inderdaad een heel vreemd geluid. Naja kon wezen dat iemand dacht: Ohh dat ik had ik ook en dat was <insert>.

Een homokineet fluit niet. Dit tikt/ratelt en dat is vooral als je (scherpe) bochten maakt. Zijn genoeg filmpjes van te vinden op youtube waarbij het goed te horen is wat een homokineet doet. Als je je wielbouten niet goed hebt aangedraaid krijg je een soorgelijk geluid trouwens.

Geluiden kun je helaas nooit pinpointen dmv tekst of filmpjes of geluidsopname. Elk geluid is anders, komt van een andere plaats en zal bij 2 dezelfde auto's ook niet eens hetzelfde hoeven klinken.

Ik necro even mijn eigen thread:

Toen dit probleem bij mijn linkervoorwiel er was heb ik de auto naar de maker gebracht, die heeft de wiel eraf gehaald en niks vreemds gevonden. Niks liep aan en hij heeft geen idee wat het probleem was. Toen ik wegreed was het probleem ook opgelost. Mooi, nooit meer wat van gehoord maar dus geen idee wat het nou was. Het is ook nooit terug gekomen.

Vorige maand heb ik de schokdempers laten vervangen. Na een week rijden heb ik ineens precies hetzelfde geluid maar dan aan de rechterkant. Echt 100% hetzelfde geluid, het klinkt als metaalmoeheid of een verroeste wielbout die je vast/los draait. Omdat de vorige keer het probleem opgelost was heb ik nu zelf de velg eraf gehaald/schoongemaakt en er weer opnieuw opgezet. Helaas geen resultaat.

Tussen de ankerplaat en schijf zit genoeg ruimte. Ik heb het wat verder verbogen aan de bovenkant maar niet aan de binnenkant (binnenste stuk, ik weet niet of je dat zomaar moet gaan buigen). Het geluid is er niet als de auto koud is maar komt opzetten als de wielen/auto wat warmer worden en alleen bij hobbeltjes (schokken) in de weg of als het er al is bij het sturen naar links. Als ik een rechterbocht neem op de snelweg dan is het geluid ook weg bij een warme auto/wiel. Echt heel vreemd. Alleen bij rechtuit sturen is het er of bij het sturen naar links. Als ik over een gewone verkeersdrempel ga dan hoor je ook helemaal niks, alleen bij mini schokjes vd snelweg/linkerweg.

Iemand nog een idee wat dit zou kunnen zijn? (zie video in OP).
Zal ik ook de binnenste kant van die ankerplaat wat gaan verbuigen? (waar het gat zit zeg maar).

Alvast bedankt!

Het is meer een metaal-schrapend geluid. Zie ook de video in mijn eerste post.

De wiellager is al gecontroleerd en heeft geen speling / maakt geen geluid als je de wiel draait.

Sowieso, de eerste keer dat ik het had was links en ook 'zomaar' opgelost. Precies hetzelfde geluid. Lijkt me geen lager (die zomaar beter wordt).

Ik vraag het hier zodat ik misschien nieuwe ideeen op kan doen. De garage kan het ook niet vinden.

Ik kon het geluid eerder niet horen, nu wel. Lijkt me inderdaad geen wiellager. Dat je een wiellager op de brug niet hoort of voelt ondanks dat die stuk is, is niet vreemd trouwens. Er is geklust aan de remmen, dus dat is voor de hand liggend, maar je hebt niet toevallig een gebroken voorveer?

s velthuis zei:
Ik kon het geluid eerder niet horen, nu wel. Lijkt me inderdaad geen wiellager. Dat je een wiellager op de brug niet hoort of voelt ondanks dat die stuk is, is niet vreemd trouwens. Er is geklust aan de remmen, dus dat is voor de hand liggend, maar je hebt niet toevallig een gebroken voorveer?

Nee dat was de eerste keer (juli 2016), toen hadden ze nieuwe schijven/blokjes etc erop gezet.
Deze keer heb ik mijn schokdempers voor laten vervangen.
Als het de veer was hadden ze dat moeten zien. Daarnaast heb ik zelf de velg er al af gehad en gekeken maar zie niks aan de veer boven/onder.
Het aparte is dat het 100% hetzelfde geluid is als ik een half jaar geleden links had, velg eraf gehaald en erop gezet, we zien niks meneer.
Ik reed weg en het geluid was ook weg, terwijl ze niks gedaan hebben volgens hun. Nooit weer gehoord.
Nu heb ik het rechts nav schokdempers vervangen. Ik vermoed zelf toch nog steeds de ankerplaat.
Dat hij bv meer in het midden naar binnen gebogen zit en zo de schijf er bij langs schraapt zo af en toe.
Kan zijn dat ze ergens met de poot tegenaan gekomen zijn bij het monteren en er zo een deuk ofzo in is gekomen.
Woensdag gaat de velg er opnieuw af want dan heb ik wat meer tijd en ga ik eens goed met die ankerplaat bezig.
Ik ben er al kort mee bezig geweest en het lijkt ook weer wat minder geworden te zijn dan een aantal dagen geleden.

Weet je wat het was:

Waar de veerpoot aan bevestigd zit onder de motorkap, die rubber was droog en maakt dit geluid.

Ingespoten met een spray en het geluid is helemaal weg!

Weet iemand trouwens wat voor spray gebruikt wordt? Om zeg maar rubbers in te vetten?

Ben ik daar vergeten te vragen maar ik wil de andere kant ook even inspuiten (ivm die dit symptoom eerder ook vertoonde).

Hopelijk weet iemand wat ik nodig hen. thanks!

Grappig..., mijn collega is precies hetzelfde overkomen...

Bij het wisselen van de banden voor het vervangen van de remschijven..., zijn de achterste banden naar voren geplaats en de voorbanden naar achteren..

Wat bleek de banden achter waren dus gecupt..., deze zaten nu voor en zorgde voor herrie en ongemak..

Bandjes gewisseld, probleem opgelost..., alleen gecupte banden krijg je natuurlijk ook niet zomaar..

Succes

Terug
Bovenaan