Vragen voor importeren van een unieke oldtimer

Rob 8623230

Net ingestapt
Hallo allen,

Ik ga u een unieke situatie schetsen waar ik eigenlijk een handje wijsheid bij kan gebruiken.

Ik ben van plan om van een Oekrainse particulier een GAZ 24 Volga te kopen en in te voeren in Nederland,
Een exportmaatschappij heeft mij al verteld dat zij om en nabij 4 ruggen rekenen, daar bovenop nog eens 1,5 tot 3 ruggen voor douanezaken in Polen die ik volgens hun terug zou krijgen (maar daar vertrouw ik niet op), dus dat telt al aardig op richting hetzelfde geld wat ik betaal voor de auto, dure business dus.

Nadat ik de exporteur zijn werkzaamheden heb uitgesloten kon ik de eigenaar overhalen om voor een hogere prijs voor de auto deze naar Berlijn te laten rijden, zodat ik deze vanaf daar kan verder rijden, de auto zal dus voor prive naar berlijn gaan, zonder dat deze exportplaten krijgt.

Ik wou in eerste instantie de auto ophalen met een oprijwagen maar bellende met een auto bemiddelaar kreeg ik te horen dat ze die op groen handelaars kenteken vanuit duitsland kunnen rijden.

Ik zal nog een telefoontje krijgen van ze maar vind het wel zo handig om de vraag hier te plaatsen voor extra inzicht en tips.

Dan nu maar in het kort de vraag:
Kan ik, of een bij de KvK aangesloten bedrijf een auto van buite de europese unie op groene kentekens door duitsland en nederland rijden en deze verzekeren?

Of als u nog een valkuil naar boven komt zou ik dat graag ook horen :)

Hartelijk dank voor alle inzichten en tips,

Rob

Eenvoudig antwoord: op handelaaarsplaten mag dit niet.
Er zijn 2 uitzonderingen voor het rijden met groene handelaarsplaten in het buitenland:
=in België en Frankrijk mag je ze gebruiken voor het afleveren van auto's
=in Duitsland mag je ze alleen gebruiken voor bedrijfsauto's en dan nog uitsluitend om deze auto's naar een carrosseriebouwer te brengen voor het monteren van de opbouw of het herstellen van de opbouw.

Wel een heerlijk idee, zo'n klassieke GAZ scoren! (y)

Maarre, daar zitten inderdaad wel nog wat haken en ogen aan.
Daar ben ik ook geen expert in, dus je moet het doen met m'n complimenten voor je idee. :D

Succers met je hobby, best wel een flinke financiering overigens, maar als jij het accepteert, prima.

Via een transportbedrijf naar Nederland laten komen en hier inklaren?
Ik zou die weg eens proberen te bewandelen.

In Duitsland staan ook enkele exemplaren te koop. Zou dat niet veel eenvoudiger en goedkoper zijn?

Ik heb in Duitsland wel eens een Ateca op Nederlandse handelaarsplaten gespot, de kentekenplaathouder liet zien dat ie uit Polen kwam.
Ik zou toch gewoon met een autotransporter die kant op gaan.

Zoals hierboven al is aangegeven, met een NL handelaarskenteken mag dit niet.... daar kom je in de BE/NL/DE grensstreken meestal nog wel mee weg, of dat nog lukt in Berlijn betwijfel ik heel sterk.
Doe gewoon wat je in de eerste instantie van plan was: haal zelf de auto op, daarmee houd je de transportkosten zo laag mogelijk.
De invoerrechten worden namelijk berekend over het aankoopbedrag + transportkosten, en de btw wordt berekend over het aankoopbedrag + transportkosten + invoerrechten.
En verder.... zorg dat je de correcte autopapieren en het aankoopbewijs krijgt. (en controleer ook het chassisnummer)

Je mag ook twee weken ontheffing voor buitenlandse platen aanvragen. Volgens mij gaat dat binnen een minuut online. Op de dag van invoeren heb je ook nog de ééndagsplaten van de rdw.

Ik heb heel wat collega's met buitenlandse platen die dat eigenlijk niet mogen omdat ze hier wonen. Je wordt echt niet meteen beboet voor dat feit.

Toch gek dat verschillende mensen hier glashard beweren dat het niet met garageplaten mag.

Ik heb toch een aantal garagehouders in ons systeem die een polis hebben met buitenlanddekking voor de groene platen.... Daarbij wel aangetekend dat de garagehouder of werknemer hiermee enkel een auto mag ophalen en vanuit de verkoper rechtstreeks naar huis rijdt. Tevens moet de auto opgenomen zijn in de handelsvoorraad van de betreffende garagehouder.

Citaat van de RDW site: "U mag het handelaarskenteken alleen in Nederland gebruiken. Er zijn 3 landen waar het gebruik ook is toegestaan, maar met beperkingen:
In België en Luxemburg: uitsluitend voor het afleveren of ophalen van een voertuig voor koop en verkoop van het voertuig. Dus niet voor een proefrit.
In Duitsland: alleen bedrijfsauto’s mogen met een Nederlands handelaarskenteken in Duitsland rijden. Deze bedrijfsauto’s mogen daar alleen rijden in verband met opbouw, ombouw of herstelwerkzaamheden die daarmee te maken hebben. U moet een schriftelijke bevestiging van de werkplaats bij u hebben waarmee dit kunt aantonen."

https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/startende-voertuigbedrijven/rdw-erkenning-aanvragen/handelaarskentekenregeling

#Mieluh: Het is helemaal niet gek dat sommige mensen (zoals ik in mijn bijdrage bovenaan) en anderen beweren dat het niet mag, het mag niet.
Ik heb de voorschriften van de RdW geciteerd en de reageerder hierboven ook en daar staat het toch duidelijk in.
De garagehouders in jouw systeem gebruiken het waarschijnlijk voor België en Frankrijk en dat mag zoals ook hierboven staat te lezen.
Bij de TS gaat het echter om een auto en Duitsland en dat mag dus echt niet.

Gewoon iemand zoeken met een Pools / Litouws / Duits rijbewijs. Er pendelen genoeg van dit soort mensen op en neer, voor wat extra handgeld nemen ze hem zo mee op een trailer. Verzekeren kun je ook op chassisnummer doen, de auto moet wel gekeurd zijn in het land van herkomst maar dan kun je hem zo op het eigen kenteken naar Nederland rijden. Zet de wagen gewoon voor de deur en maak een afspraak bij de RDW voor import keuring. De wagen in kwestie is ooit in de E.U.S.S.R verkocht en heeft dus een toelating, dat scheelt een hoop gezeur. leuk iets exotisch;)

rzasa zei:
In Duitsland staan ook enkele exemplaren te koop. Zou dat niet veel eenvoudiger en goedkoper zijn?

Klopt ja, maar degene die ik in Oekraïne online heb gezien staat er velen malen beter bij dan wat er voorbij komt in duitsland, ik betaal hetzelfde geld dat ik zou betalen voor een duits exemplaar in een veel slechtere staat.

Ik hoorde pas van iemand die was in een weekendje op en neer naar Warschau geweest om een auto te bekijken en gelijk mee te nemen. Met een busje en een autoambulance erachter.

Mieluh zei:
Toch gek dat verschillende mensen hier glashard beweren dat het niet met garageplaten mag.

Ik heb toch een aantal garagehouders in ons systeem die een polis hebben met buitenlanddekking voor de groene platen.... Daarbij wel aangetekend dat de garagehouder of werknemer hiermee enkel een auto mag ophalen en vanuit de verkoper rechtstreeks naar huis rijdt. Tevens moet de auto opgenomen zijn in de handelsvoorraad van de betreffende garagehouder.

Dit werd mij dus ook verteld door collega's en de auto bemiddelaar. gaat nu wel beetje door elkaar heen maar goed, als de bemiddelaar in kwestie dit zo doet zal het denk ik wel goedkomen.

Ik volg autobedrijf John vd Rijt uit Uden op YouTube. Hij haalt regelmatig auto’s op uit Duitsland die hij zelf op groene platen terugrijd. Misschien even met hem contact opnemen voor advies.

Terug
Bovenaan