Vragen over Peugeot 208

Hotymoty

Startmotor
Ik heb een vraagje. Wellicht dat jullie mij kunnen helpen.

Binnenkort ga ik beginnen met een nieuwe baan en ik krijg daarbij een leaseauto, namelijk een Peugeot 208.
Ik heb geen flauw idee uit welk bouwjaar de auto is, want dat is afhankelijk van de auto's die zij in voorraad hebben in het wagenpark. Ik gok dat de auto niet ouder is dan uit 2018? Wat is normaal bij het verkrijgen van een leaseauto?

Ik heb over de auto zelf een paar vragen, puur uit interesse:
- Hoe is de koppeling van deze auto? Bij de Opel Corsa vond ik hem eerlijk gezegd heel gevoelig.
- Ben stiekem toch wel benieuwd naar de geluidskwaliteit van de speakers. Zit hier een beetje bas in?

Ik kon antwoorden op beide vragen niet vinden op het internet, vandaar dat ik de vragen hier post.

Alvast bedankt!

Tja, als je al niet weet uit welk jaar ie komt... :)

Er is namelijk net een nieuw model op de markt. De 208-1 heb je in 2 versies, de pre-facelift en de facelift. De 208-2 is er pas net en is een volledig nieuwe auto.

Over de 208-1 facelift kan ik je wel eea vertellen, ik heb er namelijk zelf een. Maar voor wat betreft de koppeling is het weer afhankelijk van welke motor (en bijbehorende versnellingsbak) je hebt.

Ik heb de 1.6BlueHDi (diesel) met 5-bak. Hier grijpt de koppeling redelijk laat aan. Verre van gevoelig, maar ook niet heel laat zoals bij Renaults soms het geval is.

De audioinstallatie is oke, niet bijzonder maar ook niet slecht. Al ga je in het B-segment waarschijnlijk geen rijdende concertzalen vinden. Ik ken iig geen B-segmenters met hele goede audio behalve de Renault Clio Bose.

Bobslee zei:
Tja, als je al niet weet uit welk jaar ie komt... :)

Er is namelijk net een nieuw model op de markt. De 208-1 heb je in 2 versies, de pre-facelift en de facelift. De 208-2 is er pas net en is een volledig nieuwe auto.

Over de 208-1 facelift kan ik je wel eea vertellen, ik heb er namelijk zelf een. Maar voor wat betreft de koppeling is het weer afhankelijk van welke motor (en bijbehorende versnellingsbak) je hebt.

Ik heb de 1.6BlueHDi (diesel) met 5-bak. Hier grijpt de koppeling redelijk laat aan. Verre van gevoelig, maar ook niet heel laat zoals bij Renaults soms het geval is.

De audioinstallatie is oke, niet bijzonder maar ook niet slecht. Al ga je in het B-segment waarschijnlijk geen rijdende concertzalen vinden. Ik ken iig geen B-segmenters met hele goede audio behalve de Renault Clio Bose.

Dank voor de snelle en uitgebreide reactie.

Ik denk dat ik de facelift van 208-1 krijg, want die is als het goed is vanaf 2015 op de markt. Ik neem aan dat ik geen auto uit 2015 als lease-auto krijg. Ik heb eerlijk geen idee hoe dat precies met leasen zit. Iemand een idee wat gebruikelijk is?

Wat heb jij met je werkgever afgesproken?

Het kan zijn dat je er eentje uit de pool krijgt (van je werkgever), het kan zijn dat je er een uit voorraad krijgt (van de leasemaatschappij, in dat geval is zo'n auto vaak niet ouder dan 2 jaar) of het kan zijn dat je een nieuwe krijgt, die moet waarschijnlijk nog besteld worden en dat duurt dan nog even. In de tussentijd kan het zijn dat je een voorloopauto krijgt.

Maar wij kunnen hier geen zinnig woord over zeggen. Vraag het na bij je werkgever.

Hotymoty zei:
Iemand een idee wat gebruikelijk is?

Gebruikelijk is dat mensen voorafgaand aan hun eerste leaseauto ooit allerlei vragen stellen die hen heel relevant lijken maar dat eigenlijk niet zijn :p

Sorry, niet zo lullig bedoeld als het wellicht overkomt, kon het niet laten. Ben zelf ook ooit in jouw positie geweest. Strikt genomen kun je over de uiteindelijke auto niet zoveel zeggen. Tenzij jouw werkgever echt alleen maar Peugeots 208 in het wagenpark heeft kun je er ook niet vanuit gaan dat je daadwerkelijk dat model toegewezen krijgt. Ik zou het dus gewoon lekker op me af laten komen. Misschien krijg je wel een of ander aftands brik mee. In dat geval valt er wellicht over te praten met de werkgever, zo niet stel jezelf gerust met de gedachte dat het tijdelijk is en je er niet teveel kosten aan hebt.

Het financiële plaatje zou ik wel ff goed op een rijtje zetten mocht je dat nog niet gedaan hebben. Als je een auto krijgt toegewezen is mijn ervaring dat een eventuele overschrijding leasebudget niet voor rekening medewerker is. Wel kan het zijn dat de werkgever standaard een vaste bijdrage rekent als je de auto ook privé gebruikt. En igv privégebruik betaal je sowieso ook bijtelling natuurlijk.

Mocht het toch echt die Peug worden: het is een PSA product dus schakelen en koppelen zijn niet het sterkste punt. Maar het blijft doorgaans wel heel en je went er ongetwijfeld snel genoeg aan. Als het inderdaad een geleasede auto is (sommige werkgevers kopen de auto's) zal ie waarschijnlijk niet ouder dan 5 jaar zijn en waarschijnlijk een stuk jonger.

Hotymoty zei:
Ik denk dat ik de facelift van 208-1 krijg, want die is als het goed is vanaf 2015 op de markt. Ik neem aan dat ik geen auto uit 2015 als lease-auto krijg. Ik heb eerlijk geen idee hoe dat precies met leasen zit. Iemand een idee wat gebruikelijk is?

Als de werkgever geleased heeft op 60 maand - niet ongebruikelijk - en je afhankelijk bent van wat toevallig beschikbaar is in het wagenpark, dan is de kans op een 2015-exemplaar m.i. gedurende je eerste maanden in dienst vrij groot.

Koppeling?
denk dat dit voor ene groot stuk afhankelijk is van hoe je voorgangers met dat autootje hebben omgesprongen.

Audio?
Zou ik niet teveel van verwachten; denk niet dat voor een dergelijk budget-leaser bijbetaald wordt voor een deftige muziekinstallatie.

Het zou natuurlijk ook een shortleaser kunnen zijn, oftewel een huurauto, die ingeleverd wordt zodra de proeftijd doorlopen is en/of de werknemer een definitieve auto ontvangt (hetzij zelf besteld, hetzij uit de pool overgenomen). Ook geen vreemde constructie is mijn ervaring. In dat geval zal het waarschijnlijk een recente auto zijn maar zeker geen luxe.

Dankjulliewel voor alle informatieve berichten.

De leaseautos gaan via een Lease Maatschappij. Een extern bedrijf. De organisatie zelf koopt dus geen autos in. Ik neem aan dat ik dan een vrij nieuwe auto tot mijn beschikking krijg? Informatie over bijtelling heb ik verkregen, dat is 310 euro bruto. 

Mijn vraag was voornamelijk wat gebruikelijk is qua bouwjaar van een leaseauto. In dit geval van een LM.

Verder ben ik het met Deeltwee eens ben dat ik het volledig op mij af moet laten komen. Ik was toch nieuwsgierig op wat gebruikelijk was m.b.t. leasen.

Hotymoty zei:
Informatie over bijtelling heb ik verkregen, dat is 310 euro bruto. 
Oh maar als ze je de bijtelling kunnen vertellen weten ze ook wel vrij goed welke auto ze je gaan geven. Niet toevallig ook al een kenteken doorgestuurd gekregen? Als je die hebt weet je precies wat het wordt.

Maar enkel de bijtelling is ook een aardige indicatie: (€310 * 12mnd)/0,22 (%) = €16909 = de fiscale waarde van je leasebak. Als je met dat bedrag in carbase bij de Peug 208 gaat kijken kun je enigszins inschatten welke uitvoering het gaat worden. Ik gok een 1.2 puretech 82 vijfdeurs uit de periode 2015-2018 met waarschijnlijk metallic lak optioneel toegevoegd.

DeeTwee zei:
Hotymoty zei:
Informatie over bijtelling heb ik verkregen, dat is 310 euro bruto. 
Oh maar als ze je de bijtelling kunnen vertellen weten ze ook wel vrij goed welke auto ze je gaan geven. Niet toevallig ook al een kenteken doorgestuurd gekregen? Als je die hebt weet je precies wat het wordt.

Maar enkel de bijtelling is ook een aardige indicatie: (€310 * 12mnd)/0,22 (%) = €16909 = de fiscale waarde van je leasebak. Als je met dat bedrag in carbase bij de Peug 208 gaat kijken kun je enigszins inschatten welke uitvoering het gaat worden. Ik gok een 1.2 puretech 82 vijfdeurs uit de periode 2015-2018 met waarschijnlijk metallic lak optioneel toegevoegd.

Thanks voor de info.

Doelde je dan op deze uitvoering: https://www.autoweek.nl/auto/86311/peugeot-208-blue-lion-12-puretech-82/

Hotymoty zei:
Thanks voor de info.

Doelde je dan op deze uitvoering: https://www.autoweek.nl/auto/86311/peugeot-208-blue-lion-12-puretech-82/

Die motorisering inderdaad, en dat het een vijfdeurs is ligt ook wel in de lijn der verwachtingen. Qua uitrustingsniveau is het koffiedik kijken.

Terug
Bovenaan