Vragen over een tweedehands Octavia, helaas geen EV

Hans1972

Startmotor
Beste,

Ik heb een tijdje alles zitten overwegen en ben tot de conclusie gekomen dat een Octavia 3 of 4 (vanaf bouwjaar 2017 tot nu) in de Business (Ambition of Style) editie met een 1.0 Greentech motor mij het meest aanspreekt. Het liefst met adaptive cruise control. Hebben een gezin met een baby en een peuter. Graag geven we tot zo'n 18-19k uit, als het moet 20k maar daarboven liever niet.

Een Corolla 1.8 station vanaf 2020 (met die langere wielbasis) was ook interessant, maar toch wel wat zwaarder (meer wegenbelasting), krapper, schijnt meer windgeruis te hebben, CVT maakt meer lawaai, stuk duurder (in de richting van 20-25k).

Heb ook nog elektrisch overwogen omdat we een overschot aan energie hebben met de zonnepanelen en ik dat ook graag voor het milieu zou willen doen. Echter, een Kia Niro EV is toch te krap voor een gezin en een Tesla model 3 ook. Die laatste geeft trouwens 320 euro aan wegenbelasting per kwartaal als ie eenmaal op 100% zit :/ En de verzekering schijnt een stuk duurder te zijn. En ik zag hier een topic voorbijkomen recent van iemand die er best spijt van had. Wel jammer, had graag elektrisch gedaan. Maar dat is nog te prijzig dan denk ik.

Afijn, ik denk dat je met een Octavia niet zo snel de mist in gaat.

Graag zou ik toch wat checken bij jullie:

1. Zijn er dingen waar je op moet letten bij aankoop? Ik lees dat de distributieriem of -ketting rond de 100.000 km toch wel aandacht verdient?
2. Hoeveel gereden kilometers zijn acceptabel? 100.000 km zat ik zelf aan te denken?
3. Is een aankoopkeuring zinvol?
4. Is er nog veel verschil tussen de schakelbak en DSG?
5. Dat privacyglas achter vind ik wel chique staan en fijn voor de kids tegen de zon, belemmert dat je zicht nog of niet?
6. Is zo'n 12 maanden garantiepakket incl. BOVAG garantie zinvol?
7. Nog andere zaken die ik me vooraf moet bedenken?
8. Zat nog te kijken naar een e-TSI (Octavia 4) maar dat wordt al snel >20.000 euro.

Deze bijvoorbeeld gezien: https://www.autotrack.nl/a/skoda-octavia-benzine-2020-57015595 Die zit qua kilometers wel wat hoger maar heeft ook een achteruitrijcamera en dat grotere 9,2" navigatieschermpje.

Bedankt!!

Laatst bewerkt:
Als de onderhouds historie bekend, is kun je in het algemeen met weinig risico een Octavia aanschaffen. Of een aankoopkeuring zinvol is, hangt af van de leeftijd en kilometerstand.

Privacyglas heb ik ook, en belemmert het zicht naar buiten totaal niet.

De DSG bak biedt veel comfort, maar ga wél eerst uitgebreid proefrijden, voordat je tot koop overgaat. Storingen aan de DSG bak, kunnen duizenden euro's aan reparatie kosten. DSG dient volledig schokvrij te schakelen. Als de schakelmomenten voelbaar zijn, of onlogisch schakelt, dan staan laten.

De octavia in de link die je aangeeft, lijkt me een prima auto. Redelijk ervaren, maar de 1,0 TSI is een probleemloze motor, die bij normaal gebruik, en voorgeschreven onderhoud best 3 ton moet kunnen halen.,

Laatst bewerkt:
De getoonde Skoda Octavia is nog van het oude model, in 2020 kwam ook de opvolger.
Het oude model is een prima auto, kijk goed of de automaat nog soepel schakelt, en geen bijgeluiden maakt. Koop anders een ander.
De motor heeft een goede reputatie.

Dit model scoorde duidelijk hoger op betrouwbaarheid dan zijn opvolger, de opvolger kende relatief veel software en elektrische storingen.

In mijn auto zit ook privacyglas, ik vind het zelf prettig.

Een jaar garantie kan best handig zijn, belangrijk is een sluitende historie, en dat er netjes mee om is gegaan.

Als de onderhouds historie bekend, is kun je in het algemeen met weinig risico een Octavia aanschaffen. Of een aankoopkeuring zinvol is, hangt af van de leeftijd en kilometerstand.

Privacyglas heb ik ook, en belemmert het zicht naar buiten totaal niet.

De DSG bak biedt veel comfort, maar ga wél eerst uitgebreid proefrijden, voordat je tot koop overgaat. Storingen aan de DSG bak, kunnen duizenden euro's aan reparatie kosten. DSG dient volledig schokvrij te schakelen. Als de schakelmomenten voelbaar zijn, of onlogisch schakelt, dan staan laten.

De octavia in de link die je aangeeft, lijkt je een prima auto. Redelijk ervaren, maar de 1,0 TSI is een probleemloze motor, die bij normaal gebruik, en voorgeschreven onderhoud best 3 ton moet kunnen halen.,
Merci. Goede punten.

Gezien je username, een PHEV Octavia is niet echt interessant denk ik, of wel?

Merci. Goede punten.

Gezien je username, een PHEV Octavia is niet echt interessant denk ik, of wel?
Dat ligt eraan welke ritten je maakt. Ik gebruik de benzinemotor voor snelwegritten. Op andere wegen rijd ik volledig elektrisch. En ongeveer 80% van mijn ritten zijn op 30, 50 & 80 km/h wegen. Dit resulteert in een benzineverbruik van ± 2L op 100km gemiddeld. Dit vereist wel dagelijks 2 á 3 uur stekkeren. En dat kan ik gewoon thuis, anders was ik er niet aan begonnen. Als je geen thuislaad mogelijkheid hebt, dan is een PHEV niet zo interessant.

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden eenzelfde Octavia 3 combi gekocht met de 1.0 TSI met DSG bak van 2019. Bij aankoop reeds 140.000 km gereden uit de lease, dus wel sluitende onderhoudshistorie. Ik heb er tot nu toe zelf 30.000 km mee gereden zonder problemen. Aan niets voel je dat de auto 170.000 km gereden heeft, verbruikt geen olie, onlangs zonder problemen door de APK ook. Ik ben van mening dat de Octavia een van de fijnste en meest ruime auto's is die je kunt kopen in dit segment. Hij is stil (ik rijd op verse Michelins), comfortabel, goed uitgerust, zuinig, licht, mooi afgewerkt en voelt degelijk aan.

Wat betreft de DSG, daar heb ik ook over getwijfeld, maar het exemplaar wat ik gekocht heb voldeed verder volledig aan mijn wensen (hij is rood, dat deed het hem ook voor mij), dus heb de gok genomen. Er is al veel geschreven over de DSG bak op dit forum, ja, hij schakelt snel op in de D stand, in de S stand heb je dat veel minder. Wat betreft soepel schakelen, geluiden e.d. ben ik van mening dat wanneer je een auto koopt die al aardig wat kilometers achter de rug heeft, je niet kunt verwachten dat deze hetzelfde schakelt als een nieuwe, vooral de koppelingen zijn natuurlijk aan slijtage onderhevig. Ik maak me daar niet zo druk om, stel dat ik onkosten krijg aan de bak, is zuur, maar als het gerepareerd is heb ik nog steeds een enorm fijne gezinsauto.

Succes met de overwegingen!

De getoonde Skoda Octavia is nog van het oude model, in 2020 kwam ook de opvolger.
Het oude model is een prima auto, kijk goed of de automaat nog soepel schakelt, en geen bijgeluiden maakt. Koop anders een ander.
De motor heeft een goede reputatie.

Dit model scoorde duidelijk hoger op betrouwbaarheid dan zijn opvolger, de opvolger kende relatief veel software en elektrische storingen.

In mijn auto zit ook privacyglas, ik vind het zelf prettig.

Een jaar garantie kan best handig zijn, belangrijk is een sluitende historie, en dat er netjes mee om is gegaan.
Thanks
Dat ligt eraan welke ritten je maakt. Ik gebruik de benzinemotor voor snelwegritten. Op andere wegen rijd ik volledig elektrisch. En ongeveer 80% van mijn ritten zijn op 30, 50 & 80 km/h wegen. Dit resulteert in een benzineverbruik van ± 2L op 100km gemiddeld. Dit vereist wel dagelijks 2 á 3 uur stekkeren. En dat kan ik gewoon thuis, anders was ik er niet aan begonnen. Als je geen thuislaad mogelijkheid hebt, dan is een PHEV niet zo interessant.
Regelmatige ritten zijn bij ons 2x per week 120km (60 enkel) en 3x per week 50km (25 enkel). Dan nog in het weekend het één en ander.

We kunnen wel thuis laden.

Alleen, zo'n Octavia PHEV begint bij 22-23k terwijl de benzinevariant die ik op het oog heb dus vanaf 17-18k kost. Vraag me af of ik dat er ooit uit krijg. De PHEV is zwaarder en kost dus meer wegenbelasting, onderhoud aan 2 type motoren. Heb ook gelezen dat zo'n kleine accu van een PHEV veel sneller slijt dan bij een EV. Dat was zo'n beetje mijn overweging.

Je geeft aan voor een Business Ambition of Style te willen gaan. Sowieso altijd de Style kiezen! De Abition heeft andere -minder prettige- stoelen.
Als het kan eentje met de sportstoelen kiezen; herkenbaar aan de geïntegreerde hoofdsteun. Daar hou je het prima op uit.

Handbak of DSG is een no brainer; altijd voor een DSG gaan.

Ik heb een Octavia 3 vanaf nieuw tot 170.000km gereden en het was 1 van de fijnste en sowieso beste auto’s die ik ooit heb gehad.
Review

Zal ook iets boven de 100.000 km zoeken , wellicht heb je dan binnen je budget een 1.5 tsi. Een renault megane 1.3 tce is ook interessant qua prijs en kwaliteit

Ik kijk zelf ook, onder andere een Octavia. Deze e-TSI zit onder de €20k, wel iets meer dan 100k gereden maar is dat erg? Fijne opties en mooie kleur vind ik. Ik vraag mij af of er voldoende vermogen is in vergelijking met mijn huidige auto, maar wanneer al kijkt naar een 1.0 lijkt mij zo'n MHEV een prima keuze.

Thanks

Regelmatige ritten zijn bij ons 2x per week 120km (60 enkel) en 3x per week 50km (25 enkel). Dan nog in het weekend het één en ander.

We kunnen wel thuis laden.

Alleen, zo'n Octavia PHEV begint bij 22-23k terwijl de benzinevariant die ik op het oog heb dus vanaf 17-18k kost. Vraag me af of ik dat er ooit uit krijg. De PHEV is zwaarder en kost dus meer wegenbelasting, onderhoud aan 2 type motoren. Heb ook gelezen dat zo'n kleine accu van een PHEV veel sneller slijt dan bij een EV. Dat was zo'n beetje mijn overweging.
De aanschaf van een gebruikte PHEV versie kán iets hoger liggen dan van een gewone benzine uitvoering, maar dan moet je hem wel vergelijken met een even oude Benzine uitvoering, nIet met een generatie eerder, die niet als PHEV leverbaar was. De wegen belasting is ongeveer hetzelfde, gezien de 25% korting op de MRB, die PHEV's momenteel hebben. Vanaf 2026 zou dat zelfs 30% worden, voor PHEV & EV, als de plannen doorgaan.
Onderhoud is nagenoeg even duur als bij een benzine uitvoering, met dit verschil dat de PHEV elk jaar verse olie moet hebben, volgens voorschrift. ( Benzine elke 2 jaar) volgende week moet mijn Octavia naar de dealer voor de eerste beurt ( €322,26) Het elektrische deel van de aandrijflijn is onderhoudsvrij.

Ik rijd nu een jaar PHEV, en enige batterij degradatie kan ik niet constateren. De WLTP van 60 km, is met de huidige temperaturen ook in de praktijk nog steeds haalbaar. In de winter is dat 40~ 45 km.

Je geeft aan voor een Business Ambition of Style te willen gaan. Sowieso altijd de Style kiezen! De Abition heeft andere -minder prettige- stoelen.
Als het kan eentje met de sportstoelen kiezen; herkenbaar aan de geïntegreerde hoofdsteun. Daar hou je het prima op uit.

Handbak of DSG is een no brainer; altijd voor een DSG gaan.

Ik heb een Octavia 3 vanaf nieuw tot 170.000km gereden en het was 1 van de fijnste en sowieso beste auto’s die ik ooit heb gehad.
Review
Waarom altijd voor een DSG gaan? Ik heb gelezen over soms voorkomende problemen met de DSG bak en hoge reparatiekosten.
Zal ook iets boven de 100.000 km zoeken , wellicht heb je dan binnen je budget een 1.5 tsi. Een renault megane 1.3 tce is ook interessant qua prijs en kwaliteit
Is 1.5 aan te raden boven de 1.0?

De aanschaf van een gebruikte PHEV versie kán iets hoger liggen dan van een gewone benzine uitvoering, maar dan moet je hem wel vergelijken met een even oude Benzine uitvoering, nIet met een generatie eerder, die niet als PHEV leverbaar was. De wegen belasting is ongeveer hetzelfde, gezien de 25% korting op de MRB, die PHEV's momenteel hebben. Vanaf 2026 zou dat zelfs 30% worden, voor PHEV & EV, als de plannen doorgaan.
Onderhoud is nagenoeg even duur als bij een benzine uitvoering, met dit verschil dat de PHEV elk jaar verse olie moet hebben, volgens voorschrift. ( Benzine elke 2 jaar) volgende week moet mijn Octavia naar de dealer voor de eerste beurt ( €322,26) Het elektrische deel van de aandrijflijn is onderhoudsvrij.

Ik rijd nu een jaar PHEV, en enige batterij degradatie kan ik niet constateren. De WLTP van 60 km, is met de huidige temperaturen ook in de praktijk nog steeds haalbaar. In de winter is dat 40~ 45 km.
Dank ja daar heb je gelijk in. Welk bouwjaar is jouw PHEV? 40-60 klinkt nog vrij aardig.

Of een 1.5 aan te raden is boven de 1.0 is vooral persoonlijk. Je hebt meer vermogen, fijnere loop van de motor door dat het een 4 cilinder is. Nadeel is hoger gewicht en hoger verbruik.

Waarom altijd voor een DSG gaan? Ik heb gelezen over soms voorkomende problemen met de DSG bak en hoge reparatiekosten.
Oh ja Hans, heb jij gelezen? Je leest zoveel over de DSG7 en de DSG6. Ik had een DSG7, volgens de ‘kenners’ storingsgevoelig. Ik heb 176.000km gereden :ROFLMAO: review gelezen? Nul problemen.

Een Octavia 3 DSG kan een zeldzaam genoegen zijn.

Ik schrijf het wat cru misschien maar ik ga je echt niet proberen te overtuigen van een DSG. Moet je gewoon allemaal lekker zelf beslissen. Ik geef alleen wat insights over de Octavia 3 en hoe ik die heb ervaren. Doe er vooral je voordeel mee.
Ga je gelukkig worden van een handgeschakelde 1 liter? Zou best kunnen.

Nog een tip; stel je budget naar beneden bij.
Koop een Octavia met iets meer ervaring en niet zo’n een schraap uitvoering en hou wat budget over voor onvoorziene kosten. Een Style Business met sportpakket, een L&K of doe eens gek; een RS.
En geniet er vooral van! Ook als je kiest voor een handgeschakelde 1.0. Het is vooral jouw keuze!

Laatst bewerkt:
Zit nu stiekem toch ook te kijken naar de Octavia 3. In Duitsland staat de RS al rond de 20k te koop met bouwjaar 2018. Wel rond de 100.000 kilometerstand. Vraag is inderdaad of dat verstandig is met de DSG. Maar goed, zeker een interessante optie!

Ik zou ook aanraden om als je toch voor een Octavia gaat er eentje te kiezen die goed in de opties zit. Het is al een vrij sobere auto in de basis, dus in een schraap uitvoering is het gewoon puur vervoer. Dan kan je net zo goed een derdehands Japanner/Koreaan nemen en die centen in je zak houden.

De angst voor de DSG is trouwens ook groot hier op het forum zeg, dus nog maar een positieve ervaring delen dan: hier 200k op de klok met originele koppeling en schakelt nog schok en storingsvrij (DSG7 uit 2020). Complexe techniek is nou eenmaal duurder mocht er wat stuk gaan, maar de horrorverhalen die hier soms rond gaan zijn denk ik een beetje achterhaald.

4. Is er nog veel verschil tussen de schakelbak en DSG?
Als automaat of handgeschakeld je om het even is, zou ik de voorkeur geven aan een handgeschakelde. Helemaal als DSG gebruikt ook duurder is. Dan zou ik voor prijs van een nette DSG een handgeschakelde zoeken met significant minder kilometers. Uiteraard kan bij een handbak de koppeling ook kapot, maar volgens mij is dat (vervangen) bij een DSG toch aanzienlijk prijziger.

Als je per se automaat wilt rijden: dan niet meer kijken naar handbak en gewoon een beetje extra budget voor onderhoud reserveren.

Idealiter doe je in beide varianten een proefrit uiteraard. Zelf heb ik heel bewust niet voor DSG gekozen. Ik rij lease, dus een onderhoudsafweging was het in elk geval niet.

5. Dat privacyglas achter vind ik wel chique staan en fijn voor de kids tegen de zon, belemmert dat je zicht nog of niet?
Totaal niet. Althans niet in de Octavia 4 die ik rij (Sunset pakket). Sterker, ik vind het eerlijk gezegd veel te licht getint. Eerder reed ik Ford, daar zijn de ramen veel donkerder getint. Is effectiever (niet alleen tegen zonlicht maar bijvoorbeeld ook felle koplampen) en belemmert van binnenuit totaal niet.

Zie regelmatig Octavia's langskomen met een dsg met vrij hoge km standen. Dus mits aantoonbaar (!) onderhoud is uitgevoerd zou je geen probleem moeten hebben.

Wel de vraag: tot hoe ver wil je je auto oprijden? Als het antwoord is 250.000 of meer (wat wij meestal doen, verkopen rond de 250.000) dan zou ik toch voor iets meer fool proofs kijken. Dat is bij ons de reden geweest om een jaar geleden niet voor een Passat met DSG te gaan maar een Mazda 6 met automaat met een ton op de teller.

Die tip wil je gelijk meegeven, check de Mazda 6 eens. Meer wegenbelasting maar rijdt een klasse hoger. Is dat echt een issue: Renault Megane met de 1.3 en automaat. Waarom voor verreweg de twee meest saaie opties gaan?

Maar goed dat is ook vooral omdat ik niks heb met auto's die je tien in elke straat ziet staan (zowel de Octavia als de Corolla dus).

Zie regelmatig Octavia's langskomen met een dsg met vrij hoge km standen. Dus mits aantoonbaar (!) onderhoud is uitgevoerd zou je geen probleem moeten hebben.

Wel de vraag: tot hoe ver wil je je auto oprijden? Als het antwoord is 250.000 of meer (wat wij meestal doen, verkopen rond de 250.000) dan zou ik toch voor iets meer fool proofs kijken. Dat is bij ons de reden geweest om een jaar geleden niet voor een Passat met DSG te gaan maar een Mazda 6 met automaat met een ton op de teller.

Die tip wil je gelijk meegeven, check de Mazda 6 eens. Meer wegenbelasting maar rijdt een klasse hoger. Is dat echt een issue: Renault Megane met de 1.3 en automaat. Waarom voor verreweg de twee meest saaie opties gaan?

Maar goed dat is ook vooral omdat ik niks heb met auto's die je tien in elke straat ziet staan (zowel de Octavia als de Corolla dus).
De Mazda 6 is inderdaad de mooiere auto en een klasse hoger, maar ook echt een slag duurder. Dus niet helemaal een eerlijke vergelijking als je het mij vraagt.

Een Mazda 6 is op papier een klasse hoger, wat je waarschijnlijk ook wel zult merken in het rijden, alhoewel dat natuurlijk ook weer helemaal merk afhankelijk is. Prijs is geenszins vergelijkbaar. Heb je veel meer ruimte? Zeker niet, ik durf zelfs te beweren dat de ruimte op de achterbank bij een Octavia rianter is of er in ieder geval niet voor onder doet. Het argument dat een Octavia of Corolla op elke straathoek te vinden is, is makkelijk te ondervangen door eens uit de band te springen met een leuke kleur, maakt al veel verschil. Ik deel je mening, daarom is het bij mij een knalrode Octavia geworden.

Daarnaast kan ik zelf, na verschillende auto's te hebben gehad met een turbo motor, niet meer wennen aan een atmosferische motor. De souplesse van een turbo motor vind ik heel fijn, ook al is het een 1.0 3 cilinder, waar je overigens in de Octavia weinig van merkt.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een 1.0 gehad in mijn vorige Octavia en nu de 1.5
Beide prima voor het meeste gebruik.
Bij de 1.0 ging de waterpomp stuk na 110.000km. bekend kwaaltje.
Mijn 1.5 verbruikt wat olie terwijl die nog geen ton gelopen heeft.
Heb nu een DSG. De eventueel extra kosten neem ik voor lief. Zoveel fijner dan zelf schakelen.

De 1.5 loopt mooier, maar is ook minder zuinig.

Heb vorig jaar ook wat weken in een O4 gereden.
Ook wel een fijne mooie auto, maar ik vond de adaptieve cruise control minder fijn werken dan in de O3.
In de O3 zit een relatief dom systeem met alleen een radar.
In de O4 werkt dat samen met een camera.
Dat heeft voordelen, maar daardoor krijg je ook vaker onnodige ingrepen en met mist en sneeuw werkt heel je cruise control niet.

Als je de extra ruimte niet nodig hebt kun je ook naar de hatchback kijken. Die zijn minder gewild en daarom ook net wat goedkoper

Als je de extra ruimte niet nodig hebt kun je ook naar de hatchback kijken. Die zijn minder gewild en daarom ook net wat goedkoper
Het scheelt 40 liter kofferbakruimte combi vs liftback, in geval van de Octavia 4. Dan heb je nog steeds 600 liter dus, en de laadvloer is exact even groot. Waarschijnlijk is de combi wel net iets handiger met grote voorwerpen inladen, zoals fietsen.

Ik heb de hatchback. De kofferbak is nog steeds ontzettend groot. Verbaas me er met vakanties enzo telkens weer over wat er allemaal in past onder de hoedenplank

Ik heb de hatchback. De kofferbak is nog steeds ontzettend groot. Verbaas me er met vakanties enzo telkens weer over wat er allemaal in past onder de hoedenplank
Ja viel mij laatst ook op toen ik bij de dealer was. Scheelt echt bar weinig met een station. Alleen dingen als kinderwagens gaan minder makkelijk mee.

Is de beenruimte achterin ook hetzelfde?
Ja!

Alleen dingen als kinderwagens gaan minder makkelijk mee.
Ik zie niet helemaal waarin de combi tov de liftback zoveel makkelijker is voor een kinderwagen. Ik had eerst een Kia Ceed station en vervolgens de octavia liftback, beide even makkelijk wat mij betreft. De Kia had alleen geen tildrempel, dat is net iets makkelijker met grote/zware objecten. Maar als je dat bij de Octavia wilt moet je de phev hebben (daarin ligt de bagagevloer hoger), bij mijn weten.

Laatst bewerkt:
Ja!

Ik zie niet helemaal waarin de combi tov de liftback zoveel makkelijker is voor een kinderwagen. Ik had eerst een Kia Ceed station en vervolgens de octavia liftback, beide even makkelijk wat mij betreft. De Kia had alleen geen tildrempel, dat is net iets makkelijker met grote/zware objecten. Maar als je dat bij de Octavia wilt moet je de phev hebben (daarin ligt de bagagevloer hoger), bij mijn weten.
Doordat de achterbak rechter afloopt kan je een kinderwagen makkelijker kwijt.

Doordat de achterbak rechter afloopt kan je een kinderwagen makkelijker kwijt.
Zou kunnen. In ieder geval heb ik zowel bij de Ceed station als bij de Octavia liftback nooit moeite gehad om dat ding op te bergen, en wij hebben best een lompe kinderwagen. Maar gelukkig hebben we dat ding inmiddels niet meer nodig. Wel gaat er af en toe een buggy mee, die kunnen we in de breedte net niet plat leggen. Maar de combi en de liftback hebben voor zover ik weet precies even grote laadvloeren, dus dan zou je dat 'probleem' ook in de combi hebben.

Zou kunnen. In ieder geval heb ik zowel bij de Ceed station als bij de Octavia liftback nooit moeite gehad om dat ding op te bergen, en wij hebben best een lompe kinderwagen. Maar gelukkig hebben we dat ding inmiddels niet meer nodig. Wel gaat er af en toe een buggy mee, die kunnen we in de breedte net niet plat leggen. Maar de combi en de liftback hebben voor zover ik weet precies even grote laadvloeren, dus dan zou je dat 'probleem' ook in de combi hebben.
Ik heb een tweeling kinderwagen, dat is echt een extreem lomp ding maar de liftback is prima groot zat voor bijna alle reguliere doeleinden. Mooie auto vind ik het voor de prijs moet ik zeggen.

Een Mazda 6 is op papier een klasse hoger, wat je waarschijnlijk ook wel zult merken in het rijden, alhoewel dat natuurlijk ook weer helemaal merk afhankelijk is. Prijs is geenszins vergelijkbaar. Heb je veel meer ruimte? Zeker niet, ik durf zelfs te beweren dat de ruimte op de achterbank bij een Octavia rianter is of er in ieder geval niet voor onder doet. Het argument dat een Octavia of Corolla op elke straathoek te vinden is, is makkelijk te ondervangen door eens uit de band te springen met een leuke kleur, maakt al veel verschil. Ik deel je mening, daarom is het bij mij een knalrode Octavia geworden.

Daarnaast kan ik zelf, na verschillende auto's te hebben gehad met een turbo motor, niet meer wennen aan een atmosferische motor. De souplesse van een turbo motor vind ik heel fijn, ook al is het een 1.0 3 cilinder, waar je overigens in de Octavia weinig van merkt.
Ik heb een keer op de achterbank gezeten van een Mazda 6 en ik vond het opvallend krap voor zo'n grote auto.

De sedanversie van de Mazda 6 heeft een langere wielbasis dan de Sportbreak, scheelt 8 cm. Dus voor beenruimte zou je de sedan moeten hebben.

Ja!

Dank voor de tip! Stond nog niet op mijn vizier. Zit nu ff te kijken en wat is een beetje een leuke configuratie / variant? Het hoeft geen RS te zijn voor ons, maar een beetje vlot wegtrekken is wel lekker. Zit ook in Duitsland te kijken, dus mogen ook modellen zijn die niet hier zijn uitgebracht.

Terug
Bovenaan