Vragen mbt Daewoo Matiz uit 2003

Guest
Hallo allemaal.
Ik heb een Daewoo Matiz uit 2003 op het oog. Hij heeft 63000 km gelopen. Mijn vrouw gaat deze gebruiken voor woon werk verkeer en kids halen en brengen. Ongeveer 3000 km per jaar.

Wanneer moet bij deze motor de distribitieriem vervangen worden?
En waar moet ik verder op letten?

Graag jullie advies.

Mm.. je moet erop letten dat inzittenden achterin niet heel erg veilig zitten als er iemand achterop knalt.
Met één kind zou ik het wel aandurven, die kan dan voorin.
Gaat de weg over snelweg/provinciale weg, dan zou ik het niet doen.

Hoi herman,

Dank voor je reactie.
Hij is echt bedoelt voor de kleine stukjes. Dus veel snelweg zal er sowieso niet mee worden gereden. Rest doen we met mijn lease auto.

Welke technische punten moet ik op letten? En wanneer moet de distributie riem bij deze auto vervangen worden?

Mvg Peter

Elke zes jaar/90.000km zou je moeten vervangen.
Dus even kijken wanneer het voor het laatst gebeurd is.

Hier nog wat aandachtspunten:
https://www.honestjohn.co.uk/carbycar/daewoo/matiz-1998/?section=good

Ik zou lekker een Suzuku Alto kopen. Ik heb te vaak meegemaakt in vrienden/familie en klantenkring dat ondanks voldoende onderhoud dit zeer matige auto's zijn.

Vond je vrouw hem een beetje prettig rijden tijdens de proefrit?

Matiz zijn leuke 2e auto's Maar staan niet bekend om bouwkwaliteit of betrouwbaarheid. Sterker nog, zelfs als 2e auto zou ik er nog geen willen hebben.
Klinkt allemaal leuk en aardig zo'n 5 deurs voor weinig geld. Maar ik denk dat je beter kan zoeken naar een ander modelletje.

Distributieriem van een Matiz gaat 5/6 jaar of 90.000km wat het eerste komt.
Let wel, het aantal km is een gemiddelde waarde. Er zijn er die al na 60.000 aan vervanging toe zijn en er zijn er die met 120.000 pas vervangen hoeven worden.

Met een boog omheen lopen, we hebben er 1 voor de deur staan als 2e auto met 80K op de klok, en heeft veel knullige problemen die toch nog aardig in de papieren lopen.

We hebben nog geen proefrit gemaakt. Wel al contact gehad met de handelaar.

We hebben besloten om de leaseauto toch prive te blijven gebruiken, zie ook de eerdere forum berichten die ik geplaatst heb. Langs mijn leaseauto hebben we de zafira lopen die mijn vrouw gebruikt voor woon-werk verkeer en halen en brengen van de kids, van en naar school.

Dus de 2e auto moet zo goedkoop mogelijk zijn. Vandaar dat ons oog viel op de Matiz.

Met welke problemen moeten we rekening houden? Wat zijn bijvoorbeeld veel voorkomende mankementen?

Veelvoorkomende mankementen:

Op nummer 1 absoluut roest. Zelfs de latere modellen hebben er nog verschrikkelijk veel last van. Meestal blijft het wel beperkt tot de dorpels.

Verweerde koplampen, haast elke Matiz die voor APK komt kan ik het blik Commandant weer uit de kast trekken om te gaan polijsten.

Inlaatspruitstukken die koelvloeistof beginnen te lekken. Hels karwei voor de monteur.. spruitstuk is aardig aan de prijs, plus nog een aantal uren.

Wielophanging is volgens mij ook niet veel bijzonders, fuseekogels (complete draagarmen in het geval van de Matiz) slijten redelijk vlug.

Doe jezelf en je monteur een plezier en kijk voor iets dat technisch in orde blijft.

Phaeton W12 zei:
# D E N N I S
Present(y)

Ik heb dus een echte Chevrolet Matiz met een dikke V8... ik bedoel een 3 cilinder motor.

Hoewel ik deze auto zelf nooit gekozen zou hebben, bevalt de auto me wel. De mijne heeft een automaat en haalt bij normaal rijgedrag 1 op 15. De vijfbak moet gemakkelijk 1 op 20 halen.

In tegenstelling tot wat anderen in deze topic beweren, kun je prima met de Matiz de snelweg op. Ik heb er een aantal lange ritten mee gedaan en er is voldoende comfort aanwezig. De ruimte op de achterbank is ook ruim voldoende, zolang de bestuurder niet te ver naar achteren zit. Bij mij staat mijn stoel op de achterste stand en dan wordt het ietwat krap. Voor kinderen is er zelfs dan nog ruim voldoende ruimte.

De enige echte nadeel (bij de mijne) is de combinatie van de 800 cc motor en de automatische versnellingsbak. De 0 naar 100 tijd is langzaam en inhalen op de snelweg kan het beste als de weg onder een helling van 45 graden naar beneden loopt. In stadsverkeer komt de auto prima mee.

Let wel heel goed op het olieverbruik.

Voor de rest heeft hij zich tot nu toe heel betrouwbaar gedragen. Mijn ´Mijn auto topic´

Peter33 zei:
En waar moet ik verder op letten?
Roest bij de dorpels (net voor de achterwielkast)
Kabelboom wil nog wel eens kapot gaan bij de achterbank vlak bij de benzinepomp met kortsluiting tot gevolg en een zekering die eruit springt (tevens kans op defecte ECU).
Dun plaatwerk is zeer gevoelig voor parkeerschades
Slechte radio ontvangst door slechte rubber onder de antenne.

Hakkerig schakelen doen ze allemaal, staan ze om bekend. Is een kwestie van wennen, het hakkerige wordt veroorzaakt door het schakel patroon en niet zozeer de bak zelf. Als je weet waar je moet zijn dan kun je het hakkerige negeren tijdens het schakelen.

Slechte rubbers van de portieren (als hier nooit wat aan gedaan is kijk dan kritisch naar de metalen delen van de raamstijlen en de onderkant van het portier, let op roestvorming)

voorruit kan een scheur ontstaan (links of rechts onder, in de hoek) wanneer er bijv. drempels over het hood worden gezien.

Verder is het zo dat er zeer snel onderstuur optreedt. De auto zeer week is afgeveerd maar met zeer korte straffe dempers, slecht wegdek wordt nauwelijks weggefilterd. Wij hebben een 2001 0.8 Pure gehad. Brandstofverbruik in de zomer kwamen wij niet verder dan 1 op 14 en in de winter meestal 1 op 12. Inhaalacties moet je goed plannen en in de juiste versnelling. Als je de auto niet gewend bent dan denk je dat de motor bijna door het dashboard komt als je toeren maakt. En toeren zul je moeten maken als je geen last wil hebben van een kruipende snelheidsmeter. Bij ons model zat er geen toerenteller op, ervaring leert dat de 2e versnelling in de begrenzer schiet bij 60 en de 3e versnelling is zinvol om tot 105 km/u door te trekken voor maximaal tempo. Maar ook als je het zuinig aan wil doen dan vind ie 50 in z'n 4 oid niet prettig. De auto maakt veel kabeel op snelweg tempo waardoor je liever 110 gaat rijden op de teller, wat in de praktijk 102km/u GPS snelheid is. Verder zijn het wel betrouwbare auto'tjes. De ruimte is voor zo'n klasse zeer goed en als je weinig snelweg rijdt en op goed wegdek dan zul je merken dat de auto meer in z'n element is.

Volgens mij staan er genoeg adviezen in dit topic om even de Matiz te laten staan, en gewoon voor een leuke Alto of Cuore te gaan shoppen :). Daar heb je nooit wat mee!

Voor dat geld zou ik kijken naar een Nissan Micra of Daihatsu Cuore

Het is hem toch geworden!
Wat een enorm verschil met de zafira. Maar je bent er zo aan gewend.    Zeker voor wat betreft de wegenbelasting en verzekering.

De matiz is in nette staat. Wel is hij binnenkort toe aan een onderhoudsbeurt.    Kon ik ook de handelaar laten doen, maar de garage hier in de buurt heb ik iets meer vertrouwen in.

Wat is een redelijke prijs voor een grote beurt incl het vervangen van de v riem met spanrollen?

En de kosten voor het preventief vervangen van de distribitieriem met pomp en toebehoren?

Groetjes Peter

750? Dat hangt zo van de auto af.

Ik betaalde destijds voor mijn clio 175 euro, moest ik wel alles zelf erop zetten :D

Peter33 zei:
De matiz is in nette staat. Wel is hij binnenkort toe aan een onderhoudsbeurt.    Kon ik ook de handelaar laten doen, maar de garage hier in de buurt heb ik iets meer vertrouwen in.

Wat zouden de kosten zijn voor een grote beurt incl het vervangen van de v riem met spanrollen?

En de kosten voor het preventief vervangen van de distribitieriem met pomp en toebehoren?

Groetjes Peter

Hoeveel het kost, nauw je kan het volgende doen:
1. Vraag het de garage waar je hem naar toe wilt brengen
2. Check een offerte website en kijk waar het goedkoopst is in de beurt (bv. carsom.nl, mijngarage.nl, etc)
3. Ouderwetse gewoon rondbellen.

Via mijn garage zal ik bij mij in de buurt rond de €400 voor distributie riem + grote beurt + pak. V-riem/spanrollen kon ik niet selecteren. Maar meestal moet de v-riem er toch af als je bij de distributie riem moet, dus arbied kosten van de v-riem zal niet zo veel zijn.

Ik had die dingen in de koopprijs gepraat... Anderzijds word je er dan wel vaker mee belazerd.

Spanrollen van de multiriem hoeven meestal niet te worden vervangen. Sowieso is dat vaak niet meer dan een lager in een wieltje, dus zeer goedkoop te vervangen, alleen het veermechanisme wil nog wel eens slijten maar dat gebeurt ook niet snel.

Haha! Volgens mij in 80% van de reacties het advies om het niet te doen, maar toch gekocht en nu moet de distributieriem etc. ook nog worden vervangen? Die moet elke 6 jaar, auto is van 2003 dus die moet in 2009 gedaan zijn en dit jaar weer gedaan worden: Dat had ik idd even bij de verkoop bedongen.

Ik wens je veilige en probleemloze kilometers toe uiteraard. (y)

Wel, gefeliciteerd met je keuze. Inderdaad, als je een scherpe aankoopprijs bedongen hebt.. kan je beter zelf het onderhoud wat moest gebeuren laten doen bij een garage waar je meer bekend mee bent dan een verkoper die je voor de eerste keer ziet.

De Matiz, uitzondering op de regel dat er prima auto's uit Korea komen... evengoed veel plezier/sterkte ermee, ik had 'm zelf lekker overgeslagen bij de zoektocht.

Ik heb inderdaad al jullie tips meegenomen bij de bezichtiging.    Deze matiz is gewoon in nette staat en loopt goed.
De handelaar heeft hem met nieuwe Apk afgeleverd.    Onze zafira heb ik erop ingeruild.    Qua technische staat werd het immers hoog tijd dat deze weg ging. Zie ook mijn andere posts op dit forum.

Natuurlijk weet ik ook dat de matiz geen luxe gezinsauto is. Voor halen en brengen van de kids naar school. En woon-werkverkeer van mijn vrouw is hij prima.

Verder zal de tijd leren of hij goed blijft bevallen als de afgelopen week. Mijn vrouw moest er best aan wennen, het is immers een flinke overstap van zafira naar de matiz.
Maar ze is tevreden. 😁

Ik heb net voor de zomer een kleine €800 uitgegeven om mijn Matiz door de keuring te krijgen. Daarbij zat ook een nieuwe distributieriem.

Dat heb ik toen bij de Chevrolet dealer laten doen. Uit mijn hoofd (want ik heb de rekening weggegooid) was ik ongeveer €260 kwijt. Maar dat was inclusief een reparatie aan de claxon.

Terug
Bovenaan