Vragen m.b.t. Diesel

Richard123

Net ingestapt
Beste mensen,

Wat zijn jullie ervaringen met Diesel additieven? Die je in de tank gooit en daarmee een "beter" brandstofverbruik krijgt
en alle injectoren, brandstofpomp schoongemaakt wordt. Zijn er enige aanraders/goeie producten op de markt?

Of is het allemaal niet waar? Ja, ik weet dat een premium tankbeurt ook helpt...

En nog twee vragen: Als je bij een Witte pomp tankt wordt je auto dan sneller vervuild van binnen? Dan bij ESSO, BP of Shell tanken?
Daarnaast: Iemand enige idee wat het verschil is van normale Makro diesel vs Diesel Energy van Makro? Is dat iets met extra additieven?

Dank!

Je hoeft niet voor elke vraag een nieuw topic te openen.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Na verloop van kilometers wordt er bij de injectoren in de verbrandingsruimte wat aanslag gevormd wat het verstuiversbeeld kan verstoren. Daardoor kan de verbranding wat minder mooi verlopen en het verbruik wat stijgen. Dit spul is hiervoor ontwikkeld om het puntje van de injector te reinigen. Maar of je nu spectaculaire verbeteringen in het verbruik meet.... En een injector heeft ook niet het eeuwige leven, inwendig heeft hij ook slijtage. Als hierdoor het verstuiversbeeld verandert helpt het middeltje weer niet, maar kan er wel (veel) schade ontstaan. Nadeel van de nieuwe technieken is dat injectoren per stuk een beetje erg veel geld kosten en is dit economisch nog de moeite waard.

Ik zou eerder kiezen voor premium brandstof met een hoger octaan/cetaan getal dan een additief toevoegen. Die flessen additieven zijn behoorlijk aan de prijs terwijl ze niet direct het verbruik beïnvloeden en er is voor zover ik weet geen hard bewijs dat ze de motor echt schoonmaken. Dat laatste geld ook voor premium brandstoffen, alleen deze hebben vaak een hoger octaangetal of cetaangetal en bevatten geen ethanol waardoor het km rendement hoger is.

Beste mensen,

Twee vragen: Als je bij een Witte pomp tankt wordt je auto dan sneller vervuild van binnen? Dan bij ESSO, BP of Shell tanken?
Daarnaast: Iemand enige idee wat het verschil is van normale Makro diesel vs Diesel Energy van Makro? Is dat iets met extra additieven?

Dank!

Ik meen dat er in de Botlek 1 raffinaderij staat die zo'n beetje alle diesel maakt die er is. Diesel moet aan minimale specificaties voldoen en zal het niet rendabel zijn om in dit destillatieproces verschillende type diesel te maken. Merkenkopen die in, gooien er misschien wat bij, en brengen die naar de pomp. Het kan natuurlijk dat een oliehandelaar ergens anders goedkopere diesel op de kop tikt en onder "wit" op de markt brengt. Waarom was die partij goedkoper? Onderste uit de tank? Oud? Zomerdiesel in winterperiode? De oliehandel koopt in en daar het slechts om centen per liter winst gaat kan hij gaan shoppen. Maar heeft dat nut? Slijtage aan je motor door 'mindere' diesel is vaak een langzaam inwerkend proces en toon dan maar aan. Ik geloof dat de kwaliteit van Diesel voor 99.9% goed is. Door een adaptief zal je motor misschien wat rustiger lopen, anders ruiken.... Ik vermoed ook veel placebo effect.

In de basis is de diesel het zelfde, hier in de buurt is een brandstof depot waar je de tankwagens van verschillende merken ziet tanken. Er kan hooguit wat verschil zitten door latere toevoeging van dopes, of middelen tegen het schuimen. De verschillen zijn in de praktijk klein.

Terug
Bovenaan