Vraag: wat is aan te raden occasion

A

Anoniem

Guest
Zojuist gehoord dat mijn oude bakkie skoda fabia diesel wel erg veel gaat kosten om hem door de apk te krijgen. Ik heb absoluut geen verstand van auto's. Zoonlief vertelde mij dat op dit forum vaak geholpen wordt met vragen. Nou mijn vraag is, wat kan ik het beste voor auto kopen. Fijn in aan een auto vind ik:
- airco
- cruise controle
- 5 deuren
- zuinig in verbruik en onderhoud
- evt. carkit of apparaat zodat ik handsfree kan bellen
- ik oefen vaak nummers in de auto, ook wel handig als ik deze vanaf mobiele telefoon ergens op kan afspelen.

Ik rij ongeveer 17.500 km per jaar.
Woon in Breda
Budget 10.000 (rijklaar)
Auto moet er weer tijdje tegen kunnen.

Wie kan mij helpen? Naar wat voor auto's kan ik het beste gaan zoeken?

Zit je veel alleen in de auto of moeten er ook mensen mee kunnen?
Wat voor soort auto wil je? Een station met veel ruimte, een SUV al wordt dat lastiger met je budget of gewoon weer zoiets als je nu rijdt?

Elke B-segmenter van een jaar of 5 oud voldoet wel: Corsa, Fiesta, Ibiza, Clio, dat soort werk. Een Yaris is gewild en dus duur, dus dan zou ik eerder kijken naar een Suzuki Swift (ook wel gewild, niet altijd met cruise control geleverd) of een Suzuki Baleno. Nissan Micra kan wellicht ook nog, vanaf 2017 is die technisch redelijk gelijk aan een Clio. Een Dacia Sandero met TCE blok is ook een fijn ding overigens. Zo'n Sandero is wat 'simpeler', wat meer no-nonsens dan de andere modellen. Voorbeeldje: <https://www.vanmosselvkv.nl/occasio...navi-airco-parkeersensoren-achter-679689315/?>

Veel B segment auto's voldoen aan de wensen.

Barri noemt goede opties zoals de Dacia Sandero, Renault Clio, Suzuki Baleno en Nissan Micra vanaf 2017. Ik zou ook de Kia Rio op het lijstje zetten.

De Renault Clio is ook als ruime Estate geleverd.

Elke B-segmenter van een jaar of 5 oud voldoet wel: Corsa, Fiesta, Ibiza, Clio, dat soort werk. Een Yaris is gewild en dus duur, dus dan zou ik eerder kijken naar een Suzuki Swift (ook wel gewild, niet altijd met cruise control geleverd) of een Suzuki Baleno. Nissan Micra kan wellicht ook nog, vanaf 2017 is die technisch redelijk gelijk aan een Clio. Een Dacia Sandero met TCE blok is ook een fijn ding overigens. Zo'n Sandero is wat 'simpeler', wat meer no-nonsens dan de andere modellen. Voorbeeldje: <https://www.vanmosselvkv.nl/occasions/dacia/sandero/0-9-tce-ss-stepway-lauréate-navi-airco-parkeersensoren-achter-679689315/?>
Dank je wel voor je reactie. ik ga een afspraak met met de garage voor de dacia

Zou eerst eens in de familiekring kijken of daar iemand is die ook verstand heeft van auto's. Dan kun je ervan uitgaan dat hij eerlijk met je is. Bij berichten van onbekende personen krijg je veel persoonlijke mening gratis erbij. Zelf geef ik geen commentaar over een aankoop omdat ik de betreffende persoon niet ken.

Ook de opmerking dat de huidige auto niet meer door de APK komt of alleen met hoge rep. kosten hangt in de lucht. Heeft je garage het gespecificeerd op papier genoteerd met eindbedrag? Is de garage betrouwbaar in het bijzonder tegenover personen die geen technische kennis hebben? Waarom geef je de garage geen opdracht een occasion te zoeken inkl. aankoopkeuring. Ga je nu bij elke dealer langs die hier wordt genoemd?

Laatst bewerkt:
Boven de 5k is bij bovag altijd met garantie. Als je daarop mikt zit je al een heel eind in de goede richting.
Verder het liefst zo simpel mogelijk. Geen turbo, schuifdak, automaat, dure velgen of ledlampen kan je zomaar duizend euro schelen bij toekomstige trammelant.

Dank je wel. Beter geen handelaar dus?
De Dacia die Barri tipte en de Note die ik tipte staan bij dezelfde dealer te koop, denk dat je daar een mooie combinatie van kan maken, alleen staan ze wel beide op een andere locatie, denk wel dat ik mijn meerdere moet herkennen, de dacia lijkt me een betere deal dan de Nissan 1 eigenaar vs 3 eigenaren en nog geen ton gelopen, van de Nissan Note mag nog wel wat van de prijs af.
Aan jouw of je de uitvoering bij de handelaar meerwaarde vindt, deze handelaar doet niet aan onderhoud , dus kun je vergelijken of je van een particulier koopt, het voordeel is dat je bij een handelaar je oude auto kan inruilen.

Laatst bewerkt:
Suzuki Baleno. Super-betrouwbaar, zoals elk type auto van dat merk, no-nonsense, comfortabel, zuinig, en ook nog ruimte zat voor je kleinkinderen. Ook een optie: een Suzuki SX4 uit de laatste bouwjaren 2012-2013. Te koop (vaak met weinig kilometers) voor minder dan 10 mille. Gaat nog zeker 10 jaar mee. Heerlijk ruim, lekker hoge instap, niet kapot te krijgen, nog 'n beetje stoer ook om te zien, zuinig ook nog.
Ik rij nog steeds probleemloos rond in een Suzuki SX4 uit 2007. Auto oogt en rijdt nog alsof ie pas een paar jaar oud is. Elk jaar probleemloos door de APK-keuring.
Wat je ook koopt, koop in elk geval een Japanner (Toyota, Mazda, Suzuki) of een Koreaan (Hyundai, Kia). Dat zijn al jaren met afstand de meest betrouwbare auto's.

Koop een Koreaan of Japanner is wel heel zwart wit, de Fiat Sedici laat je dan bijvoorbeeld helemaal links liggen en ook bepaalde Opel modellen zijn in Korea gemaakt en Renault werk al jaren samen met Mitsubishi, en Japanse merken worden vaak in Europa gemaakt.

De Honda Jazz staat bekend als zeer betrouwbaar en zuinig. Zo te zien duurt het ook nog even tot ie nieuwe APK hoeft. Dit is ook een handige site voor ervaringen:

En rijtesten vind je ook op internet:

Zoals bij elke auto is goed onderhoud belangrijk, mocht dit in orde zijn dan zou dit wel een auto zijn die ik durfde te kopen.

Geweldige kleur!:) Zie je zelden op een Jazz. De prijs is niet mals voor een 12 jaar oude auto met deze km stand en er zullen ongetwijfeld goedkopere alternatieven zijn van andere merken maar veel beter en praktisher zul je niet krijgen in dit segment. De Nissan Note en Dacia Logan MCV zijn vergelijkbaar of ruimer en een stuk goedkoper maar kwalitatief echt een heel stuk minder.

Ben toch benieuwd hoe iemand die totaal niets van auto's af weet dan op 1 of andere manier toch bij een bepaalde auto uitkomt. Met welke criteria is er gezocht? Is een Automaat en/of Hybride een wens / eis of klonk het gewoon wel leuk? Indien er iets meer duidelijk is over motieven en bijvoorbeeld gebruik van de auto ( vaak veel personen, veel bagage, flexibele ruimte nodig ) Etc. Dan kunnen we beter meedenken wat betreft geschikte auto's. Want een Jazz is flexibel in ruimteaanbod, heeft een Automaat en is vrij zuinig maar als dit allemaal niet echt "nodig" is betaal je er wel onnodig extra voor terwijl je er geen gebruik van maakt. Snelle blik op budget leert dat je makkelijk zonder problemen auto's kan vinden die zo 8 jaar jonger zijn of auto's uit het C-segment uit 2016-2017 om maar iets te noemen.

Ben toch benieuwd hoe iemand die totaal niets van auto's af weet dan op 1 of andere manier toch bij een bepaalde auto uitkomt.
In dit topic heb ik een Honda Jazz gesuggereerd, maar niet zo'n oude. Het was in elk geval niet nodig geweest een nieuw topic te openen. Ik zou proberen voor hetzelfde budget een Honda Jazz van het nieuwere model (vanaf 2014) proberen te vinden, want bij Honda's van meer dan 10 jaar oud moet je (ook tegenwoordig nog) al beducht worden op roest.

De getoonde Honda Jazz uit 2011 vind ik erg duur voor een 12 jaar oude auto. Het is een import auto zonder duidelijke historie.
Voor dit budget kun je ook vrij gemakkelijk een andere betrouwbare B-segment uit 2016 tm 2019 vinden.

Zoals de Nissan Micra vanaf 2017, Dacia Sandero, Renault Clio, Kia Rio, Hyundai I20, of Mazda 2.
Ik kwam zelfs een Citroën C3 uit 2019 tegen met sterk verbeterde 1.2 Puretech motor met 83 pk.

Geef je wensen door, dan denken we met je mee.

Laatst bewerkt:
Geweldige kleur!:) Zie je zelden op een Jazz. De prijs is niet mals voor een 12 jaar oude auto met deze km stand en er zullen ongetwijfeld goedkopere alternatieven zijn van andere merken maar veel beter en praktisher zul je niet krijgen in dit segment. De Nissan Note en Dacia Logan MCV zijn vergelijkbaar of ruimer en een stuk goedkoper maar kwalitatief echt een heel stuk minder.
Voor het zelfde geld rij je wel nieuwer als je voor Note of een Dacia sandero gaat, dus dan is er niet sprake van minder kwaliteit lijkt mij , aangezien ouder ook kwaliteit verlies is, en de onderdelen van Honda duurder zijn.

In dit topic heb ik een Honda Jazz gesuggereerd, maar niet zo'n oude. Het was in elk geval niet nodig geweest een nieuw topic te openen. Ik zou proberen voor hetzelfde budget een Honda Jazz van het nieuwere model (vanaf 2014) proberen te vinden, want bij Honda's van meer dan 10 jaar oud moet je (ook tegenwoordig nog) al beducht worden op roest.
ga je niet vinden voor het zelfde budget, of ik moet me sterk vergissen.

ja je vergist je sterkt.
Honda Jazz
Het is er maar 1 en het is geen hybride maar wel het nieuwe model. Maar van het vorige model heb je er wel meer te koop voor het budget die nieuwer zijn maar zonder de hybride aandrijving.
excuses was niet op de hoogte dat het budget van TS verhoogd was, hoop dat TS deze keer niet achter het net vist zoals bij de Sandero in het andere topic. Ik vind deze Jazz een prima deal!!

De getoonde Honda Jazz uit 2011 vind ik erg duur voor een 12 jaar oude auto. Het is een import auto zonder duidelijke historie.
Voor dit budget kun je ook vrij gemakkelijk een andere betrouwbare B-segment uit 2016 tm 2019 vinden.

Zoals de Nissan Micra vanaf 2017, Dacia Sandero, Renault Clio, Kia Rio, Hyundai I20, of Mazda 2.
Ik kwam zelfs een Citroën C3 uit 2019 tegen met sterk verbeterde 1.2 Puretech motor met 83 pk.

Geef je wensen door, dan denken we met je mee.
Fijn, ik noteer genoemde merken op lijst en ga ze dan een voor een af. :) Wat ik aan de Honda Jazz (in link) handig vond was hybride/zuinig, opendak/panorama en het gave kleurtje. Verder redelijk in ruimte/cruise control/airco/geen stads/mini auto. Heb bij eigenaar historie opgevraagd van voor 2019.
Gezien alle opmerkingen ga ik nu op zoek naar de volgende namen Mazda 2, Dacia Sandero/Logan en Nissan Micra. Heb wel even nodig hoor om dat op een rijtje te krijgen. Kan dan het beste aanvullende vragen in hetzelfde topic stellen?

Vast bedankt allen voor het meedenken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je het gemak en de ruimte van een Jazz niet persé nodig hebt dan zou ik ook zeer zeker de Kia Rio en Hyundai i20 overwegen. De Mazda 2 is oerdegelijk maar niet bepaald de ruimste in zijn klasse en dat laatste geldt ook voor de Micra. Het huidige model Micra vanaf 2017 schijnt niet heel erg degelijk gebouwd te zijn. De 2 genoemde Koreanen schat ik dan hoger in. Ik ben zelf al bijna 5 jaar een zeer tevreden i20 rijder van de eerste generatie met inmiddels ruim 240.000 km op de teller. Voor jouw budget zou ik zowieso voor het nieuwere model gaan vanaf 2014. Heel misschien lukt het laatste model Rio vanaf 2017 ook maar ik ben nu even te lui om daar naar te zoeken.

Die gele jazz is me te ver weg om te gaan kijken.

Vorig weekeind in de buurt bij garages opgezocht Kia picanto, rio en toyota yaris en aygo , volkswagen up. In alle auto's gezeten. Alleen de up en rio zaten lekker met mijn knieën. ik ben een klein vrouwtje, stoel moet een eind naar voren, kom vaak in de knoop met het stuur. Andere merken vallen dus af.

Vandaag ga ik tip https://www.autowereld.nl/nissan/no...3.1173385539.1680589312-1061012555.1558197801 bekijken. Dan kan ik gaan zoeken op 98 pk

Was aan het zoeken of micra en note hetzelfde waren (tja....) toen kwam ik deze artikelen tegen:
HIerin staat dan weer dat de note na 200.000 km
Dat doet me dan weer twijfelen. wat vinden jullie?

Die gele jazz is me te ver weg om te gaan kijken.

Vorig weekeind in de buurt bij garages opgezocht Kia picanto, rio en toyota yaris en aygo , volkswagen up. In alle auto's gezeten. Alleen de up en rio zaten lekker met mijn knieën. ik ben een klein vrouwtje, stoel moet een eind naar voren, kom vaak in de knoop met het stuur. Andere merken vallen dus af.

Vandaag ga ik tip https://www.autowereld.nl/nissan/no...3.1173385539.1680589312-1061012555.1558197801 bekijken. Dan kan ik gaan zoeken op 98 pk

Was aan het zoeken of micra en note hetzelfde waren (tja....) toen kwam ik deze artikelen tegen:
HIerin staat dan weer dat de note na 200.000 km
Dat doet me dan weer twijfelen. wat vinden jullie?
Als je ook kijkt naar een up , aygo en of Pikanto, voldoet wellicht de 80 pk note ook wel voor jouw en hoef je helemaal niet verder te zoeken naar een 98 pk. De Nissan Note die jij hebt bekeken is de generatie e12 2013-2017 https://www.autoweek.nl/carbase/nissan/note/carrosserie--mpv/?bouwjaar=2014--2017 en de Note waar jij mee aan komt zetten in de autoweek autotest is zijn voorganger, denk dat die autotest niet van toepassing is. En de wegnegaw.com gebeuren vergelijk je hem met de verkeerde generatie Micra k14. Deze generatie Micra k13 https://www.autoweek.nl/carbase/nissan/micra/?bouwjaar=2012--2016 deelt techniek en onderstel met de Note. De Micra k13 is een stuk vriendelijker geprijsd dan de k14.

Rechts op het stuur is inderdaad cruise controle. Het linker ronde knopje is dat je niet harder kan dan een bepaalde snelheid, het rechter knopje houdt de snelheid vast. Het mooie is, er zit navigatie in en deze kan je eventueel laten vervangen door een moderner exemplaar voor Apple Carplay/Android Auto mocht je dat willen en mocht het er niet opzitten.

Ik zie in de zoektocht nu opeens toch allerlei normale A-segmenters langskomen, mis wel zo'n beetje de beste keus in dat segment in je rijtje. Zag dat je gisteren in Breda bij Van Mossel bent wezen kijken bij een andere auto, laten ze daar toevallig ( niet echt ) nu ook een hele mooie Opel Karl hebben staan die aan echt al je eisen voldoet. Voor A-segment erg volwassen en compleet, recent model dus op gebied audio/connectie etc. up to date. Verder ook altijd de 1.0 met 75 pk waarbij sommige concurrenten vaker ook zwakkere motoren hebben. Gewoon een hele goede optie in dat segment.

Opel Karl -2017 - 87.003 km - € 9.900

Dit is een Rocks uitvoering met wat extra spoilers en "stoere" attributen, als je dat niet bevalt kan je uiteraard ook kijken naar een normale uitvoering.

Lees nu nog een keertje en zie nu dat je morgen pas de proefrit hebt in de Nissan, dan is het helemaal een kleine moeite om even een blik te werpen richting de Karl die op hetzelfde adres bij Van Mossel staat.

Terug
Bovenaan