Vraag over mijn auto. 5 jarige Prius + koppakking lekt.

Anonymous Lady

Net ingestapt
Hallo.

Begin januari dit jaar zijn wij de trotse eigenaren geworden van een mooie en jonge Toyota Prius+ wagon.
Wij hebben toentertijd ook een BOVAG Garantie voor 6 maanden afgesloten. Maar voordat we de sleuteloverdracht hadden, begonnen de problemen al een beetje. Wij hadden als eis dat het onderhoudsboekje van de auto aanwezig zou zijn, en hadden zij gezegd dat ze het in orde gingen maken. En ook dat de auto een grote beurt zou krijgen en het Hybride Systeem volledig nagekeken zou worden.

Op de dag dat we het gingen halen, bleek het boekje nog steeds niet in orde te zijn. Toen heeft mijn man toegekeken hoe de medewerker een nieuw boekje pakte en er allerlei kilometerstanden uit zijn duim zoog met de stempel van het bedrijf ernaast. Daar waren we niet akkoord mee gegaan. Maar ze bleven steeds maar zeggen dat het een prima auto was waar er niks mis mee was. Na een korte twijfel gingen we toch akkoord. Omdat de auto 4 jaar jong was met zijn 56000 km.

Toen we thuis waren, kwamen we erachter dat we de papieren van de Grote beurt en het TMS niet hadden, waardoor we meteen gingen mailen. (Bellen ging niet vanwege ons slechthorendheid) en deden ze opnieuw erg moeilijk. Achteraf bleek dus dat zowel de grote beurt als de TMS niet eens waren gedaan! Dus ging mijn man de week daarop direct terug om het alsnog te laten doen.

Gelukkig was alles in orde en kregen we de papieren mee en konden we een paar maanden heerlijk van de auto genieten. We waren er erg blij, doordat onze drie jonge kinderen nu ook hun eigen zitplaats met genoeg ruimte hadden.

En dan brandde er eind juni dit jaar ineens een lampje dat aanwees dat er iets met het motorblok was, maar verdween deze na een paar minuten weer. Maar mijn man vertrouwde het niet dus ging hij meteen naar de garage (wat overigens 40 min rijden + veerpont kostte) Er werd daar vlug nagekeken: Niets.

Mijn man vertrouwde het alsnog niet, dus ging hij naar een ander garage waar wij contact mee hadden en werd de auto omhoog getild. Tot onze verbazing ontdekte de monteur van die garage, dat er aan de achterkant, onder de auto, is geverfd. Wat erop duidde dat er iets mee is gebeurd. Mogelijk een aanrijding van achteren??? Toen beseften wij dat er waarschijnlijk met de auto is gerommeld in Duitsland. (Dat is waar hij vandaan kwam)

Na dit te hebben gemeld bij de garage waar de auto vandaan kwam, besloten we het om aan te kijken omdat het verder nog wel in orde bleek te zijn. In Augustus zijn we lekker twee weken met de auto naar Oostenrijk geweest. Geen problemen.

Tot afgelopen donderdag 3 oktober. Toen brandde het motorblok lampje weer en ging mijn man daardoor direct naar onze Toyota garage hier in de buurt. Daar keken de monteurs de auto na en kwam er één ding naar boven: De koppakking lekt.
En ze schreven de prijs van de reparatie voor: €2000,-. We schrokken ons wezenloos. Het was toch een prima jonge auto!?

Dus heeft mijn man direct per mail contact opgenomen met de garage waar de auto vandaan kwam, en zeiden ze dat ze uit coulance de kosten wel wilden delen, waardoor we alsnog €1200 zouden betalen. Hier gingen we niet mee akkoord. Ze zeiden dat als de cilinderkop ook verbogen zou zijn, de kosten wel flink kon oplopen.

Maar van meerdere kanten hoorden wij dat het bij zo'n jonge auto onmogelijk zou zijn, dat de koppakking lekt! Hij was immers 4/5 jaar oud! Dus keken mijn man en ik elkaar aan en wisten we ons geen raad. We gingen uit van één ding. Het is een import auto..., waarschijnlijk is er in Duitsland iets gebeurd. Maar hoe dan ook, we gingen het niet betalen. Want het zou maar goed kunnen dat het signaal in juni en deze van hetzelfde probleem afkwamen. Die van juni viel nog onder de BOVAG garantie.

Dus had mijn man in het weekend een mooi mailtje gemaakt met alle punten waarin het qua communicatie misging en het niet nakomen van de afspraken. Daarin had hij dus onze eis neergezet:

- 1/3 deel van de noodzakelijke reparatie kosten zijn voor onze rekening .
- Wanneer blijkt dat ook de cilinderkoppen verbogen zijn, zijn de onderzoekskosten voor jullie rekening.
- 1 jaar garantie op de motor na de reparatie.
- Kosteloos gebruik van de huurauto totdat onze auto gerepareerd is.

En gisteren kregen we dus een bericht terug, dat ze er akkoord mee gaan. (Dan wel eerst telefonisch en later per sms omdat we aangaven dat we niet kunnen bellen. Alsof ze het niet zwart op wit willen hebben)

Maar nu vragen we ons af... Ging dat niet te gemakkelijk? Dat ze zonder weerstand akkoord gaan met onze eisen?
Vandaar dat ik dit berichtje schrijf. Ik vraag jullie om jullie meningen over onze situatie.

Én wat jullie zouden doen bij het idee dat de (jonge) motor een lekkage heeft gehad bij de koppakking. Zouden jullie verder rijden met de auto of misschien alsnog gaan verkopen?

Want wij weten het even niet meer. We waren zo blij met de auto.

Groet, anonieme vrouw.

Én wat jullie zouden doen bij het idee dat de (jonge) motor een lekkage heeft gehad bij de koppakking. Zouden jullie verder rijden met de auto of misschien alsnog gaan verkopen?

Nu verkopen met kapotte koppakking levert ook niks op.

Op de dag dat we het gingen halen, bleek het boekje nog steeds niet in orde te zijn. Toen heeft mijn man toegekeken hoe de medewerker een nieuw boekje pakte en er allerlei kilometerstanden uit zijn duim zoog met de stempel van het bedrijf ernaast. Daar waren we niet akkoord mee gegaan. Maar ze bleven steeds maar zeggen dat het een prima auto was waar er niks mis mee was. Na een korte twijfel gingen we toch akkoord.

Alarmbellen, zo veel alarmbellen.

Als ik dit verhaal lees dan zie ik heel veel alarmbellen afgaan die aangeven om deze (slechte) Toyota vooral niet te kopen, daar heeft u nu echter nog maar heel weinig aan.
Ik hoop ook dat u hier bij de volgende auto uw voordeel uit haalt.

Ik zou aanraden om in ieder geval te bellen/ te laten bellen door een kind of bekende met de ANWB (als u lid bent), uw Rechtsbijstandsverzekeraar en/ of anders met de Bovag bellen om te vragen wat uw rechten zijn/ te bemiddelen.

Het lijkt er op dat en de kilometerstand niet klopt, misschien kan een Toyota dealer een stuk van de historie van deze auto achterhalen. En het ziet er naar uit dat de auto (flinke) schade heeft gehad.

Een auto met een lekke koppakking levert heel weinig op, verstandig lijkt mij om eerst advies van deskundigen in te winnen welke stappen u het beste kan ondernemen.
Ga vooral niet in de auto rijden.

Het lastige is dat u eerst een mail heeft gestuurd zonder eerst goed advies in te winnen. En het bedrijf is hiermee akkoord gegaan. Als u de auto niet vertrouwd dan zou u door een deskundige er naar kunnen laten kijken.

Carfanatic zei:
Op de dag dat we het gingen halen, bleek het boekje nog steeds niet in orde te zijn. Toen heeft mijn man toegekeken hoe de medewerker een nieuw boekje pakte en er allerlei kilometerstanden uit zijn duim zoog met de stempel van het bedrijf ernaast. Daar waren we niet akkoord mee gegaan. Maar ze bleven steeds maar zeggen dat het een prima auto was waar er niks mis mee was. Na een korte twijfel gingen we toch akkoord.

TS zei:
Bellen ging niet vanwege ons slechthorendheid
:rolleyes:

OT: geen RB-verzekering? Wordt inmiddels wel een wat lastig verhaal waarschijnlijk, aangezien jullie zelf een voorstel hebben gedaan en men daar volledig mee akkoord is gegaan, maar informeren kan geen kwaad. Als die schade overigens goed gerepareerd is, hoeft er niet per se iets aan de hand te zijn.

ak2 zei:
Ik zou aanraden om in ieder geval te bellen/ te laten bellen door een kind of bekende met de ANWB (als u lid bent), uw Rechtsbijstandsverzekeraar en/ of anders met de Bovag bellen om te vragen wat uw rechten zijn/ te bemiddelen.

Dat hebben wij gedaan. Via onze baas hebben wij met het Juridische Rechtsbijstand contact gehad en via hem zijn wij dus op onze eisen gekomen.

ak2 zei:
Het lijkt er op dat en de kilometerstand niet klopt, misschien kan een Toyota dealer een stuk van de historie van deze auto achterhalen. En het ziet er naar uit dat de auto (flinke) schade heeft gehad.

Dat denken wij nu achteraf ook. Zo jammer. 56000 km voor een 4 of 5 jarige auto klinkt op zich wel reëel, maar wij weten dus niet wat er met de auto is gebeurd.

ak2 zei:
Een auto met een lekke koppakking levert heel weinig op, verstandig lijkt mij om eerst advies van deskundigen in te winnen welke stappen u het beste kan ondernemen. Ga vooral niet in de auto rijden.

Nee, wij hebben dus meteen die andere huurauto gekregen die wij kosteloos mogen gebruiken. Vandaag dus bericht gehad dat alleen de koppakking lekt en niet de cilinderkoppen verbogen zijn.

R W xxx zei:
geen RB-verzekering? Wordt inmiddels wel een wat lastig verhaal waarschijnlijk, aangezien jullie zelf een voorstel hebben gedaan en men daar volledig mee akkoord is gegaan, maar informeren kan geen kwaad. Als die schade overigens goed gerepareerd is, hoeft er niet per se iets aan de hand te zijn.

Wij hebben wel een rechtsbijstandsverzekering. Onze eisen hebben we opgesteld aan de hand van een persoon van de rechtsbijstand. We hebben zojuist het bericht gehad dat alleen de koppakking lekt en dit dus gerepareerd wordt. Als alles goed gaat is de auto morgen klaar.

Mijn vraag voor nu is, zouden jullie dan nog wel met deze - gepepareerde - auto verder rijden?
Wij denken er wel aan om het te doen, aangezien het aanschafbedrag al flink was en wij dus niet zomaar kunnen omruilen voor een ander (goedkoper) auto.

Groet.

(Ik heb niet echt behoefte aan overdreven berichten waarin er 'o zo veel alarmbellen' gaan rinkelen. Dat helpt nu niet voor ons en dat maakt me alleen maar ongeruster.

Anonymous Lady zei:
ak2 zei:

Dat hebben wij gedaan. Via onze baas hebben wij met het Juridische Rechtsbijstand contact gehad en via hem zijn wij dus op onze eisen gekomen.

ak2 zei:

Dat denken wij nu achteraf ook. Zo jammer. 56000 km voor een 4 of 5 jarige auto klinkt op zich wel reëel, maar wij weten dus niet wat er met de auto is gebeurd.

ak2 zei:
Een auto met een lekke koppakking levert heel weinig op, verstandig lijkt mij om eerst advies van deskundigen in te winnen welke stappen u het beste kan ondernemen. Ga vooral niet in de auto rijden.

Nee, wij hebben dus meteen die andere huurauto gekregen die wij kosteloos mogen gebruiken. Vandaag dus bericht gehad dat alleen de koppakking lekt en niet de cilinderkoppen verbogen zijn.

Bedankt voor de update, dan valt de reparatie gelukkig mee. Het beste is denk ik om na de reparatie maar gewoon verder te rijden. Snel inruilen kost immers vaak veel geld. En hopelijk is de auto nu wel verder goed en betrouwbaar. Veel succes gewenst.

Hoera, al twee keer een relaas hier getypt en autoweek gooit de inlogsessie weg...

Auto lekker houden, laten repareren, ik vind het een heel nette reactie van verkoper, 4-5 jaar is wél oud én geimporteerd en mogelijk teruggedraait, maar dat is het leven. €1000 is niet veel op het hele traject van 5 jaar autobezit.

Als redelijk "jonge' occassionkoper sta je altijd voor de keuze: of volle bak betalen en alles op orde (kmstand, onderhoud, 2 jaar garantie) bij de merkdealer of bij de "handel" en overgeleverd zijn aan een stukje geluk, welwillendheid en eigen inschatting/onderzoek. Jullie hebben blijkbaar dit keer wat minder geluk en het vooronderzoek was wat matig (import kopen, geen goed boekje vooraf gezien maar een verkoper op z'n woord geloofd). De welwillendheid van de verkoper lijkt me overigens prima.
Weer wat geleerd en onder de streep misschien nog steeds voordeliger en een mooiere Prius dan een dure merkoccasion.

Een hele nette merkoccasion had je veel meer gekost, een keuring is ook niet gratis, een defect bespeuren dat over 6 maanden pas gaat optreden is bizar knap, zelfs al zou je een heel lab met automotive engineers ter beschikking hebben. Dat geverfde kan ook een normale goed opgeknapte schade geweest zijn en heeft ook helemaal geen verband met een cilinderkop.

Anonymous Lady zei:
Mijn vraag voor nu is, zouden jullie dan nog wel met deze - gepepareerde - auto verder rijden?

Ja, want dit was de auto die je wilde, hij is nu gerepareerd en je hebt een jaar garantie op de reparatie. Inruilen gaat je nog meer geld kosten.

Jeetje dit hoop je altijd te vermijden. Mijn advies zou zijn om het te laten repareren en er lekker mee door te rijden. Als de motor is gerepareerd en de auto volledig is gecheckt, bestaat de kans dat jullie alsnog lange tijd een fijne auto hebben.

Hou in de gaten of jullie dit nare gevoel hierna langzaamaan kunnen afschudden. Financieel gezien is doorrijden het verstandigst, maar ik vind rijden met een vertrouwd gevoel ook wat waard. Overigens kan een eventuele volgende auto net zo goed iets mankeren.

R W xxx zei:
Carfanatic zei:

TS zei:
Bellen ging niet vanwege ons slechthorendheid
:rolleyes:

OT: geen RB-verzekering? Wordt inmiddels wel een wat lastig verhaal waarschijnlijk, aangezien jullie zelf een voorstel hebben gedaan en men daar volledig mee akkoord is gegaan, maar informeren kan geen kwaad. Als die schade overigens goed gerepareerd is, hoeft er niet per se iets aan de hand te zijn.

Heerlijk dit. Het eerste dan.

MatthijsL zei:
Jeetje dit hoop je altijd te vermijden. Mijn advies zou zijn om het te laten repareren en er lekker mee door te rijden. Als de motor is gerepareerd en de auto volledig is gecheckt, bestaat de kans dat jullie alsnog lange tijd een fijne auto hebben.

Hou in de gaten of jullie dit nare gevoel hierna langzaamaan kunnen afschudden. Financieel gezien is doorrijden het verstandigst, maar ik vind rijden met een vertrouwd gevoel ook wat waard. Overigens kan een eventuele volgende auto net zo goed iets mankeren.

Bedankt voor je bericht. Dat hebben we ook besloten te doen, ondanks wij inderdaad dat knagende gevoel binnenin ons hebben over hoe de auto het de komende tijd gaat doen. (Vertrouwen even kwijt) Maar als het goed gedaan is, zou het dus verder wel goed gaan.

Dan rest mij nog een vraag.

Ís het wel normaal dat zo'n auto met het leeftijd van 5 jaar een koppakkingslekkage heeft?

En zo ja, waarom dan wel?
En zo nee, waarom niet? Heb je dan misschien een vermoeden wat er mee gebeurd zou kunnen zijn?

Groet.

Normaal gaat een koppakking van een auto vrijwel nooit stuk, of de motor moet te heet zijn geworden door bijvoorbeeld problemen met het koelsysteem.

ak2 zei:
Normaal gaat een koppakking van een auto vrijwel nooit stuk, of de motor moet te heet zijn geworden door bijvoorbeeld problemen met het koelsysteem.

Ok. We hebben eraan gedacht of het mogelijk zou zijn dat onze auto in Duitsland een lease auto was, waardoor de bestuurder er zeg maar, roekeloos, met de auto meeging. (Te veel en te snel gas geven enz) Waardoor hij zo geworden is.

Maar nu is het dus klaar en zou de koppakking (volgens kenners rondom ons) nóg beter moeten zijn dan voorheen. Hopen maar dat het zo is en zo blijft.

Bedankt voor je antwoord.

Aftrappen en leasen staan niet gelijk aan elkaar. Soms weet je het gewoon niet, zeldzaam fabrieksfoutje, materiaalfoutje, probleem veroorzaakt door onderhoudsbeurt, teller teruggezet, extreem veel korte ritten of lang stationair draaien, etc

Mooi dat hij gemaakt is! Op naar de 5 ton zonder zorgen.

Terug
Bovenaan