Anonymous Lady
Net ingestapt
Hallo.
Begin januari dit jaar zijn wij de trotse eigenaren geworden van een mooie en jonge Toyota Prius+ wagon.
Wij hebben toentertijd ook een BOVAG Garantie voor 6 maanden afgesloten. Maar voordat we de sleuteloverdracht hadden, begonnen de problemen al een beetje. Wij hadden als eis dat het onderhoudsboekje van de auto aanwezig zou zijn, en hadden zij gezegd dat ze het in orde gingen maken. En ook dat de auto een grote beurt zou krijgen en het Hybride Systeem volledig nagekeken zou worden.
Op de dag dat we het gingen halen, bleek het boekje nog steeds niet in orde te zijn. Toen heeft mijn man toegekeken hoe de medewerker een nieuw boekje pakte en er allerlei kilometerstanden uit zijn duim zoog met de stempel van het bedrijf ernaast. Daar waren we niet akkoord mee gegaan. Maar ze bleven steeds maar zeggen dat het een prima auto was waar er niks mis mee was. Na een korte twijfel gingen we toch akkoord. Omdat de auto 4 jaar jong was met zijn 56000 km.
Toen we thuis waren, kwamen we erachter dat we de papieren van de Grote beurt en het TMS niet hadden, waardoor we meteen gingen mailen. (Bellen ging niet vanwege ons slechthorendheid) en deden ze opnieuw erg moeilijk. Achteraf bleek dus dat zowel de grote beurt als de TMS niet eens waren gedaan! Dus ging mijn man de week daarop direct terug om het alsnog te laten doen.
Gelukkig was alles in orde en kregen we de papieren mee en konden we een paar maanden heerlijk van de auto genieten. We waren er erg blij, doordat onze drie jonge kinderen nu ook hun eigen zitplaats met genoeg ruimte hadden.
En dan brandde er eind juni dit jaar ineens een lampje dat aanwees dat er iets met het motorblok was, maar verdween deze na een paar minuten weer. Maar mijn man vertrouwde het niet dus ging hij meteen naar de garage (wat overigens 40 min rijden + veerpont kostte) Er werd daar vlug nagekeken: Niets.
Mijn man vertrouwde het alsnog niet, dus ging hij naar een ander garage waar wij contact mee hadden en werd de auto omhoog getild. Tot onze verbazing ontdekte de monteur van die garage, dat er aan de achterkant, onder de auto, is geverfd. Wat erop duidde dat er iets mee is gebeurd. Mogelijk een aanrijding van achteren??? Toen beseften wij dat er waarschijnlijk met de auto is gerommeld in Duitsland. (Dat is waar hij vandaan kwam)
Na dit te hebben gemeld bij de garage waar de auto vandaan kwam, besloten we het om aan te kijken omdat het verder nog wel in orde bleek te zijn. In Augustus zijn we lekker twee weken met de auto naar Oostenrijk geweest. Geen problemen.
Tot afgelopen donderdag 3 oktober. Toen brandde het motorblok lampje weer en ging mijn man daardoor direct naar onze Toyota garage hier in de buurt. Daar keken de monteurs de auto na en kwam er één ding naar boven: De koppakking lekt.
En ze schreven de prijs van de reparatie voor: €2000,-. We schrokken ons wezenloos. Het was toch een prima jonge auto!?
Dus heeft mijn man direct per mail contact opgenomen met de garage waar de auto vandaan kwam, en zeiden ze dat ze uit coulance de kosten wel wilden delen, waardoor we alsnog €1200 zouden betalen. Hier gingen we niet mee akkoord. Ze zeiden dat als de cilinderkop ook verbogen zou zijn, de kosten wel flink kon oplopen.
Maar van meerdere kanten hoorden wij dat het bij zo'n jonge auto onmogelijk zou zijn, dat de koppakking lekt! Hij was immers 4/5 jaar oud! Dus keken mijn man en ik elkaar aan en wisten we ons geen raad. We gingen uit van één ding. Het is een import auto..., waarschijnlijk is er in Duitsland iets gebeurd. Maar hoe dan ook, we gingen het niet betalen. Want het zou maar goed kunnen dat het signaal in juni en deze van hetzelfde probleem afkwamen. Die van juni viel nog onder de BOVAG garantie.
Dus had mijn man in het weekend een mooi mailtje gemaakt met alle punten waarin het qua communicatie misging en het niet nakomen van de afspraken. Daarin had hij dus onze eis neergezet:
- 1/3 deel van de noodzakelijke reparatie kosten zijn voor onze rekening .
- Wanneer blijkt dat ook de cilinderkoppen verbogen zijn, zijn de onderzoekskosten voor jullie rekening.
- 1 jaar garantie op de motor na de reparatie.
- Kosteloos gebruik van de huurauto totdat onze auto gerepareerd is.
En gisteren kregen we dus een bericht terug, dat ze er akkoord mee gaan. (Dan wel eerst telefonisch en later per sms omdat we aangaven dat we niet kunnen bellen. Alsof ze het niet zwart op wit willen hebben)
Maar nu vragen we ons af... Ging dat niet te gemakkelijk? Dat ze zonder weerstand akkoord gaan met onze eisen?
Vandaar dat ik dit berichtje schrijf. Ik vraag jullie om jullie meningen over onze situatie.
Én wat jullie zouden doen bij het idee dat de (jonge) motor een lekkage heeft gehad bij de koppakking. Zouden jullie verder rijden met de auto of misschien alsnog gaan verkopen?
Want wij weten het even niet meer. We waren zo blij met de auto.
Groet, anonieme vrouw.
Begin januari dit jaar zijn wij de trotse eigenaren geworden van een mooie en jonge Toyota Prius+ wagon.
Wij hebben toentertijd ook een BOVAG Garantie voor 6 maanden afgesloten. Maar voordat we de sleuteloverdracht hadden, begonnen de problemen al een beetje. Wij hadden als eis dat het onderhoudsboekje van de auto aanwezig zou zijn, en hadden zij gezegd dat ze het in orde gingen maken. En ook dat de auto een grote beurt zou krijgen en het Hybride Systeem volledig nagekeken zou worden.
Op de dag dat we het gingen halen, bleek het boekje nog steeds niet in orde te zijn. Toen heeft mijn man toegekeken hoe de medewerker een nieuw boekje pakte en er allerlei kilometerstanden uit zijn duim zoog met de stempel van het bedrijf ernaast. Daar waren we niet akkoord mee gegaan. Maar ze bleven steeds maar zeggen dat het een prima auto was waar er niks mis mee was. Na een korte twijfel gingen we toch akkoord. Omdat de auto 4 jaar jong was met zijn 56000 km.
Toen we thuis waren, kwamen we erachter dat we de papieren van de Grote beurt en het TMS niet hadden, waardoor we meteen gingen mailen. (Bellen ging niet vanwege ons slechthorendheid) en deden ze opnieuw erg moeilijk. Achteraf bleek dus dat zowel de grote beurt als de TMS niet eens waren gedaan! Dus ging mijn man de week daarop direct terug om het alsnog te laten doen.
Gelukkig was alles in orde en kregen we de papieren mee en konden we een paar maanden heerlijk van de auto genieten. We waren er erg blij, doordat onze drie jonge kinderen nu ook hun eigen zitplaats met genoeg ruimte hadden.
En dan brandde er eind juni dit jaar ineens een lampje dat aanwees dat er iets met het motorblok was, maar verdween deze na een paar minuten weer. Maar mijn man vertrouwde het niet dus ging hij meteen naar de garage (wat overigens 40 min rijden + veerpont kostte) Er werd daar vlug nagekeken: Niets.
Mijn man vertrouwde het alsnog niet, dus ging hij naar een ander garage waar wij contact mee hadden en werd de auto omhoog getild. Tot onze verbazing ontdekte de monteur van die garage, dat er aan de achterkant, onder de auto, is geverfd. Wat erop duidde dat er iets mee is gebeurd. Mogelijk een aanrijding van achteren??? Toen beseften wij dat er waarschijnlijk met de auto is gerommeld in Duitsland. (Dat is waar hij vandaan kwam)
Na dit te hebben gemeld bij de garage waar de auto vandaan kwam, besloten we het om aan te kijken omdat het verder nog wel in orde bleek te zijn. In Augustus zijn we lekker twee weken met de auto naar Oostenrijk geweest. Geen problemen.
Tot afgelopen donderdag 3 oktober. Toen brandde het motorblok lampje weer en ging mijn man daardoor direct naar onze Toyota garage hier in de buurt. Daar keken de monteurs de auto na en kwam er één ding naar boven: De koppakking lekt.
En ze schreven de prijs van de reparatie voor: €2000,-. We schrokken ons wezenloos. Het was toch een prima jonge auto!?
Dus heeft mijn man direct per mail contact opgenomen met de garage waar de auto vandaan kwam, en zeiden ze dat ze uit coulance de kosten wel wilden delen, waardoor we alsnog €1200 zouden betalen. Hier gingen we niet mee akkoord. Ze zeiden dat als de cilinderkop ook verbogen zou zijn, de kosten wel flink kon oplopen.
Maar van meerdere kanten hoorden wij dat het bij zo'n jonge auto onmogelijk zou zijn, dat de koppakking lekt! Hij was immers 4/5 jaar oud! Dus keken mijn man en ik elkaar aan en wisten we ons geen raad. We gingen uit van één ding. Het is een import auto..., waarschijnlijk is er in Duitsland iets gebeurd. Maar hoe dan ook, we gingen het niet betalen. Want het zou maar goed kunnen dat het signaal in juni en deze van hetzelfde probleem afkwamen. Die van juni viel nog onder de BOVAG garantie.
Dus had mijn man in het weekend een mooi mailtje gemaakt met alle punten waarin het qua communicatie misging en het niet nakomen van de afspraken. Daarin had hij dus onze eis neergezet:
- 1/3 deel van de noodzakelijke reparatie kosten zijn voor onze rekening .
- Wanneer blijkt dat ook de cilinderkoppen verbogen zijn, zijn de onderzoekskosten voor jullie rekening.
- 1 jaar garantie op de motor na de reparatie.
- Kosteloos gebruik van de huurauto totdat onze auto gerepareerd is.
En gisteren kregen we dus een bericht terug, dat ze er akkoord mee gaan. (Dan wel eerst telefonisch en later per sms omdat we aangaven dat we niet kunnen bellen. Alsof ze het niet zwart op wit willen hebben)
Maar nu vragen we ons af... Ging dat niet te gemakkelijk? Dat ze zonder weerstand akkoord gaan met onze eisen?
Vandaar dat ik dit berichtje schrijf. Ik vraag jullie om jullie meningen over onze situatie.
Én wat jullie zouden doen bij het idee dat de (jonge) motor een lekkage heeft gehad bij de koppakking. Zouden jullie verder rijden met de auto of misschien alsnog gaan verkopen?
Want wij weten het even niet meer. We waren zo blij met de auto.
Groet, anonieme vrouw.