Vraag over Ford fiesta (2014) - knopje naast versnellingspook

M 4007452

Net ingestapt
vrT8Z5M.jpeg

Hoi allemaal, ik heb recent een auto gekocht en nu ontdek ik een schakelknopje links naast mijn versnellingspook. Als ik hem omzet gaat daar een rood lichtje branden. Verder merk im niet dat dit knopje iets doet. Is er iemand die weet waar dit knopje voor is? Het zou mij enorm helpen :)

Heb even wat occasion Fiesta's bekeken maar zie er niet 1 met een knopje naast de versnellingspook.
Niet bij de schakelvariant en ook niet bij de automaten.
Dus zonder foto van de situatie ( en verdere details ) kunnen we hier vrij weinig mee lijkt me.
Misschien wat meer info over de auto zelf? ( motor, handbak/automaat, exacte uitvoering, schuifdak, LPG-installatie. alarm, stoel of stuurverwarming, etc. )
Kan ook een achteraf knopje zijn voor van alles en nog wat.

Oftewel : this thread is worthless without pics

Heb je al in het instructieboekje gezocht? Zou vreemd zijn als er daarin niks over terug te vinden is!

Dat is idd een wel erg mysterieus knopje. Lijkt me zo op het eerste gezicht achteraf ingebouwd, indien het af fabriek was geweest had er denk ik namelijk wel een logo of tekentje of wat dan ook op/naast de knop gezeten om aan te geven waar de knop voor dient.

Ik weet het zo snel niet, had net al wat opties opgenoemd die eventueel via een apart/los knopje te bedienen zijn maar verder houd het voor mij hier op, LPG installatie lijkt mij nog meest logische maar aangezien we verder totaal geen info over auto hebben, geen idee.

LPG is toch altijd wel met een G en B aanduiding en laadvulling indicatie. Of het is een zelf gebeund installatie.. maar goed, dat de auto een LPG installatie heeft zal toch ook wel in de kofferbak zichtbaar moeten zijn (of er net onder, natuurlijk). Of uitgebouwd.. maar dan even zoeken naar de vulopening.

Ik denk dat het het snelst is om naar de vorige eigenaar te speuren.

Het lijkt mij een schakeling voor het bedienen van een bepaalde accessoire.. misschien een omvormer of iets anders dat bij stilstand snel de accu leeg kan trekken. (vandaar de knop zo in het zicht ..dat je er bij het uitstappen haast automatisch naar kijkt. ).

Misschien wel een verleden als onopvallend politievoertuig?

Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties! Het is een benzine auto, dus geen LPG installatie. Het is tot een paar jaar geleden een lease auto geweest, dus denk niet dat de politie m geleased heeft.
Ik gok zelf ook dat het voor een accesoire is, alleen zitten er niet zo veel op. Geen parkeersensoren, geen start/stopsysteem. Wel cruise control, maar dat zit op t stuurwiel..

M 4007452 zei:
(..) Het is tot een paar jaar geleden een lease auto geweest, dus denk niet dat de politie m geleased heeft. (..)

Ook die maken gebruik van de diensten die een leasemaatschappij kunnen leveren, zoals het beheer van het wagenpark in operationele zin. Kenteken op naam van de leasemaatschappij, zgn. RTL registratie. Gedekt voor de buitenwereld. ;)

M 4007452 zei:
(..)
Ik gok zelf ook dat het voor een accesoire is, alleen zitten er niet zo veel op. (..)

Zeer waarschijnlijk. Zoals Barri al schreef: kijken waarnaar de draden aan de achterkant van de knop naartoe lopen.
Je kan de hoes van de versnellingspook loswippen en omhoog trekken, dan zou je al iets moeten kunnen zien, denk ik.

Dat kan werkelijk voor vanalles zijn. Mijn gok: achteraf ingebouwde mistlampen.

2e claxon? (Koebel, trambel, luchthoorn......) Anders de vorige eigenaar niet te achterhalen via de verkopende partij?

http://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/vdirsnet/OwnerManual/Home/Content?variantid=4300&languageCode=nl&countryCode=NLD&Uid=G1821680&ProcUid=G1821681&userMarket=NLD&div=f&vFilteringEnabled=False

Zou van een start/stop systeem moeten zijn.

Mijn eerste ingeving was inderdaad achteraf ingebouwde stoelverwarming. Vaak zijn dat dan knopjes met 2 standen, maar misschien is er hier een geplaatst met maar 1 stand:
Alba-stoelverwarming-schakelaar-2-standen-inbouw.jpg

Wordt het zitvlak warm als je de schakelaar op aan zet? :p

Zeker bij lease komt het wel vaker voor dat achteraf stoelverwarming wordt voorzien: goedkoper (en minder bijtelling!) dan af fabriek :D

http://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/vdirsnet/OwnerManual/Home/Content?variantid=3322&languageCode=nl&countryCode=NLD&Uid=G1491321&ProcUid=G1246035&userMarket=NLD&div=f&vFilteringEnabled=False

Nog duidelijker, Het symbool op het knopje is het Ford start/stop systeem.

marcel21674 zei:
http://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/vdirsnet/OwnerManual/Home/Content?variantid=3322&languageCode=nl&countryCode=NLD&Uid=G1491321&ProcUid=G1246035&userMarket=NLD&div=f&vFilteringEnabled=False

Andere knopje ;)

marcel21674 zei:

Volgens mij gaat het om het ronde knopje links van de pook ;)

@TS: misschien de vraag ook even stellen op forum.fiestaclub.nl Als het een af-fabriek knopje is (wat ik me overigens niet kan voorstellen, maar dat terzijde) dan wordt dat daar snel bevestigd lijkt me. En wellicht dat iemand het daar herkent vanuit de Fiesta-hoek. Niks ten nadele van de kennis van de forummers hier uiteraard :)

Het zou kunnen.. maar waarom zou je dat doen bij een stoffen bekleding én slechts aan één zijde?

Koukleum of pijnlijke rug bijv, en waarom bij 2 stoelen doen als je er altijd alleen in zit?

Het is sowieso niet origineel, dat knopje.
Stoelverwarming kan maar die hebben vaak een ander knopje wat hier veel op lijkt. Namelijk een knopje met twee standen.

afterglow zei:
basvijn zei:
Het ziet er voor mij uit als een knop voor achteraf ingebouwde verwarmde voorstoel.

Dat lijkt mij ook. Mijn zoon heeft dit ook achteraf laten inbouwen.

Welke weekdieren zijn dat , die niet 30 seconden tegen een kouwe rug kunnen.....onvoorstelbaar.

Wow, bedankt voor alle reacties! Het is geen stoelverwarming en helaas ook geen extra claxon :) het lampje blijft branden wanneer ik de auto uitzet en de sleutel uit het contact haal.
Kan het ook een ouwerwets fake alarmlampje zijn?

Bij zo'n Ford blijft er ook nog zo'n max 30 minuten spanning op de sigarettenaansteker in de middenconsole. Misschien dat ie aan die stroomvoorziening gekoppeld is? Weten we alleen nog steeds de functie niet... :)

Wat hier al eerder geopperd werd, ga kijken waar de draadjes heen lopen. Anders kom je er nooit uit.
Het kan ook een schakelaar zijn voor een subwoofer die er mischien ingezeten heeft. Of een extra 12v aansluiting in de kofferbak bijvoorbeeld.

Een beetje int wilde weg lopen gokken wat een universele schakelaar met indicatielamp kan zijn is gooien naar een dartbord zonder dat je het dartbord kan zien...

Gewoon kijken waar de bekabeling heen loopt. Dan heb je alvast een indicatie waar je moet zoeken. Soms is het ook zinvol om wat rond te zoeken langs de randen van de interieurpanelen. Achteraf ingebouwde kabels komen vaak her en der toch buiten de panelen uit. zoals onder de achterbank.

Stoelverwarmingknopjes achteraf zitten meestal in de stoel. Voor een fake alarm ga je daar geen knopje boren.

Maakt het knopje misschien de stroomvoorziening permanent? Iemand die zijn apparatuur in de auto oplaadt kan zo misschien het automatisch uitschakelen voorkomen.

Terug
Bovenaan