Vraag betrouwbaarheid Range Rover L405 aan kenners

Cruoninga

Net ingestapt
Beste allen, ik heb een vraag aan mensen die echt ervaring hebben met het merk. We rijden nu een Volvo XC90 en voordat ik die kocht wilde ik eigenlijk al graag een Range Rover L405. Ik durfde het toen niet door te pakken. Ik vind hem beeldschoon maar op iedere verjaardag en wie ik ook sprak en spreek, de opmerkingen zijn nagenoeg allemaal gelijk: ‘een Range Rover was stuk, is stuk en gaat stuk, onbetrouwbaar, onverstandig en duur duur duur’ Dit haalt de voorpret wel wat weg om eerlijk te zijn. Jullie rijden deze prachtige auto of kennen de auto. Kort door de bocht, wat is hiervan waar? Veel mensen die ‘onbetrouwbaar’ roepen hebben er zelf nog nooit in gereden maar een imago krijg je niet voor niets, zegt een ‘angstig’ stemmetje. Mijn Volvo gaat er over een paar maanden uit. Dan kan ik een nieuwe kopen of voor dit geld een gebruikte Range Rover kopen met 24 maanden garantie. Kan iemand me helpen met zijn-haar-hun ervaringen? Het zou dan gaan om een 2018-2020 model in hybride of diesel, ik denk de p400e. Dank jullie wel
 
Grappig, ik was net ook aan het zoeken naar deze review - hoop dat TS er wat aan heeft, natuurlijk steekproef blijft n=1.
Op Engelse fora moet je toch makkelijk veel info kunnen vergaren?
 
Ik heb zelf tot nu toe goede ervaring met het merk, maar ik heb niet dit specifiek model gereden. Waar je wel rekening mee moet houden is serieus stevige rekeningen voor onderhoud. Maar verder zijn het echt wel betrouwbare auto’s hoor!
 
Vanwaar dit topic? Je bent al geïnformeerd! Een RR was stuk, is stuk en gaat stuk. En iedere rekening voelt meestal als een mokerslag, geen klein bier. Aan de andere kant ben je als Volvo XC90 gewend aan forse rekeningen. Dus als je dat geen probleem vindt en met plezier dubbel of driedubbel dat bedrag neertelt, komt een L405 in beeld. Het algemene beeld dat RR endless money pitts zijn, zal niemand uit de automotive tegenspreken, de garanties zijn niet voor niets beperkt.
 
Edoch lees ik net dat RR tegenwoordig 5 jaar en 150 k garantie zou bieden. Dat brengt late L405 toch in de situatie dat er nog een jaar of drie garantie op kan zitten?
 
@Hans Incog Je kunt garantie termijnen ook bij Land Rover gewoon verlengen hoor. 5-6 jaar in totaal is geen probleem. Cruoninga vraagt om ervaringen van gebruikers, dus lukraak wat roeptoeteren hier is dan niet gewenst.
 
Zolang de auto in de garantie zit is het allemaal goed te doen, maar Land Rovers/Range Rovers koop je niet omdat ze betrouwbaar zijn, ze hebben karakter, ze zijn groot, je kan ze stoer vinden, ze doen het goed in het terrein, maar ze zullen nooit in de top 10 van betrouwbare auto's komen. Mijn zus werkt bij de dealer en regelt daar de garantie gevallen, nou daar wordt je niet vrolijk van.
 
Dan ook even de tarieven en condities vermelden? Natuurlijk kun je alles verlengen/verzekeren.:):cool:. Een RR is linksom of rechtsom een dure liefhebberij, hoe je het ook organiseert. Wat die gemeenplaats delen met roeptoeters te maken heeft… Vrij reeel om te verw88 dat de RR L405 nog flink wat duurder gaat uitpakken dan de XC90. Als dat geen bezwaar is, dan is een L405 een lekker bezit.
 
Bij deze!

Onderhoud 1.500-2.000 euro per beurt.
Garantie verlenging per jaar ca. 1.000 euro.

Als je het duurdere onderhoud bereidt bent te betalen dan rijdt je als een koning te rijk rondt.
De rest wordt dan in principe door de garantie gedekt.

Buiten de garantie om, moet je bijv. denken aan luchtvering (kan kapot gaan). Kosten ca. 4.000 - 5.000 euro bij de officiële dealer. Motor vervangen eerder richting de €10.000.

Ik heb enigszins spijt dat ik mijn Range Rover Sport verkocht heb, maar ik rijd veel te weinig dus was het per km gewoon “te duur” en geef dat geld liever aan andere dingen uit.
 
Maar ook bij een Range Rover is het natuurlijk zo, de ene heeft een rampen auto en de andere rijdt jaren lang probleemloos rond. maar het onderhoud is stukken duurder dan je Volvo en het is aan jou om te bepalen of het dat waard is.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Het zijn nieuw natuurlijk ook dure auto’s 150k-200k kost het snel, het onderhoud kun je dan ook niet met een Toyota Yaris vergelijken. Zoals Frits aangeeft is dat iets wat je alleen zelf kunt bepalen.
 
Ik zat 3 jaar geleden met een zelfde dilemma maar heb het gewoon gedaan. Vaak moet je proberen anders tegen dingen aan te kijken en niet naar anderen luisteren. Ik had 3 jaar een 3008 geleast(privé) en dat koste mij € 700,- p/m ex brandstof. Ga ik nu weer leasen of koop ik eens iets moois voor mezelf?
Ik heb een gebruikte RR Sport 3.0 SDV dynamic geïmporteerd uit Duitsland. De auto had 115000 km gereden en was volgens het boekje door Landrover dealer onderhouden. Voor € 36000,- incl. Bpm en importkosten stond hij voor de deur.
Eerst 2 maanden gereden(genoten!) en gevoeld, daarna naar een universele garage (die kunnen nog sleutelen) gebracht voor een totale check en groot onderhoud. Volgens de garage had ik een prachtauto aangekocht en hij was geheel in orde. Grote beurt en rijden maar! Door opmerkingen en verhaaltjes heb ik voor de zekerheid wel zo een uitleesapparaatje gekocht voor € 100,- en achterin de auto gelegd. Mocht er wat zijn kan ik altijd fouten uitlezen en de boel resetten.
Tot op heden, 50000 km verder niet nodig gehad. Wel:
eerste grote beurt €600,-
apk beurt en airco onderhoud 800,-
Na 2 jaar 4 nieuwe vredestein banden € 800,- incl montage
Dit jaar nieuwe distributieriem plus grote beurt € 1600
een trekhaak laten monteren € 1000,-
Mij valt het mee maar het is uiteraard duurder dan een normale middenklasse auto.
Daarnaast dus maandelijks 208,- wegenbelasting.
€ 55,- verzekering, wa plus. Al risk heel erg duur. Ik ben 54 en heb nog nooit schade gehad. Dus ja dan gok ik er op. En anders pech gehad.
De auto is redelijk zuinig. Net terug uit Frankrijk met dakkoffer en surfplank op het dak én een fietsenrek met 2 fietsen achterop gemiddeld 8,2 liter diesel per 100 km. Thuis bij gemengd gebruik 8 liter en als je alleen maar snelweg rijdt zonder dakkofer etc. gaat het verbruik naar onder de 8 liter en soms zelfs bijna 7. de motor is zeer krachtig en merkt vrijwel niets van een zware belading. Ook qua weggedrag niet. Het is een breed gevaarte maar het rijdt zo vreselijk makkelijk en overzichtelijk.
Door de scherpe aankoopprijs heb ik bijna nog geen afschrijving. Ik ben van plan deze auto helemaal op te rijden. Dan zien we daarna wel weer. Goed onderhouden de boel en voor sommige zaken als luchtvering naar een specialist en niet naar de dealer.
We hebben ook een mini cooper s uit 2003. Als je het over onderhoud en kosten hebt moet ik af toe wel even een flinke drol doorslikken. Nieuwe koppelingsplaten € 2200,- een uitlaat € 1200,-
Kortom, ik denk dat wanneer Je niet iedere maand krap zit is het wel te doen. En wat mij betreft vooralsnog geen enkel probleem, rode lampjes o.i.d. gehad. Enorm blij met deze auto. Pure verwennerij !
 
Nog een aanvulling. De auto is van bouwjaar september 2015. Alles zag er als nieuw uit, interieur spik en span crème leer. Van buiten geen krasje of niks te bekennen. Echter binnen een week een flinke kras op de deur. Dat soort dingen moet je wel rekening mee houden.
Sommige mensen kunnen het gewoon niet uitstaan. Kijken ook niet verder dan hun neus lang is en rijden vaak in een nieuwe duurdere auto dan ik. Met de nieuwe 3008 die 50 k kostte heeft niemand dat gevoel van ik zal eens even een kras op die deur zetten….
 
Bedankt voor jullie reacties en dank Ab voor je bevindingen. Voor de hobby hebben we een sportwagen en ik weet helaas alles van afgunst af. Snijden, plotseling remmen, opdrukken, middelvingers, achtervolgen, echt alles komt voorbij.
 
Terug
Bovenaan