Vraag: Advies over een Plugin Hybrid

remcovervoort

Net ingestapt
Beste lezer,

Ik ben erover na aan het denken om over een paar maanden voor een andere auto te gaan kijken en mij lijkt een Plug-in Hybrid wel interessant (occasion).
Ik rijd ongeveer 600km per week in 2 ritten en dan in het weekend wat kortere stukken.

Mijn aandacht gaat uit naar een VW Golf, VW Jetta of een Audi A3 deze zijn redelijk veel te vinden voor een leuke prijs (max €12000). Ik ben geen fan van de Toyota's en Renault's die nog veel meer te koop staan, het moet wel een sportieve auto zijn met luxe omdat ik zolang achter elkaar rijd.
Hebben jullie nog tips om dit juist wel of juist niet te doen en waar ik bij moet opletten mocht ik ervoor gaan kijken?

Alvast bedankt!

Hoop dat je er erg in had dat je voorbeelden bijna zonder uitzondering ex BTW geprijsd zijn, oftewel er valt er geen 1 binnen je budget.

De Jetta is geen plug in , dat is een gewone hybride, en dat is volgens mij qua kwaliteit ook geen hoogvlieger. Is eigenlijk ook wel behoorlijk uit het straatbeeld verdwenen, weet niet of dat met het andere te maken heeft.

Een andere kandidaat die in je budget valt is de Chevorlet Volt /Opel Ampera. Deze twee stekkeren is wel heel belangrijk anders vervalt het voordeel qua verbruik. puur elektrische komt ook wel ver voor een plug inn +/- 60 km

chevorlet volt

0-ea23bc3b-cabb-42be-800a-5c0a4d70cf39.jpg

Dan heb je dus eigenlijk alleen in het weekend bij korte ritjes echt profijt van de plug-in hybride.
Twee ritten per week van ieder 300 kilometer. Dan rijdt je 's zomers met de Golf GTE elektrisch een (beperkte) afstand van 35-38 km, in de winter een stuk minder, reken eerder op 25km. Dat wordt dus veel kilometers op benzine of onderweg zeer regelmatig laden...
Zie: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/volkswagen-golf-1-4-tsi-gte-2015-2/

Met de A3 ligt het nog ietsje lager. Quote: De e-range die de auto aangeeft is redelijk realistisch (gemiddeld zo’n 32km), behalve zodra de temperatuur richting de 0 gaat. Dan duikelt het bereik echt met een noodgang naar beneden.
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/audi-a3-sportback-14-tfsi-e-tron-ambition-pro-line-2015-10/

Het lijkt me met jouw rittenprofiel verstandiger om naar een "self charging" :) hybride te kijken.

En vergeet vooral ook de opmerking van Total Loss niet...

De Golf en A3 plug in hybride kan ik niet vinden binnen het budget, de prijzen zijn meestal excl BTW. De Jetta wel maar is een gewone hybride, de betrouwbaarheid viel van deze auto erg tegen.

Gezien je gebruik heb je erg weinig aan een plug in hybride VW/ Audi, ze zijn aantrekkelijk als je heel veel elektrisch kunt rijden. Het werkelijk verbruik zal naar alle waarschijnlijkheid (erg) tegen vallen.

Toyota gebruikt bij zijn hybrides een benzinemotor die werkt met het Atkinson principe, hierdoor kan deze lopen met extreem arme mengsels. De auto is hierdoor in de praktijk zuiniger dan zijn concurenten.

Je kunt denk ik beter naar een diesel kijken.

inderdaad zoals hierboven ook is gezegd, bij lange ritten zijn de door jou genoemde opties niet echt heel zinvol uit financieel oogpunt. Zodra de accu leeg is rij je gewoon op benzine en zijn ze eigenlijk helemaal niet zo zuinig. Dat is in jou geval dus 90% van de kilometers dat je niet elektrisch kunt rijden. Je kunt beter een auto kiezen die alle kilometers zuinig is, zoals een gewone hybride of met deze kilometers kan een diesel ook interessant zijn.

Ik ben geen fan van de Toyota's en Renault's die nog veel meer te koop staan

ben wel benieuwd welke Renault plugin hybride je bent tegen gekomen voor jou budget? Kan er geen enkele verzinnen

Bedankt voor alle reacties, ik denk als ik het zo lees dat ik het meer had over een normale hybrid.
Maar als ik alles lees denk ik nog erger dat het ik me misschien in het voordeel had verkeken en zoals jullie aangeven is een normale benzine een slimmere optie (vooral omdat ik in duitsland kan tanken).

Wat zouden jullie aanraden voor een normale benzine voor hetzelfde budget en de lange afstanden dus voornamelijk qua comfort en moet er wel sportief uitzien.

Je kunt natuurlijk ook voor een "normale" hybride gaan, zelfs als je in Duitsland (momenteel) voor € 1,20 tankt , blijft dat wél zuiniger (en dus voordeliger) dan een normale benzine.
Je bent geen fan van Toyota's (en Renaults). Maar... gelukkig kun je de superieure Toyota hybride techniek voor jouw budget ook geheel onherkenbaar vermomd krijgen. Dat heet dan dus Lexus.
Heeft als bijkomend voordeel dat Lexus redelijk luxueus is en als bijkomend nadeel dat zo'n Lexus ietsje minder zuinig is dan zijn technisch equivalent van Toyota, de Prius III. (Maar wél gemiddeld 1:18,5 á 1:19).
O... en iedere Toyota en dus ook Lexus hybride heeft de onverwoestbare E-CVT automaat.

Hier een (willekeurig) voorbeeld om een indruk te geven: https://www.autotrack.nl/a/49041868 Carfax rapport: https://www.autotrack.nl/tweedehands/49041868/carfax/icr

0-beaaf3ce-0965-454f-a84f-8761761242c2.jpg

0-4b9a0871-38ca-4cea-bc1c-26efb40eb1dd.jpg

0-ed09b1d7-5dca-456b-8227-3cffca836e1f.jpg

Is dat nou wat, zo'n Lexus?
...dan blijkt dé belangrijkste kwaliteit van deze auto’s: hun onverstoorbare betrouwbaarheid en lange levensduur
Bron: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=lexus/model=ct-serie/occasiontest/86d25cc4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=lexus/model=ct-serie

Bij een sportief uitziende benzine auto denk ik aan een.
Ford Fiesta/Focus ecoboost
Mazda 3
Honda Civic
Renault Megane Coupe.
De VW/AUDI/Seat's zou ik laten staan te veel problemen met de TSI motoren en de DSG automaat mocht je die overwegen.

Total Loss zei:
Hoop dat je er erg in had dat je voorbeelden bijna zonder uitzondering ex BTW geprijsd zijn, oftewel er valt er geen 1 binnen je budget.

Dit is overigens niet eens toegestaan. Een garage/bedrijf is verplicht de inclusief BTW prijs te vermelden als prijs als de garage ook aan consumenten levert. Ze mogen uiteraard in de beschrijving wel een ex btw prijs benoemen.

Als je vervelend wilt doen, zou je de garage kunnen houden aan de ex btw prijs en hem verplichten als consument deze voor dit bedrag te verkopen. Echter moet je je natuurlijk afvragen of de garagist je dan niet op een andere manier zal terugpakken.

In die 2 ritten van 600 km hoe vaak kun je gratis opladen in die ritten of heb je juist voordeel dat je je auto zowel kwijt kan bij een parkeerplaays met laadpaal als zowel zonder, want als ik s'avonds thuis kom staat de wijk vol met auto's maar die met laadpaal vaak nog vrij. Dus is de volt of de ampera die ik tipte misschien dan toch nog een optie.

Hier een video waar de chevorlet wordt vergeleken met de prius plug inn

https://youtu.be/B_ySRO43kzM

Gideon zei:
Total Loss zei:

Dit is overigens niet eens toegestaan. Een garage/bedrijf is verplicht de inclusief BTW prijs te vermelden als prijs als de garage ook aan consumenten levert. Ze mogen uiteraard in de beschrijving wel een ex btw prijs benoemen.

Als je vervelend wilt doen, zou je de garage kunnen houden aan de ex btw prijs en hem verplichten als consument deze voor dit bedrag te verkopen. Echter moet je je natuurlijk afvragen of de garagist je dan niet op een andere manier zal terugpakken.
Dat is wel degelijk toegestaan, ze mogen de auto's gewoon daar voor adverteren, maar ze moeten wel duidelijk er bij zetten dat dit zonder btw is en ze moeten ook de prijs met btw er duidelijk bij zetten en daar gaat het mis.

Epica zei:
Gideon zei:
Total Loss zei:

Dat is wel degelijk toegestaan, ze mogen de auto's gewoon daar voor adverteren, maar ze moeten wel duidelijk er bij zetten dat dit zonder btw is en ze moeten ook de prijs met btw er duidelijk bij zetten en daar gaat het mis.

Dat heb je fout, je mag GEEN ex btw prijzen in het veld prijs benoemen indien de aanbieder aan consumenten en bedrijven levert. Je mag enkel een ex btw prijs in de beschrijving van de auto benoemen. Hier staat het e.e.a toegelicht. Je lokt anders de consument met een lagere prijs en de consument komt er daarna achter dat er nog btw over berekend moet worden.

https://www.ictrecht.nl/blog/mag-een-prijs-exclusief-btw-getoond-worden

Met andere woorden, staat er op marktplaats een advertentie van een Tesla voor 50.000 euro en staat er dan vervolgens bij dat dit ex btw is, is de verkoper in overtreding.

Gideon zei:
Epica zei:
Gideon zei:
Total Loss zei:

Dat heb je fout, je mag GEEN ex btw prijzen in het veld prijs benoemen indien de aanbieder aan consumenten en bedrijven levert. Je mag enkel een ex btw prijs in de beschrijving van de auto benoemen. Hier staat het e.e.a toegelicht. Je lokt anders de consument met een lagere prijs en de consument komt er daarna achter dat er nog btw over berekend moet worden.

Met andere woorden, staat er op marktplaats een advertentie van een Tesla voor 50.000 euro en staat er dan vervolgens bij dat dit ex btw is, is de verkoper in overtreding.
Dus jij beweerd dat nu alle autoverkopers dus fout bezig zijn? Zoals ik al zei is het toegestaan mits de prijs er bij wordt vermeld.

Epica zei:
Gideon zei:
Epica zei:
Gideon zei:
Total Loss zei:

Dus jij beweerd dat nu alle autoverkopers dus fout bezig zijn? Zoals ik al zei is het toegestaan mits de prijs er bij wordt vermeld.

Niet alle verkopers, maar er zijn er inderdaad wel veel die het verkeerd doen.

Dit is een typisch voorbeeld van een verkoper die het wel netjes doet: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

je hebt hier inderdaad een punt, zo is het ook in de wet geregeld. Maar die autobedrijven bieden die auto's ook aan, aan bedrijven al dan niet voor export. Dat jij als particulier ook op hun site terecht komt (al dan niet via een zoek site) is dan een discutabel punt. Als je hier een punt van gaat maken zeggen ze gewoon dat die auto's ook helemaal niet voor particulieren zijn bedoeld (wat ze feitelijk ook niet zijn, al zal het technisch wel mogelijk zijn). Dus dat ze zich dan aan de ex BTW prijs aan jou als particulier moet verkopen gaat dan volledig mank.

Als particulier kun je ook gewoon de makro folder bekijken on-line (al dan niet via een zoek site) waar alles groot in ex BTW word aangeprezen. Kom je daar in de winkel dan verkopen ze in principe ook niet aan reguliere particulieren.

AsconaGT zei:

je hebt hier inderdaad een punt, zo is het ook in de wet geregeld. Maar die autobedrijven bieden die auto's ook aan, aan bedrijven al dan niet voor export. Dat jij als particulier ook op hun site terecht komt (al dan niet via een zoek site) is dan een discutabel punt. Als je hier een punt van gaat maken zeggen ze gewoon dat die auto's ook helemaal niet voor particulieren zijn bedoeld (wat ze feitelijk ook niet zijn, al zal het technisch wel mogelijk zijn). Dus dat ze zich dan aan de ex BTW prijs aan jou als particulier moet verkopen gaat dan volledig mank.

Als particulier kun je ook gewoon de makro folder bekijken on-line (al dan niet via een zoek site) waar alles groot in ex BTW word aangeprezen. Kom je daar in de winkel dan verkopen ze in principe ook niet aan reguliere particulieren.

Dat klopt, de Makro of Hanos is alleen een winkel die uitsluitend aan ondernemers levert, dus zij mogen inderdaad ex btw prijzen hanteren. Echter geldt het voor een onderneming die aan ook aan consumenten levert dat ze verplicht zijn om inclusief btw prijzen te benoemen in het veld prijs. Dus ook als zij aan consumenten en aan bedrijven leveren. Als een bedrijf een auto aanbiedt op Marktplaats of Autotrack adverteert het bedrijf op platformen waar consumenten komen.

FAQ Hanos
Om inkopen te doen als klant bij HANOS, dient u in het bezit te zijn van de HANOS Wereldpas. Vraag de HANOS Wereldpas eenvoudig online aan of bij de receptie van een van onze groothandels. Voor het aanvragen van de HANOS Wereldpas heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig in combinatie met een uittreksel van de Kamer van Koophandel.

even een huishoudelijke tip, de Hanos en Macro zijn nu tijdelijk ook open voor Particulieren ivm de toestand in de wereld. Doe je voordeel er mee of niet.

Auto encyclopedie zei:
even een huishoudelijke tip, de Hanos en Macro zijn nu tijdelijk ook open voor Particulieren ivm de toestand in de wereld. Doe je voordeel er mee of niet.

Voor mij was hij altijd al open :)

Auto encyclopedie zei:
Zit de macro ook in Polen?

Nee, ook niet in Nederland toch?
Of bedoel je de Makro? https://www.makro.nl/
Die hebben we ook in Polen: https://www.makro.pl/?utm_source=performics&utm_medium=search&utm_campaign=brand&gclid=EAIaIQobChMI-72Y_JLH6AIVBOAYCh0ytASvEAAYASAAEgKvX_D_BwE

Jazzik zei:
Auto encyclopedie zei:
Zit de macro ook in Polen?

Nee, ook niet in Nederland toch?
Of bedoel je de Makro? https://www.makro.nl/
Die hebben we ook in Polen: https://www.makro.pl/?utm_source=performics&utm_medium=search&utm_campaign=brand&gclid=EAIaIQobChMI-72Y_JLH6AIVBOAYCh0ytASvEAAYASAAEgKvX_D_BwE

1-0 voor jouw

Echter geldt het voor een onderneming die aan ook aan consumenten levert dat ze verplicht zijn om inclusief btw prijzen te benoemen in het veld prijs. Dus ook als zij aan consumenten en aan bedrijven leveren. Als een bedrijf een auto aanbiedt op Marktplaats of Autotrack adverteert het bedrijf op platformen waar consumenten komen.

Wie zegt er dat marktplaats alleen voor particulieren is? Veel bedrijven kijken ook op marktplaats tegenwoordig. Als het bedrijf louter aan andere bedrijven levert (al dan niet voor de export) mogen ze gewoon ex btw adverteren (mits ze dat ook aangeven) om misleiding te voorkomen. Dat je als pariculier daar dan ook eventeuel terrecht kunt (zoals bij de makro, dat is iets anders0
Advertenties van de makro (ex BTW) komen soms ook op plekken waar particulieren komen. zolang ze dit niet bewust doen om te misleiding heb je juridisch weinig om handen.

AsconaGT zei:
Echter geldt het voor een onderneming die aan ook aan consumenten levert dat ze verplicht zijn om inclusief btw prijzen te benoemen in het veld prijs. Dus ook als zij aan consumenten en aan bedrijven leveren. Als een bedrijf een auto aanbiedt op Marktplaats of Autotrack adverteert het bedrijf op platformen waar consumenten komen.

Wie zegt er dat marktplaats alleen voor particulieren is? Veel bedrijven kijken ook op marktplaats tegenwoordig. Als het bedrijf louter aan andere bedrijven levert (al dan niet voor de export) mogen ze gewoon ex btw adverteren (mits ze dat ook aangeven) om misleiding te voorkomen. Dat je als pariculier daar dan ook eventeuel terrecht kunt (zoals bij de makro, dat is iets anders0
Advertenties van de makro (ex BTW) komen soms ook op plekken waar particulieren komen. zolang ze dit niet bewust doen om te misleiding heb je juridisch weinig om handen.

Dat is nou precies waar je verkeerd redeneert, Marktplaats is een platform wat zowel particulier als zakelijk gebruikt wordt. Daarom is de adverteerder verplicht om met prijzen inclusief btw te adverteren.

Artikel 38 in de Wet op omzetbelasting: Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.

Met andere woorden, je mag niet met ex btw prijzen adverteren als je niet zeker weet of de koper zakelijk is. Marktplaats is geen B2B platform, althans niet alleen B2B

Ot: stekkerauto lijkt me weinig zinvol bij lange afstanden, juist daar heeft zo'n auto vrijwel alleen nadelen. Bovengenoemde Lexus is wel een goede optie en is imo ook nog goed aan te gluren itt een Prius bijv.

Ot. Prima plan. Houden zo.

Ivanov
AutoWeek Moderator

600km per week lange ritten.
Dus ongeveer 30000km/jaar.
En behoefte aan 'premium' en sportiviteit.
Simpel: koop een gebruikte BMW diesel.
Aan pluggen heb je niets bij ritten van 300km.
Plus diesels zijn veel goedkoper in aanschaf dan plug-ins.

Dat is nou precies waar je verkeerd redeneert, Marktplaats is een platform wat zowel particulier als zakelijk gebruikt wordt. Daarom is de adverteerder verplicht om met prijzen inclusief btw te adverteren.

Dat is nou precies waar je verkeerd redeneert. Het platform maakt voor de wet niet uit. Het gaat om de advertentie. Als die zakelijk gericht is mag het. In de dagbladen (zoals Telegraaf) staan ook wel eens advertenties in ex BTW. terwijl die bij veel particulieren op de mat valt. Mag allemaal. Bij bijvoorbeeld een bankstel advertentie is het lastig uit te leggen dat het om een zakelijke advertentie gaat en neigt het naar misleiding. Maar bij voor andere zaken (zoals een auto die zakelijk interessant is, al dan niet voor export) is dat prima uit te leggen. Bovendien staat er bij dat het ex BTW is. Wat denk je van al die leaseprijzen waar mee geadverteerd word in kranten en media (muv private lease)? Allemaal ex BTW. Is genoeg juridische correspondentie over geweest.

Maar wat R W xxx zegt; denk dat het voor de topic starter wel duidelijk is, opletten dat er vaak in ex BTW word geadverteerd. (y)

En als ik een keuze zou maken met jou eisen, geen Toyota, zuinig rijden (hybride), liefst een automaat dan is de lexus de auto waar je zeker in moet rijden als het model jou wel aan staat. Nadeel is wel dat ze relatief prijzig zijn, en voor de ruimte moet je ze ook niet kopen. Sommigen vinden de automaat niet prettig schakelen of zitten er simpelweg niet lekker in. Maar dat kun je met een proefrit prima zien of dat voor jou van toepassing is (y)

@ascona wat zegt rw xxx dan, ik zie dat zijn bijdrage niet verder komt dan plasje doen en de lexus bevestigen, waar Jazzik mee aan kwam zetten. Overigens prima keuze.

Ik bedoelde meer de discussie over EX btw adverteren. Er is natuurlijke en grijs gebied, zoals de MP advertenties EX btw adverteren voor zakelijke kopers terwijl je als particulier daar ook gewoon terecht kunt als je echt wil. Er is genoeg juridische correspondentie over en is beslist een leuke discussie. Maar in een ander topic. Daar heeft RW xxx wel een punt. Maar het is goed dat eerder boven aangehaald dat het wel even opletten geblazen is dat veel advertenties ex btw worden getoond.

AsconaGT zei:
Ik bedoelde meer de discussie over EX btw adverteren. Er is natuurlijke en grijs gebied, zoals de MP advertenties EX btw adverteren voor zakelijke kopers terwijl je als particulier daar ook gewoon terecht kunt als je echt wil. Er is genoeg juridische correspondentie over en is beslist een leuke discussie. Maar in een ander topic. Daar heeft RW xxx wel een punt. Maar het is goed dat eerder boven aangehaald dat het wel even opletten geblazen is dat veel advertenties ex btw worden getoond.

Helder

Terug
Bovenaan