Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

idd Minichamps. Gekocht in een klein, maar stampvol met miniatuurauto's gevuld winkeltje in Alkmaar. Een must voor elke miniatuurliefhebber. De schaal is 1:43.

marathonmetallic zei:
idd Minichamps. Gekocht in een klein, maar stampvol met miniatuurauto's gevuld winkeltje in Alkmaar. Een must voor elke miniatuurliefhebber. De schaal is 1:43.
Wil je s.v.p. via mail of pb even de naam + het adres van het winkeltje aan me doorgeven? Dan ga ik daar ook eens langs als ik in de buurt ben. Alvast bedankt!

Edit: nieuwe pagina! Dan mag ik volgens goed forumgebruik een foto plaatsen! Deze is van anderhalve week geleden, bij het bed & breakfast waar ik voorafgaand aan de Youngtimermeeting verbleef:

dqj9sk.jpg

Wat een prachtig contrast van jouw mooie Passat met de twee boompjes genaamd Prunus ceracifera 'Nigra' :cool:

Nee, hoor. Eigenlijk alleen van Passats en dit specifieke boompje.:p

GeertJK zei:
Dikke pech met mijn Passat gisteravond! Opweg naar een weekendje Maastricht knapte plots de distributieriem. Wel gelijk de motor uitgezet, maar vrees dat de schade al geleden is. Met hulp van de ANWB (helden!) heb ik haar weer bij mijn garage weten te krijgen. Van de week de kop eraf en kijken hoe erg het is. Ben er goed ziek van. Afgelopen winter haar al moeten missen door laswerk en nu moet ik weer aan de bak. Weet iemand wellicht nog ergens een motorblok te liggen voor het geval ze niet meer te redden is?
We rijden weer! Nieuwe riem en een nieuw tandwiel voor de tussenas en ze doet het weer!!

Het achterpaneel van mijn auto vertoonde roestvorming. De roest kwam onder de (fabrieks?-) kitlaag vandaan. Tijd voor actie dus!

Zo zag het eruit. Er zat nog meer roest onder de kit (op de foto niet zichtbaar).
DSC00061.jpg

Onder de kitlaag (het leek wel taaie kauwgom) kwamen de puntlassen tevoorschijn en mooi blank plaatwerk, gelukkig nergens doorgeroest!
DSC00062.jpg

Eerst de boel in de Fertan gezet, daarna afgespoeld en gele primer aangebracht.
DSC00070.jpg

Vervolgens grijze bodyschutz voor een beetje 'sinaasappel' effect, net zoals origineel.
DSC00074.jpg

Daarna blauw gespoten, daar overheen blanke lak. (ik kon bij de plaatselijke automaterialenzaak de allerlaatste spuitbus marathon metallic bemachtigen!)
DSC00289.jpg

Bumper erop, klaar. Ik heb er voor gekozen om de puntlassen niet meer weg te kitten. Het is misschien niet zo mooi, maar wel beter ter voorkoming van vochtophoping (= roest!)
DSC00291.jpg

Zeker, maar dank voor de attendering!(y) Hij reed voorheen in Drenthe rond en gaat hard achteruit.

Ja, helaas. Gezien het een diesel is, is de kans zeer aanwezig dat hij (weer?) terecht komt bij iemand die vooral het 'goedkope' rijden interessant vind.

En nog een B1. Is hier al een paar keer langs gekomen maar wordt telkens goedkoper. De huidige eigenaar schijnt er wel aan gewerkt te hebben maar dat houdt oa in dat het momenteel een Flintstone-auto is.

Die is ook bekend en was in handen van een liefhebber die hem weg heeft gedaan omdat hij er eigenlijk nooit mee reed. Ik hoop dat deze auto nog goed terechtkomt.

Gisteren met de Audi 80 GLX meegereden met een oldtimerrit, de Zederikdagen. Startplaats was in mijn woonplaats dus dat was ideaal!!
Was erg leuk en de Audi heeft zich goed gehouden. De foto hier onder is voor de rit genomen
Ik heb deze auto gekocht met het idee om hem te slopen voor onderdelen, maar begin hier steeds meer over te twijfelen...
Er gaat wel werk inzitten om het weer netjes te krijgen maar dat kan ook op de lange termijn.
Het enige wat op korte termijn vervangen moet worden zijn de voorschermen en achterlichten. Misschien heeft iemand van hier wel een stel nette liggen ???

Audi80GLXzederikdagen2012.jpg

Gr. Niels

Zo slecht leek je 80 me inderdaad nog niet, dus het lijkt me een goed idee om hem gewoon rijdende te houden;)

Hi there, I am still looking for B1s for my 2013 B1 calendar :) I took some photos of a friend's TS yesterday for the calendar:

SiMXY.jpg

Entries need to be in by June 30th. Photos must be ones you took, using a camera (not a phone). Calendars are to be printed, and every person who has a car in it gets a copy for free. I am especially hoping for a wagon, and or an Audi Fox/80 entry to even up the numbers as I have a lot of Passats around the world to include.

Hope a Dutchie can get in there in time :) Bedankte!

@...niels...: leuke foto! Hoeveel auto's deden er mee en hoe lang was de rit? Misschien is het leuk om volgend jaar met wat meer B1's mee te doen!
En natuurlijk ben ik er een voorstander van als je de blauwe 80 niet sloopt. Ik heb begrepen dat het een bijzondere versie is. Misschien dat de twee broers die je van onze meetings kent je aan onderdelen kunnen helpen. Heb je hun e-mailadres?

Frank the Dasher zei:
Hi there, I am still looking for B1s for my 2013 B1 calendar :) I took some photos of a friend's TS yesterday for the calendar:

SiMXY.jpg

Entries need to be in by June 30th. Photos must be ones you took, using a camera (not a phone). Calendars are to be printed, and every person who has a car in it gets a copy for free. I am especially hoping for a wagon, and or an Audi Fox/80 entry to even up the numbers as I have a lot of Passats around the world to include.

Hope a Dutchie can get in there in time :) Bedankte!
Mooie foto, Frank! Is de striping op jouw Dasher nieuw?We hebben er al eens contact over gehad, maar met deze duidelijke deadline ga ik even foto's van mijn Passat voor je zoeken. Hoeveel wil je er hebben? En zou je via een PB (nogmaals) je e-mailadres aan me door willen geven? Ik ben bang dat ik het niet meer heb...

marathonmetallic zei:
Mooi certificaat!
De auto lijkt er ondanks zijn leeftijd fitter uit te zien dan de toch wel wat jongere eigenaar o_O, het was ook best vroeg voor de zaterdagochtend....

D. Elzinga zei:
Zo slecht leek je 80 me inderdaad nog niet, dus het lijkt me een goed idee om hem gewoon rijdende te houden
Ik ben overtuigd :), hij blijft rijden !!!

Phoenixrood74 zei:
@...niels...: leuke foto! Hoeveel auto's deden er mee en hoe lang was de rit? Misschien is het leuk om volgend jaar met wat meer B1's mee te doen!
En natuurlijk ben ik er een voorstander van als je de blauwe 80 niet sloopt. Ik heb begrepen dat het een bijzondere versie is. Misschien dat de twee broers die je van onze meetings kent je aan onderdelen kunnen helpen. Heb je hun e-mailadres?

De rit was opgedeeld in twee korte ritten, een ochtend- (40km) en middagrit (35km) Voor meer info kun je kijken op www.zederikdagen.nl. Als je bij de foto`s van voorgaande edities kijkt zie je ook nog een bekende bruine Audi 80. Ik hoorde dat er in totaal 275 voertuigen meereden.
Ik vind het wel een goed idee om volgend jaar met meerdere B1`s mee te rijden.
Aanstaande zaterdag rijdt de Audi ook mee met de Oldtimerdag in Vianen. Alleen rij ik er niet mee, mijn pa neemt hem mee, omdat zijn eigen motor (Terrot HL 350cc) niet helemaal in orde is...
Voor de onderdelen heb ik inmiddels contact gezocht met de broers, het emailadres had ik via de mail die jij rondgestuurd had voor de passat en audi meeting (y)

Phoenixrood74 zei:
Mooie foto, Frank! Is de striping op jouw Dasher nieuw?We hebben er al eens contact over gehad, maar met deze duidelijke deadline ga ik even foto's van mijn Passat voor je zoeken. Hoeveel wil je er hebben? En zou je via een PB (nogmaals) je e-mailadres aan me door willen geven? Ik ben bang dat ik het niet meer heb...
Ik hep de striping gedaan in November voor en carshow :) We have a vinyl cutter, and I replicated some NOS stripes I had found in the States. The originals were black but I was all out of black vinyl so white it was.

Email is vwdasherinoz at gmail

The photos need to be ones you took, of your car (that you own the rights to). And must be with a camera, not a phone. I am getting the calendar printed so I need as high resolution as possible. Camera photos just won't look as good or as clear and crisp.

I'm needing Audi B1s and VW wagons. You're the photographer, so give me something nice to look at as it will be hanging on walls around the world for a month :) I need at least two or three (front, back, side) but be creative! :) Photos must be in by the end of June and every participant will have a calendar posted to them as thanks for modelling.

Omdat de pot van de rembekrachtiger nogal geroest was, had ik deze weer netjes zwart gespoten. Daarvoor moest ik de hoofdremcilinder de- en monteren. Bij het ontluchten van de remmen bleek er achteraf een lekkage in de hoofdremcilinder te zitten. Achteraf denk ik dat die daar van te voren ook al zat, maar omdat alles vet en vuil was is me dat niet opgevallen. Omdat ik daar later pas achter kwam, had de remvloeistof mijn pas gespoten verf op rembekrachtiger al weer aangevreten, zie foto ...:( De remvloeistof komt uit een klein (ontluchtings?-) gaatje uit de hoofremcilinder, zie foto, rood omcirkeld. Weet iemand of hier nog revisiesetjes voor te koop zijn? Of is het verstandiger de hoofremcilinder in zijn geheel te vervangen?

DSC00311.jpg

Als ik jou was zou ik de complete hoofdremcilinder vervangen. Er zit sowieso geen ontluchtings gaatje dus is het mijns inziens gewoon corrosie.
De enige ontluchting zit in het dekseltje van het reservoir. De vloeistof zal in dit geval ook langs 1 van de cupjes lekken en is het gaatje zelf niet eens de boosdoener.

Vandaag, de laatste dag van mijn vakantie, nuttig besteed aan de linkervoordeur en de motorkap. De roest verwijder ik met Rustical en de naatjes langs de strijkkit laat ik vol lopen met Fertan. Ook de holle ruimtes in de constructie van de motorkap behandel ik met Fertan en na het spuiten met Tectyl ML. Ik gebruik een donormotorkap omdat de oorspronkelijke motorkap door de hitte van de brand krom was getrokken. Ook voor de linkerdeur een donor omdat de originele een lastige deuk heeft die slecht is behandeld. Daardoor is terplekke ook nog wat weggerot. :cool:

DSC08125.jpg

DSC08124.jpg

DSC08123.jpg

Bedankt voor het advies(y). Ik ga de hoofdremcilinder vervangen. Dan moet ik het reservoir overzetten. Hoe zit dit vast? Kan ik dat gewoon lostrekken?

P.S: Goed bezig weer met je project. Nog Passats gespot tijdens je vakantie?

Het reservoir zit in 2 dikke rubbers vast dus moet je het gewoon lostrekken. Het moet wel met beleid want als je teveel tordeer dan kan het afbreken. En dat willen we niet hebben hè?:cool:
Op Ebay.de kom je ze al tegen vanaf zo'n 35.00 euro

Ik heb geen Passat's kunnen spotten in Duitsland en Polen. Wel een paar B2's maar die zie je wel vaker hier in Nederland. Nu is de B2 natuurlijk ook een prachtige auto maar ik ging voor de B1.

@...niels...: ik heb het in de agenda gezet voor volgend jaar!
@Frank the dasher: ik stuur je voor het einde van de maand een aantal foto's!
@marathonmetallic en Rush: goed bezig met het behoud van ons B1-erfgoed!(y)

Afgelopen weekend een setje lichtmetalen velgen gekocht voor de oranje 80.
Een setje van vijf dus ook het reservewiel. Staat toch net wat beter dan de stalen velgen,het zou er zo uit moeten gaan zien.
De vorige eigenaar van de auto heeft me destijds een foto gestuurd met deze velgen onder de auto en het staat hem wel goed.

VelgenAudi80.jpg

5.jpg

Er wordt trouwens weer goed werk verricht aan de auto`s aan de foto`s te zien (y)(y)(y)(y)

Mooie velgen! Horen ze bij de Audi 80 B1 of werden ze alleen op latere types geleverd?

Mooi setje, ik heb zo ook voor de Coupé. Overigens hoort er wel een iets ander naafdopje op, maar het staat hem zeker goed! (y)

Audi80Coupé zei:
Mooi setje, ik heb zo ook voor de Coupé. Overigens hoort er wel een iets ander naafdopje op, maar het staat hem zeker goed! (y)

Dank je, staat inderdaad net wat beter dan de originele velgen, ondanks dat de zwarte stalen met het oranje ook niet verkeerd staan.
Wat voor dopjes horen er dan op, want op deze doppen staat wel een Audi logo ?

Ik vind de velgen prima onder 80 staan. Passen goed in het tijdsbeeld. Zeker een mooie aanwinst Niels. Om met PR74 te spreken: Goed voor het Audi 80 B1 erfgoed! Ook al omdat je overweegt de GLX niet te slopen maar op te knappen. (y)

marathonmetallic zei:
Ik vind de velgen prima onder 80 staan. Passen goed in het tijdsbeeld. Zeker een mooie aanwinst Niels. Om met PR74 te spreken: Goed voor het Audi 80 B1 erfgoed! Ook al omdat je overweegt de GLX niet te slopen maar op te knappen. (y)

Bedankt , en de GLX blijft nog heel wat langer `Audi 80 B1 erfgoed` als het aan mij ligt, heb al afspraken staan om de eerste onderdelen op te gaan halen !!! In november moet hij weer voor de APK en ik hoop hem dan al een eind te zijn met opknappen...

Those wheels are fantastic! The Fox looks wonderful with them, just suits it down to the ground :)

Bedankt, Phoenix!

@marathonmetallic en 84@rush8484: goed bezig met het behoud van ons B1-erfgoed! (wat een leuke uitspraak! Afkomstig van @phoenixrood74)
@niels: mooi dat je de audi 80 gls gaat behouden
@Frank the Dasher: ik denk dat ik ook wat foto's ga opsturen want ik vind het wel leuk om zo'n kalender te krijgen, met Passats B1 en Audi's B1 erop!

@Han77: je krijgt die kalender alleen als er een foto van je gebruikt wordt, dus zorg maar voor hele mooie foto's!;) Frank the Dasher heeft wel behoefte aan 80's, dus dat vergroot je kansen (en maakt de kalender nog leuker)!

Well I am still looking for Passat wagons too! I have a lot of sedans so far, I want to even it up as much as possible.

However, if I get enough cars, I can do two calendars. One for 2013 and one for 2014. So please, send me photos of your cars, the best photos get in the calendar of course :)

Rush heeft drie mooie Varianten (=wagons), dus hij zou mooie foto's moeten kunnen leveren. Ik zal even kijken of ik er ook nog wat voor je heb.

Is deze al bekend hier?
Is volgens de advertentie alin bezit van een ned.kent.
Foto-DYXTQDQK-D.jpg

Foto-CZX4TI8U-D.jpg

Phoenixrood74 zei:
Rush heeft drie mooie Varianten (=wagons), dus hij zou mooie foto's moeten kunnen leveren. Ik zal even kijken of ik er ook nog wat voor je heb.
He's so lucky! I was looking for a Variant when I found my car, they are so useful. So much load space.

I have been photographing B1s here in Melbourne for the calendar.

apvrW.jpg

The only variant I've been able to locate here so far!

bTOjW.jpg

9vBMx.jpg

LXZXP.jpg

This one is a 73 and is amazingly original:

M6lrl.jpg

Ten behoud van het B1-erfgoed (we houden 'm erin!) heb ik de motorruimte opgefrist. Het luchtfilterdeksel, distributiedeksel, kleppendeksel, de koeltunnel en de rembekrachtiger kregen een nieuw verfje. Ook heb ik een nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd, zie eerdere post. Verder veel overbodige tectyl verwijderd. Op zowat elk onderdeel onder de motorkap zat wel een laag goedbedoelde anti-roest smurrie. Hierbij wat foto's:

Waarom ik twee kleuren grondverf heb gebruikt?: Omdat de rode op was :p
DSC00068.jpg

DSC00284.jpg

Achteraf bleek de oorzaak van de geroeste rembekrachtiger, een lekke hoofdremcilinder te zijn, waardoor de remvloestof de verf had aangevreten.
DSC00295.jpg

Weer mooi zwart. (naderhand nog een keer moeten doen wegens de remvloeistoflekkage :()
DSC00303.jpg

Voor en Na:
DSC00059.jpg

DSC00320.jpg

DSC00060.jpg

DSC00319.jpg

Da's nog eens een mooi resultaat Marathon. Het ziet er uit als nieuw. Ik zie dat het goed gelukt is om het reservoir over te zetten naar de nieuwe hoofdremcilinder. Ging het ontluchten nog een beetje makkelijk?

Terug
Bovenaan