Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Geachte heer Elzinga,
Mag ik u bedanken voor het posten van dit zeer leerzame artikel. Op de vraag of mijn volgende auto weer een Passat zal zijn antwoord ik volmondig JA:cool:.
Hij laat je nooit in de steek, kan goed mee in het huidige verkeer, heeft een mooie strakke lijn, zuinig in verbruik, heeft een goede verwarming dus wat mij betreft allemaal tienen.
Overigens geniet ik elke keer weer van de mooie lijstjes die u elke keer weer post op het "bijzondere auto's te koop" forum.

De afgelopen weken alleen bezig geweest met het opknappen van onderdelen. Vooral veel spuitwerk van onder andere luchtfilterhuis, kleppendeksel, radiator etc.
Tevens kleine onderdelen gestraald en naar een bedrijf gebracht om te laten galvaniseren. Ik heb gekozen voor de gele kleur.

DSC07066.jpg

I am hoping to get enough B1 owners together to make a B1 calendar, and you guys have a beautiful range of cars. If you're interested, please let me know. More details here

https://vwdasher.com/index.php/forum/9-around-the-toolbox/896-would-you-be-interested-in-a-b1-calendar

If I can find 12-24 high res photos of B1s, I'll get a small amount printed for us all to admire all year round. :)

De klusdag is alweer even geleden, maar hier nog een paar leuke platen. Bij oude auto's horen oude camera's dus even wachten tot het rolletje volgeschoten en ontwikkeld was.

Laat het even weten mocht je ze op groot formaat willen hebben.

imm007_6.jpg

imm006_5.jpg

imm005_4.jpg

imm004_3.jpg

imm008_7.jpg

Vorige week ben ik naar de VW-dealer geweest om weer wat onderdelen te bestellen. Ongeveer de helft was niet meer leverbaar (waar ken ik dit ook alweer van?) Dus maar eens gaan kijken op www.vw-classicparts.de en daar de benodigde artikelnrs. ingevoerd. Alles was leverbaar en na 3 dgn had ik het alweer binnen.

DSC07110.jpg

DSC07109.jpg

They are so helpful at Classic Parts! I turned to them for the chin spoiler for my car, they seem to be the only people in the world who have brand new old stock ones.

Was de oranje Audi 80 met kenteken 55HN28 al bekend? Lijkt er een beetje levensloos bij te staan. Als je wilt weten waar 'ie staat, PM me dan even.

Tweemaal diamantzilver-metallic gls ter vervanging van éénmaal manillagroen ls.

Ik ben sinds een paar maanden het forum gaan lezen van Autoweek, meer precies "de autoliefde roest niet......." en dan natuurlijk ook het onderwerp "voor de liefhebbers van Volkswagen Passat b1/Audi b1", want ik heb 2 van zulke auto's. Hier mijn eerste eigen forumberichtje:

Het is behoorlijk lang geleden dat ik voor het eerst kennis maakte met de audi 80. Het was in 1991 en ik had een wagen nodig. Ik heb iets met klassiekers/youngtimers, het maakt mij niet zoveel uit welk merk ik wil gaan rijden althans ik heb wel een paar lichte voorkeuren. Bijvoorbeeld de Amazon van Volvo, de DS van Citroën, een Rover of de Peugeot 504 (ik heb tweemaal de Sahara doorgereden naar west Afrika met een 504).
Maar toen ik op zoek was naar een youngtimer kwam ik de Audi b1 tegen vlak bij mij in de buurt. Ik ben wezen kijken en ik vond hem wel iets hebben! En, niet heel onbelangrijk, het is een VW/Audi wagen dus deze wagens zijn wel wat degelijker gebouwd dan de Franse, de Italiaanse of de Britse wagens uit die tijd. Ik heb hem gekocht en ik heb hem nu nog steeds (nu als sloopwagen). Vanaf 1998 heb ik een tweede auto aan moeten schaffen (VW Passat b2 station) want mijn Audi was te klein geworden voor mijn groeiende gezin. Ik heb in deze periode geen noemenswaardige onkosten aan mijn Audi gehad afgezien van het normale onderhoud. Toen hij op een gegeven moment in 2005 regenwater doorliet via de voorruit, vond ik het tijd worden om het rubber te vervangen. Van het ene kwam het andere........ want het viel niet zo mee om nieuwe voorruitrubbers te vinden.........

.... Ik ben lid van de Algemene Audi Club en ik heb de Audi van een ander lid overgenomen. Deze Audi stond al 12 jaren stil, daar moest dus het een en ander aan gebeuren. Daarvoor kwam ik op de sloop terecht en tot mijn grote verbazing zag ik daar staan een Audi, uitgerust met een startonderbreker. Op mijn vraag of de auto liep kon de sloopeigenaar geen antwoord geven (want hij kende de code niet) maar voor de rest zag hij er goed uit - voor zover door het vuil heen te zien. Daarom ben ik naar de VW-dealer gegaan, het stond op de achterruit van deze wagen, en daar heb ik gevraagd wat er mis is met deze wagen. Mechanisch is hij in uitstekende staat, er hoefde alleen op een paar plaatsen gelast te worden en de (oude) vrouw van wie deze auto was geweest vond het zo wel mooi geweest. Daarna heb ik gevraagd aan de receptioniste wat de code was van deze auto en zij gaf het aan mij!

Op deze wijze ben ik twee Audi's rijker geworden en de voorganger moet dienst gaan doen als sloopwagen.
Een wagen is een automaat gls, vierdeurs en uitgerust met een motor van 1600 cc/75 pk, de andere is een handgeschakelde gls, tweedeurs, met een 1600 cc/85 pk. Er is maar twee maanden verschil in bouwjaar (eind 1977) tussen de twee wagens.
Dit alles vond plaats op het eind van 2005, nu zijn we bijna in 2012 en ik rij ermee (en ook mijn vrouw en inmiddels ook mijn zoon) alsof het een moderne Audi is zo fantastisch vind ik deze wagens rijden. Maar goed, ik heb dus ook last van "een youngtimers-geval/toeval".

p.s. de volgende keer voeg ik een foto bij mijn bericht, maar dat moet ik eerst nog even uitzoeken hoe dat werkt...... (tips welkom). Groet, Han

Kijk aan, weer een bekende van de AACN en mede-eigenaar van type 82s... ik had ook een Manilagroen exemplaar (een GLS) en heb nog steeds een Resedagroene LS, een GLX en een Fox GTI.

Van Grijs naar Diamantzilver-metallic Z4

Nu ga ik wat vertellen over het opknappen van mijn twee Audi’s b1 of type 82 aan het eind van 2004 en in 2005 (ik heb in de vorige post eind 2005 in plaats van 2004 gezegd, dat was fout). Maar eerst wat foto’s van de twee gls-en van vier weken geleden (het had geregend).

24bp6qt.jpg

dg0414.jpg

En een andere foto van het afscheid van de nog rijdende manillagroene ls. Vanaf begin 2005 doet hij dienst als sloopwagen.

Nog een paar foto’s van de drie Audi’s in 2005.

eags9h.jpg

2v13xfm.jpg

21ent5i.jpg

Ik vind restaureren een te groot woord voor wat ik heb gedaan met de wagens want ze waren nog in een behoorlijke staat. Er was vrijwel geen roest behalve op die plaatsen waar er gelast moest worden en voor de automaat (deze b1 heeft 12 jaar stil gestaan) dienden er nog een aantal (motor)onderdelen vervangen te worden. En om ze helemaal mooi te maken heb ik ze toch laten spuiten.

rlc8sw.jpg

Ik ben geen echte monteur, geen lasser, geen autospuiter, geen tectylbehandelaar en ik heb weliswaar een garage maar die staat vol met fietsen. (Dat is een andere hobby van mij). En ik heb ook geen brug voor mijn wagens. Voor al dit soort van klussen moest ik naar andere mensen/bedrijfjes toe.
Ik ben meteen lid geworden van de oldtimers club in deze regio. Behalve dat het leuk is om lid te zijn van zo’n club maak ik gebruik van de kennis en kunde van de leden. Een lid werkte vroeger bij een VW dealer, hier heb echt veel van geleerd. Wat een kennis heeft deze man, vooral met betrekking tot (VW/Audi) youngtimers.
Ik ben lid van de Algemene Audi Club (AACN) via een ander lid ben ik aan één van de Audi’s gekomen.

Waar ik veel steun aan heb is een bevriende monteur die in de buurt woont en die ook mijn vorige Audi had onderhouden. We hebben afgesproken dat wij de Audi, de automaat, zouden opknappen. Ik heb de auto met de autoambulance opgehaald bij een lid van de AACN, het was een flinke afstand, en toen ik weer terug was bij mijn monteur stond hij een beetje vreemd naar de auto te kijken. Hij vond het eigenlijk maar niks om zo een wagen op te gaan knappen; enerzijds omdat deze Audi b1 geen echte klassieker zou gaan worden (hij denkt meer aan oude Amerikaanse auto’s); anderzijds moest er toch vrij veel aan de auto gedaan worden om hem weer toonbaar te krijgen. Hier merkte ik wel het verschil in zienswijze op tussen een monteur en een leek. Hij rekent in arbeidsuurtjes én als je hier mee bezig gaat dan moet het wel goed gebeuren anders is het niet de moeite waard. Ik zie de b1 als hobby én ik had toen nog niet besloten om hem weer helemaal mooi te gaan maken. Ik ga gewoon rijden met de type 82, weliswaar in een youngtimer, maar wat schoonheidsfoutjes er op is goed mee te leven.
Ik heb op dat moment besloten dat ik de b1 opnieuw zou laten spuiten op advies van mijn monteur. Zo gezegd, zo gedaan……
Hij rekent nog wel eens vriendenprijsjes voor zijn werkzaamheden aan mijn wagens of ik doe iets voor hem als tegenprestatie. Ik ben er bij als hij met mijn wagen bezig is door hem te helpen of zelf wat te doen.
Door mijn monteur en ook door de adviezen van mijn oldtimers club heb ik de mensen gevonden die aan mijn wagens gingen werken.
Ik heb twee mensen die konden lassen en de wagens spuitklaar maken, daarna bracht ik de wagens weg naar de autospuiterij. En vervolgens naar een tectylbehandelaar.
Ik kon gelukkig aan mijn wagens werken bij mijn monteur (’s avonds). Ik heb zelf mijn wagens volledig gestript (de ruiten heb ik laten zitten, de chromen sierstrips op de spatborden ook en van een wagen ook de achterlichten).

Wat moest er allemaal gebeuren met de automaat die 12 jaar heeft stil gestaan?
Uitgebreide grote beurt; distributieriem, spanrol, slangen, benzineslang, oliefilter, luchtfilter, olie, remolie, bougies, zekeringen, halogeen lampen, ruitenwissers, claxon, sierstrips, binnenantenne (ter voorkoming van een roestgat in het voorscherm), in blauw kenteken (was een nog oud blauw kenteken!), accu, 4 nieuwe Michelin banden. Wat later ook de 4 wiellagers, ashoezen, 4 schokdempers plus achterveren, remleidingen/slangen en remcilinders.
Het weer opnieuw kunnen laten lopen van de motor en weer kunnen gaan rijden is steeds een grote belevenis!

Waaruit bestond het lassen?
Ik heb het volgende gekocht bij een automaterialen bedrijf: twee voorschermen (ter vervanging), schermplaten, achter plaat onder, lasplaat, binnenschermen. Deze onderdelen werden op zeer kundige wijze er weer in gezet. Ook de verschillende losse eindjes onder de auto werden vervangen door nieuw laswerk. Het werd afgewerkt met strijkkit, body seal en body shutz.

Waaruit bestond het spuitklaar maken?
Auto schuren en op die plaatwerken die wat meer aandacht nodig hadden diende er wat meer geschuurd te worden. Uiteindelijk werd de auto in de witte primer gezet. Daarna kon het spuiten plaatsvinden.

2nk5hmo.jpg

xmkcv7.jpg

Grote beurt voor de handgeschakelde bestond uit normale werkzaamheden behalve dat ook de spanrol en het blauwe kenteken (was geel) zijn vervangen.
Voor de handgeschakelde hoefde alleen bij de binnenschermen bij de spatborden van de auto wat gelast te worden, tevens bij de twee achterschermen. Bij deze auto was de lak ver weg daar moest veel aandacht naar uitgaan en dat was ook behoorlijk wat werk Bij beide auto’s is geen plamuur gebruikt.

Ik heb de wagens in witte primer naar autospuiter gebracht op een autoambulance. Daar werden beiden auto’s van grijs naar diamantzilver-metallic Z4 gespoten. Dat was ook de originele metallic kleur Z4, maar door de jaren heen werd de lak steeds wat doffer. Zodoende leek het meer op grijs. Wat later heb ik de wagens naar een tectylbehandelaar gebracht.

Ik heb de handgeschakelde b1 pas in het najaar van 2005 laten spuiten en laten tectyleren. In de tussentijd kon ik hiermee gewoon gaan rijden.

2mrt929.jpg

ibvt4n.jpg

Ik heb het weer opbouwen van de b1’s zelf gedaan. Dat was mooi werk want je ziet de wagens er weer helemaal opgeknapt door worden.
Ik ben ook bezig geweest met het interieur van beide wagens. Van een wagen was het dashboard behoorlijk gescheurd, gelukkig had ik er nog eentje liggen (niet van mijn sloopwagen want hiervan was het dashboard ook helemaal open gescheurd). Het “nieuwe” dashboard kwam van hetzelfde lid vandaan van wie ik de automaat had overgenomen (plus wat andere onderdelen) die ik één jaar later ben gaan ophalen. Ik heb de opgeknapte automaat van te voren laten zien aan hem en wij hebben via de mail toentertijd nog contact gehouden. Overigens heb ik ook veel onderdelen gehaald op een sloperij in 1991. Bij de automaat was het dashboard helemaal goed en nu nog steeds! Bij de andere zit er nu een klein scheurtje (waar de luidspreker zat). De verzamelde onderdelen kwamen goed van pas, bijvoorbeeld de ruitenwissermotor en de startmotor. Deze heb ik er wat later opgezet want ze vielen pardoes uit (in de stromende regen én in een plaats ver weg van waar ik woon, maar ik kon na verschillende pogingen toch weer starten en weer gaan rijden).

Mijn monteur vertelde mij dat dit soort onderdelen het als eerste opgeven als ze lang niet gebruikt zijn. Hij vertelde ook dat als een auto lang heeft stil gestaan er een grote kans bestaat dat je te maken krijgt met kapotte koppakking of kapotte keerkringen. Hij heeft hier ook gelijk in gekregen (weliswaar twee jaar later) want ik heb ook een kapotte koppakking gehad. Maar hij wist wel iemand die de kop van de motor kon vlakken en hij deed de rest!

Andere dingen die ik heb gedaan: Bijvoorbeeld van het stuuromhulsel was het op verschillende plaatsen kapot daarvoor heb ik het stuur van mijn sloopwagen gebruikt, zo ook een aantal andere onderdelen die het niet meer deden (dynamo,relais, lampjes etc). Verder ben ik bezig geweest om de auto’s binnen weer te poetsen (dat viel nog niet mee met de wagen die 12 jaar had stil gestaan). De elektrische achterkant van het contactslot was kapot na een paar maanden, die heb ik ook vervangen (een aantal functies doen het niet meer; knipperlichten/toerenteller/benzinemeter/temperatuurmeter/ achteruitlicht/interval ruitenwissers/ ruitenwissers bij sproeien). Dit na advies ingewonnen te hebben bij de man van de VW dealer maar nadat ik dit had vervangen (uit mijn sloopwagen) was het nog niet over.
Zijn tweede advies wees naar de zekeringenkast.

Mijn buurman is goed in elektrische schema’s/installatie. Zo heeft hij de zekeringenkast aan de praat gekregen door heel klein en fijn te solderen, en ook de benzine/temperatuur meter weer gangbaar gemaakt. Hij is ook goed in fijne afsteldingetjes. Mijn kilometerteller deed het niet en van de andere auto de toerenteller. Hij maakte beide units open, zag wat er mis was en hij herstelde het.

Ik heb een recaro stoel (hij staat in de handgeschakelde wagen) gratis van een man gekregen want we hebben het gehad over fietsen! (want hij fietst ook).

Ik heb de manillagroene ls gestald in een schuur van een lid van de oldtimers club plus een aantal grote onderdelen, de rest heb zelf in huis opgeslagen.

Ik heb de Audi’s APK laten keuren begin 2005 en ze werden beiden in één keer goedgekeurd!
Ik was al bezig met autoverzekeringen en autotaxaties. Ik heb voor een klassieke verzekering gekozen.

Welke kilometerstand stond er op toen ik deze twee Audi’s aanschafte (eind 2004)?
De automaat stond op 63.000 km, de handgeschakelde op 144.000 km.

Hoi Han77,

Ik had al een lekkere kerst maar jouw verslag met de mooie Audi's is de kers op de taart. Wat zal jij ontzettend trots zijn, 2x zilver is goud zullen we maar zeggen.
Is de Manillagroene het ook nog waard om op te knappen?

Mooi hoor, ook lekker dat het echt hollanders zijn, leuk die TT kentekens. hou je die wel blauw?

Ja inderdaad, waar heb ik dat eerder gezien?:cool:

2008_0828demontagepassat0089.jpg

Iedereen een gelukkig Passat/Audi B1 toegewenst

De Perikelen van de Audi’s b1 en andere dingen……

Vervolg van de vorige post.
In 2004 heb ik de 2 Audi’s aangeschaft. Eigenlijk had ik van de nieuwe aanschaf er maar ééntje nodig. Hoe leg je dat uit aan mijn vrouw, want we kunnen de wagens niet zomaar ergens gaan stallen of op straat laten staan? Mijn zoon werd in 2005 14 jaar, dan hebben we nog 4 jaar te gaan voordat hij 18 jaar wordt, dacht ik toen…..De tweede Audi gaat in de toekomst naar onze zoon! Dan hebben we vast een auto gekocht voor hem (het werkt dus schijnbaar op deze wijze hoe ik dat uit moet leggen aan mijn vrouw, dat belooft nog wat te worden voor onze andere twee kinderen).

8zppq0.jpg

jtb782.jpg

Totdat mijn zoon zijn rijbewijs had (hij heeft het meteen versneld gehaald toen hij 18 jaar werd in 2009), heb ik een van de wagens gestald en zo af toe gewisseld. Vanaf dat moment stonden er twee Audi’s voor ons huis (plus een moderne auto). Maar niet meer de hele tijd want mijn zoon ging studeren, woonde dus niet meer thuis en zo had/heeft hij de Audi nodig om in de weekenden op en neer te rijden. De handgeschakelde ging naar hem toe maar ik blijf de eigenaar en ook de autoverzekering staat op mijn naam. De auto hoort aan ons allen toe want als student zijnde heb je het recht om in de weekenden gratis met de trein te reizen, en dat is natuurlijk wel goedkoper voor hem (OV-jaarkaart). Soms gebruikt hij de b1 en op vakanties met zijn vrienden.

28gqp0o.jpg

2vkmc0z.jpg

Ook de moderne auto (Mondeo station) ging weg om plaats te maken voor een VW camper T4 tdi. Het is voor ons een ideaal middel om, door het jaar heen, de natuur op te zoeken want we wandelen en fietsen erg graag. Dat houdt wel in dat we de Audi’s vaker gaan gebruiken, maar dat is niet verkeerd voor mij. Sterker nog, dat is fantastisch, in een youngtimer op de weg te zitten en mijn vrouw vindt het ook leuk. Dus, twee Audi’s behoren toe aan drie personen, misschien in 2012 aan vier mensen, in 2016 aan vijf mensen…..Dan wordt het toch wel tijd om daar nog wat mee te doen! Misschien nog eentje b1 erbij?

Omdat we meer kilometers gaan draaien met de b1’s, heb ik in 2010 in de handgeschakelde gas laten plaatsen plus een gastank van 70 liter (de motoren van VW/Audi kunnen tegen hogere temperaturen veroorzaakt door gas).
De kilometerstand is op 31/12/2011 voor de automaat 110.325 km. En voor de handgeschakelde 196.835 km. Dat betekent in 7 jaar 47.325 kilometers erbij voor de automaat en 52.835 kilometers erbij voor de handgeschakelde; dus per jaar gemiddeld 6.800 km automaat en 7.550 km handgeschakelde. Maar, deze VW/Audi motoren houden het erg lang uit…..

rt0ysj.jpg

2wgyf60.jpg

Mijn zoon ging naar Zweden voor zijn studie voor een periode van ongeveer 5 maanden
(augustus - 24 december 2011). Hij ging samen met een studiegenoot en hij zou misschien de b1 mee gaan nemen. Voor het zekere had ik de stroomverdeler en de startmotor voor nieuwe exemplaren laten vervangen. Dat had ik liever niet gedaan want op beide onderdelen liep de wagen lang niet zo goed als die er op zaten. Ik had voor de stroomverdeler nog flink wat moeten betalen, hij was wel nieuw maar hij had ook flink wat speling (!). En voor de startmotor, die heeft veel te lang op de schappen gelegen. Ik kon met veel moeite het meeste geld terug krijgen van de stroomverdeler of ik zou een andere moeten bestellen, maar daar had ik geen zin meer in. Ten aanzien van de startmotor had de leverancier het uit elkaar moeten halen om de oorzaak op te sporen. Dus, ik had mijn originele stroomverdeler en de gerepareerde startmotor er op laten zetten en hij liep weer goed gelukkig. Ik zou ook wat reserveonderdelen voor de b1 mee geven. Mijn vrouw en ik zijn begin oktober met de VW T4 camper voor 8 dagen naar Linköping (universiteitsstad waar onze zoon verblijft) en we zouden ook de winterwielen meenemen (is verplicht in Zweden). Op het allerlaatste zijn ze toch met het vliegtuig gegaan omdat het een stuk voordeliger was dan met de wagen te gaan. Wat is Zweden toch een mooi land, vooral met de camper, én op de ATB-fiets!

29m10ll.jpg

14bucmp.jpg

We zijn in deze 7 jaren vijfmaal stil te komen te staan of langs de weg of op een parkeerplaats. Met de automaat was ik eventjes stil gevallen door een los contact van de dynamo met de accu zodoende laadde de accu niet bij. Maar ik heb altijd een reserve-accu achterin de kofferbak staan. Mijn vrouw reed naar haar werk toe en naar één kilometer deed de wagen het niet meer. Ik was er met de camper naar toe gegaan, ik kon ook niets vinden, dus hebben we de wagen naar mijn monteur gesleept en de veroorzaker was een kapotte condensator van de stroomverdeler.
Mijn vrouw was net terug van een weekendje weg met de handgeschakelde en ze moest nog eventjes ergens wat ophalen hier vlakbij. Hij deed het ook niet meer, ik pakte de camper en ik had hem weer bij mijn monteur neergezet. Het hier was de elektrische achterkant van de contactslot kapot maar nu deed de wagen het helemaal niet meer. Ik had in beide wagens deze twee onderdelen als reserve in de wagens liggen. Een ander geval was de plug van de massa van de contactpunten niet goed aangesloten in de stroomverdeler, maar dat was zo te verhelpen. Ik had de startonderbreker laten weghalen want op een gegeven moment deed hij het vaker niet dan wel.

20rnuqs.jpg

We konden nog wel verder doorrijden maar er was iets niet goed aan de auto; in het begin met de automaat de uitvallende elektrische functies door de zekeringskast. Wat later, het oplichten van de schakelaar van de parkeerrem/als er iets mis is met de remmen; en ook hier was het solderen door mijn buurman de verhelper (dat zagen we nadat ik het onderdeel had vervangen voor een reserve). En, ik had ook last van de carburateur 2B2 van de handgeschakelde Audi; op een gegeven moment sloeg hij telkens af als ik de wagen wilde laten stoppen of snel wilde optrekken. Het was een kapotte acceleratiepomp, die ik nieuw had kunnen kopen. Ik had mijn monteur opdracht gegeven om deze carburateur 2B2 goed schoon maken, de pomp er op te zetten en er voor te zorgen dat hij weer goed liep. Dat klopte ook wel, althans met de benzine, maar niet voor gas. Maar mijn monteur wist niets van gas en daardoor ben ik terug gegaan naar de gasinzetter, die had het, door het verdraaien van een schroefje van het membraan, weer goed gekregen.
Hij verloor wat remolie veroorzaakt door een kapotte remcilinder en op zijn beurt weer veroorzaakt door een ontbrekende schakel van de parkeerrem in de trommel. Deze schakel had er aan een kant niet meer opgezeten, maar mijn monteur, creatief als hij is, weer weten op te lossen.

1se6fk.jpg

De handgeschakelde is net weer APK gekeurd, voor 2 jaar, tot januari 2014. De APK van de automaat heb ik wat vervroegd om niet twee wagens op hetzelfde tijdstip hoeven te keuren (januari/september, elke 2 jaar).

Ik wens jullie een heel goed jaar 2012 toe tezamen met jullie Passat/Audi b1!

n2k46b.jpg

Ben van de week ook maar eens gaan shoppen bij VW Classic Parts. Had alles lekker snel in huis! Gister kreeg ik deze mega doos binnen;

IMG_1065.JPG

Met deze inhoud, lekker aan de las dus komende weken.

IMG_1070.JPG

Ja, maar die is dan ook wel wat meer waard.
Ik ken deze auto ook nog niet. Ik vraag me af of ie in ons register voorkomt.
Een vraagje voor Phoenixrood.

Ik denk dat -ie niet bekend is, de foto's zijn nog in Duitsland gemaakt, dus het zal wel een vers geïmporteerde zijn.

Youngtimer-gevoel met een Type 82

Vervolg op de derde post.
Het is echt zo, dat de automaat steeds fijner gaat lopen want deze b1 heeft 12 jaar stil gestaan.
En, als je hem weer aan het lopen krijgt, dan is dat al een hele belevenis. Dat is het nog niet helemaal, maar het duurt even voordat de wagen weer lekker aanvoelt. Als de onderdelen weer één zijn geworden met de wagen dan pas is er sprake van een fijn lopende auto.
En ook bij de handgeschakelde heb ik dat gevoel, dat deze type 82 in het begin dat ik hem heb steeds fijner gaat lopen. Komt dat door het feit dat deze b1 ook al niet zoveel heeft gelopen de laatste jaren (APK was al verlopen toen ik deze wagen tegenkwam op de sloperij!). Of misschien komt het door de nieuwe recaro bestuurdersstoel want de andere stoel was doorgezakt.
Hoe het ook zij. Je voelt jezelf erg lekker in een Audi b1, dat is het youngtimer-gevoel!.

34yy2ra.jpg

2vk137d.jpg

1zqpqqc.jpg

2hq9unc.jpg

Ik had eigenlijk naar de meeting van de eigenaren van Passat/Audi b1 op 18 september in Heemskerk willen gaan maar er kwam iets tussen. Ik probeer te komen bij de volgende meeting. Het lijkt me leuk om de verhalen van de eigenaren te horen en natuurlijk de b1’s te bekijken.

ici6tu.jpg

zx87iw.jpg

o53yqa.jpg

10ct4p3.jpg

a48x02.jpg

Met de vergane voorruitrubbers van de manillagroene Audi b1 is het allemaal begonnen………Groet, Han

0251rush2112 zei:
Ja, maar die is dan ook wel wat meer waard.
Ik ken deze auto ook nog niet. Ik vraag me af of ie in ons register voorkomt.
Een vraagje voor Phoenixrood.
Ik kom echt veel te weinig in dit topic, terwijl ik toch een van de aanstichters ben van de opleving ervan.:( Schande! Maar, ik beloof beterschap!:D
@D.Elzinga: bedankt voor de tevredenheidstest (bovenaan deze pagina) en voor de post van de marinogele Variant!
@Rush en Audi80coupé: dit is inderdaad een nog onbekend exemplaar. Aan de hand van de foto ben ik gaan zoeken in het deel met kentekens dat ik nog niet had uitgezocht. Ik dacht te weten om welk exemplaar het ging, namelijk de DB-98-PF. Dat is een origineel Nederlandse Passat die we nog niet kenden, maar die nog gewoon ergens met een geldige APK rondrijdt. Audi80Coupé merkt echter terecht op dat dit een geïmporteerd exemplaar moet zijn (verblind als ik was door de Passat had ik de Duitse kentekens niet gezien), dus dat betekent dat we er in één klap TWEE Passats bij hebben! Ik zal proberen contact te leggen met de verkoper van het exemplaar hierboven.

De gele Variant is helaas alweer van Speurders verdwenen, dus ik heb maar enkele gegevens plus een foto aan het register kunnen toevoegen.
Op dezelfde site vond ik echter alweer een nog onbekende Passat. :eek:Bepaald niet in florissante staat, maar wél origineel Nederlands! Weet iemand hoe deze kleur heet? Is dit resedagroen? De plaatjes kon ik helaas niet groter krijgen.

288dc6.jpg

o7p0qp.jpg

Erg moeilijk te zien maar het lijkt me wat minder geel dan Reseda.

tom80lsfronttl1.jpg

Helaas ben ik wat minder thuis in de VW-kleuren van die tijd. Het zou zomaar Inarizilver kunnen zijn (misleidende naam, is eigenlijk lichtgroen).

PICT0006Small.JPG

Gisteren kwam ik deze leuke Passat B1 2-deurs L uit 1974 tegen. Is die van een bekende van hier? (y)

GroteFoto-4KRW46TV.jpg

GroteFoto-XZRVYFKE.jpg

GroteFoto-NM3ZM4UJ.jpg

0251rush2112 zei:
Ik hou het op inarizilver.:cool:
Heren: dank voor jullie reacties! Omdat ook de RDW als kleur groen geeft, denk ik dat iranizilver het meest waarschijnlijk is. Hoe dan ook, de auto wordt er niet mooier door.:( @D.Elzinga: bedankt voor de vergrotingen!
Om nog even op de marinogele Variant terug te komen: gisteren keek ik even op mobile.de en wat kwam ik daar tegen? Inderdaad, precies dit exemplaar. Dat kan betekenen dat mobile.de achterloopt, maar het zou ook zomaar kunnen dat iemand met handelsgeest de foto van die site heeft geplukt en op speurders.nl heeft geplaatst om eens te kijken wat hij aan zo'n Passat zou kunnen verdienen. Blijkbaar viel dat tegen. Of denk ik nu te negatief over de mensch? In ieder geval heb ik wel meer informatie over de marinogele kunnen achterhalen voor het geval hij toch geïmporteerd is: het is een 1.6 GLS op LPG uit april 1979 met een bruin interieur en een kilometerstand van 150.000. Hij stond op mobile.de te koop voor elfhonderd euro. Weten jullie de vraagprijs op speurders nog?

Phoenixrood74 zei:
0251rush2112 zei:
Ik hou het op inarizilver.:cool:
Heren: dank voor jullie reacties! Omdat ook de RDW als kleur groen geeft, denk ik dat iranizilver het meest waarschijnlijk is. Hoe dan ook, de auto wordt er niet mooier door.:( @D.Elzinga: bedankt voor de vergrotingen!
Om nog even op de marinogele Variant terug te komen: gisteren keek ik even op mobile.de en wat kwam ik daar tegen? Inderdaad, precies dit exemplaar. Dat kan betekenen dat mobile.de achterloopt, maar het zou ook zomaar kunnen dat iemand met handelsgeest de foto van die site heeft geplukt en op speurders.nl heeft geplaatst om eens te kijken wat hij aan zo'n Passat zou kunnen verdienen. Blijkbaar viel dat tegen. Of denk ik nu te negatief over de mensch? In ieder geval heb ik wel meer informatie over de marinogele kunnen achterhalen voor het geval hij toch geïmporteerd is: het is een 1.6 GLS op LPG uit april 1979 met een bruin interieur en een kilometerstand van 150.000. Hij stond op mobile.de te koop voor elfhonderd euro. Weten jullie de vraagprijs op speurders nog?

Ik meen dat het € 1.500 was. De aanbieder kwam uit Zwolle weet ik nog.

Uit het sloperijen topic, sloop alert!

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,4352903,4833018#msg-4833018

GeertJK zei:
HDI110 zei:
Uit het sloperijen topic, sloop alert!

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,4352903,4833018#msg-4833018
waar is die sloperij te vinden?

Vraag het daar even. Ik weet het niet maar in het kader van onderdelen behoud dacht ik dat ik even melding moest maken.

HDI110 zei:
Vraag het daar even. Ik weet het niet maar in het kader van onderdelen behoud dacht ik dat ik even melding moest maken.
Heb ik gedaan! In ieder geval bedankt voor de tip!

GeertJK zei:
HDI110 zei:
Heb ik gedaan! In ieder geval bedankt voor de tip!
Laat je het even weten als je bruikbare onderdelen bij de Populier hebt weten te scoren? Ik ben benieuwd! Verloopt de restauratie nog steeds goed? De doos hierboven is in ieder geval indrukwekkend.

De bovengenoemde Audi 80, met het kenteken 89-PD-98, ging naar autodemontagebedrijf De Populier in Rotterdam. Ik heb deze auto op de vrachtwagen gezien omdat ze op mijn werk een paar slooprijpe inruilers kwamen halen. De kilometerstand op de teller was nog onder de 80000 en de auto was compleet, zelfs de APK is/was nog geldig zag ik op de VWE-website. Wel was er veel roest zichtbaar.
Het kenteken was niet meer aanwezig en daarom werd de auto ook gesloopt en niet meer doorverkocht. Ik weet natuurlijk niet wat er nu met de auto gebeurd is, maar het leek mij dat er een overlevingskans als donor mogelijk moest blijven omdat de 80 tijdens het opladen/stapelen van "onze" wrakken op de lepel achter de vrachtwagen werd gezet. Je kan altijd bellen of de (of een) auto aanwezig is, en het zijn geen foute types die de waakhonden op je afsturen als je vraagt of je alleen even kan kijken. Je kan lekker je gang gaan met demonteren, desnoods zetten ze een auto op de heftruck als je iets lastigs nodig hebt. Dit is de website van de Populier waar alle info op staat.

Succes met onderdelen zoeken, in de hoop dat het geen pannenkoek is geworden...

In dit filmpje van een oldtimerdag in Borculoooo is een rode Audi 80 te zien op 5:54. Kenteken: 67-VA-65.

https://www.youtube.com/watch?v=K-mI_iIwIHw

Terug
Bovenaan