Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Creatief geweest?

6494516056.jpg

Even een update over het rally gele duo. Helaas nog geen foto's , maar die komen binnenkort.

De Audi staat stil omdat ik hier de roestplekjes aan het bijwerken ben.

De Passat werd wat warm/heet vorige week. Thermostaat en thermoschakelaar vervangen. Toen leek het goed, maar na een ritje barste een koelvloeistofslang. Wat een troep! Een nieuwe slang is lastig te vinden. ik zal toch maar proberen om de oude een stukje in te korten.

Het expansievat van de Passat is niet origineel en werkt daarom niet goed, die van de Audi is gebarsten. weet iemand hier nog 1 of 2 van te liggen?

Verder heb ik een vraagje over de radiateurdop. Bij de Audi is het een "gesloten" type, maar op de Passat zit een type met een zwart dopje, een soort van ventiel. Hier kwam ook wat kvs/lucht uit. Wat is origineel en kan dit kwaad?

D. Elzinga zei:
Is er in het register een witte Passat post-facelift bekend? Die reed tot in ieder geval een paar jaar geleden in omgeving Hilversum rond, ik ben benieuwd wat daarmee gebeurd is.
Ik denk dat je de 54-LV-ZT bedoelt, een tweedeurs LS automaat op LPG. Die heeft APK tot 7 januari 2012 en rijdt dus waarschijnlijk nog gewoon rond!

b1kwadraat zei:
Even een update over het rally gele duo. Helaas nog geen foto's , maar die komen binnenkort.

De Audi staat stil omdat ik hier de roestplekjes aan het bijwerken ben.

De Passat werd wat warm/heet vorige week. Thermostaat en thermoschakelaar vervangen. Toen leek het goed, maar na een ritje barste een koelvloeistofslang. Wat een troep! Een nieuwe slang is lastig te vinden. ik zal toch maar proberen om de oude een stukje in te korten.

Het expansievat van de Passat is niet origineel en werkt daarom niet goed, die van de Audi is gebarsten. weet iemand hier nog 1 of 2 van te liggen?

Verder heb ik een vraagje over de radiateurdop. Bij de Audi is het een "gesloten" type, maar op de Passat zit een type met een zwart dopje, een soort van ventiel. Hier kwam ook wat kvs/lucht uit. Wat is origineel en kan dit kwaad?

Op de radiateur hoort een dop van het gesloten type, ik zend wat foto's bij. Tevens heb ik nog een te repareren expansievat, staat ook op de foto.

DSC06561.jpg

DSC06560.jpg

DSC06559.jpg

DSC06558.jpg

Zo, dat ziet er nog eens mooi uit! Tot in de details. Ik kan me voorstellen dat daar heel wat uurtjes in zitten...

Het probleem van te warm worden van de Passat is nog steeds niet opgelost. Het lijkt een poosje goed te gaan en ineens wordt hij te heet. De radiateur wordt koud, maar de kachel wordt wel warm. Misschien toch de waterpomp, maar ik zie ook wel "stroming" in de radiateur. De radiateur is ookniet verstopt, ook al doorgespoeld.

Ik zal vandaag eens even foto's maken van het duo.

Het lijkt erop dat de thermostaat niet opent. Heb je de nieuwe wel getest? En idd de waterpomp controleren. Bij het vullen van het systeem ook de bovenste waterslang af en toe inknijpen om lucht te laten ontsnappen.
Ik ben zo benieuwd naar de foto's

Audi80Coupé zei:
Haha, prachtige motorruimte, echt beter dan nieuw! (y)

Alleen nog even een plastic zakje over de verdelerkap!

Bedoel je het expansievat?
Die is trouwens voor B1Kwadraat als ie hem hebben wil.

Ik heb hier ook nog 2 afbeeldingen van het koelsysteem. De eerste zonder geopende thermostaat, dan doet de radiator niet mee. De tweede met geopende thermostaat.

DSC06566.jpg

DSC06567.jpg

Ik heb nod 2 dashboard strips van een Audi 80 B1 liggen. Heeft hier iemand wat aan.
Ze zijn in prima staat.

DSC06563.jpg

DSC06562.jpg

Tja we kennen allemaal het probleem van de gescheurde dashboards. Heb je een mooie auto maar zit je dashboard vol scheuren. Ik heb een mail gestuurd naar VW-classicparts.de maar die willen niet meedenken. Nieuwe produktie kost tussen de 400 en 500 euro volgens Passat Kartei.
Dus zelf maar restaureren.

Ik heb uiteraard het bovenste dashboard gebruikt.

DSC05768.jpg

Zijknat maken en inklemmen om de golven eruit te halen.

DSC05773.jpg

Scheuren met 2-k hars opvullen.

DSC05770.jpg

DSC05769.jpg

Zwart schilderen met schoolbordenverf.

DSC06570.jpg

DSC06571.jpg

DSC06572.jpg

Wat een onvoorstelbaar resultaat!(y):eek:(y) Het lijkt alsof jij hier de oplossing hebt gevonden voor hét probleem waar alle pre-facelift Passats en vroege 80's mee te maken hebben! Als deze oplossing een blijvend resultaat heeft, moet je misschien maar snel patent gaan aanvragen op de reparatie.

Knap werk! Voor mijn Fox heb ik maar een scheurvrij dash gevonden, 25 jaar in de Californische zon was met geen kilo kunsthars te repareren. De rest ziet er redelijk uit, gelukkig.

Mooi resultaat, mochten de scheuren echt te erg zijn misschien opsturen naar Amerika?

www.justdashes.com

Dat ziet er geweldig uit, mijn complimenten voor je creativiteit. Gat in de markt zou ik zeggen. Zo'n gescheurd dash is toch een doorn in het oog voor veel Passat B1 rijders!

Ik probeer ook een oplossing voor het probleem te vinden. Ik denk dat zo'n beetje 9 van de 10 dashboards gescheurd zijn. Een doorn in mijn oog.
Ik heb op de website van justdashes gekeken en dat lijkt me ook een prachtige oplossing. Ik krijg alleen totaal geen idee van de kosten.
Heb jij er al ervaring mee Cutlass?
Ik wil mijn methode doorontwikkelen om anderen ook te kunnen helpen. Ik sta open voor allerlei tips.

Je zal maar een gescheurd dash in je VW Dasher hebben, hahahaha

Nee, zelf niets gekocht bij Justdashes, denk ook dat je het dashboard eerst moet opsturen of foto's moet mailen voordat er een prijs genoemd kan worden. Weet wel dat in de Amerikanen restauratie scene dit wel een hoogwaardig bedrijf is.

hallo,

ik heb een passat S coupé uit het jaar '81.

helaas mis ik de hoedenplank-steunen. is er iemand die me kan helpen? (had hem graag terug compleet gehad)

gelieve een mailtje te sturen naar (shrimpworld@hotmail.com)

alvast bedankt,
steffen

tha_advocate zei:
hallo,

helaas mis ik de hoedenplank-steunen. is er iemand die me kan helpen? (had hem graag terug compleet gehad)

alvast bedankt,
steffen

Is het een type B1 of B2??

terugidtijd%20(30).jpg

Ik moet ook nog foto's hebben van de 2e Passat van mijn ouders. Een bruine Variant met kenteken FX-63-FP. Dat was een maandagochtend-auto. Heeft in de eerste 3 weken dat we 'm hadden, op vakantie in Duitsland, 4 keer bij de garage gestaan.
En na anderhalf jaar roest van binnenuit.... Dat was meteen de laatste VW van mijn vader.
Niet van mij. Ik heb nog 2 Golf GTI's gereden. (uit 1984, één van de eerste type II, HT-LH-14 en uit 1991, XT-TZ-88)

Ik heb goeie herinneringen aan de Passat.... :)

Een foto van de bruine Passat met caravan:

terugidtijd%20(110).JPG

Mooie foto's, wat moeten jullie trots geweest zijn om in de achterbak te mogen zitten.
De bruine Variant zal wel een LS geweest zijn. En een open dak, lux hoor!.

Ik zat net een blaadje door te lezen over aparte Audi's, daar stond ook een Audi 80 B1 Estate in.

De HJ-69-FB, een donkergroene Audi 80 GLS Estate uit 1978. Hij is gekocht van een schotse dominee door een familie die later naar Nederland verhuisde, deze nam hem mee en voerde hem in. Eind 1989 is hij ingeruild bij een Fiat garage in Bergen op Zoom, waarna hij in handen kwam van dhr. Zimmerman.

Volgens het verhaal hier is dhr. Zimmerman eind 1990 weer verhuisd naar (toevallig) Schotland, en nam de auto mee. Er zijn voor zover bekend 4000 exemplaren gemaakt.

Er rijdt er voorzover ik weet nog een rond in Nederland, een blauwgroene prefacelifter. Is hier volgens mij al eens ter sprake geweest.

Om mijn collectie van Passat Variant B1 kompleet te maken ben ik mijn vierde project begonnen. Een paar jaar geleden belde een kennis me op met de mededeling dat zijn Passat vlam had gevat. Het tuitje van de carburateur, waar de benzineslang op aansluit, was los geschoten tijdens een rit op de snelweg. De brand onstond bij de kabelboom langs het schutbord. Omdat de ventilator aanstond werden de vlammen naar binnen gezogen zodat het dashboard in de fik vloog. Op de foto's zien jullie het gevolg.

DSC01163.jpg

DSC01159.jpg

De carrosserie is nog in een behoorlijk goede staat dus vroeg hij zich af of ik de auto, afgeladen met onderdelen, wilde kopen. In mijn onbegrensde hebzucht heb ik ja gezegd. Het gaat om een pre-facelift model en ik ga er een GLS Automatic van maken.

Maandag heb ik de motorruimte maar eens opgeschoond.

DSC06655.jpg

DSC06656.jpg

DSC06662.jpg

De auto is nu Panamabruin en wordt naar aan zekerheid grenzende waarschijlijkheid Addergroen/Vipergrun. Dit omdat ik al een Marinogele heb, en met Marineblauw en Marsrood wordt het een kleurrijke collectie. Twee voor de facelift en twee erna.

DSC06658.jpg

Dat getuigt van moed om aan zo'n project te beginnen, petje af. Gelukkig heb je al de nodige ervaring met de vorige projecten. Hoe zit het trouwens met de onderdelenvoorziening? Die zijn voor de b1 Variant toch behoorlijk schaars, zeker de kunststof delen. Of heb je al een verzameling aangelegd? Oja en straks nog even je voortuin aanpassen, die lijkt nu wat krap te worden :D

Staan hem goed die donker getinte ramen:)
De keuze van een automaat zal wel komen omdat je daar nog een blok +bak van heb liggen, de kleur die er nu opzit vind ik bij de tijd van de auto passen.
Je zal wel de ruimte en de tijd hebben evenals een berg onderdelen(y)
Succes, enne hou ons op de hoogte.

@Mickaatje: misschien kende je het Golf II GTI register al, maar de kentekens zitten erin. De 91'er GTI bestaat nog. Heb je wellicht nog foto's van deze GTI's?

Gister een mooie en nuttige klusdag gehad Dank aan Ruud en Nico voor het organiseren en bovenal aan de heren van Martin Schilder VAG garage voor het beschikbaar stellen van de garage, de kennis en de kroketten!

Na afloop nog een mooi plaatje kunnen maken, zoek de verschillen...

IMG_0946.JPG

IMG_0948.JPG

0251rush2112 zei:
tha_advocate zei:
hallo,

alvast bedankt,
steffen

het is dit model, B1 toch? (model met lange koffer)

dsc0071x.jpg

kan iemand me helpen aan hoedenplank steunen? en eventueel zetels en achterbank?

alvast bedankt.

Jullie hebben het al kunnen lezen in de post van GeertJK: gisteren hebben we het derde evenement voor de Volkswagen Passat B1/Audi 80 B1 gehouden. We waren te gast bij Volkswagendealer Martin Schilder in Heemskerk. Zij stelden niet alleen hun bedrijf de hele dag voor ons open, waarbij we gebruik mochten maken van alle faciliteiten, maar monteur Ronald Kaptein was de hele meeting aanwezig om te helpen met sleutelen en voor het beantwoorden van alle technische vragen. Bedrijfsleider Michel Schilder maakte het grootste deel van het evenement mee, zorgde voor een heerlijke lunch en was ook niet te beroerd om zelf mee te helpen met sleutelen. Heren: enorm bedankt voor de gastvrijheid en het vertrouwen in ons; zonder jullie was deze meeting nooit gelukt!(y)(y)(y)
Natuurlijk ook veel dank aan forummer Rush, die de contacten met Martin Schilder heeft geregeld en samen met Ronald al het sleutel- en advieswerk verzorgde. Rush heeft deze meeting dus grotendeels in zijn eentje georganiseerd; ondergetekende hoefde alleen een deel van de catering te verzorgen en wat pr-werk te doen.

Met slechts enkele tientallen rijdende Passats en 80's in Nederland weet je van tevoren dat je bij zo'n specifiek evenement als een sleuteldag nooit een heel hoge opkomst kunt verwachten. Daarom waren we heel tevreden dat we zes auto's konden begroeten, waarvan weer twee nieuwe enthousiastelingen met mooie Passats. Beiden hadden ook kleuren die we nog niet eerder op onze evenementen hadden gezien. We hebben alle auto's, zowel de bekende als de nieuwe exemplaren, natuurlijk uitgebreid bekeken en op de brug gehad om de technische staat te beoordelen. Maar er is ook nog echt gesleuteld: de kleppen van de auto van GeertJK zijn gesteld, de ontsteking van de beige Passat is nagekeken en de motorkapontgrendeling van de auto van Phoenixrood is gerepareerd. Daarnaast bleek - zoals we al vermoedden - de rechterschokbreker zijn einde te naderen. Dat klusje pakken we binnenkort aan, want daar ontbrak de tijd helaas voor.

Al met al was het weer een geslaagd evenement dat we afsloten met een kleine fotoshoot. Omdat ook de nieuwe deelnemers al vroegen naar onze volgende activiteit, kunnen we alvast verklappen dat we alweer gaan nadenken over een vierde meeting!

Alle auto's zijn binnen
s2ebr8.jpg

De beige en oranje Passat waren er voor het eerst bij
4tkodg.jpg

29fzh1y.jpg

Kleppen stellen (1)
4t69u8.jpg

Kleppen stellen (2)
k2l9bo.jpg

Lunchpauze
2lihnut.jpg

Reparatie van de motorkapontgrendeling
2uh7msn.jpg

Deze kleur kenden we nog niet!
2cmra5g.jpg

tha_advocate zei:
0251rush2112 zei:
tha_advocate zei:
hallo,

alvast bedankt,
steffen

het is dit model, B1 toch? (model met lange koffer)

dsc0071x.jpg

kan iemand me helpen aan hoedenplank steunen? en eventueel zetels en achterbank?

alvast bedankt.

Dit is inderdaad een B1 van na de facelift. Zo te zien heb je ook nog originele velgen en een verhogingsset nodig!;)

@ phoenixrood74: de originele ophanging en originele velgjes heb ik ook in bezit.

maar rijdt net iets sportiever zo. :)

Audi80Coupé zei:
Ziet er heel erg leuk en gezellig uit! (y)

Mandarijnenoranje heeft ook mooie velgjes! ;)
Hiermee is dus ook het raadsel opgelost wie er nu bij jullie langs waren geweest voor onderdelen!

tha_advocate zei:
@ phoenixrood74: de originele ophanging en originele velgjes heb ik ook in bezit.

Vette bak, super mooie stance!
Heb je wat specs van de verlaging en de velgen?

tha_advocate zei:

Ik vraag me af of verlagen in combinatie met bredere banden de wegligging echt verbeteren (het comfort in ieder geval niet en het weggedrag ook niet, lijkt me), maar ik ben dan ook bevoordeeld, want ik ben een groot voorstander van originaliteit. Ik ben al lang blij dat er ook in België liefhebbers zijn die de Passat koesteren.(y)
Tip: geef nog even precies door welke onderdelen je precies zoekt (bijvoorbeeld kleur en materiaal van de stoelen). Er lezen hier nogal wat forummers mee die onderdelen op voorraad hebben. Misschien kunnen zij je dan verder helpen. Ik heb zelf alleen reserveonderdelen voor mijn eigen Passat liggen.

Gisteren weer verder gegaan met het demonteren van de uitgebrande Passat.

DSC06706.jpg

DSC06705.jpg

Alles stinkt naar rook dus flikker ik alles in de container. Sorry voor m'n taalgebruik:(

Ook ik heb een aantal foto's van de technische dag gemaakt. Het blijft een feest die mooie kleurtjes.

DSC06692.jpg

Werk in uitvoering.

DSC06680.jpg

Hier het mooie interieur van de auto van Stef

DSC06686.jpg

Wat een kleur:eek:

DSC06678.jpg

Nee, maar het zit idd wel erg dicht bij elkaar. De verbrande is Panamabruin en deze is mandarijnoranje.

Mooi, al die Passats hier.

Heb zelf vroegah ook veel op de achterbank doorgebracht van de GS-39-PG, een 79-er LS Variant.
Vaders belastingvrije aankoop uit Duitsland (zo ging dat bij legering in Duitsland!) ging in 1981 van de welbekende NATO-platen af en op Nederlandsche registratie.

Na een jaar of 5 roestte deze wagen wat onder de voorbumper, dus daar werd er reeds wat opgeschuurd en bijgespoten. De auto had een soort van lafgroen lichtmetallic kleur.

Moeite met de aanschaf van deze wagen had hij wel. Begrijpelijk als een een Scirocco wegens gebruik van de achterbank moet inruilen! :D
Na 6 jaar werd ie ingeruild op het 32B-type, een Passat Rimini uit 1985 (uitloopproductie) nog van het type met de staande achterlichten.

[/quote]
Vette bak, super mooie stance!
Heb je wat specs van de verlaging en de velgen?[/quote]

dankje!
vooraan is deze verlaagd met nieuwe schokbrekers en veren van een polo 86c (-60verlaging)
achteraan zijn de veren ingekort en korte dempers geplaatst, zodat de veertjes nergens heen kunnen.

de wegligging is imo veel verbeterd, ok comfort is minder, maar dat heb je bijna met elke verlaagde wagen.
ik heb nog steeds de originele ophanging, dus hem terug origineel zetten is geen onbegonnen werk.

grtjs

Zo op het oog ziet de bodemplaat van de brand-Passat er nog uitzonderlijk goed uit.

Mooi gezicht, zo'n werkplaatsvloer vol kleurige nostalgie!

Ziet er fantastisch uit 'rush' ! ik zou willen dat ik mijn passat in zo één staat terug zou kunnen brengen (geld, plaats en tijdsgewijs) Ook de foto's van de meeting van afgelopen zondag doen wel weer wat vw bloed kriebelen, maar...

Mijn passat verplaatst zich nu al bijna een jaar nauwelijks meer en staat buiten te kijken, omdat ik hem/haar niet gebruik en geen garage heb. (ik heb sinds nov. 2010 werk op 10 min. fietsen ipv 50 min auto rijden) Voorheen 25.000 per jaar nu misschien 1500 km afgelopen 10 maanden, en ik denk er nu over om de passat van de hand te doen omdat ik denk dat ie bij een ander baasje beter tot z'n/haar recht kan komen. Twee jaar geleden heb ik de motorophanging, kokerbalken en div andere plekken laten lassen en heb er een (hoogstwaarschijnlijk gereviseerd) blok ingelepeld, loopt geweldig en gebruikt tot op heden geen druppel olie.

Tevens heb ik toen een donor gekocht (daar komt 't blok vandaan) en zodoende heb ik zowat alle onderdelen dubbel m.u.v. het dashboard (natuurlijk), het voorruitrubber, veerpoten, uitlaatspruitstuk + uitlaat en stoelen.

Ik heb nog steeds de (grote) achterklep staan (die onderhand een beetje bruiner is dan plm 1 jaar geleden; zie vorige berichten), deuren met ramen, motorkap, kachelhuis, waterpomp(en), 2x kop (waarvan 1 met geharde kleppen), carterpan, achterlichten (waarvan 1 licht beschadigd), grill, 2x koplampen (4-kante type) , achteras met remmerij, dynamo, kabelboom, zekeringenkast, remklauwen, extra stuurwiel , voorruit, dashboard onderzijde delen, chroomlijsten, koplampchroomlijsten, nieuwe kokerbalk om erin te lassen, hoofdsteunen van het L- type, delen uitlaat, uitlaatspruitstuk, inlaatspruitstuk, zijruiten achter + rubbers, achterruit (behorende bij de achterklep), luchtfilterhuis (lek), en heel veel klein materieel en diverse onderdelen en pakkingen (kop, uitlaat, kleppendeksel 2x).

Voor de juiste prijs mag alles liefst in 1 keer weg. ik wil zeker niet de hoofdprijs maar gelet op het verkrijgen van plm. 2 auto's waarvan 1 goed rijdende met LPG (1:11) en nog 9 maanden APK wil ik wel een redelijk bedrag, anders laat ik hem/haar nog even buiten en maak ik de passat eind juni 2012 weer apk klaar. Mocht iemand interesse hebben dan kan ik extra foto's sturen omdat ik nog steeds niet weet hoe dat op AutoWeek moet.
groeten, Lucas
lucaskok@hotmail.com

Terug
Bovenaan