Volwaardig reservewiel, toch niet harder rijden dan 80 km/h.

Bert 7352593

Net ingestapt
Ik heb in 2019 een nieuwe T- Roc bij Pow Kampen gekocht met een, tegen extra betaling, volwaardig reservewiel. Auto heeft rondom 99V en reservewiel 92V. Beide max. 240 km/ h. Bij lekke band het reservewiel gebruikt en toen bleek er rondom een gele sticker op te zitten die aangaf dat je er niet harder mee mag dan 80 km/h. Daarvoor heb ik niet extra betaald. Pouw Kampen geeft aan dat die sticker toch moet omdat men er van uit gaat dat bij het zelf verwisselen de bouten niet strak genoeg worden aangedraaid. En het dus gevaarlijk is harder dan 80 te rijden. Hier heb ik nog nooit van gehoord en als het waar is dan had ik iets nutteloos als extra optie gekocht. Wie kan me uit de droom helpen.

Zou eventueel kunnen dat de bouten/moeren voor de lichtmetaal velgen eigenlijk niet geschikt zijn voor een stalen velg.... (Ik ga ervan uit dat je reservewiel een stalen velg heeft)

Daar ligt het niet aan. Men gaf aan dat als ik direct naar een garage ging en de bouten van het reservewiel (staal) daar zou laten aandraaien dat het dan wel veilig was. Ik voel we gewoon genaaid door Pouw Kampen. Iets verkopen, en extra laten betalen, wat geen extra waarde heeft.

Toen je die auto bestelde, heb je er toen ook bij gezegd dat de reden dat je een volwaardig reservewiel wilde, was dat je na wisselen weer zonder beperkingen m.b.t. snelheid verder kon rijden? Zo nee, dan heeft Pouw Kampen jou toch gewoon verkocht wat je vroeg (een volwaardig reservewiel), en treft hun verder geen blaam.

En heb je de documentatie nog (brochure, prijslijst) waarin dat volwaardige reservewiel wordt beschreven? Staat daar niet in wat de voorwaarden voor gebruik zijn? Op z'n minst zou daarin moeten opvallen dat er 99V onder de auto zou zitten, maar 92V in de achterbak zou liggen (dit is de loadindex, met het reservewiel onder de auto kun je kennelijk niet met volle bepakking rijden).

Daarnaast: toen je de auto geleverd kreeg, heb je toen het reservewiel gecontroleerd? Je had immers iets besteld, heb je toen ook gekeken of je dat had ontvangen (waarbij je dan de stickers met de max. snelheid had kunnen zien)? En heb je toen in het instructieboekje gelezen hoe het zou gaan als je een lekke band zou hebben en het reservewiel zou gaan gebruiken? Zo nee, dan heb je de gelegenheid niet gebruikt om er iets aan te laten doen toen het nog kon.

Extra waarde = je bent niet gestrand met de auto want een lekke band overkomt je doorgaans niet / nooit op het meest gepaste moment. Liever aan 80 km/h tokkelen dan - bij wijze van spreken - met huilende kinderen in de regen staan te wachten op een sleepwagen achter een vangrail langs de snelweg.

Extra waarde = je bent niet gestrand met de auto want een lekke band overkomt je doorgaans niet / nooit op het meest gepaste moment. Liever aan 80 km/h tokkelen dan - bij wijze van spreken - met huilende kinderen in de regen staan te wachten op een sleepwagen achter een vangrail langs de snelweg.
Daarom ben ik ook erg blij met runflat banden.

Als de auto standaard geleverd wordt zonder reservewiel (tegenwoordig onder het mom van gewichtsbesparing eerder regel dan uitzondering) kun je wel een reservewiel mee bestellen als optie. Maar dat is dan niet meer dan een thuiskomertje met max 80km/h als veilige snelheid. Dit wordt in de folder mogelijk als volwaardig reservewiel aangeduid.

Als je echt een volwaardig reservewiel hebt gekocht (expliciet aangegeven in de koopovereenkomst) Zou er op zn minst exact hetzelfde wieldiepte en bandbreedte op moeten zitten als de andere 4 die onder de auto geleverd zijn.
Die sticker zal er wel volgens de kleine lettertjes er toch op moeten. Maar feitelijk zou een volledig volwaardig wiel, geen beperkingen moeten hebben. En die stickers kun je er dan ook af halen.
Dat wielbouten gedoe... tja ik begrijp het vanuit de kleine lettertjes.

Let even op of de velg en band inderdaad net zo breed is als origineel. Of in elk geval origineel leverbaar is geweest. (zie instructieboekje)
Dat is de belangrijkste maatstaf om te weten of het werkelijk een volwaardig wiel is.
Die lagere load-index hoeft niet persee uit te maken, dat hangt van het maximale toegestane gewicht af, of dat ok is of niet. (92 = 630kg, 99 = 775kg per band)

Het kan aan mij liggen, maar het gaat hier niet zozeer om wat TS allemaal had kunnen doen.
Een volwaardig reservewiel zou in mijn optiek ook zonder restricties gebruikt moeten worden.

Vind ik ook. Zo'n sticker erop omdat men bang is dat je de bouten niet goed aandraait is echt kul. Zo'n sticker zit er alleen als het object waar ie op zit er technisch niet voor gemaakt is.
Wat is de maat van de banden en het reservewiel?

Als de bouten niet strak genoeg kunnen worden aangedraaid lijkt 80 mij eigenlijk al veel.

Als het een afwijkende band(maat?) is lijkt het mij ook niet verstandig er op 'normale' niet aangepaste snelwegsnelheid mee verder te rijden. Dat kan toch onvoorspelbaar gedrag opleveren. Lijkt me niet gek als de waarschuwing ook daar op ziet.

Uit nieuwsgierigheid heb ik even in de handleiding van mijn auto gekeken. Mijn bandenmaat is 285/45R22, terwijl mijn reservewiel 18 inch is (precieze bandenmaat weet ik niet). Daarmee mag ik 70 mph (113 km/h) rijden. Ondanks dat het reservewiel een hogere wang heeft, zal de hoogte niet precies eender zijn. Ze noemen dit reservewiel "full-size dissimilar spare".

Ik heb ook een volwaardig reservewiel met een oranje 80km/h sticker erop. Volgens mij wordt zo'n sticker er standaard én routinematig opgeplakt, en wordt er niet gekeken of het een thuiskomer is, of een volwaardig wiel.

Ik heb ook een volwaardig reservewiel met een oranje 80km/h sticker erop. Volgens mij wordt zo'n sticker er standaard én routinematig opgeplakt, en wordt er niet gekeken of het een thuiskomer is, of een volwaardig wiel.
Ik denk dat een fabriek niet routinematig iets gaat doen dat kostenverhogend is, zeker VAG niet......

Laatst bewerkt:
Op zich wel te begrijpen. Een groot deel van het wagenpark heeft aftermarket velgen maat karrewiel met breedte band maat F1. Ook met een volwaardig reservewiel in de standaard maat kan hard rijden dan gevaarlijk worden.

Een thuiskomer, een reservewiel en een volwaardig reservewiel. Voor de één 3 benamingen voor hetzelfde product, voor de andere 3 verschillende producten? Een 5e wiel, exact als de 4 die al onder de auto zitten, ik ben oprecht benieuwd welke auto daar plaats voor heeft, ik heb het al 30 jaar niet gezien. Behalve dan op de achterklep.

Lijkt me dat de machine die "thuiskomertjes" samenstelt uit een iele velg en een smal bandje een andere is dan de gene die de "standaardmaat" opbouwt.
929V6 bedoelt meer dan het goedkoper is als er geen keuze is, maar altijd hetzelfde volwaardige reservewiel wordt toegevoegd.

Een thuiskomer, een reservewiel en een volwaardig reservewiel. Voor de één 3 benamingen voor hetzelfde product, voor de andere 3 verschillende producten? Een 5e wiel, exact als de 4 die al onder de auto zitten, ik ben oprecht benieuwd welke auto daar plaats voor heeft, ik heb het al 30 jaar niet gezien. Behalve dan op de achterklep.
Bij mijn Golf 7 variant past er zonder moeite een volwaardig reservewiel in. Erg fijn! Ook bij de Ibiza van mijn zusje ligt er een volwaardig reservewiel in.

In mijn Mazda 6 stationwagon van 2009 ligt een reservewiel wat precies hetzelfde is als de 4 wielen die onder de auto hangen. Een zelfde band op een zelfde aluminium velg. Past zonder moeite onder de 'plank' in de kofferbak. Ik heb dat echter wel zelf bij elkaar moeten zoeken, want toen ik mijn auto kocht zat er alleen een fles met prut en een compressor bij de auto geleverd. Daar begin je niet zoveel mee naar mijn idee.

Laatst bewerkt:
Vriend van me heeft een Porsche, nou ja, een Boxter... Als die een lekke band heeft en de thuiskomer monteert kan je als bijrijder met een compleet wiel op schoot verder. Geen van de wielen past in de thuiskomerbak.

Thuiskomertje is wel een goed compromis; hoe vaak heb je nog een lekke band? en dat stukje sukkelen met max 80 km/u gaat ook nog wel.

Bij mijn S2000 past het thuiskomertje alleen op de voorwielen. Bij een lekke band achter moet er een voorwiel naar achteren en dan het thuiskomertje voorop. Gelukkig blijkt dan dan ook hier weer de vaak onbegrepen en vooral onbekende drang naar perfectie. Het lekke wiel past precies in de uitsparing in de koffer,bak maar niet waar de thuiskomer huist. En alleen met een platte band.

929V6 bedoelt meer dan het goedkoper is als er geen keuze is, maar altijd hetzelfde volwaardige reservewiel wordt toegevoegd.
Nee, ik bedoel dat het waarschijnlijk meer tijd en geld kost om bij elk reservewiel te bepalen of er wel of geen sticker op moet dan om er overal eentje op te plakken zoals Chef du SOS uitlegt.

Had onlangs een lekke band en was heel blij dat ik het "Notrad met de 80km/h-sticker" kon monteren, Deze had ik in 2017 bij een autosloper als z.g.a.n incl. krik gekocht. Heb er ca. een week zo mee rond gereden, ook met snelheden van 100 km/h, de auto bleef stabiel en koersvast. In mijn Golf 2, die ik in 1986 kocht lag al een Notrad in de kofferbak, in het instructieboekje stond destijds niet sneller als 80 km/h te rijden omdat deze auto geen ABS had en dan bij een noodstop de kans bestond het dunne loopvlak van het stilstaande Notrad er compleet af te slijpen.

Op mijn Polo zitten 5 identieke velgen/banden. Weliswaar de standaard gemonteerde maat, maar er is genoeg plaats voor

Bij mijn S2000 past het thuiskomertje alleen op de voorwielen. Bij een lekke band achter moet er een voorwiel naar achteren en dan het thuiskomertje voorop. Gelukkig blijkt dan dan ook hier weer de vaak onbegrepen en vooral onbekende drang naar perfectie. Het lekke wiel past precies in de uitsparing in de koffer,bak maar niet waar de thuiskomer huist. En alleen met een platte band.
er hangt onder mijn Landcruiser 200 V8 diesel een volwaardig reserve wiel 285x50x20 240km/u en ook erboven nog een extra dieseltank van 70 ltr dus ruimte genoeg.

Mijn Mégane heeft standaard 205/55 R16 als bandenmaat en het reservewiel is 195/65R15 (of toch iets in die richting). Dat is de maat waarmee de goedkoopste versie van die Mégane als standaardwiel geleverd word. Perfect veilig om hier 120 mee te rijden als het goed gemonteerd is maar toch plakt er ook een sticker van 80km/h op.

Dat doen autofabrikanten om zich in te dekken, want om correct te zijn dien ik mijn wielbouten op 110Nm aan te trekken, en je mag in het instructieboekje schrijven wat je wil, maar met het sleuteltje dat bij de auto bijgeleverd is kan ik niet weten of dat mijn wielbouten op het juiste aanhaalmoment staan.

In dat geval dient de fabrikant een momentsleutel bij in de auto te plaatsen en een duidelijke omschrijving van de procedure om een wiel te wisselen.

Heeft de garage waar de TS dan de auto gekocht heeft een fout gemaakt? Nee eigenlijk niet - want dat allemaal voorzien is wel heel veel gedoe, en ze hebben de auto van een prima reservewiel voorzien.

Heeft de TS gelijk? Ja want hij krijgt in zekere zin niet wat hij gevraagd heeft.

Anderzijds is de auto hier wel voorzien van een degelijk reservewiel dat toch veiliger is dan zo een smal kruiwagenwieltje, en kan je er met een gerust hart half Europa mee doorkruisen - als je geen 2de lekke band krijgt natuurlijk. Maar ook dat kruiwagenwieltje zou nog steeds een stuk interessanter zijn dan een herstelkitje met een pomp.

Ik was ook verbaasd toen ik laatst mijn reservewiel nodig had dat er een 80Km/u sticker op zit. Band heeft exact dezelfde maten als mijn winterbanden.

Gaat om een Skoda Octavia

Onderschat je kracht met een hefboom als een kruissleutel niet. Dat overstijgt met gemak de 110Nm. Vooral als iemand ook nog gaat staan springen op zo'n sleutel..

Terug
Bovenaan