Volvo XC60 | Nieuw: facelift 2025

Wouter82

Moderator

5zyy6aqb0a91.jpg


ugqycldbp5o6.jpg


hl4y5t5bv863.jpg


nrnyd4bbf1ts.jpg


h0bye0hb2neo.jpg


aiiymlib6j0t.jpg


iqqyihxbtvuh.jpg


elmyndebz7js.jpg


7wsy9xub4n5x.jpg


545yletbfbhr.jpg


icwy3tlbdsdw.jpg


[size=x-large]DÍT IS DE NIEUWE VOLVO XC60![/size]

PERFECT IN LIJN MET XC90. Volvo heeft het doek gehaald van een van zijn belangrijkste modellen: de nieuwe tweede generatie van de XC60! Gisteren dook al een zijaanzicht van de nieuwe Volvo XC60 op, een afbeelding die bevestigde wat we al wisten. Gooi de uitgaande XC60 in de blender met de XC90 en de nieuwe XC60 is geboren. Het is qua design een doorontwikkeling van zijn voorganger. Aan de achterzijde zien we opnieuw hoge lichtunits, exemplaren die nu ook horizontaal in de klep doorlopen zoals bij de V90. Net als de op stapel staande nieuwe generaties van de S60 en V60 staat de XC60 op het modulaire SPA-platform, een basis waar de hele 90-serie gebruik van maakt. De nieuwe 40-serie komt op een ander platform te staan, een basis die de naam CMA draagt. Volvo geeft de tweede generatie XC60 nieuwe veiligheidssystemen mee. Zo krijgt hij een uitgebreide versie van City Safety, een actief veiligheidssysteem dat in staat is bij snelheden van 50 tot 100 km/h een obstakel te ontwijken als automatisch remmen niet afdoende is. Dan is er Oncoming Lane Mitigation, eveneens een nieuw systeem voor de XC60. Het helpt aanrijdingen te voorkomen met voertuigen op de tegemoetkomende rijbaan. Tussen snelheden van 60 tot 140 km/h stuurt de XC60 automatisch terug naar de eigen rijbaan als die onbedoeld verlaten is. Tot slot is er Blind Spot Information System, dat de XC60 wegstuurt van obstakels in de dode hoek. Later dit jaar breidt Volvo de modellenfamilie uit met een nieuwe XC40 voor de 40-serie, een lijn waarvan we in de vorm van de 40.1 en 40.2 Concepts al twee voorproefjes te zien kregen.
 
Laatst bewerkt:
Eerste reactie is niet 1 van grote enthousiasme. Absoluut een mooie auto, maar dat R design is echt way to much. Nee, dan moet ik toch opmerken de Stelvio eleganter te vinden, ondanks dat ik groot fan ben van de nieuwe Volvo designtaal.
 
Mooie auto! Duidelijk een Volvo, maar ook duidelijk een '60' ipv een '90'. Veel meer in balans dan zijn voorganger ook.
 
Tja, hoe verrassend kan het nog zijn. Volledig in lijn met verwachtingen anno 2017: Elk model is een afgeleide.
 
Daar zal wel weer een tijd tegenaan te gluren zijn.

Het verbaast me niet dat het silhouet vrijwel het zelfde is. Profiel achterkant vind ik niet bijzonder geslaagd. Te breed van onderen, te smal van boven. Persoonlijk vind ik een vorm med wat breder in het midden en iets smallder onderaan net wat eleganter.

De profielen van zij achter en voor vind ik zeker gslaagd en het interieurs is ook eleganter. De oude had toch wel benhoorlijk oppervlakte met kunstof voor de passagierr.

Ben benieuwd of de auto iets meer zitruimte achterin heeft. Dat vond ik eigenlijk in alle 60 auto's wat krap.
 
Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen...
Ik had meer een mini-XC90 verwacht dan een facelift XC60...
 
Jammer van het doorlopen van de achterlichten op de achterklep. Iets teveel BMW gehalte. Dit vind ik ook een misser op de V90. Ik had liever hetzelfde gezien als de XC90.

Ik ben er nog niet uit wat ik van de motorkap moet vinden met al die lijnen. Wordt afwachten tot ik de auto in het echt zie.

Verder een goede mix van de oude XC60 en de nieuwe XC90. Ik ben benieuwd naar de technische specificaties.
 
Live @ Autosalon van Genève:

autosalon-geneve-2017-volvo-xc60-287092-800.jpg


autosalon-geneve-2017-volvo-xc60-287091-800.jpg


autosalon-geneve-2017-volvo-xc60-287093-800.jpg


autosalon-geneve-2017-volvo-xc60-287087-800.jpg


autosalon-geneve-2017-volvo-xc60-287086-800.jpg


autosalon-geneve-2017-volvo-xc60-287084-800.jpg


autosalon-geneve-2017-volvo-xc60-287083-800.jpg


autosalon-geneve-2017-volvo-xc60-287082-800.jpg


volvo-al-salone-di-ginevra-2017-61f4f5ee2a7dbffe38b3515c06e386e8.jpg


volvo-al-salone-di-ginevra-2017-d5adecd3650d6a3efeb19c081fede8e3.jpg


Meer foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/maart/42523-nieuwe-volvo-xc60-is-best-bewaarde-geheim
Volvo stand: https://www.omniauto.it/salone/ginevra2017/stand/1657/volvo

Het lijkt een mix van de oude XC60 en de XC90. Ziet er goed uit, maar Volvo speelt wel heel duidelijk op veilig.
 
Goed ding! Niet zo massief (en daardoor ietwat lomp) als de XC90, maar wel heel duidelijk nieuw. Ik kan alleen wel niet wachten op het moment dat al die sportpakketten niet meer modisch zijn. Prima als je een V10 twin-turbo intercharger power-motor hebt, maar het oogt wat sneu met een ratelende 2.0 diesel onder de kap.
 
RobEU zei:
Ik kan alleen wel niet wachten op het moment dat al die sportpakketten niet meer modisch zijn. Prima als je een V10 twin-turbo intercharger power-motor hebt, maar het oogt wat sneu met een ratelende 2.0 diesel onder de kap.

Ik was ooit ook zo ;) Nouja, nog steeds wel. Maar voor zover ik in bovenstaande foto's een onderscheid kan maken tussen RDesign (die blauwe en die witte, toch?) en non-RDesign (die grijze), gaat mijn voorkeur hier toch wel naar het eerste uit. Al moeten ze die postkoetswielen wel even netjes aan de rechtmatige eigenaren teruggeven.

Audi pakt het ook wel slim aan met s-Line pakketjes. Waar de vorige A4 met normale velgen en halogeenlampjes eigenlijk puurder en dus mooier van vorm was dan de S-Line, is de huidige A4 zonder S-Line zo volslagen anoniem dat het niet grappig meer is.
 
[D2] zei:
RobEU zei:
Ik kan alleen wel niet wachten op het moment dat al die sportpakketten niet meer modisch zijn. Prima als je een V10 twin-turbo intercharger power-motor hebt, maar het oogt wat sneu met een ratelende 2.0 diesel onder de kap.

Ik was ooit ook zo ;) Nouja, nog steeds wel. Maar voor zover ik in bovenstaande foto's een onderscheid kan maken tussen RDesign (die blauwe en die witte, toch?) en non-RDesign (die grijze), gaat mijn voorkeur hier toch wel naar het eerste uit. Al moeten ze die postkoetswielen wel even netjes aan de rechtmatige eigenaren teruggeven.

Audi pakt het ook wel slim aan met s-Line pakketjes. Waar de vorige A4 met normale velgen en halogeenlampjes eigenlijk puurder en dus mooier van vorm was dan de S-Line, is de huidige A4 zonder S-Line zo volslagen anoniem dat het niet grappig meer is.

Haha, ja de wielen op de blauwe zijn inderdaad enorm. Wat vind je in dit geval dan mooier bij de R-Design? Ik moet zeggen dat het verschil minder groot is dan bij bijvoorbeeld de V40, voor zover ik kan oordelen op basis van deze foto's. Maar het blijft wat ongepast ogen, in mijn ogen. Alsof iemand met obesitas een joggingbroek draagt. Same story bij de XC90 overigens. Die kun je ook krijgen met zwarte wielkastranden, en daardoor oogt 'ie al een stuk stoerder, maar ook vriendelijker. Minder asociaal.

Die Audi's kan ik zo eigenlijk niet voor de geest halen om eerlijk te zijn, maar heel veel merken doen dit tegenwoordig. An sich is het goed dat merken hier rekening mee houden bij het ontwerpen van de auto's, zodat het minder 'erop geplakt' oogt, zoals bij de E60 en E90, maar ook W204. Maar ik kan die schreeuwerigheid, zeker in het geval van lullige motoren, niet waarderen.
 
Na een nachtje erover slapen, ben ik over mijn eerste ontgoocheling heen...
De nieuwe XC60 is een evolutie van de huidige, maar hij past weer in het gamma en kan weer mee met zijn tijd.
En aangezien hij tot vandaag een van de best verkopende SUV's is in zijn klasse was de voorzichtige aanpak de meest logische.

Natuurlijk speelt hier ook enige extra-betrokkenheid want over pakweg 2 jaar zal het voor de vervanging van de bedrijfsTourer ongetwijfeld gaan tussen een CR-V (bij gebrek aan Accord-opvolger in het Honda-gamma), deze XC60 en... de Kia Stinger ;)
 
Hele mooie wagen. Zou ik persoonlijk zeker als lease optie kunnen overwegen komend jaar, maar dan moet de prijs wel meevallen :).

Als ik nu op de site van Volvo kijk begint de huidige XC60 bij € 51 075, terwijl de V90 bijvoorbeeld al voor € 48 995 in de lijst staat. Wellicht snap ik de nummering niet helemaal, maar ik zou persoonlijk de V90 hoger in de pikorde plaatsen.
 
Mooie wagen en zal ongetwijfeld goed gaan verkopen. Ik hoop dat Volvo hiermee ook weer succes heeft in de USA want de verkopen zijn daar weer op zijn retour en toch een belangrijke markt voor Volvo. Exterieur en interieur is goed voor elkaar met deze nieuwe XC60, derde oplopende zijruitje vind ik persoonlijk niet fraai, en ontsierd m.i. ook de V90, maar goed dat zijn details.
 
@ravie
De huidige begint in BE bij 37000 terwijl de V90 bij 42000 begint.
En in de reclame hanteert men voor het uitloopmodel een fenomenale korting met vanafprijzen die beginnen bij 31000 EUR.
 
Ravvie zei:
Hele mooie wagen. Zou ik persoonlijk zeker als lease optie kunnen overwegen komend jaar, maar dan moet de prijs wel meevallen :).

Als ik nu op de site van Volvo kijk begint de huidige XC60 bij € 51 075, terwijl de V90 bijvoorbeeld al voor € 48 995 in de lijst staat. Wellicht snap ik de nummering niet helemaal, maar ik zou persoonlijk de V90 hoger in de pikorde plaatsen.

Lang leven het energielabel. Je zou eigenlijk moeten kijken hoe de verhoudingen zijn als je de Netto Catalogus Prijs pakt.
 
Zafi18 zei:
Ravvie zei:
Hele mooie wagen. Zou ik persoonlijk zeker als lease optie kunnen overwegen komend jaar, maar dan moet de prijs wel meevallen :).

Als ik nu op de site van Volvo kijk begint de huidige XC60 bij € 51 075, terwijl de V90 bijvoorbeeld al voor € 48 995 in de lijst staat. Wellicht snap ik de nummering niet helemaal, maar ik zou persoonlijk de V90 hoger in de pikorde plaatsen.

Lang leven het energielabel. Je zou eigenlijk moeten kijken hoe de verhoudingen zijn als je de Netto Catalogus Prijs pakt.

Net de Autozeitung gehaald, met hierin opgenomen een bericht (uiteraard!) over de nieuwe XC60 en de Duitse vanafprijzen, dat is schrikken. In Duitsland (vlgs Autozeitung) wordt de instapper maar liefst Euro 6.000,-- duurder dan van het uitgaande model.... .

T5AWD Euro 51.000
T6AWD Euro 55.500
T8 Twin Engine AWD Euro 69.270
D4 AWD 48.050 (Euro 6.000 meer dan het vergelijkbare voorganger model in Momentum trim)
D5 AWD 52.600

Dan zal in Nederland de vanafprijs voor de D4 wel ergens rond de 56/58K, met wat leuke extra's dan denk ik snel ergens in de 75k/80k en de duurdere modellen zullen dan wel ergens uitkomen in de 70K/85K range, vlgs Autozeitung erg zelfbewuste prijzen.
 
[size=medium]Nieuwe Volvo XC60 vanaf 58.995 euro[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 31 maart 2017 • Tekst: Bob Kroese[/size]

De prijzen van de nieuwe Volvo XC60 zijn bekend. De vanafprijs bedraagt 58.995 euro, bestellen kan per direct.

Volvo neemt vanaf nu bestellingen aan voor de nieuwe XC60. De prijzen beginnen bij 58.995 euro, voor de T5 benzine-uitvoering. Deze 2,0 liter turbomotor heeft een vermogen van 254 pk en drijft standaard de voorwielen aan, maar 4WD is ook verkrijgbaar. Als je meer vermogen wilt dan is er de T6 met 320 pk, standaard met vierwielaandrijving. De nieuwe XC60 is er ook als T8 plug-in hybride, het dieselaanbod omvat de D4 met 190 pk en de 235 pk sterke D5. Een automatische versnellingsbak is op elke motor standaard.

Volvo biedt drie uitvoeringen aan: Momentum, R-Design en Inscription. De standaarduitrusting is al zeer omvangrijk. Zo krijg je op elke XC60 een pakket met actieve rijhulpsystemen, airconditioning met climate control, keyless entry, sfeerverlichting in het interieur, een multimediasysteem met 9 inch aanraakscherm en tien luidsprekers, 18 inch lichtmetalen wielen en led-koplampen. De R-Design voegt daar sportieve elementen zoals een rijstandenknop, een sportonderstel, 19 inch lichtmetalen wielen en sportieve aankleding van in- en exterieur aan toe. De Inscription-uitvoering legt de nadruk op luxe, lederen bekleding, stoelverwarming en dat soort fijne extra’s.

De nieuwe XC60 staat in de zomer bij de dealers.

T5 254 pk Momentum 58.995 euro
T5 254 pk R-Design 61.895 euro
T5 254 pk Inscription 63.495 euro
4WD + 4.000 euro
T6 320 pk 4WD Momentum 70.995 euro
T6 320 pk 4WD R-Design 73.895 euro
T6 320 pk 4WD Inscription 75.495 euro
T8 407 pk 4WD Momentum 68.195 euro
T8 407 pk 4WD R-Design 70.695 euro
T8 407 pk 4WD Inscription 72.295 euro
D4 190 pk 4WD Momentum 62.995 euro
D4 190 pk 4WD R-Design 65.895 euro
D4 190 pk 4WD Inscription 67.495 euro
D5 235 pk 4WD Momentum 68.995 euro
D5 235 pk 4WD R-Design 71.895 euro
D5 235 pk 4WD Inscription 73.495 euro

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/maart/42660-nieuwe-volvo-xc60-vanaf-58-995-euro
 
Volvo-XC60-fotoshowBig-fcdccf20-1010333.jpg


Rare achterkant. Heb de XC60 nooit echt mooi gevonden en deze nieuwe kan mij ook niet echt bekoren. Een V90 is goedkoper en mooier, en voor dit geld kun je zelfs een 5-Serie Touring kopen.
 
Persoonlijk ben ik niet kapot van het nieuwe design van Volvo, vind de V90 juist helemaal niets met die schuine achterzijde, kan zo voor een Audi doorgaan. Deze XC60 vind ik wel een verbetering ten opzichte van het huidige model, achterlichten vind ik niet echt fraai, interieur zeer fraai.
 
[size=medium]Meer dieselkeuze Volvo XC60[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 17 april 2018 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Volvo voegt de D3 en D4 dieselversies toe aan het assortiment van de XC60. De vanafprijs zakt daardoor naar 54.995 euro.

Volvo breidt het motoraanbod van de XC60 uit met de D3 en D4 dieselversies. Beide hebben dezelfde 2.0 viercilinder dieselmotor als de al leverbare D5, maar dan met minder vermogen. De D3 moet het met 150 pk doen, terwijl de D4 190 pk produceert. Die laatste is gekoppeld aan een achttraps automaat en kan optioneel worden uitgerust met vierwielaandrijving. De D3 is altijd handgeschakeld en voorwielaangedreven.

Per direct breidt Volvo ook de standaarduitrusting van de XC60 uit. Volvo on Call met driejarig data-abonnement en smartphone-app is nu altijd standaard, net als elektrisch inklapbare spiegels. Nieuw op de optielijst is een Harman Kardon audiosysteem met 660 watt muziekvermogen en vijftien luidsprekers. Het is een meer betaalbare optie (1.060 euro) naast de al bestaande muziekinstallatie van Bowers & Wilkins (3.330 euro) .

De nieuwe dieselversies zijn verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Momentum, R-Design en Inscription. Je vindt de prijzen hieronder in de tabel. De XC60 D3 en D4 zijn per direct te bestellen.

Prijzen nieuwe dieselversies Volvo XC60
D3 150 pk Momentum 54.995 euro
D3 150 pk R-Design 58.495 euro
D3 150 pk Inscription 59.995 euro
D4 190 pk aut. Momentum 59.995 euro
D4 190 pk aut. R-Design 63.495 euro
D4 190 pk aut. Inscription 64.995 euro
4WD + 4.000 euro

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/april/44742-meer-dieselkeuze-volvo-xc60
 
Wel raar dat ze de D3 enkel handgeschakeld verkopen. Alhoewel ik een handbak altijd zou prefereren boven een automaat maakt het de D3 eigenlijk geen optie voor deze auto. Zonde want dat is een prima motor.
 
Nieuw leveringsprogramma:

T5 Geartronic Momentum Pro € 61.495
T5 Geartronic R-Design € 65.995
T5 Geartronic Inscription € 65.995
T5 Geartronic AWD Momentum Pro € 65.495
T5 Geartronic AWD R-Design € 69.995
T5 Geartronic AWD Inscription € 69.995
T8 Twin Engine Momentum Pro € 71.495
T8 Twin Engine R-Design € 75.995
T8 Twin Engine Inscription € 75.995
T8 Twin Engine Polestar Engineered € 84.995
D4 Geartronic Momentum Pro € 62.995
D4 Geartronic R-Design € 67.495
D4 Geartronic Inscription € 67.495
B4 Geartronic AWD Momentum Pro € 66.995
B4 Geartronic AWD R-Design € 71.495
B4 Geartronic AWD Inscription € 71.495
 
vdmykohbjjkr.jpg


4b3yyz8bzgor.jpg


zdpyto4bfxdx.jpg


hozyyn0bhozm.jpg


Volvo voert een modeljaarupdate door op de in 2017 gepresenteerde XC60. De SUV krijgt onder meer het nieuwe Android-infotainmentsysteem, maar wordt ook op uiterlijk vlak vernieuwd.

De volledig elektrische Volvo XC40 Recharge was de eerste auto van Volvo die van het nieuwe, op Android-draaiende infotainmentsysteem was voorzien, een systeem dat in de Polestar 2 debuteerde. Volvo brengt het nieuwe infotainmentsysteem nu ook naar de S90, V90, V90 Cross Country én naar de XC60. Maar er is meer.

De XC60 profiteert namelijk ook van een op detailniveau vernieuwd uiterlijk. De inmiddels zo'n vier jaar oude SUV krijgt een nieuwe grille, een vernieuwde voorbumper én Volvo brengt nieuwe lakkleuren en nieuwe lichtmetalen wielen naar de concurrent van auto's als de BMW X3 en Audi Q5. Opvallend is dat Volvo afbeeldingen meelevert van een XC60 P8 Recharge zonder zichtbare uitlaatpijpen, al betreft dit waarschijnlijk 'gewoon' de plug-in hybride variant. Daarnaast stelt Volvo nieuwe materialen beschikbaar voor de afwerking van het interieur, waaronder de stoffen City Weave-bekleding die we onder meer van de Polestar 2 kennen. Meer onderhuids nieuws komt in de vorm van vernieuwde veiligheidssystemen. De XC60 krijgt, net als de S90 en V90, vernieuwde radars, camera's en sensoren.

Uitgebreide details zijn er nog niet. Wel zegt Volvo dat de XC60 van modeljaar 2022 vanaf mei van de band loopt. Prijzen en uitgebreide specificaties voor de Nederlandse markt volgen in een later stadium. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/modeljaarupdate-voor-volvo-xc60/

Alle foto's: https://www.netcarshow.com/volvo/2022-xc60/
 
Live @ Auto Shanghai:

G7QSPEO3R89U0008NOS.jpg


G7QSPEO4R89U0008NOS.jpg


G7QSPEO6R89U0008NOS.jpg


G7QSPEO7R89U0008NOS.jpg


G7QSPEO8R89U0008NOS.jpg


G7QSON2FR89U0008NOS.jpg


97 foto's: https://auto.163.com/photoview/R89U0008/210906.html#p=G7QSPEO4R89U0008NOS
 
MY2022 gaat in Mei in productie. Iemand enige info wanneer hij in NL te zien zal zijn?
 
Er stonden hier nog geen foto's van de XC60 facelift met 'sportief' ogende accenten, in Nederland gelijk aan de Plus, Ultimate en Polestar Engineered uitvoeringen. Hier foto's van een Chinese XC60:

20210721135_8866832_11.jpg


20210721136_8866833_11.jpg


20210721140_8866837_11.jpg


20210721137_8866835_11.jpg


20210721189_8866887_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/4340/

Plug-in Hybrid

202108205_8932732_11.jpg


202108204_8932731_11.jpg


202108206_8932733_11.jpg


202108202_8932730_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5274/
 
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Absoluut een mooie auto, maar dat R design is echt way to much. Nee, dan moet ik toch opmerken de Stelvio eleganter te vinden, ondanks dat ik groot fan ben van de nieuwe Volvo .
Snap absoluut niet wat er "mis is" aan de XC60 R-Design. Bezit er zelf een en ervaar dagelijks juist alle voordelen van de aanwezige accessoires op dit model. Vindt zelf de Inscriptum net iets teveel chroom/blingbling hebben, de R-design is aan de buitenkant iets ingetogener.
 
Kleine facelift en groter scherm van het infotainmentsysteem.

xfrg6u64m74znb_1200.jpg


b6wnnl82umo7fv_1200.jpg


n8aiu6b6needt1_1200.jpg


gwlts1djeocj7n_1200.jpg


0nvkizcgmlu55m_1200.jpg


9vj2aglnqz3n6d_1200.jpg


zqsgb3hwsi5y7n_1200.jpg


AandrijflijnVermogenUitvoeringVanafprijs
T6 AWD Plug-in Hybrid350 pkEssential€61.995
T6 AWD Plug-in Hybrid350 pkCore€65.995
T6 AWD Plug-in Hybrid350 pkBusiness Edition€66.995
T6 AWD Plug-in Hybrid350 pkPlus€70.995
T6 AWD Plug-in Hybrid350 pkBlack Edition€73.495
T6 AWD Plug-in Hybrid350 pkUltra€75.995
T6 AWD Plug-in Hybrid350 pkUltra Black Edition€77.995
T8 AWD Plug-in Hybrid455 pkPlus€73.995
T8 AWD Plug-in Hybrid455 pkPlus Black Edition€76.495
T8 AWD Plug-in Hybrid455 pkUltra€78.995
T8 AWD Plug-in Hybrid455 pkUltra Black Edition€80.995
T8 AWD Plug-in Hybrid455 pkPolestar Engineered€86.995

 
Dat scherm lijkt wel een soort van op het dashboard geplakt. Echt een noodoplossing. Ik rij in de MY2024 met een kleiner scherm maar dat zit nog netjes er tussenin.
 
Terug
Bovenaan