Dat valt te bezien. Ja, er zit veel meer (gevoelige) randapparatuur in de hedendaagse Volvo’s dan de 940/850/V70 van 20-30 jaar geleden, maar waarom zouden de blokken het niet meer redden? De B3 is niet bepaald een blik dat thermisch heel zwaar belast wordt.
Ik denk dat het koffiedik kijken is en bovenal van ontzettend veel factoren en een portie geluk afhangt. Als je die 3 ton er in 5 jaar bij zet, een rustige anticiperende rijstijl hebt, punctueel onderhoud laat uitvoeren en dan vooral de oliewissels, de motor netjes warm rijdt zal je het prima halen. Ga je er 30 jaar over doen en rijd je veel korte stukken, rij je alsof je ‘m gestolen hebt en neem je het niet zo nauw met de onderhoudsintervallen - not a chance…
Ik ga zelf ook voor de 400.000km, rij 25.000km per jaar, staat nu bijna op 100k km, maar dat is dan met een 2.5 4-cilinder met hybride ondersteuning. Ik geef het een grote kans dat ik dat ga halen hoor.