Volvo V40 D4 of Citroën DS5 2.0 HYBRID4

A

Anoniem

Guest
Beste autokenners,

Het is tijd voor een andere auto en ben al tijdje opzoek naar een leuke diesel. Zoek een occasion tussen de 10000 en 15000.
Ik had meerdere modellen/merken op het oog maar heb het nu beperkt tot een V40 D4 (R-Design) en een Citroën DS5 HYBRID4.
Ik vind de DS5 echt een prachtige auto maar lees ook wat slechtere reviews over. En weet ook niet hoe het met onderhoud van een HYBRID is tegenover een normale diesel.
Als ik op mijn eigen research uit moet gaan lijkt de V40 en de zuinigere en betrouwbaardere auto.

Nu zou ik graag van jullie willen weten welke van de 2 meest betrouwbare auto is.
Welke van de 2 zouden jullie kiezen ?

De DS5 is inderdaad een mooie auto, maar ik zou eerder voor een gewone diesel gaan dan voor de Hybride je hebt ze ook met 160 of 180 pk.

D4 heeft ook heel veel gezeik gehad wat betreft de EGR klep. Zou dus eigenlijk geen van beide kiezen. Rij je zoveel dat een diesel, met eventuele pech reparaties, uitkomt?

Ik rijd niet heel veel, zit tegen 30.000 per jaar en een diesel komt goedkoper uit als er niks geks qua onderhoud gebeurt.

Heeft iemand toevallig ervaring met 1 van de auto's?
Komt dat EGR probleem wat Kadett zegt vaak voor bij de V40?

zombies zei:
De DS5 is inderdaad een mooie auto, maar ik zou eerder voor een gewone diesel gaan dan voor de Hybride je hebt ze ook met 160 of 180 pk.

Ja, je hebt gelijk ik denk ook dat een gewone diesel beter is qua onderhoudskosten dan een HYBRID

KadettRT zei:
D4 heeft ook heel veel gezeik gehad wat betreft de EGR klep. Zou dus eigenlijk geen van beide kiezen. Rij je zoveel dat een diesel, met eventuele pech reparaties, uitkomt?

Allemaal onder garantie vervangen destijds. ;) En als je nog een eerste gen klep hebt krijg je gewoon nog een verbeterde versie van de dealer.

Volvo V40 D4. (y) juweel van een diesel.

in plaats van de ds5. kunt u geld besparen door een c5 of 508 te kopen. ik zelf vind de 508 veel mooier dan de ds5( zeker na de facelift)

+ ze xijn veel ruimer dan een v40 en ds5.

Nico GTR zei:
KadettRT zei:

Allemaal onder garantie vervangen destijds. ;) En als je nog een eerste gen klep hebt krijg je gewoon nog een verbeterde versie van de dealer.

Volvo V40 D4. (y) juweel van een diesel.

Nuttige info (y) . Ik begin toch steeds meer te denken dat de V40 de beste keus tussen de twee is.
Maar blijf toch twijfelen doordat ik de DS5 echt een heel mooie auto vind.

snelle willy zei:
in plaats van de ds5. kunt u geld besparen door een c5 of 508 te kopen. ik zelf vind de 508 veel mooier dan de ds5( zeker na de facelift)

508 is ook leuk maar schiet te kort qua vermogen vergeleken met V40 of DS5 . Niet dat ik telkens hard wil rijden maar toch wel lekker gevoel om te weten dat de pk's er zijn als je ze nodig hebt.

Cartman zei:
snelle willy zei:

508 is ook leuk maar schiet te kort qua vermogen vergeleken met V40 of DS5 . Niet dat ik telkens hard wil rijden maar toch wel lekker gevoel om te weten dat de pk's er zijn als je ze nodig hebt.
Te kort qua vermogen? Je hebt een 2.0 met 180pk, een 2.2 met 200pk en ook een hybride. Dus nee die vlieger gaat niet op.

zombies zei:
Cartman zei:
snelle willy zei:

Te kort qua vermogen? Je hebt een 2.0 met 180pk, een 2.2 met 200pk en ook een hybride. Dus nee die vlieger gaat niet op.

Je hebt gelijk, excuses. Ik wist het niet ;)
Heb net gekeken op marktplaats. Best een klein aanbod . Maar 8 auto's en de auto's met nap zitten allemaal tegen 2 ton of hoger. Maar zoals ik al zei wel een leuk auto.

Cartman zei:
zombies zei:
Cartman zei:
snelle willy zei:

Je hebt gelijk, excuses. Ik wist het niet ;)
Heb net gekeken op marktplaats. Best een klein aanbod . Maar 8 auto's en de auto's met nap zitten allemaal tegen 2 ton of hoger. Maar zoals ik al zei wel een leuk auto.
Kijk eens op gaspedaal.nl meer aanbod dan op marktplaats.

Hoi,

De v40 is echt top om mee te rijden. Leuke hatchback die snel en zuinig is! Alleen opletten voor je hoofd als je instapt(ben 1,80+) en ja over de looks bij de DS5.. Net als bij dames moet je ook kijken naar wat eronder schuilt en de verstandige keuze maken en niet nadenken met je .... :LOL::p anwb bij de D4: Ware schoonheid zit van binnen haha.

Succes met je zoektocht, ik zou echt voor de V40 gaan omdat het degelijke auto's zijn en een R design het ook wel lekker afmaakt. De DS5 ziet er ook heel mooi uit. Kan je leven met de looks van een v40 dan zou ik die lekker kiezen joh.

snelle willy zei:

Mee eens, alleen zijn die auto's wat zwaarder en dat gaat echt heel hard qua wegenbelasting in Nederland, is echt absurd. Met de E39 zit ik nu op 1632 eu per jaar vanwege het gewicht.

speedtouch zei:
wat vind je hier van, met een prima motor?:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/508/43473213
Een 2.0 diesel met 136 pk, die is volgens mij nooit via de reguliere kanalen aangeboden in Nederland (het is ook een import-auto zie ik). Dat is dan op zich wel grappig.

@TS: Het je al met de auto's gereden?

Ik zou die DS5 Hybrid4 laten staan. Dat baseer ik op mijn ervaring met de 508 hybrid4, die hetzelfde onderstel heeft en dezelfde aandrijflijn. Het heeft op papier 200 pk, maar die voel je er niet aan af. Maar veel irritanter is dat het ding gekoppeld is aan een gerobotiseerde handbak, dus een handbak waarbij het koppelingspedaal vervangen is door een elektronisch kaboutertje. Het schakelt traag en lomp en op momenten dat je het niet wilt.

Daarnaast neemt het accupakket van de hybride best wel veel ruimte in beslag, daar moet je ook geen probleem mee hebben.

Ergo, als het een DS5 moet zijn ga dan op zoek naar een met een normale aandrijflijn. Dan loop je vermoed ik wel tegen het probleem aan dat er niet zoveel aanbod is. Dat is naar mijn verwachting met de V40 D4 heel anders, dat lijkt mij dan ook commercieel gezien de betere keus. Los daarvan is de V40 veel leuker om te rijden als je het mij vraagt. Een DS5 is net als broer 508 gewoon een groter segment auto. Dat rijdt wellicht een tandje comfortabeler (al vond ik de 508 op dat vlak niet indrukwekkend), maar zeker niet leuker.

Best een lastige keus. De Volvo had volgens mij wat problemen met de EGR klep en bij de DS5 hoor je over kleine elektrische problemen, de 2.0 HDI motor is heel solide. De DS5 vind ik leuk vanwege de hele bijzondere en luxe styling, nadeel is dat hierdoor niet alles even handig is, het uitzicht is niet geweldig, je rijdt wel heel exclusief en in een hele bijzondere auto. Een DS 5 koop je echt met je hart.

Dat doe je bij de Volvo niet, maar de auto staat bekend als een fijne rijders auto, de auto is voor een Volvo vrij hard geveerd. En er is heel veel aanbod. De DS5 is ook hard geveerd, de bandenmaat heeft hier ook veel invloed op, verstandig is om met beide auto's proef te rijden. Dan kun je zelf uitmaken welke auto je het meeste aanspreekt.

Er staan nu in totaal 5 DS5'en te koop zonder hybride tegenover 267 Volvo's D4.

zombies zei:

volgens mij heeft de topcistarter er maar 1 nodig ;) overigens vind ik binnen no-time een 20-tal niet hybride diesel DS5'en in Nederland te koop staan. Denk als ik nog wat meer sites kijk nog veel meer.

De V40 is een wat meer rationele keuze. Ik heb alleen met de D2 gereden een tijdje geleden van die van een collega en die was echt heel traag. Binnen wel mooi afgewerkt, reed ook prettig. Ruimte vond ik wel echt een minpunt, behoorlijk krap op de achterbank en kofferuimte is ook maar zozo.
En heel eerlijk gezegd deed de auto mij niet zo heel veel en zelf zou ik hem niet snel op mijn shortlist zetten. Het is gewoon echt een prima vervoersmiddel om van A naar B te gaan, kan er niet heel veel op aanmerken behalve dan dat de D2 echt heel traag is, maar een D4 moet toch meer dan prima zijn. Qua looks is het ook gewoon in orde, ik kan mij voorstellen dat voor veel mensen dit dé ideale auto is.

De DS5 is veel minder perfect qua ergonomie en ook qua looks veel meer uitgesproken. Persoonlijk trekt mij dat veel meer, zeker in een fraaie kleur en uitvoering! Leven is te kort om saaie auto's te rijden :p

Kortom, ga zelf proefrijden en kies waar je jezelf het prettigst bij voelt (y)

AsconaGT zei:
zombies zei:

volgens mij heeft de topcistarter er maar 1 nodig ;) overigens vind ik binnen no-time een 20-tal niet hybride diesel DS5'en in Nederland te koop staan. Denk als ik nog wat meer sites kijk nog veel meer.

De V40 is een wat meer rationele keuze. Ik heb alleen met de D2 gereden een tijdje geleden van die van een collega en die was echt heel traag. Binnen wel mooi afgewerkt, reed ook prettig. Ruimte vond ik wel echt een minpunt, behoorlijk krap op de achterbank en kofferuimte is ook maar zozo.
En heel eerlijk gezegd deed de auto mij niet zo heel veel en zelf zou ik hem niet snel op mijn shortlist zetten. Het is gewoon echt een prima vervoersmiddel om van A naar B te gaan, kan er niet heel veel op aanmerken behalve dan dat de D2 echt heel traag is, maar een D4 moet toch meer dan prima zijn. Qua looks is het ook gewoon in orde, ik kan mij voorstellen dat voor veel mensen dit dé ideale auto is.

De DS5 is veel minder perfect qua ergonomie en ook qua looks veel meer uitgesproken. Persoonlijk trekt mij dat veel meer, zeker in een fraaie kleur en uitvoering! Leven is te kort om saaie auto's te rijden :p

Kortom, ga zelf proefrijden en kies waar je jezelf het prettigst bij voelt (y)
Ja maar dat zijn niet de dikke diesel versie, hij wil een D4 dus dan ga je niet voor een instap diesel bij een DS5.
Maar ik vind dat zwevende console met dat jaren 80 toetsenbord echt een aanfluiting in zo'n dure auto.

Die zwevende console met die jaren '80 knopjes functioneert top. Sowieso is de V40 een heel prettig te bedienen auto. Je kunt vanaf het stuur nagenoeg het volledige infotainment bedienen. Diverse auto's in zijn segment hebben dat niet, of in heel beperkte mate. De DS5 is een PSA-product, dus minder goed op dat vlak. Sterker, voor mij tot dusver een reden om nooit iets uit die stal te kiezen.

D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:
Die zwevende console met die jaren '80 knopjes functioneert top. Sowieso is de V40 een heel prettig te bedienen auto. Je kunt vanaf het stuur nagenoeg het volledige infotainment bedienen. Diverse auto's in zijn segment hebben dat niet, of in heel beperkte mate. De DS5 is een PSA-product, dus minder goed op dat vlak. Sterker, voor mij tot dusver een reden om nooit iets uit die stal te kiezen.
Voor die paar keer per jaar dat je dat gebruikt, het vreselijk console zou voor mij een reden zijn om de V40 de laten staan, je kijkt er iedere keer tegen aan terwijl je het inverhouding veel minder gebruikt. Maar het is aan de TS om te kijken wat hij mooi vind handig vind.

zombies zei:
Voor die paar keer per jaar dat je dat gebruikt, het vreselijk console zou voor mij een reden zijn om de V40 de laten staan, je kijkt er iedere keer tegen aan terwijl je het inverhouding veel minder gebruikt. Maar het is aan de TS om te kijken wat hij mooi vind handig vind.
Zeker. Maar dat je die knoppen 'een paar keer per jaar gebruikt' lijkt mij een heel verkeerde voorstelling van zaken. Die knoppen sturen een aantal van de belangrijkste functies in het interieur aan. Of is het heel raar dat ik elke rit wel liedjes, telefoonnummers, radiostations, navigatiebestemming of boardcomputerfuncties opzoek? :confused:

zombies zei:
Zeker. Maar dat je die knoppen 'een paar keer per jaar gebruikt' lijkt mij een heel verkeerde voorstelling van zaken. Die knoppen sturen een aantal van de belangrijkste functies in het interieur aan. Of is het heel raar dat ik elke rit wel liedjes, telefoonnummers, radiostations, navigatiebestemming of boardcomputerfuncties opzoek? :confused:
Ja dat is raar als je dat op zo'n ouderwetse manier doet, maar iedereen roept altijd dat het nooit gebruikt word en nu opeens wel.

zombies zei:
zombies zei:
Ja dat is raar als je dat op zo'n ouderwetse manier doet, maar iedereen roept altijd dat het nooit gebruikt word en nu opeens wel.
Ouderwets? Wat is dan volgens jou modern? Praten tegen je auto? Ik weet niet hoeveel ervaring jij daarmee hebt, maar ik probeer van tijd tot tijd de spraakbesturing wel te gebruiken. En ik ervaar het vooralsnog als verre van intuïtief, traag en omslachtig. Misschien dat Mercedes het goed voor elkaar heeft, maar in auto's van lager allooi is dit gewoon nog niet het geval. Bovendien, ga je dat ook gebruiken als je auto vol zit met (kletsende) passagiers? Ik denk 't niet.

En "Iedereen"...? Als ik de discussies zie over bijvoorbeeld iDrive van BMW, of als autojournalisten nieuwe auto's zie reviewen, constateer ik juist dat een goede ergonomie en intuitieve bediening nog steeds hoog gewaardeerd wordt. In ieder geval wel door mensen die veel kilometers maken en/of hun auto deels ook als verlengstuk van hun werkplek beschouwen. Ik kan me voorstellen dat dit je wat minder boeit als je een auto voornamelijk gebruikt voor boodschappen en vakantietjes. Maar volgens mij heeft de topic starter de auto wat vaker nodig.

EDIT: Voor de duidelijkheid, het zijn in de V40 niet zozeer die 'telefoontoetsen' die je gebruikt hoor. Die zijn alleen nuttig als je een adres of een zoekterm wilt invullen. Wat ik aan de V40 goed vind betreft met name het feit dat je alles vanaf het stuur kunt bedienen en dat je door alle menu's kunt navigeren met een simpele draai-/drukknop.

zombies zei:
zombies zei:
Ouderwets? Wat is dan volgens jou modern? Praten tegen je auto? Ik weet niet hoeveel ervaring jij daarmee hebt, maar ik probeer van tijd tot tijd de spraakbesturing wel te gebruiken. En ik ervaar het vooralsnog als verre van intuïtief, traag en omslachtig. Misschien dat Mercedes het goed voor elkaar heeft, maar in auto's van lager allooi is dit gewoon nog niet het geval. Bovendien, ga je dat ook gebruiken als je auto vol zit met (kletsende) passagiers? Ik denk 't niet.

En "Iedereen"...? Als ik de discussies zie over bijvoorbeeld iDrive van BMW, of als autojournalisten nieuwe auto's zie reviewen, constateer ik juist dat een goede ergonomie en intuitieve bediening nog steeds hoog gewaardeerd wordt. In ieder geval wel door mensen die veel kilometers maken en/of hun auto deels ook als verlengstuk van hun werkplek beschouwen. Ik kan me voorstellen dat dit je wat minder boeit als je een auto voornamelijk gebruikt voor boodschappen en vakantietjes. Maar volgens mij heeft de topic starter de auto wat vaker nodig.

EDIT: Voor de duidelijkheid, het zijn in de V40 niet zozeer die 'telefoontoetsen' die je gebruikt hoor. Die zijn alleen nuttig als je een adres of een zoekterm wilt invullen. Wat ik aan de V40 goed vind betreft met name het feit dat je alles vanaf het stuur kunt bedienen en dat je door alle menu's kunt navigeren met een simpele draai-/drukknop.
Als je de reacties leest bij bijvoorbeeld Peugeot met de i-cockpit roepen er altijd een hoop dat je het toch nooit gebruikt en dat het allemaal zwaar overdreven is.
Ik vind dan ook alleen die knoppen vreselijk, het ziet er uit als een jaren 80 telefoon en dat in zo'n moderne auto. Maar een hoop functie die jij noemt kan je ook simpel met een knop aan het stuur bedienen.

Ik heb ervaring met de D4. Een hele fijne auto. Die harde vering vind ik erg meevallen. Gekocht met 190.000 km, nu 240.000 km op de teller en nog geen storingen gehad, alleen onderhoud.

zombies zei:
Als je de reacties leest bij bijvoorbeeld Peugeot met de i-cockpit roepen er altijd een hoop dat je het toch nooit gebruikt en dat het allemaal zwaar overdreven is.
Het is dan ook een dermate irritant systeem om mee te werken dat het met dat 'nooit gebruiken' vanzelf wel goed komt ja ;) Maar serieus: Alles went natuurlijk, maar zo'n systeem is er om de mensen te dienen en niet andersom, lijkt me.

zombies zei:
Ik vind dan ook alleen die knoppen vreselijk, het ziet er uit als een jaren 80 telefoon en dat in zo'n moderne auto. Maar een hoop functie die jij noemt kan je ook simpel met een knop aan het stuur bedienen.
Bediening vanaf het stuur is zoals gezegd heel goed voor elkaar in de V40, beter dan alle andere auto's die ik sindsdien heb gereden. Bij veel auto's bedien je vanaf het stuur alleen menuutje tussen de tellers, in de V40 bedien je het centrale scherm vanaf het stuur.

En ik vind die telefoonknoppen leuk. Maar goed, ik ben zelf ook uit de jaren '80. Het was wel handig geweest als er een T9-systeem achter die knoppen had gezeten, maar dan was het meer Nokia 3210 geweest, jaren '90 zeg maar.

Sorry , ik dacht dat niemand meer zou reageren en de topic dood was maar bedankt voor alle info.

Als eerste antwoord op de vraag of ik al een proefrit heb gemaakt in de auto's en de antwoord is nee.
Of ik een 508 leuk vind? Jawel maar door een hele waslijst aan (kleine) mankementen ga ik daar gewoon niet aan beginnen.

Ik denk dat het och geen DS5 gaat worden doordat de V40 naar mijn mening toch de betere keus is.
Enige wat me weerhoud bij de V40 is toch echt de center console zoals sommigen al aangeven. Ik vind het qua looks iets achtergebleven voor zijn leeftijd. En ik hoor ook dat het qua ruimte wat tegen valt. Maar ik heb geen kinderen dus zoveel ruimte heb ik ook niet nodig.
De S60 lijkt ook wel leuk.... pfff moeilijk hoor , een keus maken :)

Of de V40 qua ruimte genoeg voor je is moet je gewoon even ondervinden bij de dealer. Wat ik er over kan zeggen is dat ik met mijn 1m80 meer dan prima achter mezelf kon zitten in die auto. Ben je veel langer dan wordt het wellicht een probleem. Vrijwel alle passagiers die ik ooit meenam in de V40 waren ook 1m80 of korter dus vandaar ook geen klachten. Ik ben meerdere keren met de auto voor een week op wintersport geweest, 1 keer met 4 volwassenen inc 1 paar skischoenen een paar helmen en uiteraard alle normale bagage. Ging prima. Ook 1 keer met 3 man en een snowboard, 1 keer met 4 man + dakbak. Wel liet ik dan meestal de hoedenplank thuis. Voor 3 man is de achterbank te smal trouwens, Volvo heeft 'm tussen de wielophanging in gepropt om meer beenruimte te creëren.

En de middenconsole, ach...Toen de laatste S40 op de markt kwam was de zwevende middenconsole nieuw en misschien wel revolutionair te noemen. Dat dashboard was sowieso qua lijnvoering ook erg strak en tijdloos (afgezien van de matrix displays). In ieder geval was die middenconsole een tijd lang één van de hoogtepunten van het herboren Volvo, dat af was gestapt van de hoekige tanks van daarvoor. De V40 was de laatste van die golf, daarna kwam de huidige XC90 en daarmee een heel nieuwe stijl.

Zie het dus maar als een stuk historisch design-erfgoed ;)

(..)
zombies zei:
Bediening vanaf het stuur is zoals gezegd heel goed voor elkaar in de V40, beter dan alle andere auto's die ik sindsdien heb gereden. Bij veel auto's bedien je vanaf het stuur alleen menuutje tussen de tellers, in de V40 bedien je het centrale scherm vanaf het stuur.
(..) .

Gisteravond heb ik i.d.d. vanaf het stuurwiel de city safe modus van een V40 diesel kunnen uitschakelen.
Het is als 'leek' inderdaad wel intiütief te bedienen.

Verder vind ik de Volvo middenconsole ook niet zo fraai overkomen. Veel knoppen.

Terug
Bovenaan