Volvo V40 D2 Kinetic (2013) of iets anders?

A

Anoniem

Guest
Hallo beste leden,

Ik sta op het punt om een Volvo V40 D2 Kinetic 1.6 uit 2013 met 145.000 km op de teller te kopen, maar nu is er wat twijfel ontstaan. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Het zit namelijk zo, ik zal op jaarbasis naar verwachting om en nabij de 13000 km rijden. Kom ik dan goed uit met deze auto of is het verstandiger om voor iets anders te kiezen aangezien het weinig kms zijn.

De Volvo is ex-lease en dealer onderhouden dus dat moet geen issue zijn. De reden dat ik voor een diesel heb gekozen is puur voor het gemak eigenlijk. Mijn budget is rond de 9k. Zijn er betere alternatieven die bij mijn rijgedrag zouden passen?

Seat Leon? Golf 7? Peugeot 308? Het moet in ieder geval een hatchback zijn. Een Focus vind ik te standaard.

Dank voor het meedenken!

Met 13k per jaar ga je natuurlijk nooit voor een diesel.
Neem gewoon een benzine of anders een hybride/plug-in, diesel is waanzin met zo weinig kilometers, gaat de auto niet prettig vinden.

Een leasebak wordt nooit goed onderhouden, dat bezuinigt de leasemij wel wel...… zeker als ze weten dat de auto er binnenkort (6 maanden) uit gaat stoppen ze veelal met onderhoud......

Nee een V40 D2 gaat het niet worden, je krijgt veel problemen doordat je te weinig rijd, een benzine ga je niet vinden binnen een budget van 9k euro.
Maar rijd je alleen in de auto of gaan er regelmatig mensen mee?
Renault Megane
renault-megane-1-2-tce-bose-climate-cruise-navi-parc-assist-v-a-lmv.jpg

Alfa Giuietta
alfa-romeo-giulietta-1-4-turbo-120pk-led-ecc-airco-lmv-elec-ramen.jpg

Hyundai I30
hyundai-i30-1-6-gdi-i-motion-afn-trhaak-17inch-lmv-led-1-6-gdi.jpg

Van de VAG groep zou ik weg blijven, met jou budget van je in de probleem jaren, je kan geluk hebben dat je niks krijgt, je kan de pech hebben dat je tegen van alles aan loopt.

zombies zei:
Nee een V40 D2 gaat het niet worden, je krijgt veel problemen doordat je te weinig rijd, een benzine ga je niet vinden binnen een budget van 9k euro.
Renault Megane

Alfa Giuietta

Hyundai I30

Van de VAG groep zou ik weg blijven, met jou budget van je in de probleem jaren, je kan geluk hebben dat je niks krijgt, je kan de pech hebben dat je tegen van alles aan loopt.

Mooie alternatieven, bedankt. Wat ik niet begrijp is hoe het kan zijn dat het slecht voor de motor zou zijn wanneer je niet genoeg km’s maakt? Heeft iemand een heldere uitleg?

Ik zal namelijk wel gewoon wekelijks gebruik maken van de auto, maar dit zullen niet vaak lange afstanden zijn.

Een dieselmotor moet goed op temperatuur komen om schoon te branden en daar heb je lange ritten voor nodig van minstens 50/60 km en niet af en toe maar zeer regelmatig anders raakt de motor verstopt.
De motor komt bijna niet op bedrijfstemperatuur, waardoor deverbranding van brandstof niet optimaal is en de uitstoot van roetdeeltjesgroter wordt. Hierdoor zal de roetfilter sneller verzadigd geraken.
Doordat de bedrijfstemperatuur niet gehaald wordt, zal de roetfilter die inde uitlaat zit een te lage temperatuur bereiken om de regeneratie tekunnen opstarten. Het gevolg is dat de roetfilter verstopt geraakt,waardoor het motorvermogen zal afnemen, de computer een foutmeldinggeeft en de wagen voor herstelling naar de garage moet. De garage kanmet een geforceerde regeneratie de roetfilter leegmaken. Bij herhaling oflaattijdig ingrijpen kan dit leiden tot beschadiging van de roetfilter. Delevensduur van de roetfilter wordt hierdoor verkort.
Even gegoogled

Samir 8650679 zei:
zombies zei:
Renault Megane

Alfa Giuietta

Hyundai I30

Mooie alternatieven, bedankt. Wat ik niet begrijp is hoe het kan zijn dat het slecht voor de motor zou zijn wanneer je niet genoeg km’s maakt? Heeft iemand een heldere uitleg?

Ik zal namelijk wel gewoon wekelijks gebruik maken van de auto, maar dit zullen niet vaak lange afstanden zijn.
Alle diesels hebben tegenwoordig een roetfilter, het is belangrijk dat de auto ook regelmatig langere stukken rijdt, het regenereren ( om de 200 tot 1000 km) lukt alleen goed bij een warme motor. Bij korte stukjes komt de motor onvoldoende op temperatuur, of zijn te kort op temperatuur, hierdoor kan het regenereren mislukken. Uiteindelijk kan het roetfilter verstoppen, wat storingen kan veroorzaken, maar ook kan leiden tot het vervangen van. Als je dus ook regelmatig langere snelweg ritten maakt dan is er bij 13000 km per jaar niets aan de hand.

De opties van Zombies zijn hele goede keuzes, ik zou gewoon een benzine auto kiezen.
Kijk ook naar de Lancia Delta die biedt heel veel auto voor het geld, en is een goede auto.

Korte stukjes zijn voor geen enkele auto goed. Maar voor een diesel met EGR en roetfilter en roetkat is het desastreus.

Bovendien, met 13000 km/jaar is diesel toch financieel helemaal niet aantrekkelijk? De MRB is al een ruime 100 euro/mnd voor die V40 D2, voor een benzineauto de helft. En dan hebben we het over onderhoud al helemaal niet gehad. Dan blijft er weinig gemak over volgens mij...

Nico GTR zei:
Korte stukjes zijn voor geen enkele auto goed. Maar voor een diesel met EGR en roetfilter en roetkat is het desastreus.

Duidelijk! Dank, ga denk ik toch voor een benzine dan. Heb hiervoor een Corsa 1.3 Cdti gehad uit 2011 met hetzelfde rijgedrag. Die verkocht met 170k op de teller zonder enig motorisch probleem. Blijkbaar wordt de techniek steeds slechter ipv beter.

D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:
Bovendien, met 13000 km/jaar is diesel toch financieel helemaal niet aantrekkelijk? De MRB is al een ruime 100 euro/mnd voor die V40 D2, voor een benzineauto de helft. En dan hebben we het over onderhoud al helemaal niet gehad. Dan blijft er weinig gemak over volgens mij...

Dat klopt wel idd, maar denk dat het verschil in kosten minimaal is gezien benzine-auto’s niet echt zuinig zijn en benzine een stuk duurder is.

Samir 8650679 zei:

Dat klopt wel idd, maar denk dat het verschil in kosten minimaal is gezien benzine-auto’s niet echt zuinig zijn en benzine een stuk duurder is.
Als ik het rekensommetje maak constateer ik, als ik onderhouds- en verzekeringskosten en afschrijving buiten beschouwing laat, dat het niet zoveel uitmaakt in kosten. Dus wat dat betreft heb je een punt. Als je 1 op 12 rijdt met je benzineauto (behoorlijk onzuinig voor een moderne benzinemotor), of 1 op 18 met je diesel (doe ik zelf momenteel met een Astra 1.6 cdti 136pk), dan ben je met jouw kilometrage en diesel marginaal goedkoper uit.

Of er qua verzekeringskosten veel verschil is tussen diesel en benzine heb ik geen idee van (altijd leaseauto's gereden), maar ik kan het me niet voorstellen. Afschrijving op een diesel is te verwachten aanzienlijk hoger dan op benzine, gelet op het huidige (politieke) klimaat. Maar als je de auto op wilt rijden (?) is dat niet relevant denk ik. De grote factor zal in dat geval onderhoud zijn. Volgens mij zijn hier online wel tooltjes voor te vinden om de verwachting qua kosten te kunnen bepalen.

Voor onderhoud is het gebruik dan weer relevant. We constateren dat je vrij weinig kilometers maakt, maar hoe maak je die? Rondje om de kerk, of een aantal langere ritten per week (zeg 40 of meer enkele rit)?

Als je weinig ritten maakt maar wel hoofdzakelijke langere ritten, dan denk ik dat mijn voorkeur voorzichtig richting diesel zou gaan. Temeer vanwege de auto die je voor ogen hebt. Die heeft nog het 1.6 blok van PSA/Ford voorin, en in mijn ervaring is dat een betrouwbaar blok. Niet de snelste, wat weinig koppel onderin, maar heeft mij in twee verschillende auto's (een V40 en een Ford Mondeo) nooit in de steek gelaten. Dat is uiteraard zeer magere bewijslast, maar ook op het Volvoforum waar destijds veel nieuwe V40-rijders rondhingen was er opvallend weinig geklaag over deze motor. Echte cijfermatige onderbouwing kun je wellicht bij een ANWB halen. Oudere bouwjaren van dit blok zijn overigens wel tamelijk berucht, maar toen ie in de huidige V40 kwam te liggen was ie volgens mij goed uitgerijpt. Later verving Volvo deze motor door een tweeliter van eigen fabrikaat, en die had in de eerste bouwjaren nog wel wat kuren, met name met roetfilter en EGR-klep.

Ook zie ik dat het in jouw geval om een Kinetic zou gaan, dat is wel een wat eenvoudige uitvoering, maar alles bij elkaar is het een fijne comfortabel auto die best lekker stuurt.

Samir 8650679 zei:

Als ik het rekensommetje maak constateer ik, als ik onderhouds- en verzekeringskosten en afschrijving buiten beschouwing laat, dat het niet zoveel uitmaakt in kosten. Dus wat dat betreft heb je een punt. Als je 1 op 12 rijdt met je benzineauto (behoorlijk onzuinig voor een moderne benzinemotor), of 1 op 18 met je diesel (doe ik zelf momenteel met een Astra 1.6 cdti 136pk), dan ben je met jouw kilometrage en diesel marginaal goedkoper uit.

Of er qua verzekeringskosten veel verschil is tussen diesel en benzine heb ik geen idee van (altijd leaseauto's gereden), maar ik kan het me niet voorstellen. Afschrijving op een diesel is te verwachten aanzienlijk hoger dan op benzine, gelet op het huidige (politieke) klimaat. Maar als je de auto op wilt rijden (?) is dat niet relevant denk ik. De grote factor zal in dat geval onderhoud zijn. Volgens mij zijn hier online wel tooltjes voor te vinden om de verwachting qua kosten te kunnen bepalen.

Voor onderhoud is het gebruik dan weer relevant. We constateren dat je vrij weinig kilometers maakt, maar hoe maak je die? Rondje om de kerk, of een aantal langere ritten per week (zeg 40 of meer enkele rit)?

Als je weinig ritten maakt maar wel hoofdzakelijke langere ritten, dan denk ik dat mijn voorkeur voorzichtig richting diesel zou gaan. Temeer vanwege de auto die je voor ogen hebt. Die heeft nog het 1.6 blok van PSA/Ford voorin, en in mijn ervaring is dat een betrouwbaar blok. Niet de snelste, wat weinig koppel onderin, maar heeft mij in twee verschillende auto's (een V40 en een Ford Mondeo) nooit in de steek gelaten. Dat is uiteraard zeer magere bewijslast, maar ook op het Volvoforum waar destijds veel nieuwe V40-rijders rondhingen was er opvallend weinig geklaag over deze motor. Echte cijfermatige onderbouwing kun je wellicht bij een ANWB halen. Oudere bouwjaren van dit blok zijn overigens wel tamelijk berucht, maar toen ie in de huidige V40 kwam te liggen was ie volgens mij goed uitgerijpt. Later verving Volvo deze motor door een tweeliter van eigen fabrikaat, en die had in de eerste bouwjaren nog wel wat kuren, met name met roetfilter en EGR-klep.

Ook zie ik dat het in jouw geval om een Kinetic zou gaan, dat is wel een wat eenvoudige uitvoering, maar alles bij elkaar is het een fijne comfortabel auto die best lekker stuurt.
De eerste generatie van de D2 met 1.6 blok zijn verre van betrouwbaar en nog een reden om geen diesel te nemen/ deze diesel niet te nemen.

De problemen met de D2 1.6 van PSA vielen wel mee. De motor was toen hij 2012 in de deze Volvo V40 kwam al goed uitgerijpt. De kinderziektes waren er toen inmiddels uit, zoals bekend had de motor in het begin geen goede reputatie op betrouwbaarheid. Rond 2010/ 2011 afhankelijk van het model waren veel problemen opgelost.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat je op tijd olie ververst, en het oliepeil niet te ver laten zakken, de historie is dus belangrijk, en netjes omgaan met de turbo. Dus rustig aan als de motor nog koud is, en en motor na zware belasting nog even stationair laten lopen. Anders kan de turbo stuk gaan.
De Volvo dealer gaf aan dat je deze motor beter niet kunt chippen.

De D2 2.0 van Volvo gaf eerst veel meer problemen, door vervuiling en vervuilde of kapotte EGR kleppen.

Total Loss zei:
D2 met nog heel veel tekst zei:
als ik onderhouds- en verzekeringskosten en afschrijving buiten beschouwing laat

Kijk, dat zijn de betrouwbaardere berekeningen!
Je laat gewoon de helft weg. (y);)

Kijk, dat is selectief quoten, je laat gewoon alle context weg!

Flapdrol.

Total Loss zei:
D2 met nog heel veel tekst zei:
als ik onderhouds- en verzekeringskosten en afschrijving buiten beschouwing laat

Kijk, dat zijn de betrouwbaardere berekeningen!
Je laat gewoon de helft weg. (y);)

Kijk, dat is selectief quoten, je laat gewoon alle context weg!

Flapdrol.

Wow, sikkeneurig ofzo? Verkeerde been uit bed? Had je de smiley gemist?
Als je zo al een berekening begint maakt het niet meer uit hoe je daarna verder gaat of hoeveel context je nog denkt toe te moeten voegen.
Zo bereken je dingen gewoon niet, klaar.

Total Loss zei:
Als je zo al een berekening begint maakt het niet meer uit hoe je daarna verder gaat of hoeveel context je nog denkt toe te moeten voegen.
Sorry, de post waar jij lukraak een paar woorden uit quote is bedoeld voor mensen die kunnen lezen en zelfstandig nadenken. Kennelijk dus niet voor jou.

Total Loss zei:
Sorry, de post waar jij lukraak een paar woorden uit quote is bedoeld voor mensen die kunnen lezen en zelfstandig nadenken. Kennelijk dus niet voor jou.

Laat me niet lachen, jij staat meteen op springen na een terechte ( maar grappig bedoelde ) opmerking omtrent een berekening en dan kom je vervolgens meteen met dit soort teksten en rare opmerkingen, neem aan dat je dit in het normale leven ook niet doet of wel?
Erg kinderachtig en erg onvolwassen in ieder geval als je niet eens tegen een grapje kan en meteen moet gaan schelden en beledigen.
Dat getuigt van een volledig gebrek aan intelligentie, simpelweg tokkiegedrag.
Je kan niet op een normale manier een discussie voeren dus dan ga je maar mensen uitschelden en beledigen.
Ik had dus gewoon gelijk en je bent gewoon met het verkeerde been uit bed gestapt, kan niet anders.

zombies zei:
De eerste generatie van de D2 met 1.6 blok zijn verre van betrouwbaar en nog een reden om geen diesel te nemen/ deze diesel niet te nemen.
Bron?
Even googlen en je hebt zo het antwoord gevonden of is dat teveel werk.

zombies zei:
zombies zei:
Bron?
Even googlen en je hebt zo het antwoord gevonden of is dat teveel werk.
Heb je het zelf wel eens gedaan? En ben je toen ook iets anders tegen gekomen dan linkjes naar forums waar de één welles zegt en de ander nietes? Zeg maar iets wat betrouwbaarder is dan de anekdotische onderbouwingen waar we elkaar hier mee zitten te vermaken?

Ik ben reuzebenieuwd. En als het niet teveel werk is, zou je dan misschien dat linkje hier willen posten? BVD!

zombies zei:

Zover ik weet zijn deze D2's gewoon betrouwbaar. De PSA 1.6 HDI/Ford 1.6 TDCi/Mazda enz. was tot ongeveer 2010 (ligt eraan welk merk en model precies) onbetrouwbaar door onder andere de olietoevoer van de motor en naar de turbo, het carter was te klein, oliezeefjes die verstopt raakte enz. en ook EGR-problemen waren deze niet onbekend, verstuivers die loszitten en door deze problemen volgden er nog allerlei andere storingen, het internet staat er vol mee.

De versies met de nieuwe serie motoren (waaronder deze D2) staan mij niet bekend als onbetrouwbaar, dit blok is wel een doorontwikkeling van de oude DV6 generatie, maar eigenlijk totaal anders. Dat is alleen al te zien aan de andere cilinderkop op de 16-klepper en er zijn 8-kleppers bijgekomen, dit geeft wel aan dat er heel wat onderhanden is genomen. Deze V40 waar we het hier over hebben is dus voorzien van deze nieuwe motor.

Mocht ik het mis hebben of blijkt het nieuwe blok ook in grote getale onbetrouwbaar zou ik hier ook graag bronnen van zien, want mij zegt het niks. Niet negatief bedoelt, meer voor het verbreden van de horizon.

Probenator zei:
zombies zei:

Zover ik weet zijn deze D2's gewoon betrouwbaar. De PSA 1.6 HDI/Ford 1.6 TDCi/Mazda enz. was tot ongeveer 2010 (ligt eraan welk merk en model precies) onbetrouwbaar door onder andere de olietoevoer van de motor en naar de turbo, het carter was te klein, oliezeefjes die verstopt raakte enz. en ook EGR-problemen waren deze niet onbekend, verstuivers die loszitten en door deze problemen volgden er nog allerlei andere storingen, het internet staat er vol mee.

De versies met de nieuwe serie motoren (waaronder deze D2) staan mij niet bekend als onbetrouwbaar, dit blok is wel een doorontwikkeling van de oude DV6 generatie, maar eigenlijk totaal anders. Dat is alleen al te zien aan de andere cilinderkop op de 16-klepper en er zijn 8-kleppers bijgekomen, dit geeft wel aan dat er heel wat onderhanden is genomen. Deze V40 waar we het hier over hebben is dus voorzien van deze nieuwe motor.

Mocht ik het mis hebben of blijkt het nieuwe blok ook in grote getale onbetrouwbaar zou ik hier ook graag bronnen van zien, want mij zegt het niks. Niet negatief bedoelt, meer voor het verbreden van de horizon.
Dat had ik begrepen, dacht dat dat blok ook in de V40 lag. Maar dan nog is het niet de juiste motor keuze voor TS.

Terug
Bovenaan