Volvo V40 d2 1.6 of ??

A

Anoniem

Guest
Wij hebben nu een Renault Mégane 1.5 Bose, nu zijn wij van plan een nieuwe auto te kopen maar twijfelen wij waar we goed aan doen.
Qua uiterlijk en zuinigheid trekt de Volvo v40 d2 uit 2014 ons erg aan, maar is dit handig voor ons?
We hebben 2 kinderen 1 van 13 en 1 van 6 en hebben eigenlijk geen stationwagen meer nodig.
Wel zijn wij van plan om een caravan te gaan kopen en 1 of meerdere keren per jaar er even tussenuit te gaan.
Doen we er dan goed aan om de Volvo v40 te kopen of zijn er andere opties.
Het oog wilt wat dus een sportieve uitstraling vind ik belangrijk en dat deze zuinig rijdt.
Ook rekening houdend met ons budget max 8500
Misschien dat jullie ons verder kunnen helpen met advies

Omdat ik naar een lagere km stand wil, er staat nu 220000 op, ik heb zelf nog zitten twijfelen om gewoon weer een Mégane aan te schaffen maar hebben liever geen stationwagen meer.
Ik moet wel zeggen, ik heb altijd met plezier in de Mégane gereden

Als je een trekpaard zoekt kun je beter voor een Peugeot 308 hatchback gaan, die heeft meer koppel, heeft euro 6 en is licht in de wegenbelasting,en ruimer dan een v40

Stations zijn er meer dan een hatchback

De V40 is niet zo groot en de 1.6 motor is niet helemaal probleemloos.

De D2 2.0 is een beter blok maar die is voor jou niet haalbaar binnen budget denk ik.

De 308 en Megane als hatchback zijn ook prima auto's met goede motoren hoor!

deze had ik inderdaad ook gezien als sw uitvoering, nu nog de vraag of deze auto lange ritten met de caravan aan kan

klopt ik heb ook al gekeken naar de d2 2.0 versies maar of er zit heel veel km op of de prijs is voor mij niet haalbaar

Maik van den Bosch zei:
klopt ik heb ook al gekeken naar de d2 2.0 versies maar of er zit heel veel km op of de prijs is voor mij niet haalbaar
De 1.6 diesel in de V40 D2 is een prima motor. Komt bij PSA/Ford, is in ruime getale geproduceerd en ligt in een goed uitgerijpte en dus betrouwbare editie in de Volvo. Heb er zelf in ieder geval 125000 volstrekt probleemloze kilometers mee gemaakt. Die 2.0 komt bij Volvo zelf vandaan en werd leverbaar in de V40 toen het model een aantal jaar op de markt was. Toendertijd was ik nog wel actief op het Volvo-forum en er werden opvallend veel problemen mee gemeld. Is natuurlijk allemaal wat anekdotisch bewijs, en eerlijk is eerlijk: Een gebruikte diesel kan altijd wat hebben als er bijvoorbeeld verkeerd mee om is gegaan (veel korte ritjes bijvoorbeeld). Maar ik zie geen reden om die 1.6 per definitie af te schrijven qua betrouwbaarheid. De 2.0 zal wel soepeler rijden verwacht ik.

dankjewel voor de info, heb jij toevallig ook wel eens een caravan getrokken met de V40

Maik van den Bosch zei:
dankjewel voor de info, heb jij toevallig ook wel eens een caravan getrokken met de V40
Nee. Het ding schijnt 1300 kg geremd te mogen trekken. Maar afgaand op het rijgedrag kan ik me voorstellen dat een wat grotere motor dan wel veel prettiger is (tweeliter of meer). Typerend aan kleinere diesels (1.5, 1.6) is dat ze tot ca 1500 toeren niet zoveel kracht hebben, en als je er een caravan achter hangt wordt dat natuurlijk niet minder vervelend.

DeeTwee zei:
Maik van den Bosch zei:
Nee. Het ding schijnt 1300 kg geremd te mogen trekken. Maar afgaand op het rijgedrag kan ik me voorstellen dat een wat grotere motor dan wel veel prettiger is (tweeliter of meer). Typerend aan kleinere diesels (1.5, 1.6) is dat ze tot ca 1500 toeren niet zoveel kracht hebben, en als je er een caravan achter hangt wordt dat natuurlijk niet minder vervelend.

Volgens mij reed half Nederland met een Caravan achter een spaardiesel. Wij reden 3 jaar geleden nog met een caravan achter 1.9 tdi 131 pk , die net zoveel "herstel zelfs minder " koppel heeft als de 308 die dan weer 1400 kg mag trekken. Hadden we ook nog een cvt automaat die de snelheid er wel aardig uithield.

DeeTwee zei:
Maik van den Bosch zei:
De 1.6 diesel in de V40 D2 is een prima motor. Komt bij PSA/Ford, is in ruime getale geproduceerd en ligt in een goed uitgerijpte en dus betrouwbare editie in de Volvo. Heb er zelf in ieder geval 125000 volstrekt probleemloze kilometers mee gemaakt. Die 2.0 komt bij Volvo zelf vandaan en werd leverbaar in de V40 toen het model een aantal jaar op de markt was. Toendertijd was ik nog wel actief op het Volvo-forum en er werden opvallend veel problemen mee gemeld. Is natuurlijk allemaal wat anekdotisch bewijs, en eerlijk is eerlijk: Een gebruikte diesel kan altijd wat hebben als er bijvoorbeeld verkeerd mee om is gegaan (veel korte ritjes bijvoorbeeld). Maar ik zie geen reden om die 1.6 per definitie af te schrijven qua betrouwbaarheid. De 2.0 zal wel soepeler rijden verwacht ik.

De 1.6 in de V40 is de 16klepper en die is wat minder goed dan de 1.6HDI 8 klepper die in veel recente PSA producten gebruikt wordt.

Niet dat ie slecht is, hij is minder goed. Onderhoudscyclus van 25k kun je beter verkorten naar 15k.

Volgens mij is de 115 pk in de v40 gewoon de e-hdi, de 8 klepper.

Iov 308 kun hé ook nog naar een Citroën c4 kijken, zie je ook wat minder op elke hoek van de straat. Mag ook nog meer trekken 1550 kg, of dat nou verstandig is

https://www.autowereld.nl/citroen/c4/1-6-bluehdi-business-panoramadak-navigatie-33405999/details.html

Fiat bravo is denk ik te oud

En tipo boven je budget

Nissan pulstar ook nog een optie? die deelt techniek en onderstel met de Mégane, een Megane met een ander jasje

https://www.autowereld.nl/nissan/pulsar/1-5-dci-tekna-leder-navi-goed-oh-rijstrookassistent-33713741/details.html

De V40D2 1.6 was inderdaad een achtklepper. Onderhoudsintervallen van 25k komen me ook zeer onbekend voor, welk merk hanteert die überhaupt? Mijn V40 ging gewoon elke 20k naar de garage voor een beurt.

@auto encyclopedie: Ik zei dan ook niet dat het onmogelijk is, met een caravan achter zo'n spaardiesel.

DeeTwee zei:
De V40D2 1.6 was inderdaad een achtklepper. Onderhoudsintervallen van 25k komen me ook zeer onbekend voor, welk merk hanteert die überhaupt? Mijn V40 ging gewoon elke 20k naar de garage voor een beurt.

@auto encyclopedie: Ik zei dan ook niet dat het onmogelijk is, met een caravan achter zo'n spaardiesel.
Mijn 208 moet om de 25k een (olie)beurt.

@deetwee hangt ook van de caravan af en waar je ef mee naar toegaat. Maar met de 1.6 blue hdi kom je een eind. Een 2.0 is idd fijn, maar meer import, zwaarder in wegenbelasting, meer verbruik en duurder in aanschaf omdat ze zeldzamer zijn. Van de v40 zijn wel veel 2.0 diesels omdat die ook even 14%waren destijds

Op https://caravantrekker.nl kan je nagaan hoe goed een auto een caravan trekt.
Auto en caravan invullen en je ziet de resultaten.

Ik heb een 308 1.6 HDi 130 pk gehad en rijd nu een V40 2.0 D2 120 pk. Beide 14% leaselievelingen.

De motor van de Volvo klinkt zwaarder maar moet het echt afleggen tegen de HDi. Die laatste is zowel sneller als soepeler. Ook stiller en iets zuiniger.

Qua ruimte verslaat de 308 ook de V40. Voorin is de 308 merkbaar ruimer. Op de achterbank merk je weinig verschil, echter heeft de V40 daar een hele rare instap en korte portieren. De kofferbak van de V40 is een stukje kleiner, de tildrempel hoger en de laadopening is ook aanzienlijk kleiner dan bij de 308. En als je in de Volvo de bank neerklapt heb je een opstaande rand van bijna 10 cm. Wel handig zijn de omklapbare hoofdsteunen op de Volvoachterbank.

Ergo: een V40 koop je niet vanwege het praktische gemak of de ruimte. En een 2.0 D2 niet ondat deze beter presteert dan een 1.6 HDi.

Ik heb alleen maar slechte ervaringen met Peugeot diesels. Zowel in een (oudere) V40 als in een Focus flinke problemen mee gehad. Nu zal de nieuwe HDI ongetwijfeld niet zo slecht zijn, maar met de D2 2.0 heb ik alleen maar goed ervaringen. Grootste voordeel vond ik het lagere toerental bij hogere snelheden. 150km/u bij 2000 RPM. Kom daar maar eens om bij de kleinere motortjes.

In de Ford Focus 2 tot 2010 en Volvo S40/V50 tot 2012 zit de 1e generatie 1.6 HDI van Peugeot, die waren inderdaad niet zo best.

In de Volvo V40 vanaf 2012 ligt een sterk verbeterde 1.6 HDI dit is een goede, zuinige en betrouwbare motor. Er is ook niet veel mis met de 2.0 diesel van Volvo, deze motor heeft alleen wel relatief snel last van een vervuilde EGR klep/ vervuiling. We hebben zelf hele goede ervaringen met een 1.6 e HDI uit 2011, inmiddels staat de teller op 206000 km. De motor loopt nog steeds als nieuw.

Volgens mij is het belangrijker hoe er mee om is gegaan, en of de auto goed is onderhouden.

Ik rijd op dit moment ook nog een Renault Megane 1.5 DCI. Deze heb ik zojuist ingeruild voor een andere Megane (zie mijn topic). Ik weet niet of je nu al echt problemen hebt met de auto, maar die van mij heeft nu 300.000 kilometer op de teller. Ik heb geen gekke dingen gehad behalve regulier onderhoud. Mocht je dus overwegen om door te rijden en de auto nog van goede kwaliteit zijn, dan is 300.000 km niet direct een probleem. Reden voor mij om hem nu in te ruilen zijn de aankomende kosten, had ik die niet gehad had ik graag door gereden.

Terug
Bovenaan