Volvo EX90

M

MCW x

Guest
volvo-exc90-patent-image.jpg

New renderings shared at the Worldscoop forums claim to show the next Volvo XC90. They appear to be patent images, though we were unable to confirm a specific source. However, the plot thickens a bit as we did find a recent trademark filing from Volvo for the name EXC90. Is it merely a coincidence that images and a name appeared at the same time?

We know Volvo is going all-electric. An EV successor to the XC90 has already been confirmed, and Volvo CEO Hakan Samuelsson confirmed last year that its name will begin with a vowel. At the time, we speculated that it could be called Embla, as that was a trademark Volvo was protecting. Obviously, simply adding an E to the familiar XC90 moniker also meets the criteria, so it all seems pretty straightforward. This could well be the all-electric Volvo EXC90 before you're supposed to see it. Maybe.

We say that because this could also be a facelifted XC90 using its current hybrid powertrain. In February 2022, Samuelsson stated that the XC90 would remain in production and be sold alongside the next-gen EV, at least for a little while. Furthermore, the CEO said the XC90 would receive updated styling. The renderings here are certainly identifiable as an XC90, especially in profile.

However, we suspect this is indeed the electric model. At the front we see thin headlights with vertically oriented corner vents on the fascia, flanking a solid grille. A lack of grille detail could simply be due to the basic nature of the renderings, but things are more convincing at the rear. The new taillight design is quite similar to the company's Recharge concept, a vehicle that "represents a manifesto for the all-electric future of Volvo Cars" per the automaker. There's also no indication of exhaust outlets anywhere in the lower rear fascia. https://www.motor1.com/news/604101/next-gen-volvo-xc90-ev-design-allegedly-revealed/

Wel een scoop, wel een Volvo maar verder heeft Motor1 het verkeerd :)

De opvolger van de XC90 - vaak "Embla" genoemd - wordt volledig electrisch en staat op een volledig electrisch platform samen met de Polestar 3.
Echter, om geen klanten te verliezen die nog niet naar een EV willen overstappen, gaat Volvo de XC90 langer doorproduceren. Dit zijn de patenttekeningen van de facelift van de XC9O, met een voor en achterzijde die sterk op Concept Recharge en waarschijnlijk "Embla" lijkt.
Een beetje hoe de V40 ooit de 'Thor's Hammer'-verlichting kreeg.

De discussie over nieuw moddel of facelift wordt op Worldscoop ook gevoerd, dus heeft iemand de beide wagens eens naast elkaar geplaatst:
volvo-xc90-0-9c2a9-750x410.jpg

Overhangen voor en achter zijn afwijkend, alle naden en plooien in de carrosserie lopen anders, de vorm van de vensters is verschillend: dit is dus een nieuw model, geen facelift.
Dat zou wat duur uitvallen gewoon om een uitlopend model nog wat langer te bouwen.

Het ontwerp van het dashboard is trouwens ook getoond: enkel nog HUD:
61-BF3069-0-C6-C-43-A4-B0-FB-41769-B4483-B8.jpg

Wat gestrektere vormgeving zo van opzij, vooruitgang. Verder te hopen dat bouwkwaliteit sterk verbetert wordt.

Het zal niet de eerste keer zijn dat de verhoudingen van een patent tekening nogal merkwaardig overkomen.

Anders uitgedrukt: voor een EV heeft 'ie wel een hele grote overhang, dan rek je de wielbasis juist op. Verder is het overduidelijk een XC90 II. Ik kan me niet voorstellen dat Volvo een ontwerp uit 2014 opwarmt voor een compleet nieuw platform, vooral omdat de verhoudingen in niets te vergelijken is met Concept Recharge of Polestar 3.

Het zou een reskin kunnen zijn maar zelfs de raamstijlen komen niet overeen. Een nieuw model op een ouder platform kan best, gebeurd zo vaak.

Ja, dat zo maar kunnen, ze moeten er nog een paar jaar mee vooruit, zeker in bv de VS.
Het mist trouwens ook de LIDAR-unit op het dak. Volvo heeft al aangeven dat de BEV dat krijgt.

Vandaag mogelijks nieuws rond de echt nieuwe Recharge, als ik sommige berichten op Instagram goed begrijp

Volvo zegt dat het de EX90 levert met "[...] een onzichtbaar schild van veiligheid dat is opgebouwd uit de nieuwste sensortechnologie." Volgens Volvo is niemand een perfecte bestuurder en schuilt een fout als gevolg van bijvoorbeeld emoties of vermoeidheid in een klein hoekje. De EX90 wordt voorgesteld als een auto die in die gevallen de reddende hand moet bieden. De Volvo EX90 wordt volgestopt met sensoren, camera's, radars en LiDAR-systemen die samen een beeld vormen van wat er zich om de auto afspeelt. De EX90 kan volgens Volvo kleine objecten al op honderden meters afstand zien, met als gevolg dat de auto op tijd kan ingrijpen mocht de bestuurder iets over het hoofd zien. Ook vanbinnen houdt de EX90 een oogje in het zeil. Zo is Volvo's hard- en software in staat om de concentratie van de ogen van de bestuurder te meten. Wie afgeleid is, kan een zachte duw in de stoel verwachten. Wordt daar niet op gereageerd, dan zet de EX90 zich aan de kant en kan dan hulp inschakelen.

Uit onderzoek van het merk zou blijken dat Volvo's slimme software en pientere sensoren kunnen helpen om het aantal ongevallen met ernstig letsel of zelfs de dood tot gevolg met 20 procent kunnen verminderen. Het aantal botsingen zou met 9 procent teruggebracht kunnen worden.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volvo-xc90-opvolger-ex90-wordt-veiligste-volvo-ooit/

Wordt het echt allemaal zoveel beter van al die automatische bemoeizucht? :rolleyes:

Wat een verschrikkelijk goedkoop dashboard, allemaal hetzelfde minimalistische design, ziet er niet uit zoals bij de meeste EV's, zo jmmr dit.

Ik vind het vooral niks dat dit via Google werkt. Ik vermijd bewust Google zoveel mogelijk in mijn leven, ik vind het jammer dat ik daardoor zelfs bepaalde auto's niet meer aan zou willen schaffen.
Ik weet het, het gevecht voor privacy is echt vechten tegen de bierkaai, maar dat wil nog niet zeggen dat ik me niet mag verzetten.

der Magistrat zei:
Ik vind het vooral niks dat dit via Google werkt. Ik vermijd bewust Google zoveel mogelijk in mijn leven, ik vind het jammer dat ik daardoor zelfs bepaalde auto's niet meer aan zou willen schaffen.
Ik weet het, het gevecht voor privacy is echt vechten tegen de bierkaai, maar dat wil nog niet zeggen dat ik me niet mag verzetten.

Eens lijkt wel of het bij auto's tegenwoordig alleen nog maar gaat om multi media en allerhande waarschuwingssystemen en bizar grote schermen.. al die interieurs lijken op elkaar, tenminste veel. Rij nu af en toe in Mustang EV, totaal ongezellig interieur, display bijna a3 formaat, vind het storend en gebruik het meeste van de functies nooit....helemaal niet.

Persoonlijk vind ik het erg jmmr allemaal, de sjeu van leuk autorijden gaat ervan af.

Ik heb hier persoonlijk wel wat mee; dat minimalistische. Tesla had het net te ver doorgevoerd in de model 3 maar dit zit aardig goed. Het brengt rust in het interieur en het is een terugkeer naar het verleden. Kijk naar een Kever, Fiat 500 of mijn eigen Saab 96 dashboard; een plank van links naar rechts met 3 of 4 knoppen erop en 1 of 2 meters. Wilde je een radio dan hing die naast/voor het dashboard (de mono speaker zat in dezelfde behuizing). Geen middenconsole of alleen minimaal. Historisch verantwoord dus dit soort ontwerpen.

Dat een auto veel meer kan (ieder heeft zijn eigen favorieten functies en gebruikt andere niet; maar daarmee is de auto dus beter geschikt voor verschillende personen) zorge in eerste instantie voor steeds vollere dashboards en veel meer knoppen. Dat een goedwerkend scherm dit overneemt en daarmee ook kan zorgen dat de functies die jij als persoon gebruikt wat meer verstopt zitten en de functies die je vaak gebruikt meer aanwezig (de knoppen zijn dus individueel - ipv dat je zit te foeteren op een ontwerper die dat knopje heel klein heeft gemaakt en weggestopt.. zoals in oudere Lexus modellen bijvoorbeeld) dat is positief.
Ja, een touchscreen vraagt net wat meer aandacht tijdens het rijden dan blindelings een knop. Al is dat vooral in de eerste weken en dan heb ik het spiergeheugen voor een knop ook nog niet ontwikkeld. Gelukkig hoef je ook steeds minder te verzetten tijdens het rijden. In die oude Saab wil het raam weleens beslaan en ik moet dan4 knoppen/schuiven bedienen; die deels buiten zicht zitten. In mijn Hyundai zit er een sensor die het beslaan van een raam (als het al voorkomt) kan meten en dan zelf de climate control aanpast. En aangezien dit van te voren te personaliseren is in hoe agressief hij dat doet is dat prima.

Qua Google; ik kan uit eigen ervaring zeggen dat GDPR (kennen wij als AVG) heel veel consequenties had en heeft in de auto industrie, zeker wanneer het gaat om een partnerschap met bv een Google of Apple. Zelfs binnen een fabrikant is het afgeschermd dat bv data die iets van een koppeling heeft met EU klanten niet buiten de EU wordt opgeslagen of ingezien. Als er een storing of zo is dan moeten de ontwikkelaars op een vliegtuig stappen naar EU om daar lokaal de analyse te doen.

Maar... dit dashboard is wel vrij identiek aan de Polestar 3. Ik had meer verschil verwacht.

Engineer2 zei:
(...)

Qua Google; ik kan uit eigen ervaring zeggen dat GDPR (kennen wij als AVG) heel veel consequenties had en heeft in de auto industrie, zeker wanneer het gaat om een partnerschap met bv een Google of Apple. Zelfs binnen een fabrikant is het afgeschermd dat bv data die iets van een koppeling heeft met EU klanten niet buiten de EU wordt opgeslagen of ingezien. Als er een storing of zo is dan moeten de ontwikkelaars op een vliegtuig stappen naar EU om daar lokaal de analyse te doen.
(...)

Ik weet ook wel dat GDPR wel iets teweeg heeft gebracht, maar ik weet niet of het schip al gezonken is.
En trouwens, ik woon tegenwoordig in de VS, hier ben ik al helemaal aan de markt overgeleverd. :(

GDPR is er niet in de VS, al zijn er sommige Staten die wel iets vergelijkbaars hebben. Ik weet alleen niet hoe dat invloed heeft op services die zich niet beperken tot Staat grenzen.

Strak en boeiend lijkt me.
Enkel het display vlak voor het stuur had wat meer geïnspireerd gemogen.
Voor de rest leuke details die wel in de vormgeving van Volvo lijken te passen.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Lijkt een beetje op mijn Bosch wasmachine thuis.
Wij hebben sinds kort een Siemens staan. Die heeft allerlei zwarte details, dat zie ik ook wel terug in deze Volvo.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Lijkt een beetje op mijn Bosch wasmachine thuis.
Tja, geen slimme aankoop dan; sommigen laten zich gemakkelijk in de luren leggen blijkbaar.

Saaier dan saai, totaal inspiratieloos ontwerp, erg jmmr, dus zal deze wagen doorslaand succes worden in de lease, ook in deze grijze kleur.

CD9LOP zei:
Saaier dan saai, totaal inspiratieloos ontwerp, erg jmmr, dus zal deze wagen doorslaand succes worden in de lease, ook in deze grijze kleur.

Je plaat blijft hangen. En dat je er geen verstand van hebt was al lang duidelijk, ook daar hoef je je opmerkingen niet elke keer voor te herhalen…

CD9LOP zei:

Ach... Als het alternatief een minder saaie BMW XM is dan ben ik blij dat er wat te kiezen is.

Net als dat de radar van een ACC systeem eerst heel pontificaal aanwezig was misschien; dat was a. omdat het nog zoeken was hoe het mooi weg te werken en b. het werkte als een statussymbool

CD9LOP zei:
Tijd om in de bosbouw te gaan: met jouw gezaag vliegen de omgezaagde bomen ons om de oren :)

Polestar 3 ziet er dan beter uit, dit ontwerp toont geen enkele durf. Tijd dat Volvo het aandurfde onderscheidend te zijn, zoals met zeer succesvolle 700 serie ligt al weer lang achter ons.

Waarom zou een goed scorend merk het design bij een nieuw model steeds over een andere boeg moeten gooien? Laat een Volvo een Volvo zijn, een Audi een Audi, een Benz een Benz, gewoon lekker herkenbaar en de auto’s zagen er toch wel goed uit.
Nee dan een merk als Lexus, met steeds weer die rare design-capriolen. Maar scoren doen ze er hier niet mee, geen hond wil ze hier hebben.

MB 300SL zei:
Waarom zou een goed scorend merk het design bij een nieuw model steeds over een andere boeg moeten gooien? Laat een Volvo een Volvo zijn, een Audi een Audi, een Benz een Benz, gewoon lekker herkenbaar en de auto’s zagen er toch wel goed uit.
Nee dan een merk als Lexus, met steeds weer die rare design-capriolen. Maar scoren doen ze er hier niet mee, geen hond wil ze hier hebben.

Ja, die onzinnige opmerkingen zie je hier vaak terug komen inderdaad. Misschien eens een artikel/boek/cursus ‘Brand Identity’ oppakken, en je inlezen. Scheelt wat domme opmerkingen, of vastlopende CD’s…

Jan 7666490 zei:
MB 300SL zei:

Ja, die onzinnige opmerkingen zie je hier vaak terug komen inderdaad. Misschien eens een artikel/boek/cursus ‘Brand Identity’ oppakken, en je inlezen. Scheelt wat domme opmerkingen, of vastlopende CD’s…
Want na het lezen van een marketingboek vindt-ie het opeens wel een mooie auto? :T

Terug
Bovenaan