Volvo 440 niet zuinig?

We zijn al weer wat weken verder en heb alles even in een excel tabel verwerkt. ik ga nu alleen maar tanken na ongeveer 200km. Het punt is dat volgens mij in mijn auto 60L gaat en ik daar denk ik 350km mee haal. maargoed dit is wat ik tot nu toe in een excel tabel heb staan.
2463b76874202c52f83d1f6101f3b10b.png

Ik begrijp je niet goed, eerst zeg je:
Ik ga mijn tank denk is redelijk goed leeg rijden voor betere metingen.
unquote

Wat me heel redelijk lijkt;

Maar nu zeg je:
ik ga nu alleen maar tanken na ongeveer 200km.
unquote

Je eerste opmerking lijkt me redelijk, rijd de tank leeg tot in de buurt van het laatste blokje, dan de hoeveelheid liters delen door de gemaakte kilometers van de dagteller (in de veronderstelling dat je die steeds op 0 zet).
Echt zuinig is de auto inderdaad niet als jouw berekening klopt.
Wij kennen natuurlijk je rijstijl niet, die mede bepalend is voor het verbruik. Heb je een forse rijstijl van jezelf, dan begrijp ik het verbruik, het is ook een 1.8 motor en het verbruik is gemeten in de winter wat ook nog nadelig is, want een motor is het zuinigst in de zomer, de motor is dan bijv eerder op bedrijfstemperatuur.

Vino zei:
We zijn al weer wat weken verder en heb alles even in een excel tabel verwerkt. ik ga nu alleen maar tanken na ongeveer 200km. Het punt is dat volgens mij in mijn auto 60L gaat en ik daar denk ik 350km mee haal. maargoed dit is wat ik tot nu toe in een excel tabel heb staan.

Wat was er bij de meting van 25-02 anders dat je toen een (relatief dan) gunstig verbruik van 1 op 9,3 haalde? Ga dat eens na. Andere rijstijl, route oid dan gebruikelijk?

D. Elzinga zei:
Vino zei:

Wat was er bij de meting van 25-02 anders dat je toen een (relatief dan) gunstig verbruik van 1 op 9,3 haalde? Ga dat eens na. Andere rijstijl, route oid dan gebruikelijk?
Volgens mij niks speciaals, in ieder geval niks wat ik mij kan herrineren

speedtouch zei:
Ik begrijp je niet goed, eerst zeg je:
Ik ga mijn tank denk is redelijk goed leeg rijden voor betere metingen.
unquote

Wat me heel redelijk lijkt;

Maar nu zeg je:
ik ga nu alleen maar tanken na ongeveer 200km.
unquote

Je eerste opmerking lijkt me redelijk, rijd de tank leeg tot in de buurt van het laatste blokje, dan de hoeveelheid liters delen door de gemaakte kilometers van de dagteller (in de veronderstelling dat je die steeds op 0 zet).
Echt zuinig is de auto inderdaad niet als jouw berekening klopt.
Wij kennen natuurlijk je rijstijl niet, die mede bepalend is voor het verbruik. Heb je een forse rijstijl van jezelf, dan begrijp ik het verbruik, het is ook een 1.8 motor en het verbruik is gemeten in de winter wat ook nog nadelig is, want een motor is het zuinigst in de zomer, de motor is dan bijv eerder op bedrijfstemperatuur.

Mijn rijstijl is redelijk zuinig. af en toe trap ik hem iets verder door dan ik zou moeten en dat komt ook mede door mijn lekke uitlaat. Sinds dat mijn uitlaak lek is staat de radio zo goed als uit en het raampje iets open. Ik begrijp inderdaad ook dat het een 1.8 blok is die verouderd is en uit een tijdperk komt waar brandstof wellicht veel goedkoper en geen issue was. Op het moment dat ik zoekende was wou ik een redelijk blok met een beetje vermogen. Met de technologie van vandaag worden blokken kleiner en produceren meer dan de oudere blokken. Helaas kon ik geen nieuwe auto of relatief nieuwe auto kopen dus had ik de voorkeur naar een 1.6/1.8 blok. zelfs met lange afstanden wordt mijn blok niet goed warm denk ik. ik heb een aantal weken geleden een rit van 80km totaal gemaakt waarbij mijn temperatuur meter niet halverwege stond maar eerder op een kwart. Ik weet dan alleen niet of mijn blok wel warm is of niet. De radiator ventilator sloeg wel aan.

Als ik mijn auto op contact zet brand er een groen lampje (lambdasonde?) die gaat naar 10-20sec uit. ik weet niet wat de meerwaarde van dit lampje is?
40326a9c7ce85375ef834e5c86828aff.png

Ook klinkt het acceleren van mijn auto niet helemaal lekker. Als ik het gaspedaal lichtjes intrap geeft die een schokje. Als ik 80km/h rijdt en op een verkeerslicht afkom trap ik de koppeling in en rem ik. tijdens dit proces hapert mijn blok 2 maal met een tussenpose van 1sec. (lang niet altijd)

Heb op advies het gasklep gecontroleerd maar volgens mij was deze schoon.
9981bae934f53fbf7b258909b7f038fe.jpg

Heb volgens mij ook nog ergens een video van het haperen. Zal deze uploaden op YouTube.
https://youtu.be/eqqQzEZvUQY

Das best een behoorlijk vervuilde gasklep zeg. Maar gelukkig heb je die nu schoongemaakt. (y) En lekker lange stukken rijden, benzine weegt ook wat en naarmate je tank verder leeg raakt hoe zuiniger je auto rijd. Immers is deze leeg. ;)

Nico GTR zei:
Das best een behoorlijk vervuilde gasklep zeg. Maar gelukkig heb je die nu schoongemaakt. (y) En lekker lange stukken rijden, benzine weegt ook wat en naarmate je tank verder leeg raakt hoe zuiniger je auto rijd. Immers is deze leeg. ;)
Is die gasklep erg vies?

Schoon is die niet, zelfs een klein beetje vervuiling kan al een slechter lopende motor verklaren. Bij mijn moeder haar auto is het echt merkbaar, die moet ik elke winter schoon maken anders daalt ie veel te hard in toeren na het starten en slaat ie uit.
En das een auto met een elektrische gasklep die hem ook nog automatisch bijtrimt.

Na het schoonmaken kun je nog eens kijken, dit is echt een dingetje wat je gewoon doet met een slecht lopende motor en daarna kijk je verder. Met name omdat het gewoon gratis is en heel simpel zelf te doen. ;)

Nico GTR zei:
Schoon is die niet, zelfs een klein beetje vervuiling kan al een slechter lopende motor verklaren. Bij mijn moeder haar auto is het echt merkbaar, die moet ik elke winter schoon maken anders daalt ie veel te hard in toeren na het starten en slaat ie uit.
En das een auto met een elektrische gasklep die hem ook nog automatisch bijtrimt.

Na het schoonmaken kun je nog eens kijken, dit is echt een dingetje wat je gewoon doet met een slecht lopende motor en daarna kijk je verder. Met name omdat het gewoon gratis is en heel simpel zelf te doen. ;)

bedankt voor de tip! heb je het filmpje gezien die ik heb gedeeld? zou dat te maken kunnen hebben met de gasklep of wellicht met slechte ontsteking?

Je verbruik op deze manier meten geeft een totaal verkeerd beeld.

Je tankt nooit precies tot de 60l je tank vol elke keer als je tankt. Soms zit er meer in (een tank kan in principe 1,5x zoveel benzine bevatten als de opgegeven liters) en soms juist minder.

Zeker met korte stukken zit je dan dus eerst van 50l naar 60l, dan van 55l naar 62l en dan van 40l naar 59l enz. te tanken.

Aangezien je dit niet exact kunt aflezen hoeveel er in je tank zit (je meter is slechts een indicatie) lijkt het alsof je ineens veel meer verbruikt hebt. Vooral bij korte afstanden ga je dit heel goed merken, sowieso omdat de auto meer verbruikt op die korte stukjes.
Daarbij is het ook nog zo dat de hoeveelheid benzine in je tank verschilt naarmate het weer warmer wordt.
Je ziet ook op de pomp veelal staan dat de weergegeven waardes gelden bij een temperatuur van 15graden celcius.
Hoe warmer het is, hoe meer ruimte dezelfde hoeveelheid liters inneemt in je tank. (dit is dus ook de reden waarom je tank groter is dan de opgegeven inhoud)

Oftewel advies: tank pas als je lampje gaat branden of als je ongeveer op reserve staat.
Als je dat elke keer doet en dan ook nog elke keer totaan de afslag van de pomp tankt (liefst bij dezelfde pomp ook nog) kun je pas redelijk accuraat zijn met je metingen.

Wat betreft die gasklep: jou blok loopt op een van de meest simpele injectiesystemen. Een vervuiilde gasklep gaat pas effect hebben als het er echt zwart ziet en dan vooral aan de randen waar het aansluit. Dat zie ik op deze foto niet.
Denk ook niet dat reinigen effect gaat hebben hierop.

Waar je wel eens naar kunt kijken is of de temperatuursensor nog goed is. Het kan zijn dat hij warm nog steeds een lage temperatuur aangeeft waardoor hij dus te veel benzine inspuit. Dit hoeft trouwens niet op je meter in het dash te zien te zijn. Die zit namelijk waarschijnlijk op een andere sensor.
Dit zou je trouwens o.a. kunnen controleren door te kijken naar de kleur van de boegies. Normaal gezien zijn die bij deze systemen erg licht van kleur omdat ze arm horen te lopen. Bij een defecte temperatuursensor (en/of lambdasonde) worden ze al snel zwartig, wat een teken is van te rijk lopen.
En dat zou je hoge verbruik weer kunnen verklaren.

Verder is het wellicht mogelijk de temperatuursensor uit te lezen. maar het beste is gewoon om die te vervangen.
Bij een warme motor zou die trouwens niet mogen reageren op het losmaken van de temperatuursensor. Wat ook een testmethode is.

Overigens, bij een goed werkend systeem zouden deze motoren redelijk zuinig moeten kunnen rijden. De 1.0 en 1.3 versies rijden (welliswaar op lichtere auto's) tussen de 1 op 14 en 1 op 16 ongeveer. Al helemaal als je rustig rijdt.

Pobresh zei:
Je verbruik op deze manier meten geeft een totaal verkeerd beeld.

Je tankt nooit precies tot de 60l je tank vol elke keer als je tankt. Soms zit er meer in (een tank kan in principe 1,5x zoveel benzine bevatten als de opgegeven liters) en soms juist minder.

Zeker met korte stukken zit je dan dus eerst van 50l naar 60l, dan van 55l naar 62l en dan van 40l naar 59l enz. te tanken.

Aangezien je dit niet exact kunt aflezen hoeveel er in je tank zit (je meter is slechts een indicatie) lijkt het alsof je ineens veel meer verbruikt hebt. Vooral bij korte afstanden ga je dit heel goed merken, sowieso omdat de auto meer verbruikt op die korte stukjes.
Daarbij is het ook nog zo dat de hoeveelheid benzine in je tank verschilt naarmate het weer warmer wordt.
Je ziet ook op de pomp veelal staan dat de weergegeven waardes gelden bij een temperatuur van 15graden celcius.
Hoe warmer het is, hoe meer ruimte dezelfde hoeveelheid liters inneemt in je tank. (dit is dus ook de reden waarom je tank groter is dan de opgegeven inhoud)

Oftewel advies: tank pas als je lampje gaat branden of als je ongeveer op reserve staat.
Als je dat elke keer doet en dan ook nog elke keer totaan de afslag van de pomp tankt (liefst bij dezelfde pomp ook nog) kun je pas redelijk accuraat zijn met je metingen.

Wat betreft die gasklep: jou blok loopt op een van de meest simpele injectiesystemen. Een vervuiilde gasklep gaat pas effect hebben als het er echt zwart ziet en dan vooral aan de randen waar het aansluit. Dat zie ik op deze foto niet.
Denk ook niet dat reinigen effect gaat hebben hierop.

Waar je wel eens naar kunt kijken is of de temperatuursensor nog goed is. Het kan zijn dat hij warm nog steeds een lage temperatuur aangeeft waardoor hij dus te veel benzine inspuit. Dit hoeft trouwens niet op je meter in het dash te zien te zijn. Die zit namelijk waarschijnlijk op een andere sensor.
Dit zou je trouwens o.a. kunnen controleren door te kijken naar de kleur van de boegies. Normaal gezien zijn die bij deze systemen erg licht van kleur omdat ze arm horen te lopen. Bij een defecte temperatuursensor (en/of lambdasonde) worden ze al snel zwartig, wat een teken is van te rijk lopen.
En dat zou je hoge verbruik weer kunnen verklaren.

Verder is het wellicht mogelijk de temperatuursensor uit te lezen. maar het beste is gewoon om die te vervangen.
Bij een warme motor zou die trouwens niet mogen reageren op het losmaken van de temperatuursensor. Wat ook een testmethode is.

Overigens, bij een goed werkend systeem zouden deze motoren redelijk zuinig moeten kunnen rijden. De 1.0 en 1.3 versies rijden (welliswaar op lichtere auto's) tussen de 1 op 14 en 1 op 16 ongeveer. Al helemaal als je rustig rijdt.

Super bedankt voor je tips! tot nu toe heb ik alleen nog maar bij het zelfde popstation getankt. Ik ga proberen om vanaf deze tankbeurt dus de tank te gaan leegrijden. Vorig jaar november zijn de bougies vervangen dus als ze nu zwart zijn weet ik zeker dat ik een te rijk mengsel heb. Heb alleen niet het juiste gereedschap om bougies los te draaien.

Maar goed, ik begrijp uit het verhaal van Vino dat de auto niet echt lekker loopt en dat de uitlaat lek is. Eerst technisch in orde brengen zou mijn advies zijn.

Mechanix zei:
Maar goed, ik begrijp uit het verhaal van Vino dat de auto niet echt lekker loopt en dat de uitlaat lek is. Eerst technisch in orde brengen zou mijn advies zijn.

Klopt inderdaad. De auto loopt in principe bijna altijd goed op het acceleren na. Dit is ook te merken op de weg als ik het gaspedaal intrap dat soms de auto iets terug trekt. Ik weet dus niet waar dit aan licht (wellicht ontsteking) Lekke uitlaat is mijn laatste zorg. De auto is financieel niet veel meer waard en ik zal er zeker ook niet langer dan 6 maand nog gaan inrijden. APK is pas Eind November en ben er vrij zeker van dat de auto ruim voor november al weg gaat.

Nogmaals, het is nog nooit een wonder in zuinigheid geweest, ik heb de 440 toen ook weggedaan omdat het beessie meer zoop als het baassie.
Het zuinigste was ooit 1:13 maar dat was meer uitzondering als regel, ik had ook een 1.6 en die had ook het syndroom van de zuipende tempelier, maar ze reden wel errug lekker, dat wel weer.

Lycan Capri zei:
Best een miskoop geweest geloof ik
Voor mijn gevoel geen miskoop geweest. Ik wou een eerste auto om ervaring op te doen. De Volvo heeft mij 600 euro gekost en heb een erg leuke ervaring gehad! De auto rijdt elke dag nog gewoon rond. Van een auto van 600 euro moet je ook niet veel verwachten. Het acceleren is maar heel even, roest heb je altijd bij zo'n auto, brandstof verbruik ook. Ik denk juist het tegenover gestelde dat ik voor 600 euro geen betere auto had kunnen kopen.

Als ik de auto langer wil behouden is dat denk ik wel mogelijk. de Distributie riem is bij 210dkm in 2015 vervangen. Auto heeft 227dkm gereden dus die riem kan nog wel even mee. Hij biedt redelijk wat luxe aan voor 600 euro, stuurbekrachtiging, 5 deurs, 1.8 blok met 90pk weegt net geen 1000kg. bij aanschaf was de uitlaat niet lek. Waarschijnlijk wel roest maar uitlaak is lek geraakt door mij. Door onverhard wegdek is die waarschijnlijk lek geraakt bij het roestige gedeelte. Maar ik rijdt er elke dag nog met enorm veel plezier in!

Lycan Capri zei:
Best een miskoop geweest geloof ik

Ding heeft gewoon (meer) onderhoud nodig. Maar ja, als TS van plan is om de auto op korte termijn weg te gooien heeft dat natuurlijk niet zo veel zin meer.

Ik heb een auto gekocht voor 700euro
2.0 injectie, stuurbekrachtiging, 4 deurs, 120PK
Daar rij ik ondertussen al 5 jaar mee

Het is natuurlijk maar wat je wil.
Je weet dat de politie een boete kan uitschrijven voor je lekke uitlaat??

@D. Elzinga
Auto van TS heeft al vanaf dag 1 meer onderhoud nodig ;)

De auto zal zeker niet zuinig zijn, als deze mechanisch niet goed in orde is door bijv. langdurig achterstallig onderhoud.

Mijn oude 440's waren beidde zeer goed onderhouden en het verbruik bleef hoog, mijn oude Concerto 1.5 was nog zuiniger met bijna 4000 toeren op de snelweg.

Uitlaat kapot? Waar precies? Als dat VOOR of BIJ de lambdasonde is, gaat je verbruik daar ook van omhoog.
En als dat erna zit kan soms ook effect hebben op het verbruik.
Defecte uitlaat is trouwens boetevoer a 140 euro en als die agent een slechte dag heeft kan dat zelfs 370 euro zijn voor onnodig geluid veroorzaken.

Tevens zou ik een controle doen op valse lucht als het optrekken niet soepel verloopt.

Andere tips blijven van toepassing trouwens.

the old alfster zei:
Mijn oude 440's waren beidde zeer goed onderhouden en het verbruik bleef hoog, /quote]

Welke motor zat er in? Dan moet TS er toch mee leven dat het verbruik aan de hoge kant is en blijft.

Ik red met mijn amerikaan van 1800 kg en een 3.5 liter motor al gemiddeld 1 op 8 a 9, op de snelweg zelfs 1 op 11. Misschien eens informeren op het volvo-forum.nl wat andere eigenaren doen aan verbruik?

Zie ook
https://www.autoweek.nl/verbruik/18919/volvo-440-dl-18i-1993

en
https://www.autoweek.nl/verbruik/12096/volvo-440-18i-experience-special-line-1996

Welke motor zat er in? Dan moet TS er toch mee leven dat het verbruik aan de hoge kant is en blijft.

Ik heb de 1.6 en de 1.8 gehad en beidde waren echt niet zuinig en de garage waar ik mijn Volvo's in onderhoud had bevestigde dat deze auto's dorstig waren.

Ik heb een 480 Turbo gehad, hiermee reed ik bij relatief veel snelwegverkeer regelmatig 1:12. Ik zou zeker de thermostaat laten vervangen als de meter niet in het midden komt, dat gaat vast wel wat schelen. Overigens hoeft het aanslaan van de koelventilator niet altijd te betekenen dat het koelwater te warm is, als je airco hebt kan die daardoor aanslaan en ik meen te herinneren dat bij bepaalde 440 motoren de ventilator aan kon slaan om een vaporlock te voorkomen.

EVV zei:
Ik heb een 480 Turbo gehad, hiermee reed ik bij relatief veel snelwegverkeer regelmatig 1:12. Ik zou zeker de thermostaat laten vervangen als de meter niet in het midden komt, dat gaat vast wel wat schelen. Overigens hoeft het aanslaan van de koelventilator niet altijd te betekenen dat het koelwater te warm is, als je airco hebt kan die daardoor aanslaan en ik meen te herinneren dat bij bepaalde 440 motoren de ventilator aan kon slaan om een vaporlock te voorkomen.

Met de 480 2.0 haal ik de 1 op 12 zonder al teveel moeite sowieso wel. Nou speelt vast mee dat een 1.8 in een 440 harder z'n best moet doen, maar niettemin lijkt een verbruik dat zich kan meten met een antieke achtcilinder me wat te extreem.

Overigens: bij een 480 kan een vervuilde stappenmotor (bij zowel de 1.7 als 2.0) ook nog wel eens voor minder soepel optrekken en een hoger verbruik zorgen. Nou ken ik de exacte constructie van een 440 1.8 niet, maar wellicht kan dat ook een rol spelen?

Terug
Bovenaan