Volkswagen Polo met uitlaatgassenlampje

Guest
Goedemiddag, ik heb een vraag over mijn volkswagen polo 1.4 2001. mijn uitlaatgas lampje (zoiets) blijft continu branden, ben naar de vw garage geweest, die zegt dat me lambdasonde waarschijnlijk defect is, kosten voor het vervangen bedraagt 375eu, iemand meer advies voor mij? ook lekt er olie, dit terwijl de auto 2 weken geleden apk gekeurd is. bvd.

Het advies van de VW dealer lijkt me duidelijk. Laat de auto eens uitlezen bij de VW dealer.

Bij de APK wordt normaliter niet op olie lekkage gelet. Zolang de lekkage geen ernstige vormen aanneemt, zal de auto daarop niet worden afgekeurd.

De katalysator kan kapot zijn, misschien de motorcomputer...kan je alleen achter komen door de auto te onderzoeken.

Indien een auto olie lekt:    even schoonspuiten met remmenreiniger o.i.d. is voldoende voor de APK. Tenzij het eruit stroomt.

Olielekkage is geen apk punt, hooguit advies, of het moet er inderdaad uitstromen.

Lambdasonde is inderdaad duur. maar niet zo duur.

Uitlezen van dit type polo kan trouwens gewoon bij de universele garage.
En daar zullen de kosten van een lambdasonde vervangen aanzienlijk lager liggen, aangezien het onderdeel tussen de 80 (universeel) en 160 euro kost via een garage. In veel gevallen kun je zelfs met een 2e hands lambda uit de voeten.

Echter... Een storing van de lambdasonde betekend niet direct een probleem met de lambdasonde of de katalysator. het kan ook een probleem in het motormanagement zijn.
En voor zover ik dit type auto's ken, is dat meestal het geval.
Uitlezen van sensoren kan hierbij nuttig zijn, doen weinig garages helaas.

Gaat het hier trouwens om een 8v of 16v blok?

Toevallig brand dat lampje ook bij mijn ouders in hun auto.
De monteur heeft het gevonden en het is het inlaatspruitstuk waar wat vuil het brandstofmengsel beïnvloed in de flow richting de verbrandingskamers.
Door de onregelmatigheden registreerd de lambda sonde verbrandingsgassen die niet corresponderen met wat de ecu verwacht met de gereden snelheid en toerengebied.
Er zit nu een aditiefje bij de E95 in de benzinetank waardoor de koolafzetting in het inlaatspruitstuk moet verwijderen. Nu brand het motorstoringslampje niet meer.

Wel is het altijd mogelijk dat een lambda sonde zijn beste tijd gehad heeft. Ga inderdaad naar een goeie universele garage, of..... de Volkswagen dealer moet het fixen voor een acceptabel bedrag. Vraag eens een handige sleutelaar wat hij zou doen, er zijn zat slimme hobby sleutelaars die veel van autotechniek afweten.

Is het benzineverbruik ook (stevig) omhoog gegaan? Heb je al een verbruiksmeter? Weet je op welke waarde in liter/uur dat ding normaal staat als de motor stationair loopt? Is dat nu anders geworden, een factor 2 of meer hoger?

En hoe heeft de garage vast gesteld dat de lambdasonde het niet zou doen? Dat ding moet aangesloten uitgelezen worden. Of wat ook kan is een viergasmeting uit de uitlaat. Een defecte lambda zal een te rijk mengsel tot gevolg hebben. 375 euro voor een lambdawissel is wel idioot veel voor een onderdeel van ongeveer 100 euro (origineel Bosch) en 10 minuutjes werk...

De topictitel doet vermoeden dat er iets vreselijks aan de hand is, maar het gaat om een Polo uit 2001 waaraan iets stuk is.

Terug
Bovenaan