Volkswagen polo 1999 1.4 automaat gekocht, advies gevraagd

Guest
Ik ben niet zo'n autokenner en had ook niet veel te besteden. Daarom was mijn oog gevallen op een volkswagen polo 1999, 1.4i De auto heeft 200.000 toen ik hem kocht een aantal dagen geleden. Hij kwam ook met een nieuwe apk bij aflevering. Ik heb dus een proefrit gemaakt van ongeveer een halfuur en hij reed wat mij betreft wel goed, geen rare geluiden etc. Alles werkt wel naar behoren. Hij stond voor 1300 eu en ik heb er 1000 voor betaald.

Nu dus het volgende op de nieuwe apk keuringsrapport die ik kreeg (was op dezelfde dag gekeurd toen ik hem kocht) staat goedgekeurd na reparatie. Er staat dan op het keuringsrapport overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen (RA2/nat Apk) daaronder staat dan 2x ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht.

Nu dus de vraag wat bedoelen ze met het overmatige vloeistoflekkage. Gaat het hier dan om olie of? Aangezien hij wel dus nu een volle jaar apk heeft dus ik neem aan dat er geen lekkages zijn?

En nog een vraag ik maak misschien maar 4000/5000 km per jaar en deze auto heb ik gekocht met het idee om er een jaartje zonder al teveel zorgen in te kunnen rijden. Kan dit met deze auto en de km stand 202.000 km? (kan die het redden tot de 208.000 km bijv)Want hij komt wel betrouwbaar en goed over als ik er nu in rij. Ik maak alleen korte ritten meestal van een halfuur of een uur naar de winkel of naar evt afspraken of bezoeken. Oftewel zou die het een jaar kunnen volhouden zonder dure reparaties?

Nu dus de vraag wat bedoelen ze met het overmatige vloeistoflekkage. Gaat het hier dan om olie of? Aangezien hij wel dus nu een volle jaar apk heeft dus ik neem aan dat er geen lekkages zijn?

Nee, niet perse. Kan bijvoorbeeld ook kvs zijn. Het is tevens geen afkeurpunt, dus dat er nu een nieuwe apk op zit betekent dus niet automatisch dat het verholpen is.

Verder: met een auto van deze leeftijd en ervaring kan het nog jaren goed gaan, je kunt ook binnen een maand problemen krijgen. Weinig over te zeggen zo, maar het feit dat je hem zelf maar weinig zegt te zullen gebruiken kan het leven van in ieder geval de slijtagedelen wat langer rekken.

Dank voor het antwoord, moet ik omdat de auto 20 jaar oud is wel vaker het oliepeil checken? Want ik zit wel bij de pechhulp waar ik een 10tje per maand voor betaal. Of moet ik het gwn zo laten als die goed blijft rijden en als er evt een lampje brand van de olie gwn de pechhulp bellen?

En soms staat hij wel een paar dagen stil want ik rij niet elke dag is dat schadelijk voor de accu evt of maakt dat niet uit?

Beste David, maak je niet zo druk jongen, gewoon rijden met dat ding :) en kijk zo nu en dan even naar het oliepeil. En er staat op je keurings bewijs; goedgekeurd NA reparatie. O Ja, mijn auto staat wel eens een paar weken stil en start dan ook gewoon weer

David 3137470 zei:
Oké thanks voor de info! Had hiervoor veel pechgevallen gehad met een oude seat Ibiza en een Opel, vandaar haha
Maar voor 1000 euro moet je ook geen hoge verwachtingen hebben.

David 3137470 zei:
Dank voor het antwoord, moet ik omdat de auto 20 jaar oud is wel vaker het oliepeil checken? Want ik zit wel bij de pechhulp waar ik een 10tje per maand voor betaal. Of moet ik het gwn zo laten als die goed blijft rijden en als er evt een lampje brand van de olie gwn de pechhulp bellen?

En soms staat hij wel een paar dagen stil want ik rij niet elke dag is dat schadelijk voor de accu evt of maakt dat niet uit?

Verstandig is om regelmatig het oliepeil te checken, bijvoorbeeld om de 2 of 3 maal tanken. Het is immers een 20 jaar oude auto, en de 1.4 van VW wil nog wel eens flink olie verbruiken. Olie zorgt voor koeling en smering. Kijk dan gelijk of het niveau van de koelvloeistof op het zelfde niveau blijft. Als het rode olie lampje brand dan betekend dit dat de olie druk te laag is, rij dan nooit door, en zet zo spoedig mogelijk de motor uit.

Een paar dagen stil staan is geen probleem. Over het algemeen betekenen rode alarm lampjes, zo snel mogelijk stoppen. Bij oranje lampjes is het minder urgent, Kijk in het boekje naar de betekenis.

Als de auto in goede staat is, bespaar dan niet op onderhoud. Voor een 20 jaar oude auto is de kilometerstand juist laag.

Met een 20 jaar oude VW Polo van € 1000 moet je wat geluk hebben, in deze prijs klasse heb je bij een minder gewild model meer kans op een goed exemplaar.

Informeer wel even wat voor olie er in moet en koop deze bij de action oid en heb deze standaard in je auto liggen. Koop er dan ook gelijk koelvloeistof en ruiterwisservloeistof. Als je het namelijk onderweg bij een benzinestation moet kopen ben je IPV nog geen €5,- kwijt maar minstens €15 euro kwijt of nog meer.

Heb ook nog een vraag voor je namelijk zat er een rekening bij dat de riem is vervangen, want dat is de enige manier dat het goed zwart op wit staat.

Voor een volgende keer een Japanner is over het algemeen betrouwbaarder dan een Duitser.

Ik raad je aan om tot je het olieverbruik kent elke tankbeurt je oliepeil te checken. Iets dat je eigenlijk altijd even moet doen als je een tweedehands auto hebt aangeschaft. Check ook het nivo van je koelvloeistof. Maak desnoods een foto van het niveau (doe dit bij een koude motor en check het dan ook weer bij een koude motor). Als je een auto net hebt is het toch belangrijk om zsm te weten wat je precies in huis hebt gehaald. Je hoeft echter ook niet meteen te stressen, als de auto nu prima blijkt is de kans bij juist gebruik en onderhoud best groot dat je er nog veel langer dan een jaar mee kan rijden. Het is wel waar dat Japannertjes in die prijsklasse doorgaans betrouwbaarder zijn. Daar moet je eigenlijk voornamelijk op roest checken. 6 Japanse auto's gehad en geen enkele hoefde ooit olie bijgevuld te worden. Afgezien van een klapband ook nooit mee stil komen te staan. Hoewel ik vooral wat met italiaanse auto's heb kan ik niet ontkennen dat Japanse auto's qua betrouwbaarheid echt superieur aan al het Europese spul zijn. Heb zelf echter bij een auto andere prioriteiten dan betrouwbaarheid en praktisch nut.

Bedankt voor de terugkoppeling en veel veilige en goedkope kilometers gewenst. Ik was denk ik ook voor een polo gegaan IPV een cuore.

Ik heb zelf recent nog naar een Daihatsu aplause gekeken, maar helaas net voor mijn neus weg. Die zit qua gewicht gunstig voor zijn ruimte die de auto biedt.

Terug
Bovenaan