Volkswagen ID. Roomzz Concept

Rutger DC

Asfaltkampioen
1920_db2019au00535-466560.jpg


[size=medium]Wereldpremière ID. ROOMZZ op Auto Shanghai 2019[/size]
[size=x-small]Leusden, 14 april 2019[/size]

Volkswagen breidt zijn elektrische ID.-productlijn uit met de veelzijdige ID. ROOMZZ. De nieuwe emissievrije SUV van Volkswagen beleeft zijn wereldpremière op Auto Shanghai en komt in 2021 op de markt.

In navolging van de meer compacte ID. CROZZ introduceert Volkswagen in Shanghai de tweede volledig elektrische SUV binnen de ID.-reeks. De productieversie van de ID. ROOMZZ is zowel geschikt voor gezinnen als voor zakelijk gebruik en komt in 2021 op de markt. Volkswagen presenteert de conceptversie als wereldpremière op Auto Shanghai (18 t/m 26 april). De SUV maakt deel uit van een nieuwe serie volledig elektrische auto’s. De ID. ROOMZZ is het zesde model binnen de ID.-productfamilie en is ook gebaseerd op het elektrische modulaire MEB-platform.

Cleane designtaal
Qua styling neemt de ID. ROOMZZ de kenmerkende cleane designtaal van de ID.-familie over. Het designteam van hoofdontwerper Klaus Bisschoff zet nieuwe maatstaven in het grote SUV-segment door de toepassing van ogenschijnlijk naadloze overgangen tussen de verschillende carrosseriedelen. “De SUV lijkt te zijn vervaardigd uit massief metaal. De elektrische aandrijving zet de auto moeiteloos in beweging en maakt elke rit stil en emissievrij,” aldus Klaus Bisschoff. Het ontwerp toont zich zowel krachtig als stijlvol dynamisch.

Rijden of gereden worden
De ID. ROOMZZ is als concept car uitgevoerd met een nieuw interieur- en zitconcept. Het interieur biedt een nieuw spectrum aan veelzijdigheid en personalisatiemogelijkheden die tegemoetkomen aan rij- en zitwensen van zowel bestuurder als passagiers. Dankzij de IQ.DRIVE-systemen kan de ID. ROOMZZ volledig autonoom rijden. De bestuurder schakelt van ID. Drive (zelf rijden) over naar ID. Pilot (gereden worden) door zijn hand minimaal vijf seconden te laten rusten op het VW-logo op het stuurwiel.

Het interieur van de ID. ROOMZZ maakt verder drie verschillende zitconfiguraties mogelijk die de SUV kunnen veranderen in een lounge op wielen. De productieversie krijgt in totaal zeven zitplaatsen. Bovendien is de ID. ROOMZZ uitgerust met een digitale cockpit die bestaat uit een volledig glazen frontpaneel met een geïntegreerd digitaal stuurwiel. Naast touchscreens toont een 5,8 inch display alle relevante informatie. Het Augmented Reality-scherm projecteert navigatie-instructies in de virtuele ruimte vóór de auto. Het nieuwe ID. Light omvat een nieuwe interactieve lichtstrook, onder de voorruit tussen de A-stijlen, die aanvullende informatie over hulpsystemen, navigatie en luchtkwaliteit verschaft aan de inzittenden.

Indrukwekkende actieradius
De aandrijving wordt in de ID. ROOMZZ verzorgd door twee elektromotoren die samen goed zijn voor 225 kW. De vooras kan rekenen op 75 kW, terwijl de achteras is voorzien van een 150 kW sterke elektromotor. De elektrische 4MOTION-aandrijving verdeelt het vermogen in een fractie van een seconde tussen de voor- en achteras. In de basis worden de achterwielen aangedreven, maar het is ook mogelijk om continu te genieten van vierwielaandrijving. De ID. ROOMZZ accelereert binnen 6,6 seconden naar 100 km/u en heeft een begrensde topsnelheid van 180 km/u. Het 82 kW sterke accupakket maakt een actieradius mogelijk van 450 km (WLTP). De batterij opladen gaat door middel van inductie, maar kan ook conventioneel via een stekker.

Bron: https://www.volkswagen.nl/nieuws/wereldpremiere-id-roomzz-op-auto-shanghai-2019/

a860da86-0738-47b3-9ca7-30b838778c83_630_w1.jpg


f83a2b51-6586-4ccd-afaf-1ad4a20d7388_630_w1.jpg


Bron: https://news.bitauto.com/xinchexiaoxi/20190414/2009359236.html
 
e63aaa21-vw-id-roomzz-42.jpg


4117570e-vw-id-roomzz-43.jpg


7057d286-vw-id-roomzz-44.jpg


ed8f3cef-vw-id-roomzz-45.jpg


8cbcba4a-vw-id-roomzz-05.jpg


e645006c-vw-id-roomzz-01.jpg


f10ff956-vw-id-roomzz-02.jpg


7244077c-vw-id-roomzz-03.jpg


6c3db843-vw-id-roomzz-06.jpg


33f858f8-vw-id-roomzz-20.jpg


16a0d349-vw-id-roomzz-08.jpg


4d16c1c5-vw-id-roomzz-10.jpg


1f10dad5-vw-id-roomzz-24.jpg


Alle foto's van de Roomzz: https://www.netcarshow.com/volkswagen/2019-id_roomzz_concept/

Ik moet zeggen dat ik de styling van deze concept en dat van de ID Vizzion en Crozz mooier vind dan de normale VW styling. Gladder en met fraaiere details.
 
VW zal ongetwijfeld de productieversie een stuk saaier weten te maken en opmerkelijk dat de versie met het grootste accupakket slechts 450km 'ver'komt, in de praktijk veel minder zoals bij alle EV's (behalve Hyundai/Kia en Tesla), jmmr en geeft maar weer aan dat de haastklussen van de Duitsers niet goed uitgewerkt zijn. Hyundai en Tesla, Toyota zullen er niet van wakker liggen.
 
Als alle auto's zo'n stuur gaan krijgen ga ik toch eens overwegen om te stoppen met autorijden :eek::cry:
 
Terug
Bovenaan