Volkswagen ID.3 | Nieuw: facelift

Verre van een beauty, soort van kruizing tussen Up en Sportsvan maar niettemin een interessante auto. Dit is wat de Golf na de Kever is geworden

Barri zei:
Het is toch knap wat voor een media aandacht er vandaag voor is.

Ze hebben dat spelletje goed overgenomen van die ene bekende Amerikaanse autoproducent.
Ik zag trouwens laatst dat AW ongeveer net zoveel over Tesla heeft geschreven als over Alfa Romeo (je kunt die aantallen zijn bij de nieuwspagina). Eerlijk is eerlijk: knappe prestatie.

burlappcar-vw-id3.jpg

Hoewel Jacobs van AW het veel fijner verteld is deze video wat uitgebreider. Rijgedrag wordt bv vrijwel niet genoemd door AW terwijl het toch echt een rijimpressie is..

https://www.youtube.com/watch?v=A8cHHNPRg-c

Dit gaat een enorm succes worden verwacht ik. Ruim, rijdt gemiddeld als een VW, relatief betaalbaar (ik vind overigens de stappen tussen de versies wel erg fors en het is maar afwachten hoe luxe hij zal zijn als basisversie). Dat ie later komt is echt geen argument om deze te laten staan. De Touran (2003) en Tiguan (2007) kwam ook later dan de concurrentie maar deden het ook goed

Interieur lijkt erg op dat van de Seat el-Born concept. Dodelijk saai dus en ik verwacht niet de beste materialen. Toch een dingetje waar VW's om bekend stonden maar sinds de Polo, T-Cross, T-Roc en Touareg ook niet meer

Seat-el-Born_Concept-2019-1024-0a.jpg

Hoewel minder nikserig dan de concept, is het wel een truttig ding geworden. Maarja, mensen zijn tegenwoordig bereid een jaar levertijd te accepteren voor een elektrische Hyundai seniorenkar, dus dan zal dit ook wel een succes worden. Ook wel opvallend dat die El-Born concept gewoon een productierijp interieur mee heeft gekregen.

Geen idee of dit allemaal via touchscreen bediend gaat worden. Als dat inderdaad het geval is, dan vind ik dat geen vooruitgang qua veiligheid. Touchscreens leiden teveel de aandacht af van wat er voor je neus gebeurt.

Voor mij dus geen Tesla of Audi, of VW waar alles bediend wordt via een touchscreen. De oplossing van BMW via idrive is stukken veiliger... Niet elke ontwikkeling is een vooruitgang.. Touchscreens zijn een modeverschijnsel

Multimedia kan ik vanaf het stuur bedienen en de klima staat vastgeroest op 21C, daarnaast kun je bij de ID.3 vast stemcommando's geven. Ik zou mij er prima mee kunnen redden.

rohar zei:
Geen idee of dit allemaal via touchscreen bediend gaat worden. Als dat inderdaad het geval is, dan vind ik dat geen vooruitgang qua veiligheid. Touchscreens leiden teveel de aandacht af van wat er voor je neus gebeurt.

Voor mij dus geen Tesla of Audi, of VW waar alles bediend wordt via een touchscreen. De oplossing van BMW via idrive is stukken veiliger... Niet elke ontwikkeling is een vooruitgang.. Touchscreens zijn een modeverschijnsel

Ik vind alles via touchscreen ook niet steeds de beste oplossing. Opel heeft bv. bij de Corsa het PSA-concept bijgestuurd en fysieke knoppen voor de verwarming voorzien.
Opvallend is dat het systeem door autojournalisten ook steeds werd afgekraakt maar sinds Audi het toepast, is de kritiek ineens verstomd. Opvallend daarbij is trouwens de slechte opstelling van de bediening van de airco, diep onderaan in het dashboard: een fysieke knop kan je 'blind' bedienen maar zo'n touchscreen vraagt toch echt wel oogcontact. Gewoon slecht dus dat idee van Audi, maar geen woord van kritiek over te lezen.

iDS zei:
Ik vind alles via touchscreen ook niet steeds de beste oplossing. Opel heeft bv. bij de Corsa het PSA-concept bijgestuurd en fysieke knoppen voor de verwarming voorzien.
Opvallend is dat het systeem door autojournalisten ook steeds werd afgekraakt maar sinds Audi het toepast, is de kritiek ineens verstomd. Opvallend daarbij is trouwens de slechte opstelling van de bediening van de airco, diep onderaan in het dashboard: een fysieke knop kan je 'blind' bedienen maar zo'n touchscreen vraagt toch echt wel oogcontact. Gewoon slecht dus dat idee van Audi, maar geen woord van kritiek over te lezen.

Misschien omdat het dus niet zo heel slecht is? Cruciaal verschil is volgens mij ook dat je bij PSA eerst het klimaatmenu moet selecteren waarna je pas wijzigingen kan doorvoeren. Bij Audi is het weliswaar ook een aanraakscherm, maar is dat scherm enkel en alleen voor de klimaatregeling en kan je dus direct wijzigingen doorvoeren - ofwel gelijk aan een ouderwetse knop.

@Wouter82:
er is al jàren geleden onderzoek gedaan over een ergonomische opstelling van de instrumenten waarbij de tijd gemeten is dat je niet naar de weg kijkt. Niet voor niks dat head-up displays hun intrede doen.
Dus hoe dieper 'in de kelder' van het dashboard een bedieningstoets te vinden is, hoe slechter. Voor fysieke knoppen die je blindelings kan bedienen, stelt dat niet zo'n probleem.
Voor een touchscreen is dat dus per definitie een slechte oplossing.

Ik stel trouwens vast dat op de beelden van de ID.3 ook de toets 'clima' voorkomt, net als Peugeot het toepast. We mogen er dus van uitgaan dat die oplossing binnenkort de goedkeuring van de Duitse pers zal wegdragen. Ze vinden wel iets anders om op de Franse wagens te vitten.

Opvallend hoe de ID3 weer geplugd wordt door AW en hoe weinig aandacht, in verhouding, de E-modellen van het PSA concern weer krijgen. Die zijn toch echt eerder op de markt, zijn gewone modellen en ook betaalbaar, en zien er zeer veel leuker uit.

Zeker 9 berichten over de e-208: https://www.autoweek.nl/autonieuws/peugeot/208/ dus valt wel mee. Heeft ook deels te maken met hoeveel persberichten een merk/concern de deur uit gooien en hoeveel uitnodigingen ze krijgen. De VW-groep doet dat beduidend meer

Pourquoi zei:
Zeker 9 berichten over de e-208: https://www.autoweek.nl/autonieuws/peugeot/208/ dus valt wel mee. Heeft ook deels te maken met hoeveel persberichten een merk/concern de deur uit gooien en hoeveel uitnodigingen ze krijgen. De VW-groep doet dat beduidend meer

Dat is waar Vag heeft haar marketingmachine zeer goed voor elkaar via Autobild en zusterbladen. Opmerkelijk hoe Vag het dieselschandaal heeft weten om te zetten in groen leiderschap.... . Zeer knap gedaan...!

Cdlop zei:
Pourquoi zei:

Dat is waar Vag heeft haar marketingmachine zeer goed voor elkaar via Autobild en zusterbladen. Opmerkelijk hoe Vag het dieselschandaal heeft weten om te zetten in groen leiderschap.... . Zeer knap gedaan...!

En vooral hoe arrogant ze er mee omgaan!
Audi S-modellen (beetje imago-bouwers) --> Diesel vanaf nu
Nieuwe Touareg --> nagelnieuwe V8 diesel ontwikkeld!

Cdlop zei:
Pourquoi zei:

Bestaat groen leiderschap dan uit het eindeloos showen van concept cars? Op de weg merk ik niks van dat groene'leiderschap'.

iDS zei:
Cdlop zei:
Pourquoi zei:

Bestaat groen leuderschap dan uit het eindeloos showen van concept cars? Op de weg merk ik niks van dat groene'leiderschap'.

Wacht maar af zodra de ID leverbaar wordt..... . Veel bedrijven met name in ICT en 'groene' sectoren geven personele nu al de keuze uit EV of EV...... .

dca492 zei:
iDS zei:
Cdlop zei:
Pourquoi zei:

Bestaat groen leuderschap dan uit het eindeloos showen van concept cars? Op de weg merk ik niks van dat groene'leiderschap'.

Wacht maar af zodra de ID leverbaar wordt..... . Veel bedrijven met name in ICT en 'groene' sectoren geven personele nu al de keuze uit EV of EV...... .

Leiderschap: da's voorop lopen, niet iets waarop je moet wachten.
Wat niets afdoet aan het feit dat de ID een (mooie?) aanvulling zal zijn op de beschikbare EVs.

Dit wordt een leasekanon, zeker in Nederland, dat kan niet anders, knap gedaan van VW!

Live onthulling (gaat zo beginnen): https://www.carscoops.com/2019/09/watch-vw-group-night-frankfurt-show-debuts-here-live-at-145-pm-est-745-pm-cest/

id3-r_renderweb.jpg

https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-frankfurt-motor-show/volkswagen-launch-high-performance-id-3-r-2024

Duitse Autobild niet echt heel enthousiast over de ID3.... noemt het zelfs een flop.... opmerkelijk!

Barri zei:
Nee, ruim er onder.

Nou nee hoor.
Weet niet waar ik het las ( in het juiste ID3 topic stond een link ) en als ik de Duitse prijslijst goed begreep was de middelste intro versie 45k en de meest luxe versie 48k en dan had je nog steeds niet de langste range. ( die kwam op +/- 5k meer ) Dus gemiddelde prijs van een beetje ID3 ligt straks gewoon richting de 50k.

Edit : Hier de link naar dat artikel. Voor zover ik weet zou intro-versie zijn op basis van de middelste motor/accu. Staat verder nergens duidelijk in dit stuk maar prijzen en meerprijzen zijn wel duidelijk. Link naar artikel met Duitse prijsindicaties.

Intro-versie is wel een klap luxer dan de 'gewone' versie, dacht ik. Instapper zal rond de 30k kosten in Duitsland, dat staat in hetzelfde artikel.

@Zadelsnuiver: nou, dat staat nog niet vast denk ik. Als er nu al redelijk goedkope EV's komen, dan zal de overheid dat niet doen.

Curlew zei:
Mwa alleen omdat één journalist het vind lijken op de BMW i3. Niet erg boeiend

Aitobild is gezaghebbend automagazine.... . Bovendien vinden diverse journalisten de wagen na de enorme pr van VAG zelf, als EV, tegen vallen. In Nederland ongetwijfeld een suc6 omdat veel bedrijven inmiddels leaserijders de keuze bieden uit EV of EV..... .

Cdlop zei:
Dit wordt een leasekanon, zeker in Nederland, dat kan niet anders, knap gedaan van VW!

Leuk dit.

"DIt wordt een leasekanon": mening, geen feit
"Zeker in Nederland": mening, geen feit
"Dat kan niet anders: wishful thinking?
"Knap gedaan van VW": wat? de PR? dat ie pas na de zomer 2020 te koop is?

:D

Marvel zei:
Cdlop zei:

Leuk dit.

"DIt wordt een leasekanon": mening, geen feit
"Zeker in Nederland": mening, geen feit
"Dat kan niet anders: wishful thinking?
"Knap gedaan van VW": wat? de PR? dat ie pas na de zomer 2020 te koop is?

:D

De tesla 3 leasekanon. Bovendien 'eisen' veel Nederlandse bedrijven een EV als leasewagen. Trendy vooroplopen met groen imago, keuze voor medewerkers EV of EV...... . Nederland heeft een goede laadpaal infrastructuur en de ID3 ziet er leuk uit, niet extreem en waarschijnlijk erg gunstige leasetarieven.... . Dus ja verwacht een tophit voor Vag.

Al die aankoopsubsidies moeten ze ook niet doen, steek dat geld beter in de infrastructuur voor hernieuwbare energie, voor een elektriciteitsnet dat al die elektrische auto's aan kan. Ik ben wel heel nieuwsgierig naar het interne, ik vermoed dat VW best redelijk zijn huiswerk heeft gedaan maar ik ben lichtelijk sceptisch....met name over hun acculeverancier. Heel erg benieuwd of zij wel een goede aanvoer kunnen garanderen of dat ze in dezelfde valkuil stappen waar ook Hyundai en Kia en dergelijk in staan...die merken hebben potentie om veel meer auto's op de markt te zetten maar kunnen dat gewoon niet puur vanwege grondstoffen.

Maar ja, vanavond maar eens wat rekenen met al VW hun gegevens om een indicatie te krijgen van het accupakket dat erin zit.

Ook op de IAA in het echt gezien.
Moet zeggen dat ik onder de indruk was, moeten alleen een paar mooie velgen op en iets minder plastic in het interieur. (vooral de binnenzijde van de deuren)

Nu nog even de software op orde brengen: https://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/volkswagen-ag-elektroauto-id-3-mit-massiven-softwareproblemen-a-1301896.html (artikel van 19-12-2019).
Ach, is toch geen probleem. Pon is niet bezorgd: het zijn "vermeende" problemen.... (03-01-2020).
“Wij hebben op dit moment verder ook geen informatie over de vermeende problemen.”
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volkswagen-niet-bezorgd-over-softwareproblemen-id-3/

Ooh gelukkig, Pon is niet bezorgd. Pak van mijn hart. Autoweek is nooit bezorgd over Volkswagen en Volkswagen zelf is natuurlijk helemaal niet bezorgd.
Kunnen jullie meekijken of jullie het probleem zien?

volkswagen-praesentierte-die.jpg

Terug
Bovenaan