Volkswagen Golf VIII | Nieuw: facelift 2024

Ik weet het niet, ook na het opzoeken niet, dus vraag ik het de "kenner" gezien je opmerking.... Waarom is een Golf zoveel "beter" op welk vlak t.o.v. bijvoorbeeld een Hyundai i30, een Ford Focus, een Toyota Corolla? Welke argumenten geven jou de doorslag om een Golf te kopen/leasen?
 
Vroeger werd op het forum altijd argumenten aangehaald als "degelijk", "hoogwaardig interieur" en "goeie ergonomie" (en "met een Golf kan je overal aankomen"). Alle drie zijn niet echt meer van toepassing. Maar het is wel gewoon een goeie allrounder, met een braaf/ingetogen uiterlijk.
 
Ik weet het niet, ook na het opzoeken niet, dus vraag ik het de "kenner" gezien je opmerking.... Waarom is een Golf zoveel "beter" op welk vlak t.o.v. bijvoorbeeld een Hyundai i30, een Ford Focus, een Toyota Corolla? Welke argumenten geven jou de doorslag om een Golf te kopen/leasen?
Ik ben nog aan het orienteren hoor. Weet wel dat het geen Tesla wordt!
 
Het zou mijn 5e Golf zijn, tussendoor wel andere merken gehad. Mijn interesse gaat uit naar de 50-jaareditie. Die is vrij compleet en behoorlijke elektrische actieradius en goede laadmogelijkheden. Dat heeft n.m.m. geen enkel ander merk in dit prijssegment (voor zover ik weet alleen de Mercedes C-klasse, maar die is veel duurder. En waarom deze dan wel zijn prijs waard zou zijn?)
 
De elektrische range is idd bizar voor een C segmenter, maar niet voor de prijs vind ik.
Heb zelf overigens de Golf 2, 3, 4, 5 en 7 gehad dus ik snap je wel maar het begint wel verdomd duur te worden.
 
Ik ben wel benieuwd naar betere alternatieven dan deze? Maar geen EV’s, daar ben ik nog niet aan toe. Dus alternatieven voor de PHEV Golf 50 jaar editie voor 45K
 
Probeer de Honda Civic 2.0 e:HEV Advance eens, zou ik zeggen. Kijk de reviews op bij Autoweek en bij Youtube er maar op na: overwegend zeer positief.
 
Laatst bewerkt:
Weinig PHEV alternatieven met zo'n range inderdaad, maar ik denk dat de markt ervoor klein is omdat velen voor dat geld de BEV wel als een alternatief zien.
Ik had graag een BEV van de Golf gezien met een 50 of 60 kWh accu en iets trekgewicht.
 
Prius heeft stuk minder bereik en kan maar met 3.3 Kw laden. Golf met 11 Kw en daarnaast ook nog 50 Kw aan de snellader. Ik zie eerlijk gezegd tot nu toe nog niet echt vergelijkbare aanbiedingen in de prijssegment. Of je moet gebruikt gaan kijken.
 
Die laadsnelheid is niet van groot belang, als je toch een motor aan boord hebt.... De opgegeven range is bij de Golf wel netjes.
 
Een PHEV vind ik niet interessant als je niet thuis kan laden. Waarom wil je geen BEV? Want de Golf PHEV lijkt me niet heel zuinig. 20 kWh per 100km zit je zo op. Bij openbaar laden rij je dan bijna duurder dan op benzine.
 
Ja dat kan ook nog. Daarom wacht ik ook nog op de R-line. Die staat nog niet in de prijslijst. Overigens staan er wel 2 laadpalen hier in de straat (50 meter afstand)
 
Laatst bewerkt:
R
vw-golf-r-variant-2024.jpg


vw-golf-r-variant-2024.jpg


vw-golf-r-2024.jpg


vw-golf-r-2024.jpg


vw-golf-r-2024.jpg


vw-golf-r-2024.jpg


vw-golf-r-2024.jpg


vw-golf-r-2024.jpg


vw-golf-r-2024.jpg


Black Edition
vw-golf-r-black-edition-2024.jpg


vw-golf-r-black-edition-2024.jpg


vw-golf-r-black-edition-2024.jpg


vw-golf-r-black-edition-2024.jpg


vw-golf-r-black-edition-2024.jpg


114 foto's: https://www.motor1.com/news/724516/2025-volkswagen-gofl-r-details-specs/

 
Ik zou mijn geld aan de Clubsport besteden. Ik ben ook benieuwd of er ook een cover/matte beschermfolie is voor de hoogglans zwarte middenconsole, dit is wel erg kras gevoelig lijkt me. De bekerhouders heeft ook geen afdekklep/slider meer wat mijn golf6 wel heeft, is een stuk cleaner als je die open gaten kan afdekken.
 

The Current Volkswagen Golf Might Be Here for Another 10 Years​


Volkswagen is dead set on making the next-generation Golf electric. The EV is scheduled to arrive closer to the end of the decade. Does that mean today's car with combustion engines has only about five years to live? Not necessarily. The man in charge of the company’s technical development division claims the Mk8 could soldier on until the middle of the next decade. Yes, another 11 years.

Speaking with the Dutch side of Top Gear magazine, Kai Grünitz claims the current Golf might remain in production until 2035. That’s the year when the sales ban on new cars with harmful emissions will come into effect in countries part of the European Union. Vehicles with combustion engines might still be in showrooms after that but only if they'll be compatible with carbon-neutral synthetic fuels.

The underpinnings of the current Golf are actually older than you might remember. The Mk8 did come out in late 2019 but its MQB platform dates back to the Mk7 launched in 2012. This is not without precedent. When you think about it, the sixth-gen Golf was essentially a heavy facelift of the previous generation model.

The Mk5 was launched in 2003 while the Mk6–built on the same PQ35 platform–was retired in 2012. Technically, the Mk6 was sold until 2016 when the Golf Cabriolet was discontinued. Doing the math, that's a 13-year life cycle. The MQB architecture will match that in only a year from now.

Talking strictly about the Golf Mk8, Grünitz touts it represents "MQB perfection," so there's no reason to develop a new one. He admitted the current compact car had a rocky start due to software gremlins, but the issues have been ironed out. These teething problems–which also impacted sister cars Skoda Octavia, SEAT Leon, and Audi A3–are now gone, or so he says.

Grünitz claims the Golf could still be retired before 2035, not necessarily because of emissions regulations. VW Group brand Porsche killed the Macan and 718 Boxster/Cayman in the EU because these cars failed to comply with new cybersecurity legislation that came into effect earlier this month. It would've been too expensive to work on the crossover and sports cars to comply with the new law, so Porsche decided to just pull the plug. VW might take a similar approach if future regulations prove to be prohibitively expensive to comply with.

Even if the Golf Mk8 will stick around until 2035, the 15-year life cycle still wouldn't be the longest for a Golf. The Mk1 launched in 1974 was superseded by the Mk2 in the 1980s but VW built an Mk1-based Citi Golf from 1984 until 2009, giving it an impressive 25-year run. Well, 35 years if we take into account the original Golf. The Citi Golf is this little guy below.

 
Terug
Bovenaan